Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR myy automaateista käyttökelvottomia lippuja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #25 : Lokakuu 25, 2012, 16:59:43 »

Enemmän aiheeseen liittyen: onhan tuo hieman tragikoomista, että järjestelmävirhe on katsottu asiakkaan virheeksi. Tiedän kyllä iltapäivälehtien tavan "hieman" kärjistää asioita uutisoinnin yhteydessä, mutta mutta...

Eipä ole VR:n viestintä eilistä uutista oikaissut. Luulisi, että niin olisi tehty, jos toteamus matkustajan vastuusta tuntea eri reittien kalusto ei olisi tullut VR:n viestinnän edustajalta.

Ainoa oikea johtopäätös on se, että VR tosiaankin sälyttää vastuun asiakkaalle ja myy käyttökelvottomia lippuja, jos joku pölvästi sellaisen haluaa automaatista ostaa.  Hymyilee leveästi

Ei mahda mitään, tuppaa hymyilyttämään tuollainen lähestymistapa.  Virnistää
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #26 : Lokakuu 25, 2012, 17:17:36 »

"- Miksi teillä on myynnissä tuote mitä ei ole olemassa? mies tiedusteli asiakaspalvelusta.

Vastaukseksi hänelle oli sanottu, että vaihtoehdon poistaminen automaatista on liian hankalaa.

"Asiakkaalta vaaditaan aktiivisuutta""
täytyy kyll sanoa että paljon on petrattavaa Vr:llä.  Mistä voi satunnainen matkailija tietää että joku lippulaji ei ole oikeasti käytössä, menet automaatille ja ostat. Tuskin siinä tulee mieleen että tsekkaanpa netistä mitä juina oikeasti kulkee välillä.
Kyllä se on myyjän vastuulla myydä oikeaa tuotetta PISTE.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #27 : Lokakuu 25, 2012, 18:50:58 »

Jonkinlainen ratkaisu voisi ehkä olla se, että reittihausta poistetaan tuo mahdollisuus, jolloin kyseistä lippuakaan ei tod näk voisi myydä.

Omien havaintojeni mukaan ei mene noinkaan. Olen useamman kerran ostanut tiskiltä lipun Tampere - Kitee tai päinvastoin ja tiskiltä saa Pieksämäen ja Joensuun kautta kulkevan lipun. Nettipalvelun tai automaattien nettihaut eivät moista lippua tunnista.

Tarkoitin, että jos Toijala vaihtoehto poistetaan Turku-Hki väliltä, niin automaatista/netistä ei tuota voi ostaa. Tiskiltä myyjä voi säädellä varmaankin vapaammin.

Tämän hetkisillä aikatauluilla tuolla Toijalassa joutuu odottelemaan lyhimmillään noin 1,5 tuntia lähijunaa Helsingin suuntaan, ja tuokin vain kerran päivässä. Eli ainoastaan jos rahasta on todella tiukkaa niin tuo oikeasti on realistinen. Mikäli vaihtoaika olisi vain minuutteja niin voisi kuvitella jonkun tuota vakavasti harkitsevan.

    Turku-Helsinki on 70 euroa halvempi pikajunalla / 10 matkaa.
    Turku-Riihimäki on 90 euroa halvempi pikajunalla / 10 matkaa, samoin Turku-Järvenpää.


tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #28 : Lokakuu 25, 2012, 18:58:27 »

[Tämän hetkisillä aikatauluilla tuolla Toijalassa joutuu odottelemaan lyhimmillään noin 1,5 tuntia lähijunaa Helsingin suuntaan, ja tuokin vain kerran päivässä. Eli ainoastaan jos rahasta on todella tiukkaa niin tuo oikeasti on realistinen. Mikäli vaihtoaika olisi vain minuutteja niin voisi kuvitella jonkun tuota vakavasti harkitsevan.

Tosi tiukkaa rahasta ja vielä tiukemmin raideliikenteen kannattaja.

Muussa tapauksessa kyytivälineeksi valikoituu vaikkapa Onnibussi, johon ei voi ostaa vääränlaista lippua ja on vieläpä reilusti junaa halvempi.

Tuollainen ajatusmalli, jonka mukaan ihmiset väenväkisin haluaisivat matkustaa junalla on vallalla niin rautatieoperaattorin kuin harrastajienkin keskuudessa. Oikeasti se ei mene niin, vaan rautatie on korkeintaan vaihtoehto muiden joukossa. Valtaosa suomalaisista ei kulje junalla kuin äärimmäisen harvoin, jos silloinkaan. Kumipyörät ja oma auto on vienyt voiton. Eikä sitä kehitystä ainakaan vähennä tuollaiset omahyväisen nenäkkäät kommentit, joita VR:n viestinnästäkin annetaan.

Onnibussin puuhamiehet ovat siinä oikeassa, että joukkoliikenteestä on tullut jonkinlainen epänormaalien ihmisten liikenneväline eli jotakin handicappia (opiskelua, eläkettä tms.) vastaan saatava alennuskortti tekee siitä vasta jollakin tapaa kilpailukykyisen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2012, 06:59:45 kirjoittanut Simo Virtanen » tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #29 : Lokakuu 25, 2012, 19:53:44 »

Lari: Eikös se ole niin, että vanhoja ja menneitä pitää ja täytyy märehtiä kun tulevia emme tiedä?  Iskee silmää
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #30 : Lokakuu 25, 2012, 20:18:50 »

Mutta miettikääs monta asemaa suomessa on, mihin ei pääsisi jotenkin ko. sarjalipuilla? Iskee silmää Itse keksin ainoastaan Lappeenrannan ja Kiteen ja niiden väliset asemat. Niillä pysähtyy vain ja ainoastaan IC(2) ja pendolino junia.

Mitenkäs sellainen kuin Salo?

tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #31 : Lokakuu 25, 2012, 22:19:07 »

" Matkustusreitin valittuaan asiakkaan tulisi tietää, millainen junakalusto milläkin reitillä kulkee, Itkonen kertoo"
Kuvastaa hyvin tätä vr:n vääristynyttä asennetta asiassa.  Sarjalippu periaatteessa arvoton ja Vr ei suostu hyvittämään kun on leimattu vaikka ei olisi edes pitänyt kelvata..huhhuh. Tohon soppaan kun olis tullu vielä tarkastaja ja määränny 80:n Eur tarkastusmaksun, olis tullu yhdelle junamatkalle hintaa lähes 300 Eur Hki-Tku.  Laitan junat boikottiin ja ajan omalla autolla kun myyjä ei vastaa myydystä tuotteesta.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #32 : Lokakuu 26, 2012, 10:28:39 »

Myös Kulöuttajaliitto on kiinittänyt asiaan huomiota:  http://www.kuluttajaliitto.fi/ajankohtaista/vr_vaarilla_raiteilla.2572.news

Kuluttajaliiton kannanoton seuraavaan kohtaan voin täysin yhtyä omien kokemusteni pohjalta: "Syntyy vaikutelma, että VR:lle on jäänyt Valtionrautateiden ajalta byrokraattinen harhakäsitys, että VR:n asiakkaat ovat hallintoalamaisia, joiden on alistuttava kaikkeen mitä VR esittää. VR ei tunnu vieläkään oppineen, että sen asiakkaat ovat kuluttajia, joita kuluttajaa suojaava lainsäädäntö koskee."

tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #33 : Lokakuu 26, 2012, 10:37:25 »

Myös Kulöuttajaliitto on kiinittänyt asiaan huomiota:  http://www.kuluttajaliitto.fi/ajankohtaista/vr_vaarilla_raiteilla.2572.news

Kuluttajaliiton kannanoton seuraavaan kohtaan voin täysin yhtyä omien kokemusteni pohjalta: "Syntyy vaikutelma, että VR:lle on jäänyt Valtionrautateiden ajalta byrokraattinen harhakäsitys, että VR:n asiakkaat ovat hallintoalamaisia, joiden on alistuttava kaikkeen mitä VR esittää. VR ei tunnu vieläkään oppineen, että sen asiakkaat ovat kuluttajia, joita kuluttajaa suojaava lainsäädäntö koskee."



Ja Nyt Uuden Suomen verkkosivut kertovat että VR-hyvittää liput:  http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/54568-vr-lupaa-hyodyton-100-eu-maksetaan-takaisin

Siis mistä moinen mielenmuutos?
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #34 : Lokakuu 26, 2012, 11:24:17 »



Ja Nyt Uuden Suomen verkkosivut kertovat että VR-hyvittää liput:  http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/54568-vr-lupaa-hyodyton-100-eu-maksetaan-takaisin

Siis mistä moinen mielenmuutos?

Pakkohan sen on hyvittää, jo kuluttajasuojelulain nojalla. Vastaus vain on perityypillistä VR:ää, vähän siihen tyyliin, että asiakas puhuu paskaa ja on tyhmä, kun on mennyt uskomaan sitä, mitä hänelle palvelutiskiltä on sanottu.

tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #35 : Lokakuu 26, 2012, 11:36:21 »



Ja Nyt Uuden Suomen verkkosivut kertovat että VR-hyvittää liput:  http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/54568-vr-lupaa-hyodyton-100-eu-maksetaan-takaisin

Siis mistä moinen mielenmuutos?

Pakkohan sen on hyvittää, jo kuluttajasuojelulain nojalla. Vastaus vain on perityypillistä VR:ää, vähän siihen tyyliin, että asiakas puhuu paskaa ja on tyhmä, kun on mennyt uskomaan sitä, mitä hänelle palvelutiskiltä on sanottu.



Niin palvelutiskillä sanotaan todellakin mitä sattuu. Onpa minulle ilmoitettu viime elokuussa Helsingin aseman lipunmyynnissä Tampereelle lähtevän junan lähtöraiteeksi Kajaaniin menevän junan lähtöraide. Ja huomautettuani asiasta tämä asiakasneuvoja toisti tämän saman virheellisen tiedon. Vasta tivatessani junanvaihtopaikkoja tyyliin, että tämän junan ensimmäinen pysähdyspaikkat ovat Pasila, Tikkurila  ja Lahti. Missä siis minun pitää vaihtaa junaa, jotta olisin Tampereella klo 10, henkilö havaitsi antaneensa väärää informaatiota. Tämä liejnee täysin VR-yhtymä OYn määritellyn palvelukonseptin mukaista.
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #36 : Lokakuu 26, 2012, 11:47:34 »

VR:n porukoissa ei tunnu olevan sellaista henkilöä joka hallitsisi yhteiskuntasuhteiden hoitamista. Siis laajasti ymmärrettynä. Vallalla johtoportaassa tuntuu olevan päässilimääsyys asenne,- asiakas on (melkein) aina väärässä-. Pääsisi tämäkin kioski (VR) paljon vähemällä pölinällä jos fiksusti myöntäisi olemassa olevan ongelman ja olisi pahoillaan ja hyvittäisi tai oikaisisi virheensä. Mutta, kun ei niin ei!
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #37 : Lokakuu 26, 2012, 11:47:46 »

VR:n pitää palauttaa asiakkaalle väärästä lipusta maksettu hinta ja muut kulut, katsoo Kuluttajaliitto. VR on Kuluttajaliiton mukaan väärillä raiteilla, kun se selittää viimeaikaista lippusotkua.

Kuluttajaliiton mukaan VR on toiminut huolimattomasti. VR tietää lipunmyyntiautomaatin virheestä, mutta ei korjaa automaattia eikä tiedota asiasta.

– Syntyy vaikutelma, että VR:lle on jäänyt Valtionrautateiden ajalta byrokraattinen harhakäsitys, että VR:n asiakkaat ovat hallintoalamaisia, joiden on alistuttava kaikkeen mitä VR esittää, Kuluttajaliitto sanoo.


digitoday
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #38 : Lokakuu 26, 2012, 12:22:15 »

Kuluttajaliiton kannanoton seuraavaan kohtaan voin täysin yhtyä omien kokemusteni pohjalta: "Syntyy vaikutelma, että VR:lle on jäänyt Valtionrautateiden ajalta byrokraattinen harhakäsitys, että VR:n asiakkaat ovat hallintoalamaisia, joiden on alistuttava kaikkeen mitä VR esittää. VR ei tunnu vieläkään oppineen, että sen asiakkaat ovat kuluttajia, joita kuluttajaa suojaava lainsäädäntö koskee."

Minä taas en ole samaa mieltä, koska mielestäni vanhan VR:n aikaan junalla matkustaminen oli paljon joustavampaa kuin nykyään.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #39 : Lokakuu 26, 2012, 12:28:54 »

Rauhottukaa siellä. VR on julkaissut oman oikaisun kuluttajaliiton tiedotteeseen. Oikaisun voit käydä lukemassa täältä: http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20121026120148.html
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #40 : Lokakuu 26, 2012, 12:58:49 »

Rauhottukaa siellä. VR on julkaissut oman oikaisun kuluttajaliiton tiedotteeseen. Oikaisun voit käydä lukemassa täältä: http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20121026120148.html

Oikaisun? Eihän tuo mikään oikaisu ollut. Oikaisussa olisi esitetty uutisessa olleen tapahtumankulun olevan virheellinen ja kerrottu asian oikea laita. Nyt pitäydyttiin sanamuodossa, jonka mukaan asiakas oli "epähuomiossa" ostanut väärän lipun. On siis edelleen asiakkaan vastuulla tuntea rataverkko ja sillä liikennöivien junien tyyppi.

Rahojen palauttaminen oli toki edistystä.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #41 : Lokakuu 26, 2012, 14:31:09 »

Tämä liejnee täysin VR-yhtymä OYn määritellyn palvelukonseptin mukaista.

Minkä ihmeen vuoksi näitä yksittäisiä tapauksia täytyy oikeasti märehtiä viikkoja, kuukausia tai vuosia myöhemmin..? Kuten huomataan, niin kukaan ei ole täydellinen - jopa rautatieharrastaja tekee kirjoitusvirheitä kirjoittaessaan toisen tekemästä virheestä...

Ihmisiä me kaikki olemme ja teemme virheitä. Isäni ja äitinikin tekivät yhden - ...ja täällä minä kirjoittelen. Asioista on vaan hyvä päästä yli ja mennä eteenpäin.
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #42 : Lokakuu 26, 2012, 14:52:33 »

Tämä liejnee täysin VR-yhtymä OYn määritellyn palvelukonseptin mukaista.

Minkä ihmeen vuoksi näitä yksittäisiä tapauksia täytyy oikeasti märehtiä viikkoja, kuukausia tai vuosia myöhemmin..? Kuten huomataan, niin kukaan ei ole täydellinen - jopa rautatieharrastaja tekee kirjoitusvirheitä kirjoittaessaan toisen tekemästä virheestä...

Ihmisiä me kaikki olemme ja teemme virheitä. Isäni ja äitinikin tekivät yhden - ...ja täällä minä kirjoittelen. Asioista on vaan hyvä päästä yli ja mennä eteenpäin.

Jep, juuri niin. Mutta miksi VR tekee samaa? Kukaan ei olisi tästäkään saanut kuulla jos asiakkaalle olisi heti sanottu "Anteeksi, saat rahasi takaisin." Kyseinen summa ei olisi heiluttanut tulosta mihinkään suuntaan, mutta mitä taas tämäkin uutinen tekee imagolle?

Itse kuulin uutisesta työkaverilta sanoin "hoho, taas veeärrä töpeksii.."
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #43 : Lokakuu 26, 2012, 15:16:13 »

Huono imago (julkisuuskuva) ei siis yleensä ole mitään muuta, kuin itseaiheutettua. Tosin matkustajia riittää kyllä, kun ei niitä junia kukaan muukaan aja. Hälläväliä!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #44 : Lokakuu 26, 2012, 21:36:29 »

Jep, juuri niin. Mutta miksi VR tekee samaa? Kukaan ei olisi tästäkään saanut kuulla jos asiakkaalle olisi heti sanottu "Anteeksi, saat rahasi takaisin." Kyseinen summa ei olisi heiluttanut tulosta mihinkään suuntaan, mutta mitä taas tämäkin uutinen tekee imagolle?

Itse kuulin uutisesta työkaverilta sanoin "hoho, taas veeärrä töpeksii.."

Mietitkö sitä että jos vaikkapa tämä Turun lipunmyyjä ei ollut esimerkiksi ensiksi tajunnut mikä on tilanne, ja noudatti vain aikasemmin määrättyjä käytäntöjä.. Oletko myös huomannut että ei ne ihmiset osaa selittää myöskään kunnolla mitä on tapahtunut jne? Kukaan paitsi ko. henkilö ja lipunmyyjä ei tiedä mitä siellä ollaan puhuttu,miten asiakas on tilanteen kuvaillut. Omasta mielestäni asiakkaasta kertoo myös jotain jos menee Iltalehdelle itkemään ennen kuin edes ottaa yhteyttä VR:n asiakaspalveluun jota hänelle oli suositeltu..

Eikä siis vielä päivällä ollut ilmoittautunut tai ottanut yhteyttä edes. Ei ne siellä lippupisteessä kaikkea tiedä eikä myöskään kaikkea voi tehdä. On sitä itsekkin tullut kerrottua asiakkaalle väärin ja tehty väärin, josta sitten myöhemmin kuullut miten erikoistapauksessa tulisi toimia.

Jotenkin olen huomannut että nykyään on kyse mistä tahansa mitä VR:llä tapahtuu nii kaikki on heti: "VR on paska, VR ei osaa mitään, VR tekee kaiken tahalteen koska on ainoa henkilöliikenne operaattori" jne... On se vaan niin jännä ettei ikinä ole asiakkaassa vika jne..

Itseäni ihmetyttää tuo, kun eräät täällä valittavat että miksi matkustajan pitäisi tietää mitä junatyyppejä ko. välillä menee.. Tottakai se pitää tietää että mihin junatyyppiin ostaa lipun, sama vaikka Helsinki - Tampere jolla menee molempia junia... Joten tota en itse kyllä ollenkaan ymmärrä..
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #45 : Lokakuu 26, 2012, 21:47:34 »

Jep, juuri niin. Mutta miksi VR tekee samaa? Kukaan ei olisi tästäkään saanut kuulla jos asiakkaalle olisi heti sanottu "Anteeksi, saat rahasi takaisin." Kyseinen summa ei olisi heiluttanut tulosta mihinkään suuntaan, mutta mitä taas tämäkin uutinen tekee imagolle?

Itse kuulin uutisesta työkaverilta sanoin "hoho, taas veeärrä töpeksii.."

Mietitkö sitä että jos vaikkapa tämä Turun lipunmyyjä ei ollut esimerkiksi ensiksi tajunnut mikä on tilanne, ja noudatti vain aikasemmin määrättyjä käytäntöjä.. Oletko myös huomannut että ei ne ihmiset osaa selittää myöskään kunnolla mitä on tapahtunut jne? Kukaan paitsi ko. henkilö ja lipunmyyjä ei tiedä mitä siellä ollaan puhuttu,miten asiakas on tilanteen kuvaillut. Omasta mielestäni asiakkaasta kertoo myös jotain jos menee Iltalehdelle itkemään ennen kuin edes ottaa yhteyttä VR:n asiakaspalveluun jota hänelle oli suositeltu..

Puhutaanko nyt ollenkaan samasta asiasta?  Huh

Ei tässä kai yksittäistä lipunmyyjää oltu roviolle viemässä, vaan enemmän hämmennystä herätti VR-konsernin viestinnästä annettu vastaus:

Lainaus
"Asiakkaalta vaaditaan aktiivisuutta"

VR-konsernin viestintäasiantuntija Annikka Itkonen myöntää, että asiakas voi ostaa VR:n automaatista täysin vääränlaisen lipun.

Hän pahoittelee vuolaasti virheen olemassaoloa. Käyttökelvottoman lipun saamisen mahdollistaa automaattien tekninen toteutus, joka ei erittele reiteillä kulkevia junia, vaan tulostaa lipun kuin lipun valitun reitin mukaan.

- Asiakkaalta vaaditaan paljon omaa aktiivisuutta ja tiedonhankintaa. Teknisesti on mahdollista, että hän voi ostaa epähuomiossa vääränlaisen lipun. Matkustusreitin valittuaan asiakkaan tulisi tietää, millainen junakalusto milläkin reitillä kulkee, Itkonen kertoo.

Kyse ei siis ole yksittäisen matkustajan tai lipunmyyjän toiminnasta, vaan koko konsernin toimintapolitiikasta. Ei tuollaisessa konsernissa viestintäihmiset ole mitään tavallisia tallaajia, jotka möläyttelisivät mitä sylki suuhun tuo. Ei, sieltä saadut vastaukset ovat konsernin virallisen linjauksen mukaisia.

Menepä palauttamaan vaikkapa väärän kokoisiksi osoittautuneet housut Stockmannille. Ei ole mitään ongelmaa, vaikka syy löytyy täysin asiakkaasta. Eikä Stockmann-konsernin viestinnästäkään kommentoitaisi, että "höhö, oma moka, mitäs ostit.."
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2431


« Vastaus #46 : Lokakuu 27, 2012, 00:03:27 »

----
Itseäni ihmetyttää tuo, kun eräät täällä valittavat että miksi matkustajan pitäisi tietää mitä junatyyppejä ko. välillä menee.. Tottakai se pitää tietää että mihin junatyyppiin ostaa lipun, sama vaikka Helsinki - Tampere jolla menee molempia junia... Joten tota en itse kyllä ollenkaan ymmärrä..
Ziggy, sinä olet nyt aivan väärässä. Satunnaisen matkustajan ei todellakaan tarvitse tietää yhtään mitään VR:n käyttämistä junien nimityksistä. Hänelle riittää tiedoksi, että on kahdenlaisia junia: matkustajajunia ja tavarajunia. Jos hän ostaa lipun VR:ltä, olkoon vaikka automaatista, niin kyllä lipun on oltava kelvollinen.

Yritä ostaa Ruotsissa kelpaamaton lippu vaikka osoitteesta www.sj.se . Siellä myydään lippuja SJ:n omiin juniin, kaikkiin mahdollisiin kilpailijoiden juniin ja moniin samalla reitillä kulkeviin busseihin. Jos lippu on kelpaamaton peruutuksen tai muun sellaisen syyn takia, niin SJ on lähettänyt rahat takaisin tai antanut pyydettäessä lahjakortin 15min-8h kuluessa pyynnöstä. Jos osaat ostaa muusta syystä kaikkiin juniin kelpaamattoman junalipun, niin minä lupaan lunastaa sen ihan vain palkkiona kekseliäisyydestä (edellyttää tietysti, että matkustaja antaa itsestään oikeat tiedot - aikuiselle aikuisen lippu jne). Vaikka en edes ole minkään junaliikenneyhtiön palveluksessa, niin luotan täkäläiseen lipunmyyntiohjelmaan.
Edit: typo
tallennettu
Jarmo Viljamaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #47 : Lokakuu 27, 2012, 07:49:00 »

----
Itseäni ihmetyttää tuo, kun eräät täällä valittavat että miksi matkustajan pitäisi tietää mitä junatyyppejä ko. välillä menee.. Tottakai se pitää tietää että mihin junatyyppiin ostaa lipun, sama vaikka Helsinki - Tampere jolla menee molempia junia... Joten tota en itse kyllä ollenkaan ymmärrä..
Ziggy, sinä olet nyt aivan väärässä. Satunnaisen matkustajan ei todellakaan tarvitse tietää yhtään mitään VR:n käyttämistä junien nimityksistä. Hänelle riittää tiedoksi, että on kahdenlaisia junia: matkustajajunia ja tavarajunia. Jos hän ostaa lipun VR:ltä, olkoon vaikka automaatista, niin kyllä lipun on oltava kelvollinen.

Yritä ostaa Ruotsissa kelpaamaton lippu vaikka osoitteesta www.sj.se . Siellä myydään lippuja SJ:n omiin juniin, kaikkiin mahdollisiin kilpailijoiden juniin ja moniin samalla reitillä kulkeviin busseihin. Jos lippu on kelpaamaton peruutuksen tai muun sellaisen syyn takia, niin SJ on lähettänyt rahat takaisin tai antanut pyydettäessä lahjakortin 15min-8h kuluessa pyynnöstä. Jos osaat ostaa muusta syystä kaikkiin juniin kelpaamattoman junalipun, niin minä lupaan lunastaa sen ihan vain palkkiona kekseliäisyydestä (edellyttää tietysti, että matkustaja antaa itsestään oikeat tiedot - aikuiselle aikuisen lippu jne). Vaikka en edes ole minkään junaliikenneyhtiön palveluksessa, niin luotan täkäläiseen lipunmyyntiohjelmaan.
Edit: typo


Jos asiakas ostaa sarjalippuja niin kyllä silloin on syytä tietää mikä on taajamajuna ja mikä pendoliino sillä taajamalippu ei kelpaa pendoliinoon joka kyllä varmaan mainitaan ostotilanteessa myös sielä automaatissa. Eri asia jos ostaisi normaalia kertalippua tiettyyn junaan ja kone myisi kelvottoman lipun, silloin voi ja saa olla tietämätön junatyypeistä.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #48 : Lokakuu 27, 2012, 08:28:22 »

Kokeilin sj.se sivuilta ostaa kausilippua, siellä näyttää olevan samantyyppinen jaottelu kun vr:llä.
Tulee vaan tyylikkäästi "finns ej" jos ei löydy jaottelun mukaista lippua valitulle välille. Selkeää asiakkaalle.
Vr:n kaupassa virhettä myös toiseen suuntaan esim Jyväskylä-Petäjävesi voi ostaa "kaikkiin juniin" Extra-luokan paikan. Myydään sellaista mitä ei ole olemassa.
Suomessa määrittää mm. kuluttajavirasto ,mikä on oikein tai väärin. Nämä eivät ole mitään mielipideasioita vaan lait säätelevät millä säännöksillä minimisään tehdään yrityksen ja yksityisten välillä kauppaa.


* petäjävesi.jpg (26.15 kilotavua, 742x260 - tarkasteltu 270 kertaa.)
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #49 : Lokakuu 27, 2012, 10:34:53 »

Jep, juuri niin. Mutta miksi VR tekee samaa? Kukaan ei olisi tästäkään saanut kuulla jos asiakkaalle olisi heti sanottu "Anteeksi, saat rahasi takaisin." Kyseinen summa ei olisi heiluttanut tulosta mihinkään suuntaan, mutta mitä taas tämäkin uutinen tekee imagolle?

Itse kuulin uutisesta työkaverilta sanoin "hoho, taas veeärrä töpeksii.."

Mietitkö sitä että jos vaikkapa tämä Turun lipunmyyjä ei ollut esimerkiksi ensiksi tajunnut mikä on tilanne, ja noudatti vain aikasemmin määrättyjä käytäntöjä.. Oletko myös huomannut että ei ne ihmiset osaa selittää myöskään kunnolla mitä on tapahtunut jne? Kukaan paitsi ko. henkilö ja lipunmyyjä ei tiedä mitä siellä ollaan puhuttu,miten asiakas on tilanteen kuvaillut. Omasta mielestäni asiakkaasta kertoo myös jotain jos menee Iltalehdelle itkemään ennen kuin edes ottaa yhteyttä VR:n asiakaspalveluun jota hänelle oli suositeltu..

En todellakaan ollut lipunmyyjää syyttämässä vaan hänelle annettua ohjeistusta. Se ohjeistus tässä petti ja pahasti.

Lainaus
Eikä siis vielä päivällä ollut ilmoittautunut tai ottanut yhteyttä edes. Ei ne siellä lippupisteessä kaikkea tiedä eikä myöskään kaikkea voi tehdä. On sitä itsekkin tullut kerrottua asiakkaalle väärin ja tehty väärin, josta sitten myöhemmin kuullut miten erikoistapauksessa tulisi toimia.

Ei niin, he toimivat heille annettujen ohjeiden varassa ja ne ohjeet olivat (tälläkin) kertaa väärät.

Lainaus
Jotenkin olen huomannut että nykyään on kyse mistä tahansa mitä VR:llä tapahtuu nii kaikki on heti: "VR on paska, VR ei osaa mitään, VR tekee kaiken tahalteen koska on ainoa henkilöliikenne operaattori" jne... On se vaan niin jännä ettei ikinä ole asiakkaassa vika jne..

Itsekin olen huomannut saman. Olen myös yrittänyt aina korjailla vr-myönteisesti kun muut ovat puhuneet negatiivisesti junista. Mutta nyt tässä uutisessa on selvää se että vr teki väärin eikä osannut.

Lainaus
Itseäni ihmetyttää tuo, kun eräät täällä valittavat että miksi matkustajan pitäisi tietää mitä junatyyppejä ko. välillä menee.. Tottakai se pitää tietää että mihin junatyyppiin ostaa lipun, sama vaikka Helsinki - Tampere jolla menee molempia junia... Joten tota en itse kyllä ollenkaan ymmärrä..

EI TARVI TIETÄÄ. Kun haluaa päästä Tampereelta Helsiinkiin, ostetaan lippu Tampereelta Helsinkiin.

Seuraava askel voisi olla se että VR myy junalipun Mouhijärveltä Pälkäneelle. Jos asiakas huomaa että junalla tuon välin kulkeminen on mahdotonta, todetaan vain että olisit ottanut selvää ettei ko. välillä ole edes kiskoja.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR myy automaateista käyttökelvottomia lippuja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina