Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Venäjän tullilaitos: Konttiliikenne rautateille  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Toukokuu 18, 2009, 11:34:39 »

Venäjän tullilaitos esittää, että Suomen kautta Venäjälle kulkeva konttiliikenne siirrettäisiin maanteiltä rautateille. Asetuksen voimaantulo lakkauttaisi kuorma-autoilla tapahtuvat konttikuljetukset Suomesta Venäjälle.  Kauttakulkuliikenne työllistää liki 4 000 ihmistä, joten vaikutukset kuljetuselinkeinolle ja Suomen muulle elinkeinoelämälle olisivat merkittävät. Viime vuonna Suomen kautta Venäjälle kuljetettiin lähes 200 000 konttia, joista vain 7 000 rautateitä pitkin.

Venäjän tullilaitoksen ehdotuksen mukaan yli 20-jalkaiset kontit kuljetettaisiin joko meritse suoraan Venäjän satamiin tai naapurimaiden kautta rautateitse. Suomen lisäksi asetus koskisi Viroa ja Latviaa.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen on vedonnut venäläiseen kollegaansa Igor Levitiniin, jotta tämä käyttäisi kaikki keinot asetuksen estämiseksi. Asetus olisi Maailman kauppajärjestön WTO:n periaatteiden vastainen.

yle
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #1 : Toukokuu 18, 2009, 11:43:46 »

Aika suuri osa noista konteista kulkee kyllä venäläisillä rekoilla rajan yli jo nyt. Niitä ei varmasti edes tankata tällä puolen rajaa kuin hätätilanteessa. Olisi mukava nähdä tuo 4 000 paloiteltuna vähän pienempiin yksiköihin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Toukokuu 18, 2009, 15:33:16 »

Tässäpä erinomainen esimerkki asiasta jossa taloudelliset edut ja ympäristönsuojelu käyvät jyrkästi ristiin. Vaikka työpaikkojen menetys Suomessa olisi melkoinen, Venäjän tullilaitoksen esitys on kannatettava. Positiivinen vaikutus ympäristölle olisi heti merkittävä ja kasvaisi edelleen tulevaisuudessa.

Ehkäpä lopullinen työllisyysvaikutus ei edes ole niin traaginen kuin Vehviläinen nyt ajattelee.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #3 : Toukokuu 18, 2009, 16:16:52 »

Minä kannatan että konttiliikenne siirretään kiskoille, vähenis ryssien känniajelut suomen maanteillä. Minäkin haluan veturinkuljettajille lisää töitä. Jos tuo menee läpi, Vehviläistä voisi melkein syyttää ympäristö rikoksesta. Toivottavasti ylläpito ei sensuroi kirjoitustani koska minulla on tapana sanoa asiat suoraan.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #4 : Toukokuu 18, 2009, 17:44:10 »

Mietin vain onko meillä vapaata rataverkkoa tarpeeksi olemassa? Tuohan on Venäjän Tullin esitys, ei Venäjän rautateiden. Muutoin kannatan Venäläisten rekkojen poistumista Suomen maantieltä. Jokainen, joka liikkuu autolla Itä-rajan tuntumassa, saati siellä asuu tietää rekkarallin ongelmat. En usko työpaikkojen vähenevän Suomessa kovinkaan paljon, koska konttiliikenne näyttää liikkuvan rajaa kohti Venäjälle rekisteröityjen nuppien perässä. Ja edelleen satamissa riittäisi työtä ahtaajille ja lisävaikutus VR Cargolle olisi hieno homma. Välillä ministereiden kannattaisi miettiä asioita laajemmin, ennen pikaisten johtopäätösten tekemistä. Eli jos kalustoa löytyy, niin Let's junaillaan.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2009, 18:02:10 kirjoittanut Jore Vornanen » tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #5 : Toukokuu 18, 2009, 18:15:32 »

Hyvä. Täällä Kaakkois-Suomessa ei liene ketään joka vastustaisi Venäjän tullilaitoksen esitystä..
tallennettu
Petri Miikkulainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #6 : Toukokuu 18, 2009, 18:27:40 »

Kaakkois-Suomessa ei, mutta Helsingissäpä on:

Lainaus
Myös VR tyrmää asetuksen terveen kilpailun vastaisena, vaikka yhtiö myöntääkin, että ehdotus voisi tuoda tervetullutta piristystä laman hiljentämille radoille.

– Kyllähän kaikkien pitää pelata kansainvälisten totuttujen käytäntöjen mukaisesti. Ei me hurraata huudeta tälle, vaikka se rautatiekuljetuksia tuo, selventää VR:n kansainvälisen myynnin päällikkö Matti Andersson.

Andersson pitää Venäjän ehdotusta epärealistisena, mutta ajatusleikkiin hän on kuitenkin valmis.

– Jos tällainen asetus astuisi syksyllä voimaan, se pystyttäisiin kyllä hoitamaan kunnialla, hän vakuuttaa ja lisää, että ennen lamaa toteutus olisi tuottanut vaikeuksia.

Vehviläinen ja tulliasioista vastaava ministeri Mari Kiviniemi (kesk.) ovat ilmoittaneet asiasta EU:n viranomaisille. Asia pyritään ottamaan esille EU:n ja Venäjän korkean tason tapaamisissa touko-kesäkuussa.

Viimeksi päivitetty 18.05.2009 18:39

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?o ... a&Itemid=4
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Toukokuu 18, 2009, 19:37:11 »

Joo taas, Vehviläinen. Niin se on, että "vapaa kilpailu" on tärkeämpi kuin ihmisten ja ympäristön hyvinvointi.

Mutta mitäs äänestitte...
tallennettu
Jani Aas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 50


« Vastaus #8 : Toukokuu 18, 2009, 20:07:24 »

Joo taas, Vehviläinen. Niin se on, että "vapaa kilpailu" on tärkeämpi kuin ihmisten ja ympäristön hyvinvointi.

Mutta mitäs äänestitte...
Epäpätevä ihminen väärässä paikassa.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #9 : Toukokuu 18, 2009, 20:27:11 »

Kansainväliyys on kyllä yksi sairaus. Vietäneenkö koulutetuilta tai muuten vaan ammattiinsa omaavilta ihmisiltä työ joillekin esim. kiinalaisten melkein ilmaiseksi tekeville tunareille?
Vihaan siis käsitettä kansainvälinen. Täten holtittomat ryssän rekat todellakin pitäisi siirtää kiskoille, sillä suomen (jo naurettavaksikin muodostuvan) tieliikenne kulttuuriin ei sovellu kuski 5 promillen humalassa, 100km lasissa, ja hyvässä lykyssä ojassa rahti-autot levällään.
tallennettu
Kari Rantamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #10 : Toukokuu 18, 2009, 21:53:42 »

Siis tuo esityshän on ihan puhdasta protektionismia puhtaimmillaan, jossa suojellaan venäläisiä mahdollisesti kilpailukyvyttömiä satamia. Eiköhän jokaiselle tuota esitystä pidempään ajattelevalle ole ihan selvää, että suomalaisten satamien käyttäminen kauttakulkusatamana muuttuu kannattamattomaksi, koska tuosta tulee yksi ylimääräinen siirtokuormaus venäjän puolella. Tämä siirtokuormaus aiheuttaa samalla sen että menetetään etu siitä, että suomessa toimiminen on turvallista ja rekka voidaan lastata turvallisesti suomesta suoraan menemään vastaanottajalle, eikä se kontti seiso jossain mafian armoilla venäläisessä konttiterminaalissa. Toinen ongelma on suomalaisen teollisuuden kannalta se, että paluurahtien hinnat voivat nousta, koska nyt saapuvaa liikennettä on ollut varsin paljon venäjän suuntaan, ja näin ollen myös paluurahdeissa Eurooppaan on ollut hyvä tarjonta.

Tässä rautateille siirtämisessä ei ole mitään muuta hyvää, kuin se että loppuupa tuo yksitoikkoinen kitinä noista jonoista, mutta sen sijaan saamme yksitoikkoisen kitinän noiden satamakaupunkien työttömyyden noususta, joka johtuu konttirahtiliikenteen käytännön loppumisena pois lukien suomalaisen teollisuuden oma tarve.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #11 : Toukokuu 18, 2009, 22:19:48 »

Miettikääpäs joku, että kuinka paljon lisää liikennettä tuo toisi, edes teoriassa:

a) Kaikki kontit olisivat pitkiä eli yksi per vaunu -> 200 000 vaunukuormaa -> n. 50 vaunua per juna -> 4000(!) junaa vuodessa -> keskimäärin 10 konttijunaa päivässä Vuosaari/Kotka - Vainikkala.

b) Kaikki kontit 'puolikkaita' eli 2 per vaunu (joskin joihinkin pitkiiiiin venäläisiin konttivaunuihin menenee yksi täyspitkä ja puolipitkä yhtäaikaa?) -> 100 000 vaunukuormaa -> 2000(!) junaa vuodessa -> 5 junaa päivässä suuntaan...

Todellisuus lienee jossain siellä välillä?

Voisi tietysti ihan kiusallaan sanoa venäjälle, että joo, me hyväksytään..... ai niin, voisitteko laittaa sellaisen 500 konttivaunua tulemaan....JOKA päivä, kiitos  Virnistää
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #12 : Toukokuu 19, 2009, 09:51:57 »

Megalomaaniset ratkaisut, joilla kerralla yritetään saada jokin asia kuntoon seurauksista piittaamatta ovat kautta aikojen olleet venäläisten päättäjien mieleen. Edellinen sellainen Suomeakin koskeva oli raakapuun vientitulli, joka kyllä säästää Venäjän Karjalan korvet, mutta saattaa Karjalan asukkaat ahdinkoon eikä ole saanut aikaan metsäteollisuusinvestointibuumia Venäjällä. Nyt on kysymyksessä Laukaanjoen eli Ust-Lugan uuden sataman toiminnan varmistaminen mahtikäskyllä. Siis ei raivata esteitä tai tehdä insentiivejä eli houkuttumia Laukaanjoen ja muiden omien satamien käyttöön vaan annetaan mahtipontinen ukaasi.

Suomen kautta tapahtuvan Venäjän ulkomaankaupan transitoliikenne Suomen kautta on jo pitkään ollut suhteettoman suuri ja on saanut jopa surkuhupaisia piirteitä kuten konttikuljetukset Kauko-Idästä junalla Suomen, josta kontit sitten kuljetetaan edelleen rekoille eri puolille Venäjää. Hyvää bisnestähän se kuitenkin Suomessa toimiville on.

Todennäköisesti Kreml vähät välittää ulkomaisista kommenteista uudesta konttikuljetusasetuksesta, vaan asia toteutetaan ja sen jälkeen ihmetellään. Ei transitoliikenne Suomen kautta tähän lopu, notkahtaa vain ja asettuu aikanaan suhteellisesti pienemmälle tasolle kuin mitä se on tällä vuosikymmenellä ollut.

Tämäkin on Venäjän ikuisia kasvukipuja.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Toukokuu 19, 2009, 14:22:11 »

Täten holtittomat ryssän rekat todellakin pitäisi siirtää kiskoille, sillä suomen (jo naurettavaksikin muodostuvan) tieliikenne kulttuuriin ei sovellu kuski 5 promillen humalassa, 100km lasissa, ja hyvässä lykyssä ojassa rahti-autot levällään.
Ylehän tutki asiaa tänä keväänä. Tulos oli yllättävä: venäläiset ajavat nykyisin huolellisemmin ja syyllistyvät vähemmän liikennerikkomuksiin (ml. rattiluopumus) kuin suomalaiset ja ajavat vielä kaiken lisäksi paremmilla autoilla kuin suomalaiset. Käytännöt ovat muuttuneet siitä, mitä ne olivat vielä 5 vuotta sitten.

Mutta ihan muista syistä mahdollisiman suuri osa raskaasta liikenteestä olisi kyllä saatava kiskoille.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #14 : Toukokuu 19, 2009, 14:26:11 »

Edellinen sellainen Suomeakin koskeva oli raakapuun vientitulli, joka kyllä säästää Venäjän Karjalan korvet, mutta saattaa Karjalan asukkaat ahdinkoon eikä ole saanut aikaan metsäteollisuusinvestointibuumia Venäjällä.
Mikä puutulli? Ai sekö, jolla uhkailtiin kovin, mutta jota eikoskaan tullut?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #15 : Toukokuu 19, 2009, 15:36:48 »

Ylehän tutki asiaa tänä keväänä. Tulos oli yllättävä: venäläiset ajavat nykyisin huolellisemmin ja syyllistyvät vähemmän liikennerikkomuksiin (ml. rattiluopumus) kuin suomalaiset ja ajavat vielä kaiken lisäksi paremmilla autoilla kuin suomalaiset. Käytännöt ovat muuttuneet siitä, mitä ne olivat vielä 5 vuotta sitten.
Hölmöilemällä seuraava viisumi jää helposti saamatta ja ulkomaanliikenteestä leipänsä saavalle rekkakuskille viisumin puuttuminen on huonompi juttu. Mitä itse olen itärajan tuntumassa viime aikoina liikkunut, ovat alinopeutta ajavat venäläiset henkilöautot nykyään paljon yleisempi näky kuin holtittomat kaahaajat. Viisumin saamatta jäämisen riski puree hyvin läpi kansankerrosten.

Rekkajonojahan ei nyt talouskriisin aikana ole muutenkaan näkynyt.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #16 : Toukokuu 19, 2009, 16:06:17 »

Edellinen sellainen Suomeakin koskeva oli raakapuun vientitulli, joka kyllä säästää Venäjän Karjalan korvet, mutta saattaa Karjalan asukkaat ahdinkoon eikä ole saanut aikaan metsäteollisuusinvestointibuumia Venäjällä.
Mikä puutulli? Ai sekö, jolla uhkailtiin kovin, mutta jota eikoskaan tullut?

No juuri se. Saadaan paljon porua aikaan kun on tehty mahtava ukaasi, jota sitten vesitetään, lykätään ja käytetään kauppapolitiikan käsikassarana puhumattakaan maan sisäisistä kiemuroista. Kuitenkin se on Damokleen miekkana otettavana käyttöön silloin kuin Kremlin päättäjille sopii. Esimerkiksi, jos suomalaiset rupeavat hankalaksi Itämeren kaasuputkiasiassa tms, voidaan tulli ottaa päivässä parissa käyttöön.

Uhka konttiliikenteen siirtämiseksi Suomen transitossa vain junalla itärajan yli meneväksi noudattaa samaa kaavaa.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #17 : Toukokuu 19, 2009, 18:35:57 »

Onhan puutulli edelleen tulossa. Sitä paitsi onhan raakapuulla tälläkin hetkellä korkeammat tuontitullit kuin lähtötilanteessa.

Näistä venakoiden tempauksista saisi oikeasti tehtyä jo kirjan. Raakapuutullit, konttiliikenteen tyrehdyttäminen,autojen ja muiden koneiden tuontitullit...

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Toukokuu 19, 2009, 21:27:34 »

Onhan puutulli edelleen tulossa.
Juu-juu...

("Venakko" muuten on venäläinen nainen. Niitäkö pelkäät?)
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #19 : Toukokuu 19, 2009, 23:06:36 »

En minä ainakaan Venäläisiä pelkää...
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #20 : Toukokuu 20, 2009, 10:47:04 »

Mutta Venäläisethän lienevätkin pääosin suomalaisia.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #21 : Toukokuu 24, 2009, 20:18:05 »

Totta. En minä ainakaan tiedä yhtään venäläistä Venäläistä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Venäjän tullilaitos: Konttiliikenne rautateille  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina