Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Orimattilan vanha rautatieasema  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« : Tammikuu 09, 2013, 18:38:37 »

Orimattilan varsinainen rautatieasema kapearaiteisella kaudella, sijaitsi Käkelässä nykyisen Raideraitti nimisen tien itäpuolella raiteiden ja Raideraitin välissä ( kuva1) Huomioitava on, että aseman pääty on fixattu nykyiseen kuvaan. Rakennus oli hyvin kunnostetun Porlammin aseman kaltainen. Raiteita oli tuolloin ratapihalla kolmet. Varsinaisen raiteen lisäksi järjestelyraide, sekä pistoraide Orimattilan sahan lastaussiltaa varten.
Asuimme tuolloin aivan ratapihan tuntumassa nykyisen Raideraitin länsipuolella. Talot jotka lähes kaikki olivat lautavuorattuja ja hirsirakenteisia, olivat talvisaikaan melko viileitä. Asemamiljöön talot muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta oli rakennettu 1900- luvun vaihteen jälkeen. Nuo talot ovat vieläkin jäljellä, mutta asemarakennus, joka oli pitkään käyttämättä leveäraitesen tultua, purettiin käsittääkseni melko hyväkuntoisena, mutta kunnostutsta vaativana sitten 1980-luvun alkupuolella. Surku tuli historiallisesti merkittävää rakennusta. Varsinaisen asemarakennuksen lisäksi radan varressa, aseman eteläpuolella oli tavaramakasiini,  sekä resiinatalli. Aseman kohdalla Raideraitin länsipuolella sijaitsi aseman puisto. Muita rakennuksia asemamiljöössä olivat ratapihan itäpuolella sijainnut Lahden Osuuskaupan varasto, josta kivijalka on vieläkin jäljellä. Varasto paloi muistini mukaan 1966 eikä tilalle sen jälkeen rakennettu uutta. Varastossa varastoitiin oman havaintoni mukaan lähinnä maataloustarvikkeita , viljaa sekä lannoitteita. Likenne oli tuolloin Lahti-Loviisa rataosuudella melko vilkasta. Junia kulki tuolloin 1960-luvulla useita vuorokaudessa ja tavarajuna kulki  jopa yölläkin. Usein kävi niin että kun sahalta otettiin puutavaraa, tavallisesti Loviisaan, Valkon satamaan vietäväksi. Vaunuja järjesteltiin ratapihalla usein. Öiseen aikaan moinen järjestelytyö kesti tietenkin aikansa ja silloin saatoimme herätä höyryjunan pillin vihellyksiin,  sekä melkoiseen jylinään ja vaihteiden kirskuntaan. Mielestämme se oli aika häiritsevää. Asiaa kysyttiin usein asemapäälliköltäkin muodossa:  Pitääkö niitä pillejä soitella yölläkin? Tuohon pillikysymykseen taisi muistaakseni jonkin ajan kuluttua tulla parannus mutta vaihteiden kirskunta ja kolina tietenkin liittyi aivan  luonnollisesti ratapihalla tapahtuvaan toimintaan. Radalla kuljetettuja tavaroita sahatavaran lisäksi olivat maatalouskoneet, lasihiekka, rikki, sekä hiili muutamia mainitakseni.
Päärataan oli liitetty myös pistoraiteet kahdelle viljavarastolle, noiden raiteiden pohjat ovat vieläkin havaittavissa maastossa. Orimattilassa, varsinaisen aseman pohjoispuolella sijaitsi kapearaiteisen kauden aikana Viljamaan seisake, sekä Leveäraiteisella kaudella myöhemmin lähes samalla paikalla Orimattilan myöhempi rautatieasema
Liitin tuohonvielä  kuvan nykyiseltä ratapihalta, jossa Lahden osuuskaupan palaneen varaston perustukset. Taustalla olevassa rakennuksessa sijaitsi Orimattilan meijeri, jossa kyltti Tuottajain maito. Lisäsin artikkeliin kartan asemasudusta 1950 - 1960 luvuilta. Siinä aseman lisäksi on merkitty kaikki asmaseudun rakennukset. Aseman lisäksi varinaiseen rautateiden rakennuskompleksiin kuuluivat rakennukset 1. joka oli tavaramakasiini 2. resinatalli, 4. oli yleinen kämälärakennus joka oli huomiota herättävän koristeelinen, samaa tyyliä kuin asemakin. Rakennukset 14, 15 ja 18 olivat Ratayhtiön/VR:n työntekijöiden asuntoja. Mainittakoon vielä että asemapäällikkö Nyström asui asemarakennuksessa. Muutin  vielä tuohon uuteen kuvaan raidelinjaukset oikeammiksi.
Koska asialla tuntuu olevan kiinnostusta, lisäsin vielä piirtämäni julkisivupiirrokset, jotka valitettavasti eivät ole aivan mittatarkkoja rakennuspiirrustusten puuttuessa.




* Käkelän aseman seutua ja asema 3b.jpg (200.79 kilotavua, 809x422 - tarkasteltu 1594 kertaa.)

* Lahdenkaupan varaston perustukset.jpg (279.67 kilotavua, 1024x768 - tarkasteltu 1083 kertaa.)

* Orimattilan asemaseutu 1950-1960.jpg (98.86 kilotavua, 1046x566 - tarkasteltu 1095 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2013, 11:31:01 kirjoittanut Keijo Johansen » tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #1 : Tammikuu 12, 2013, 17:41:42 »

Mikäli jollain lukijoista olisi lisätietoja tai muuta kommentoitavaa, olisi hienoa vaihtaa muistoja, mielipieitä ym.

Pyydän edelleen kommentteja, korjauksia ym tuohon tekemääni piirrokseen, sekä muita asiaan liittyvää aineistoa. Aineiston voi lähettää myös sähköpostiini keijo.johansen@pp.inet.fi.
Olen nyt työelämästä vapauduttuani kokoamassa asemaseudusta historiikkia johon liittyisi myös Orimattilan sahan, suksitehtaan sekä meijerin toiminta.

Keijo
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2013, 10:27:48 kirjoittanut Keijo Johansen » tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #2 : Tammikuu 12, 2013, 19:18:37 »

Mikäli jollain lukijoista olisi lisätietoja tai muuta kommentoitavaa, olisi hienoa vaihtaa muistoja, mielipieitä ym.
Ei ole lisätietoja, mutta kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta kuvan kera.

Olen joskus jonkun asianharrastajan kanssa miettinyt, millä kohtaa Orimattilan kapearaideasema sijaitsi ja käynyt muutama kesä sitten paikan päällä tärkeän näköisenä ihmettelemässä ja linjailemassa vanhoja raidelinjoja. Jokin kivijalka oli muistaakseni kuvan vasemman laidan ulkopuolella, ja sahan raiteen lastauslaituri taisi olla vielä jossain muodossa olemassa.

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #3 : Tammikuu 12, 2013, 20:34:17 »

Minulla olisi tällaisia riipustuksia, jos niistä on iloa. Ohessa Tapani Kilpisen piirtämä Etelä-Orimattila, mihin minä olen lisännyt teitä ja tietoja vuosien mittaan. On minulla Orimattilakin, arkistointipaikka = "jossain". Blogissani on jotain tietoja Lahti-Loviisa-radan varrelta.  http://poelhoe.blogit.fi/


* EOm_kaavio.jpg (247.69 kilotavua, 709x1000 - tarkasteltu 948 kertaa.)
tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #4 : Tammikuu 13, 2013, 11:01:46 »

Mikäli jollain lukijoista olisi lisätietoja tai muuta kommentoitavaa, olisi hienoa vaihtaa muistoja, mielipieitä ym.
Ei ole lisätietoja, mutta kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta kuvan kera.

Olen joskus jonkun asianharrastajan kanssa miettinyt, millä kohtaa Orimattilan kapearaideasema sijaitsi ja käynyt muutama kesä sitten paikan päällä tärkeän näköisenä ihmettelemässä ja linjailemassa vanhoja raidelinjoja. Jokin kivijalka oli muistaakseni kuvan vasemman laidan ulkopuolella, ja sahan raiteen lastauslaituri taisi olla vielä jossain muodossa olemassa.
Kiitos vastauksestasi, se kivijalka joka on vieläkin ratapihalla oli Lahden Osuuskaupan varasto , josta tuossa kirjoituksessani mainitsin. Aseman pääty joka on sijoitettu Käkelän vartioimattomalta tasoristeykseltä etelään, otettuun kuvaan oli ainakin jossain vaiheessa kuvan mukainen. Tuo punavalkoinen väri vaihtui harmahtavaksi. Aseman väri oli viimeisinä aikoina  siis harmaa ja puitteet ja koristeet muistaaksen valkoiset. Tasoristeykseltä pohjoiseen sijaitsi vasemmalla puolella rataa Orimattilan sahan lastaussilta. Kuvassa joka on otettu 2000-luvun puolella, ei myöskään näy hienot betoniset asemasillat aseman edessä, koska nekin poistettiin aseman purkuvaiheessa. Vielä sen verran, että aseman sisään mentiin radan puolelta, ei siis päädystä kuten esim Virenojan asemalla.

// lainausta korjattu
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2013, 22:01:09 kirjoittanut Simo Toikkanen » tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #5 : Tammikuu 13, 2013, 11:12:09 »

Minulla olisi tällaisia riipustuksia, jos niistä on iloa. Ohessa Tapani Kilpisen piirtämä Etelä-Orimattila, mihin minä olen lisännyt teitä ja tietoja vuosien mittaan. On minulla Orimattilakin, arkistointipaikka = "jossain". Blogissani on jotain tietoja Lahti-Loviisa-radan varrelta.  http://poelhoe.blogit.fi/

Kyllä tuossa piirrustuksessa on asiat suht kohdallaan. Olen tekemässä tästä asemaseudusta tarkempaa karttaa nyt kun asia tuntuu muitakin kiinnostavan. Liitän sen alkuperäiseen kirjoitukseeni.
Keijo
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #6 : Tammikuu 13, 2013, 15:48:28 »

Löysin Orimattilan kaavion, tässäkin alkuperäisen piirroksen teki Tapani Kilpinen ja minä olen lisäillyt teitä ja tietoja.


* Orimattila kaavio-001.jpg (199.36 kilotavua, 622x900 - tarkasteltu 743 kertaa.)
tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #7 : Tammikuu 13, 2013, 16:29:05 »

Löysin Orimattilan kaavion, tässäkin alkuperäisen piirroksen teki Tapani Kilpinen ja minä olen lisäillyt teitä ja tietoja.

Kiitos, kyllä noin ne menevät. Tein kartan vanhan aseman seudusta vielä sellaisena kun olivat 1950-1960 luvuilla.
tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #8 : Tammikuu 13, 2013, 17:11:39 »

Löysin Orimattilan kaavion, tässäkin alkuperäisen piirroksen teki Tapani Kilpinen ja minä olen lisäillyt teitä ja tietoja.
Tähän senverran korjausta että tuo paikka johon olet merkinnyt tavaramakasiinin on juuri vanhan aseman paikka. Tavaramakasiini on hieman tuosta leveämmästä paikasta etelään , siis seuraava talo asemasta etelään. Omaa kuvaani pitää korjata sen verran että Käkelän seiskkeeksi merkitsemäni laituri oli siis virallisesti Etelä-Orimattila kuten olit piirrokseesi merkinnytkin.

//lainausta korjattu
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2013, 22:01:45 kirjoittanut Simo Toikkanen » tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #9 : Tammikuu 15, 2013, 00:29:25 »

Muutin tuohon karttakuvaan raidelinjaukset vähän järkevämmiksi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2013, 16:54:39 kirjoittanut Keijo Johansen » tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #10 : Tammikuu 15, 2013, 09:41:08 »

Muutin tuohon karttakuvaan raidelinjaukset vähän järkevämmiksi.
Kiitokset, tämä hahmotti asiaa hyvin, vaikka asia ei nyt suoranaisesti omiin kiinnostuksen kohteisiin kuulunutkaan. Nyt heräsi kiinnostus käydä vertaamassa kuvaa maastoon. Hymyilee

Hupaisaa, että Etelä-Orimattila on siis ollut pohjoisempana kuin Orimattilan asema. Hymyilee leveästi
tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #11 : Tammikuu 15, 2013, 10:58:57 »

Muutin tuohon karttakuvaan raidelinjaukset vähän järkevämmiksi.
Kiitokset, tämä hahmotti asiaa hyvin, vaikka asia ei nyt suoranaisesti omiin kiinnostuksen kohteisiin kuulunutkaan. Nyt heräsi kiinnostus käydä vertaamassa kuvaa maastoon. Hymyilee

Hupaisaa, että Etelä-Orimattila on siis ollut pohjoisempana kuin Orimattilan asema. Hymyilee leveästi

Niinhän se oli, kun leveäraiteisen tullessa Orimattilan asema siirrettiin tuonne uudelle pohjoiselle paikalleen, tuli tästä liikennepaikasta Etelä-Orimattila ja tämä vanha asema silloin poistui käytöstä. Jäljelle jäi vain tuo seisake henkilöliikenteen käyttöön. Lättähatut siinä pysähtyivät ja Lahteen pääsi tuosta suht nopeasti. Itsekin sitä tuli hyödynnettyä. Muistan että Lahden kisoihin tuosta myös aina lähdettiin. En tiedä tarkemmin VR:n oivalluksia tuolloin. Saattoi myös olla, että siinä siirtopäätöksessä oli vahvasti paikallispolitiikkaa mukana. Oma arvioni oli se että tuo vanha asemarakennus olisi ollut suhteellisen hyväkuntoinen ja helposti kunnostettavissa. Viimeksi kun kävin paikalla kesällä 2012, vanhan aseman perustuksia ei ollut enää jäljellä. Ilmeisesti ne kaivettiin pois aseman purun yhteydessä ja maa-aines tasoitettiin. Yritin löytää jotain merkkejä perustuksista, mutta mitään ei löytynyt. Sen sijaan asemalaiturin eteläpäässä, siis suksitehtaan puoleisessa päässä oli jotain vanhaa laiturinpätkää vielä jäljellä. On myös huomioitava että raidelinjaus muuttui leveäraiteisen tullessa. Tämä vanha asema oli kuitenkin pitkään pystyssä vielä leveäraiteisen aikana, mutta vähällä käytöllä sen kunnosta ei kukaan oikeen huolehtinut.
Vanhan aseman paikalla on suhteellisen nuorta lehtipuustoa ja pensaikkoa josta paikan voi tunnistaa. Ehkä asiantuntija löytää vielä ehkä paremmin maastosta merkkejä kuin allekirjoittanut. Todella mielenkiintoista olisi jos jotain löytyisi.
tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2013, 16:31:23 »

Koska asia tuntuu monia kiinnostavan, lisäsin mukaan piirtämäni julkisivupiirrokset.


* Julkisivu As.jpg (53.37 kilotavua, 654x496 - tarkasteltu 805 kertaa.)

* Länsisivu as.jpg (42.49 kilotavua, 659x495 - tarkasteltu 563 kertaa.)

* Pohjoispääty as.jpg (38.1 kilotavua, 656x490 - tarkasteltu 558 kertaa.)

* Eteläpääty as.jpg (40.49 kilotavua, 659x496 - tarkasteltu 578 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2013, 19:09:26 kirjoittanut Keijo Johansen » tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #13 : Tammikuu 17, 2013, 17:43:40 »

Mikäli jollain lukijoista olisi lisätietoja tai muuta kommentoitavaa, olisi hienoa vaihtaa muistoja, mielipieitä ym.
Ei ole lisätietoja, mutta kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta kuvan kera.

Olen joskus jonkun asianharrastajan kanssa miettinyt, millä kohtaa Orimattilan kapearaideasema sijaitsi ja käynyt muutama kesä sitten paikan päällä tärkeän näköisenä ihmettelemässä ja linjailemassa vanhoja raidelinjoja. Jokin kivijalka oli muistaakseni kuvan vasemman laidan ulkopuolella, ja sahan raiteen lastauslaituri taisi olla vielä jossain muodossa olemassa.
Lisäsin vielä tuon asemapiirroksen ja  julkisivupiirrokset jos kiinnostavat.

//lainaus kuntoon
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2013, 21:45:02 kirjoittanut Simo Toikkanen » tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #14 : Tammikuu 17, 2013, 22:01:34 »

Sijainti selviäisi aika tarkasti sen aikaisesta peruskartasta, itelläni on 50 luvulta Lahden kartta.
Kiinnostaisi itteäkin Heinämaalaisena.
tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #15 : Tammikuu 17, 2013, 22:22:51 »

Sijainti selviäisi aika tarkasti sen aikaisesta peruskartasta, itelläni on 50 luvulta Lahden kartta.
Kiinnostaisi itteäkin Heinämaalaisena.
No niin se asema siis sijaitee tuossa ensimmäisessä viestissäni liitteenä olevassa kartassa noin
viiden metrin tarkkuudella. Kannattaa tietenkin vielä tarkistaa oikeen virallisestakin kartasta.
Keijo Hymyilee

//lainaus kuntoon
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2013, 21:45:22 kirjoittanut Simo Toikkanen » tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #16 : Tammikuu 20, 2013, 12:21:38 »

Löysin Orimattilan kaavion, tässäkin alkuperäisen piirroksen teki Tapani Kilpinen ja minä olen lisäillyt teitä ja tietoja
Kävin sivuillasi. Mukava kun olet tallentanut paljon tietoa myös tämän rataosuuden liikenteestä. Erityisesti käytössä ollut junakalusto ja henkilöliikenteen aikataulut kiinnostivat. Tavarajunien aikatauluja jäin myös kaipaamaan. No, näinhän se on että ruokahalu kasvaa syödessä. Arvokasta työtä Suomen rautatiehistorian hyväksi!

//lainaus kuntoon
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2013, 11:01:00 kirjoittanut Keijo Johansen » tallennettu
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #17 : Tammikuu 21, 2013, 00:34:49 »

Kiitos mielenkiintoisista tiedoista Orimattilan asemasta. Olen muutamaan otteeseen maastoa kolunnut ja pohtinut asemarakennuksen tarkkaa sijaintia, ja tuo karttapiirros loksautti monta palasta kohdalleen. Onkohan tuon aseman takana sijainneen puiston jäljiltä vielä maastossa mitään erikoisempia puu- ja pensaslajeja tai -istusuksia?
tallennettu

Nosturi on nostotoiminnan keskus.
Tomi Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« Vastaus #18 : Tammikuu 28, 2013, 20:09:17 »

Löysin netistä kartan orimattilasta vuodelta 1918. Kartassa näkyy mielenkiintoinen sivuraide viljamaan/pohjois orimattilan asemalla. Se on ollut varmaan soraraide.

http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Pit%C3%A4j%C3%A4nkartat/Pit%C3%A4j%C3%A4nkartta%201:20.000%20Orimattila%201918%20konsepti.jpg
tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #19 : Tammikuu 28, 2013, 23:07:00 »

Joo, ilmeisesti soraraide koska menee nykyisen paloaseman taakse entiselle soramontulle jossa 60 luvulla ajettiin myös motocrossia sekä talvella käytössä hyppyrimäki.
tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #20 : Tammikuu 30, 2013, 13:58:03 »

Löysin netistä kartan orimattilasta vuodelta 1918. Kartassa näkyy mielenkiintoinen sivuraide viljamaan/pohjois orimattilan asemalla. Se on ollut varmaan soraraide.

http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Pit%C3%A4j%C3%A4nkartat/Pit%C3%A4j%C3%A4nkartta%201:20.000%20Orimattila%201918%20konsepti.jpg


Kiitos kartasta. Mielenkiintoista on se , että tässä kartassa ei vielä näy asemamiljöön rakennuksia eikä myöskään asemarakennusta. Myöskin asemalle johtava tie, jolle nykyään on annettu nimi Raideraitti, puuttuu kartasta. Kartassa olevat tiedot, ovat siis huomattavasti vanhemmalta ajalta, kuin 1918. Huomiotani kiinnitti kartan vuosiluku, joka on lisätty jälkikäteen, koska on eri fontilla kuin muu teksti.
tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #21 : Tammikuu 30, 2013, 14:08:03 »

Löysin netistä kartan orimattilasta vuodelta 1918. Kartassa näkyy mielenkiintoinen sivuraide viljamaan/pohjois orimattilan asemalla. Se on ollut varmaan soraraide.

http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Pit%C3%A4j%C3%A4nkartat/Pit%C3%A4j%C3%A4nkartta%201:20.000%20Orimattila%201918%20konsepti.jpg

Alun perin Orimattilan rautatieasema perustettiin yhtenä liikennepaikkana kapearaiteiselle Loviisan–Vesijärven rautatielle, joka avattiin yleiselle liikenteelle 1904. Siis aseman olettaisi olevan jo tuolloin olleen olemassa. Tietenkin on myös mahdollista että Orimattilan asema on rakennettu liikenteen aloittamisen jälkeen.
tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #22 : Tammikuu 30, 2013, 14:22:36 »

Kiitos mielenkiintoisista tiedoista Orimattilan asemasta. Olen muutamaan otteeseen maastoa kolunnut ja pohtinut asemarakennuksen tarkkaa sijaintia, ja tuo karttapiirros loksautti monta palasta kohdalleen. Onkohan tuon aseman takana sijainneen puiston jäljiltä vielä maastossa mitään erikoisempia puu- ja pensaslajeja tai -istusuksia?
Pitääpä ensi kesänä käydä katsomassa, onko puistossa mitään harvinaisempaa kasvustoa. Puisto oli viimeisen käyntini aikaan koskemattomana ja hoitamattomana, joten on täysin mahdollista , että vielä
jotain harvinaisempaakin löytyy, jos jotain aikanaan on istutettu.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #23 : Tammikuu 30, 2013, 20:48:55 »

Löysin Orimattilan kaavion, tässäkin alkuperäisen piirroksen teki Tapani Kilpinen ja minä olen lisäillyt teitä ja tietoja
Kävin sivuillasi. Mukava kun olet tallentanut paljon tietoa myös tämän rataosuuden liikenteestä. Erityisesti käytössä ollut junakalusto ja henkilöliikenteen aikataulut kiinnostivat. Tavarajunien aikatauluja jäin myös kaipaamaan. No, näinhän se on että ruokahalu kasvaa syödessä. Arvokasta työtä Suomen rautatiehistorian hyväksi!

//lainaus kuntoon
Lisäsin blogiin Valkon ratapihakaavion vuodelta 1970 ja "Aikataulut" osioon Helsingin liikennepiirin vakinaiset tavarajunat 1968 kesällä. Siinä on 6 sivua, kun junia oli paljon, mutta selailemalla löytyy sekä Lahti-Valko, että Valko-Lahti. Silloin oli vielä kaksi vakinaista junaparia näilläkin väleillä.
tallennettu
Keijo Johansen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #24 : Toukokuu 14, 2013, 14:10:11 »

Löysin Orimattilan kaavion, tässäkin alkuperäisen piirroksen teki Tapani Kilpinen ja minä olen lisäillyt teitä ja tietoja
Kävin sivuillasi. Mukava kun olet tallentanut paljon tietoa myös tämän rataosuuden liikenteestä. Erityisesti käytössä ollut junakalusto ja henkilöliikenteen aikataulut kiinnostivat. Tavarajunien aikatauluja jäin myös kaipaamaan. No, näinhän se on että ruokahalu kasvaa syödessä. Arvokasta työtä Suomen rautatiehistorian hyväksi!

//lainaus kuntoon
Lisäsin blogiin Valkon ratapihakaavion vuodelta 1970 ja "Aikataulut" osioon Helsingin liikennepiirin vakinaiset tavarajunat 1968 kesällä. Siinä on 6 sivua, kun junia oli paljon, mutta selailemalla löytyy sekä Lahti-Valko, että Valko-Lahti. Silloin oli vielä kaksi vakinaista junaparia näilläkin väleillä.
Tässä vielä vanha valokuva Orimattilan semasta, edustalla todennäköisesti asemapäällikkö Rudolf Nyström.


* Orimattilan vanha asema.JPG (275.24 kilotavua, 1163x712 - tarkasteltu 1478 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Orimattilan vanha rautatieasema  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina