Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Uusia ratahankkeita Lapissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« : Syyskuu 12, 2012, 18:51:13 »

MTV3:n Seitsemän Uutiset kertoi tänään 12.9.2012, että uudet kaivoshankkeet viisinkertaistavat kuljetukset Lapissa ja se vaatii uusien rautateiden rakentamista. Sodankylän Kevitsan kaivokselle rata rakennettaisiin joko Rovaniemeltä tai Kolarista, Savukosken Soklin kaivokselle Sallasta. Tarve olisi rakentaa rata myös Jäämerelle, joko Kolarista Tromssaan tai Rovaniemeltä Sodankylän kautta Kirkkoniemeen.
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2012, 19:02:32 »

MTV3:n Seitsemän Uutiset kertoi tänään 12.9.2012, että uudet kaivoshankkeet viisinkertaistavat kuljetukset Lapissa ja se vaatii uusien rautateiden rakentamista. Sodankylän Kevitsan kaivokselle rata rakennettaisiin joko Rovaniemeltä tai Kolarista, Savukosken Soklin kaivokselle Sallasta. Tarve olisi rakentaa rata myös Jäämerelle, joko Kolarista Tromssaan tai Rovaniemeltä Sodankylän kautta Kirkkoniemeen.
Hienoa, että jos tännekkin saadaan lisää rautateitä! On meinaa sen verran tylsää liikenne täällä Surullinen. Jos Sokli tulee on venäläisten vaunujen ryskettä ja Dr16:n murinaa Kemijärvelläkin. Tuskin niitä raskaita junia höyhensarjalaisella deeverillä vedetään. Hymyilee leveästi
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #2 : Syyskuu 12, 2012, 19:03:43 »

MTV3:n Seitsemän Uutiset kertoi tänään 12.9.2012, että uudet kaivoshankkeet viisinkertaistavat kuljetukset Lapissa ja se vaatii uusien rautateiden rakentamista. Sodankylän Kevitsan kaivokselle rata rakennettaisiin joko Rovaniemeltä tai Kolarista, Savukosken Soklin kaivokselle Sallasta. Tarve olisi rakentaa rata myös Jäämerelle, joko Kolarista Tromssaan tai Rovaniemeltä Sodankylän kautta Kirkkoniemeen.
Hienoa, että jos tännekkin saadaan lisää rautateitä! On meinaa sen verran tylsää liikenne täällä Surullinen. Jos Sokli tulee on venäläisten vaunujen ryskettä ja Dr16:n murinaa Kemijärvelläkin. Tuskin niitä raskaita junia höyhensarjalaisella deeverillä vedetään. Hymyilee leveästi
Eiköhän nuo kaikki uudet radat sähköistetä, operaattorikin saattaa olla joku aivan muu kuin VR.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #3 : Syyskuu 12, 2012, 19:59:40 »

Jos jompikumpi Jäämeren rata -suunnitelmista toteutuu, saa Norja ensimmäisen leveäraiteisen ratansa.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2012, 21:00:08 »

Eiköhän nuo kaikki uudet radat sähköistetä, operaattorikin saattaa olla joku aivan muu kuin VR.
Mikähän lienee viimeisin rakennettu rataosuus, jota ei ole sähköistetty?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #5 : Syyskuu 12, 2012, 23:00:43 »

Elijärven ja Mustolan radat?
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #6 : Syyskuu 12, 2012, 23:09:10 »

YVA:ssa ja muissa suunnitelmissa toisaalta mainitaan että Soklin rataa ei sähköistettäisi. Suunnitelmat voivat tosin muuttuakin aikojen kuluessa.
tallennettu
Jyrki Majanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #7 : Syyskuu 13, 2012, 13:03:23 »

Mikähän lienee viimeisin rakennettu rataosuus, jota ei ole sähköistetty?

Olisiko metron yhdysraide Vuosaaren satamaan?
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #8 : Syyskuu 13, 2012, 15:54:34 »

Mikähän lienee viimeisin rakennettu rataosuus, jota ei ole sähköistetty?

Olisiko metron yhdysraide Vuosaaren satamaan?
Onkos se muuten liikenneviraston vai HKL:n raide?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #9 : Syyskuu 13, 2012, 16:45:43 »

Onkos se muuten liikenneviraston vai HKL:n raide?

Ei ainakaan Liikenneviraston. Valtion rataverkko kun loppuu sataman portille, heti tulo-/lähtöratapihan eteläpuolelle.
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #10 : Syyskuu 13, 2012, 18:03:39 »

Kyrönsalmi-Laitaatsalmi radan siirto?
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #11 : Syyskuu 13, 2012, 18:13:26 »

Miksi Soklin liikenteesä käyttettäisiin venakkoja, jos/kun rata hanke toteutetaan. Ko operaattorin pitää järjestää julkinen tarjous kilpailu, esin vaunuista. Eikö ko rataosa kannata sähköistää jo rakennus vaiheessa, ja ajattaa rahtarit sähkö vetureilla.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #12 : Syyskuu 13, 2012, 19:58:25 »

Mainittakoon, että noin 10 kilometrin päässä Soklista on jo rautatiekalustoa. Kyseessä on Tulppion kylässä muistomerkkinä oleva suksilla varustettu ns. Sandbergin ("Samperin") veturi, jolla vedettiin puuta jään päällä 1900-luvun alkupuolella.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #13 : Syyskuu 13, 2012, 20:09:39 »

YVA:ssa ja muissa suunnitelmissa toisaalta mainitaan että Soklin rataa ei sähköistettäisi. Suunnitelmat voivat tosin muuttuakin aikojen kuluessa.
Jos Soklin rataa ei sähköistetä, Rovaniemi - Kemijärvi -osuuden sähköistyksestä ei saada hyötyjä irti edes kaivosradan valmistuttua, koska sähköistyksen päättyessä Kemijärvelle veturi jouduttaisiin kuitenkin vaihtamaan dieseliin jo Kemissä tai Rovaniemellä. Kemijärvellä ei ole käytössä olevaa tallia vetokaluston sijoittamiseen.
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #14 : Syyskuu 14, 2012, 01:52:07 »

YVA:ssa ja muissa suunnitelmissa toisaalta mainitaan että Soklin rataa ei sähköistettäisi. Suunnitelmat voivat tosin muuttuakin aikojen kuluessa.
Jos Soklin rataa ei sähköistetä, Rovaniemi - Kemijärvi -osuuden sähköistyksestä ei saada hyötyjä irti edes kaivosradan valmistuttua, koska sähköistyksen päättyessä Kemijärvelle veturi jouduttaisiin kuitenkin vaihtamaan dieseliin jo Kemissä tai Rovaniemellä. Kemijärvellä ei ole käytössä olevaa tallia vetokaluston sijoittamiseen.

Sähkökaluston kannalta asia ei ole ongelma, veturi voi aina palata takaisin etelään jossain muussa junassa. Kemijärven yläpuolella pendelöivä Vossloh 4000 (haave) tarvitsisi tosiaan huoltomahdollisuuden jonnekin. No, aaltopeltihalli on halpa ja helppo pystyttää Hymyilee
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 243


« Vastaus #15 : Syyskuu 14, 2012, 17:11:25 »

Minusta on aivan selvää että Liikennevirasto on kiinnostunut sähköistämään Lapin uudet radat. Jos liikennettä olisi liian vähän sähköistyksen kannalta, aiheellista on kysyä, onko ratojen toteutuminen realistista ylipäätään. Lyhyehköt linjojen siirrot ja/tai vaihtotyönä liikennöitävät sivuradat ovat yksi asia, pitkät uudet rataosuudet toinen asia. Ensimmäisten toteuttaminen on kannattavaa pienemmillekin liikennemäärille, jälkimmäisten ei.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #16 : Syyskuu 14, 2012, 19:19:07 »

sähköistys on n. 10% koko radan rakentamisessa, Rovaniemi-Kemijärvi maksaa n. 240000 eur kilometri, eli Soklin radan sähköistyskustannus n. 45milj Eur. Rata ilman sähköistystä maksaa n.340 milj Eur. Ottaen huomioon Suomen päästötavotteet , pidän luontevana että rata tullaan sähköistämään. Sähköistys laskee myös operointikustannuksia logistiikkaketjussa.
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #17 : Syyskuu 16, 2012, 23:41:21 »

Lainaus hankekuvauksesta:

Soklin rautatiestä suunnitellaan yksiraiteinen, sähköistämätön, radio-ohjat­tu ja kulunvalvonnalla varustettu tavara­liikenteen rata. Junien mitoitusnopeus on 80 km/h. Käytettävien junien mitoittava junapituus on 825 m ja paino 5 600 t. Alustavien laskelmien mukaan kuljetettava rikastemäärä on noin 2 miljoonaa tonnia vuodessa. Tämä tarkoittaisi päivittäin 2-4 junaparin liiken­nöintiä radalla. Toteutettavasta vaihtoehdosta riippuen rautatietä voitaisiin käyttää myös puutavara- ja henkilökuljetuksiin, jotka vaativat omia erillisiä rakenteita rautatielle. Tämän hankkeen yhteydessä ei ole varauduttu näiden rakenteiden toteuttamiseen.

Sähköistämättä jättäminen ainakin suunnitelmavaiheessa on sikäli ymmärrettävää, että sähkörata vaatii pohjoisessa huomattavasti enemmän investointeja jo pelkän sähkönsaannin muodossa. Lapissa etäisyydet ovat pitkiä, ympäristö on haavoittuvaa, infra pitää rakentaa nollasta, ja tiedossa on ettei kaivos ole ikuinen. Toisaalta tuo suunnitelma lienee ajanjaksolta jolloin itse Kemijärven radan sähköistyksestäkään ei ollut vielä täyttä varmuutta.

http://www.sokli.fi/kuljetusyhteys
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2012, 00:32:19 kirjoittanut Niila Heikkilä » tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #18 : Syyskuu 17, 2012, 15:56:24 »

5600 t... Näinköhän kolmella Valakolla niitä sieltä vedellään? Mitähän vaunuja tuonne tulisi liikennöimään? Nuohan alkavat olla jo samaa luokkaa kooltaan ja pituudeltaan mitä transitojunat Kok-Vus. Ilmeisesti junat tulisivat liikennöimään Soklista Kemin satamaan?
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #19 : Syyskuu 17, 2012, 16:16:08 »

Toteutettavasta vaihtoehdosta riippuen rautatietä voitaisiin käyttää myös puutavara- ja henkilökuljetuksiin, jotka vaativat omia erillisiä rakenteita rautatielle. Tämän hankkeen yhteydessä ei ole varauduttu näiden rakenteiden toteuttamiseen.

Eli malmijunan viimeisenä vaununa keikkuu jokin yksikerros-IC + ravintelivaunu alligaattorilla, siinä nykyaikainen sekajunakokoonpano, ilman erillisiä rakenteita Virnistää
Lisäksi Gblk maalattuna itellan väreihin, sillä saapuisi aikamerkki lapin perukoille.
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #20 : Syyskuu 17, 2012, 17:29:55 »

Malmihan piti rikastaa Venäjällä ? Mieli on ilmeisesti muuttunut
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #21 : Syyskuu 17, 2012, 17:36:34 »

Malmihan piti rikastaa Venäjällä ? Mieli on ilmeisesti muuttunut
Tammikuussahan tällainen uutinen tuli: http://yle.fi/uutiset/soklin_malmia_ei_rikasteta_venajalla/5061098
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #22 : Syyskuu 19, 2012, 06:35:05 »

Mielestäni aiheesta puuttui peruskorjattu rata Kontiomäki-Taivalkoski ja Joutsijärvi-Kemijärvi. Uusi rataosuus Taivalkoski-Joutsijärvi.
Radalle saataisiin silloin varmasti yöjuna ja kuusamosta alas tavallinen IC-juna 1-2 kertaa päivässä. Radalla olemassa olevat raakapuu kuljetukset varmasti lisääntyisivät jos Taivalkoskelle ja Kuusamoon rakennentaan puiden kuormaus terminaalit. Kaivos malmeistakin osa varmasti kulkisi tätä reittiä pitkin esim. Sokli-Siilinjärvi
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Uusia ratahankkeita Lapissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina