Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: S79 aikataulun väljyys  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« : Marraskuu 17, 2012, 08:46:38 »

Jostain kumman syystä olen ajautunut seuraamaan junan S79 kulkua pidemmän aikaa, ehkä ainakin puolisen vuotta useamman kerran viikossa. Erityisesti seuranta on ajoittunut Kouvola-Mikkeli-välille. Kouvola-Mikkeli on siitä mielenkiintoinen, että se taitaa olla Savo-baanalla ainoa väli, missä Pendolinolla päästään yli 140 km/h nopeuksiin. Seurattuani pidemmän aikaa säännöllisesti kulkua, on silmiin pistänyt aikataulun väljyys.

Hyvin yleistä on, että Mikkeliin saapuessa S79 on 3-4 minuuttia etuajassa, on ollut parhaimmillaan kuusikin minuuttia etusessa. Eilen 16.11. satuin jälleen ruudun ääreen samaan aikaan kun S79 oli ohittanut Otavan, en siis tiedä miten on tultu Kouvolasta siihen asti. Tyypillisesti Otava ohitetaan noin 110 km/h-nopeudella ja pian tästä nopeus nostetaan 140 km/h, yleensä sn on saavutettu Tokeron alikulun tienoilla. Tätä vauhtia sitten mennään Mikkelin lentokentän ohi, kun nopeutta aletaan pudottaa Mikkeliin asti. Ensimmäistä kertaa seurantahistoriassa juna suorastaan mateli Otava-Mikkeli-välin, Otavan jälkeen nopeus ei ylittänyt 115 km/h ja Junat Kartalla-sovelluksen perusteella hiljentely Mikkeliin aloitettiin samoilla paikkeilla kuin 140 km/h vauhdista. Tästä kaikesta huolimatta Mikkelissä oltiin klo 21.31, kun aikataulu olisi ollut 21.35. Ilman tuota hiimailua Mikkelissä olisi oltu jälleen noin 21.29-21.30.

Ainakin tälle junavuorolle on tyypillistä, että Mikkelin jälkeenkin väliasemille saavutaan pääsääntöisesti 1-3 min edellä. Ymmärrän, että aikatauluissa on hyvä olla väljää, mutta käsittääkseni tämä väljyys on osittain täsmällisyyden tavoittelun vuoksi. Kivahan se on tietysti matkustajasta, että  ”palvelulupaus” ylitetään saapumalla järjestään etuajassa asemille, mutta olisiko markkinointi-näkökulmasta kivempi näyttää nopeampi aikataulu? Väitän, että Helsinki-Mikkeli-väli lyhenisi 10 min, jos löysät otettaisiin aikataulusta pois. Mikkeli-Kajaani-välillä lähtisi toinen mokoma, puhuttaisiin jo 20 minuutista perille saavuttaessa. Kun juna on myöhässä, niin olisiko 5-10 minuuttia niin merkitsevää, kuin että nyt väljemmällä aikataululla eliminoidaan useat  5 minuutin myöhästymiset tilastoja varten? Tämä esimerkkitapaus, S79, tikuttaa kuitenkin pääsääntöisesti joka asemalle etuajassa, niin miksei se voisi tehdä sen aikataulun mukaisestikin nopeammin?

Tähän täytyy disclaimerina todeta, että en ole tutkinut graafisia, että miten paljon seassa on muuta liikennettä. Toki sekin pitää huomioida. Tosin pidempi seuranta on antanut vaikutelman, ettei muu liikenne juurikaan sotke S79:n kulkua, päinvastoin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #1 : Marraskuu 17, 2012, 14:54:13 »

Graafisten mukaan Mikkelissä tulee tavarajuna 4008 vastaan. Se ei kuitenkaan välttämättä ole syy "hidasteluun", sillä tavarajunalla näyttäisi Haukivuoressa olevan löysää, joten se ehtisi tarvittaessa aikaisemminkin Mikkeliin. Ja todellisuudessa tavarathan väistävät missä sopivasti pystyvät, välittämättä graafisista.

Pieksämäellä ei näyttäisi olevan vaihtoyhteyksiäkään.

Mutta toisaalta, tuollainen 3-4 minuuttia ei ole mitenkään tavaton löysyys aikataulussa, jos ei kummoisia viivästyksiä matkalle satu. Samanlaista löysyyttä löytyy kautta Suomen. (Ja hyvä niin.)
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Marraskuu 17, 2012, 16:15:27 »

Mutta toisaalta, tuollainen 3-4 minuuttia ei ole mitenkään tavaton löysyys aikataulussa, jos ei kummoisia viivästyksiä matkalle satu. Samanlaista löysyyttä löytyy kautta Suomen. (Ja hyvä niin.)

Etenkin pendolinoissa näitä näyttää olevan (myös muissakin). Veturi tarjouksen avulla tuli reissattua paljon, ja jokaikinen pendo vuoro oli joka asemalla ajoissa, esim. S61 oli Isokyrössä 5min etuajassa jne. Ainoat mitä en nähnyt ajoissa oli deeveri-taajikset. Joten taitaa riippua ihan kuljettajasta että haluaako ajaa pikaisesti asemalle, vai yritetäänkö ajella niin että ollaan tasan aikataulussa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #3 : Marraskuu 17, 2012, 16:37:49 »

Aikataulujen löysyydellä on hyvin merkittäviä vaikutuksia.

Esimerkiksi eri maiden myöhästymistilastot ovat täysin merkityksettömiä, ellei tiedetä käytäntöjä niiden taustalla. Suurimpia vaikuttavia asioita on juurikin aikataulujen löysyys. Olen ymmärtänyt, että tuollainen muutama minuutti per n. 100 km asemaväli ei ole mitenkään poikkeuksellisen suuri maailman mittakaavassa. Monissa maissa seistään asemilla rutkasti kauemmin.

Moni myös unohtaa kelin vaikutuksen asemien välisiin ajoaikoihin. Esimerkiksi tuossa taannoin kun oli hieman sateista (eikä edes lehtikeli), niin veturin maksimivetovoimasta (300 kN) pystyi käyttämään vain noin puolet. Tällöin vauhdin kiihdyttäminen matkanopeuteen kestää huomattavasti kauemmin. Pendolinojen matalilla akselipainoilla tämä vielä korostuu entisestään. Ei ole tavatonta, että Pendolino-yksikkö tuottaa vain sellaisen 60 - 70 kN vetovoimaa märällä kiskolla.

Se on sitten valintakysymys, mitoittaako aikataulut kuivan kesäkelin mukaan, vai ottaako huomioon myös liukkaamman kelin vaikutuksen. Ja muut mahdolliset pienet viivästykset.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #4 : Marraskuu 18, 2012, 13:47:12 »

Milloinkohan joku toimittaja puuttuu tähän vakavaan epäkohtaan, ettei junat vieläkään kulje ajallaan vaan etusessa... "Taas juna oli etuajassa!"

Aikataulujen suunnittelussa käytetään tietojeni mukaan edelleen noin 10% pelivaraa, joka turvaa paremman täsmällisyyden pienissä myöhästymistilanteissa. Jos junan suurin sallittu nopeus on 160km/h, niin aikataulu on suunniteltu nopeudelle 144km/h. Tästä syystä esimerkiksi Sr1-vedolla InterCity ei jää oikoradalla kuin hieman aikataulustaan, jos sitäkään, vaikka junassa pitäisi olla Sr2 keulilla. "Pelivara" pelastaa. Tosin haasteeksi muodostuu yleensä liikenteenohjauksen automatiikka, joka luo kulkutien Haarajoen ja Järvenpään suunnista ensin Kytömaata lähestyvälle junalle ainakin omien kokemuksien perusteella. Oikoradalta saapuva Sr1-vetoinen IC, kun on yleensä juuri 2-4 minuuttia hitaassa tuolla kohdalla ja saattaa jäädä pääradan suunnasta saapuvan IC:n taakse. Tällöin myöhästyminen Helsinkiin saapuessa saattaa venyä 5-10 minuuttiin, vaikka ajallaankin olisi mahdollista perillä tulla - jos pääsisi omalla kulkuvuorollaan...

Aikataulun suunnittelusta voisi jäsen JR varmasti kertoa sivustolle kirjoittelevista kaikkein parhaiten. Itsellä on kuitenkin sellainen mielikuva, että mieluiten vähän etusessa kuin veitsi kurkulla päivästä toiseen myöhästymisen pelossa. Paremmin tuo markkinointikin sujuu. kun aikatauluissa on pelivaraa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Marraskuu 18, 2012, 15:43:58 »

Kyllä pitää vinkata tutulle toimittajalle tästä epäkohdasta. Voihan olla esim. niin että puolison salarakas ei ole ehtinyt poistua laiturilta ennen junan saapumista... Totta puhuen, pieni väljyys aikataulussa ja saapuminen ennen aikojaan on hyvä asia monessa suhteessa. Ei muutaman minuutin pidempi matka-aika ole niin paha kuin saapumisajan myöhästyminen.
tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #6 : Marraskuu 18, 2012, 16:30:57 »

Kyllä pitää vinkata tutulle toimittajalle ...

Sarkasmia havaittu... no ei  Iskee silmää en aio ruveta terrorisoimaan yleisönosastoja Hymyilee leveästi ihan järkisyyhän tuo väljyys on ja kivempihan se loppupeleissä on, että ollaan ajallaan...
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: S79 aikataulun väljyys  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina