Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Sr2 3204:n ohjaamoissa telineet ja näyttö?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Marraskuu 13, 2012, 16:47:18 »

Vaikea oli otsikko keksiä, mutta havaitsin eilen Helsingissä kuvatessani Sr2 3204:n ohjaamossa telineet ja ilmeisesti näyttö siinä. Mikä tämä on? Onko 3204 ainoa vai onko niitä muissakin?




Kuva aukeaa suuremmaksi klikkaamalla kuvaa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2012, 21:29:40 kirjoittanut Ziggy Hulden » tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 493


« Vastaus #1 : Marraskuu 13, 2012, 17:53:16 »

Onpa erikoinen viritelmä Huh
tallennettu

Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #2 : Marraskuu 13, 2012, 18:26:49 »

Arvelen näytön liittyvän tulevaan uuteen kulunvalvontajärjestelmään, eli olisikohan se ETCS:n kuljettajapaneeli.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Marraskuu 18, 2012, 20:07:11 »

Tällä hetkellä havainnot vastaavista viritelmistä Sr2 vetureissa 3201, 3206 ja kuvaamassani 3204:ssa, eli tosiaan taitaa tosiaan liittyä tuohon Nikolaksen kertomaan tulevaan ETCS -kulunvalvontajärjestelmään.

13.10. oon kuvannut Sr2 3204:n Tampereella seisomassa ja silloin kuvatuissa kuvissa ei tuota viritelmää ollut. Eli sen jälkeen on ilmestynyt.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2012, 01:18:02 »

Tällä hetkellä havainnot vastaavista viritelmistä Sr2 vetureissa 3201, 3206 ja kuvaamassani 3204:ssa, eli tosiaan taitaa tosiaan liittyä tuohon Nikolaksen kertomaan tulevaan ETCS -kulunvalvontajärjestelmään.

Käsitykseni mukaan ei liity. Mutta en varmaksi pysty/voi sanoa mikä se on, niin en sano. Selvinnee tulevaisuudessa.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #5 : Marraskuu 28, 2012, 18:32:39 »

3205:n 1 ohjaamossa on niin ikään, telineet ja näyttö.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Marraskuu 30, 2012, 20:06:36 »

3205:n 1 ohjaamossa on niin ikään, telineet ja näyttö.

Arvelinkin että kaikissa ainakin 3201-3206 väliltä olisi. 3202:sta ja 3203:sta ei vain ole havaintoja..
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Joulukuu 02, 2012, 21:02:01 »

Havaittu Juhannusjunasta tutussa veturissa 3202 samat laitteet, ja lisäksi 3208:ssa.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #8 : Joulukuu 02, 2012, 21:59:30 »

Voisiko vempain liittyä uuden ETJ-järjestelmän kehittämiseen ja pilotointiin? Siinähän junan kulkuun vaikuttavat tiedot saadaan suoraan veturiin johonkin ruutuun.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #9 : Joulukuu 05, 2012, 19:04:34 »

Uusin möhkö on 3207.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #10 : Joulukuu 07, 2012, 14:56:08 »

Kuulemani mukaan kyseessä on "kaapelikouru" tulevan ohjausvaunun vaativan informaation johdotuksille. "Turvakaari" on niin jykevää tekoa, että kestänee myös muutaman näytönkin painon.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Joulukuu 07, 2012, 15:10:52 »

Kuulemani mukaan kyseessä on "kaapelikouru" tulevan ohjausvaunun vaativan informaation johdotuksille. "Turvakaari" on niin jykevää tekoa, että kestänee myös muutaman näytönkin painon.

Eli johdotukset liittyisivät ohjausvaunuun, näytöt kanssa vai näytöt johonkin muuhun?
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #12 : Joulukuu 07, 2012, 15:41:59 »

Eiköhän tuo häkkyrä liity kokonaisuudessaan ohjausvaunuihin, luulisin... (ei parempaa tietoa näytöistä).
tallennettu
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #13 : Joulukuu 26, 2012, 12:30:44 »

15.12.2012 Sr2 3202 tupsahti etelästä yhtäkkiä Seinäjoelle n. 15.10. Oli ilmeisesti jollakin koeajolla, läksi pohjoista kohti 15.50. Liittyisikö jotenkin näihin monitoreihin, kummassakin ohjaamossa niitä oli.


* IMG_4418 (800x533).jpg (114.21 kilotavua, 800x533 - tarkasteltu 565 kertaa.)
tallennettu

Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #14 : Joulukuu 27, 2012, 17:33:46 »

Lisäänpä sukkani soppaan, kun näkyvät muutkin arvailevan; arvaan, että ohjausvaunuja varten ei tarvita mitään uusia johdotuksia, koska jo nyt voidaan Sr2:ia ajaa monikäytössä ilman lisäjohtimia, pelkästään kytkemällä UIC-kaapeli. Olisi todella outoa, jos ohjausvaunuja varten tarvittaisiin kasapäin uusia piuhoja ja laitteistoja.

Saatan siis olla väärässäkin, sitä sattuu jatkuvasti Hymyilee
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #15 : Joulukuu 28, 2012, 00:52:26 »

En kyl yhtään tiedä minkä muotoista dataa tai muuta tietoa UIC-kaapelissa liikkuu, mutta voisko se jotain vahvistimia tarvita matkansa varrelle?
Entä mitä tapahtuu jos tuo kaapeliyhteys kahden Sr2-veturin välillä katkeaa? Lpettaako apuveturi vaan toimintansa, vai voiko käydä niin että se jossain tapauksessa jatkaa sitä toimintaansa mitä juuri oli tekemässä?

Voishan olla siten, että viimeisessä vaunussa olisi jotain laitteita joiden keräämä tieto siirrettäisiin noihin kuvan laitteisiin ja sillä tavoin pyrittäisiin etsimään joitain ennalta-arvaamattomia ongelmia tuohon ohjausvaunu-projektiin liittyen. Tämmösiä ajatuksia tuli täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella Virnistää
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #16 : Joulukuu 28, 2012, 12:02:44 »

Entä mitä tapahtuu jos tuo kaapeliyhteys kahden Sr2-veturin välillä katkeaa? Lpettaako apuveturi vaan toimintansa, vai voiko käydä niin että se jossain tapauksessa jatkaa sitä toimintaansa mitä juuri oli tekemässä?

En tiedä, mutta uskon ja luotan siihen, että rautatiemaailman failsafe-mentaliteetti on aiheuttanut tuohon sellaisen toiminnan, joka ei ainakaan pidä tehoja päällä apuveturissa yhteyden katkettua.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Joulukuu 28, 2012, 22:27:10 »

Lisäänpä sukkani soppaan, kun näkyvät muutkin arvailevan; arvaan, että ohjausvaunuja varten ei tarvita mitään uusia johdotuksia, koska jo nyt voidaan Sr2:ia ajaa monikäytössä ilman lisäjohtimia, pelkästään kytkemällä UIC-kaapeli. Olisi todella outoa, jos ohjausvaunuja varten tarvittaisiin kasapäin uusia piuhoja ja laitteistoja.

Saatan siis olla väärässäkin, sitä sattuu jatkuvasti Hymyilee


Veturiin ne johdot toki tulevat, mutta tulevatko kuljettajalle asti kaikki? Esim. ovien hoitaminen ohjausvaunusta käsin kuulostaisi ihan täysjärkiseltä. Ja jos niitä ohjataan ohjusvaunusta, miksei sitten veturistakin? Ja kun niitä ei vielä voi veturista ohjata, kyseessä on ominaisuus joka tarttisi lisätä. Kaapelia ei tarvita veturin ja vaunujen välille, mutta veturin ja kuljettajan välille kylläkin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #18 : Joulukuu 28, 2012, 22:57:02 »

Sr2:n ajopöydästä löytyy oviohjauspainikkeet, mutta niitä ei olla otettu käyttöön Suomessa.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #19 : Joulukuu 29, 2012, 00:16:04 »

HUOM!, Topi ja muut veturin käyttäjät, johtaneeko tuon kourun jatke konehuoneen puolelle? Muistelisin kuulleeni, että konehuoneen kattoon (?) olisi lisätty jonkinlainen "laatikko" johon nuo johdotukset johtaisivat. Luultavimmin ohjausvaunun toiminnat tehdään yhteensopiviksi Sr3:n kanssa, joten tämä vanha sarja saattaisi tarvita jonkinlaisen "muutostyön"? Mikähän "firma" osallistuu tuon tulevan ohjausvaunun suunnitteluun - olisikohan viitteitä tulevasta Sr3:sta?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #20 : Joulukuu 29, 2012, 00:21:51 »

Mun mielestä ne kourun piuhat menevät kattoa kohti. En tiedä mihin sieltä jatkavat.

Noin muutoin en ole lainkaan siinä käsityksessä että nuo liittyisi edes ohjausvaunuihin.

Nikolaksen viestiin lisäyksenä, Sr2:n ajopöydästä löytyy oviohjauspainikkeiden lisäksi painikkeet matkustamon ilmastoinnin ja valaistuksen ohjaukseen, sekä diagnostiikalta mahdollisuus havaita, onko mm. loppuopasteet päällä... Hymyilee ...mutta tosiaan nuo toiminnot eivät ole käytössä.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 477


« Vastaus #21 : Joulukuu 29, 2012, 03:21:33 »

Entä mitä tapahtuu jos tuo kaapeliyhteys kahden Sr2-veturin välillä katkeaa? Lpettaako apuveturi vaan toimintansa, vai voiko käydä niin että se jossain tapauksessa jatkaa sitä toimintaansa mitä juuri oli tekemässä?

En tiedä, mutta uskon ja luotan siihen, että rautatiemaailman failsafe-mentaliteetti on aiheuttanut tuohon sellaisen toiminnan, joka ei ainakaan pidä tehoja päällä apuveturissa yhteyden katkettua.

No ehkä ei tehoja pidä päällä, ja ei muutakaan toimintaa normaalitilanteessa, mutta kaikkea mahdollista voi tapahtua, varsinkin kun liittimiä ketjuun lisätään entisestään. Joskus vaan teknisten vempainten kanssa voi tapahtua asioita joita ei pitäisi tapahtua.
(aikoinaan keskusteltiin rgsm-järjestelmästä ja sen eroista edeltäneeseen järjestelmään, en nyt jaksa kaivaa OTK:n sivuilta erästä selostusta, jossa olettamanai pelot osoittautuivat toteen)
tallennettu

Kyllä diktaatti hyvä on, sitä en kiellä.
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #22 : Joulukuu 31, 2012, 22:20:46 »

Tarkastelin 3208:aa hieman lähemmin; siinä on tämä mainittu ja näkyvä kouru, sekä siihen nivelöity, käännettävä näyttö, jossa on irtonainen näytön liitin.

Täältä ääni ETCS:lle ohjausvaunujen sijaan.

tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #23 : Maaliskuu 09, 2013, 16:30:26 »

Möhkö 3215 on,  uusin johon. Tehty teline ja näyttö asennus.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #24 : Maaliskuu 13, 2013, 18:37:01 »

Möhkö Nro 3212:n ohjaamoissa, on telinneet ja näyttö.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Sr2 3204:n ohjaamoissa telineet ja näyttö?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina