Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Paikallisjuna syöksyi talon seinään Tukholman lähellä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« : Tammikuu 15, 2013, 08:11:18 »

Juna ajoi päätepuskimesta läpi, seinästä läpi ja kurkkasi keittiöön:

Tukholman esikaupunkiradan juna suistui kiskoilta ja syöksyi asuintalon seinän läpi Saltsjöbadenissa varhain tiistaiaamuna, kertovat ruotsalaiset tiedotusvälineet. Onnettomuudessa on loukkaantunut kaksi ihmistä, junan kuljettaja ja junassa ollut siivooja. Junassa ei ollut matkustajia.

Saltsjöbanan-radan paikallisjuna oli tulossa tyhjänä pääteasemalle, kun se toistaiseksi tuntemattomasta syystä ei pysähtynyt ennen raiteiden loppua, vaan jatkoi päätypuskureiden läpi. Juna syöksyi aseman vieressä olevan asuintalon seinästä läpi suoraan keittiöön.

Asunnossa oli nukkumassa viisi ihmistä, mutta heistä ei kukaan loukkaantunut turmassa.

Junan kuljettaja sen sijaan jäi puristuksiin, ja hänet saatiin irti vasta useamman tunnin työn jälkeen. Hänet lennätettiin helikopterilla sairaalaan.

Lähteet: Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Ruotsin TV.
http://www.hs.fi/ulkomaat/Paikallisjuna+sy%C3%B6ksyi+talon+sein%C3%A4%C3%A4n+Tukholman+l%C3%A4hell%C3%A4/a1305637702502
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Pekka Kallio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #1 : Tammikuu 15, 2013, 09:36:17 »

Tuoreempien tietojen mukaan siivooja lähti ajamaan junalla.

http://www.expressen.se/nyheter/tag-kraschade-in-i-bostadshus/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16070714.ab
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2013, 11:00:21 »

Mitä lienee siivoojan päässä liikkunut ?
tallennettu
Kimmo Pyrhönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 85


« Vastaus #3 : Tammikuu 15, 2013, 17:05:48 »

Naissiivojan varastama juna ei pysähtynyt, vaan meni päätepuskimen läpi ja edelleen talon seinään tiistaina 15.1.2013 aamuyöllä. Rakennukseen tunkeutunut vaunu lienee 2887 eli C10H vuodelta 1975.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288532048162.html
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #4 : Tammikuu 15, 2013, 17:55:21 »

Olen muistavinani että Helsingin ratapihalla joku olisi saanut sähköjunan ilkivalta mielessä vuosia sitten joskaan seuraukset eivät olleet niin tuhoisia kuin nyt Saltsjöbadenissa. Muistanko oikein?
tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #5 : Tammikuu 15, 2013, 20:49:09 »

Järki hoi älä jätä...
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #6 : Tammikuu 15, 2013, 21:30:27 »

Siivooja on kai halunnut joskus elämänsä aikana ajaa junaa ja nyt siihen tuli tilaisuus  Pyörittää silmiään
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Tammikuu 15, 2013, 21:58:55 »

DSO:lla tuotiin esille jännä kysymys:

Oliko siivoojan varmasti tarkoitus pistää juna liikkelle? Oliko hän luvattomasti junassa ja sen ohjaamossa vai kytkemässä valoja päälle päästäkseen siivoamaan? Onko varmaa, ettei junan seisontajarrussa tai vastaavassa ollut mitään vikaa?
Mitä kaikkea tuon mallisen junan ohjaamossa on otettava käyttöön, jotta saadaan esim. matkustamon valot päälle?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #8 : Tammikuu 15, 2013, 23:29:48 »

Siinä on ajopöydässä varmaan vierekkäin tehokahva ja täsmälleen samannäköinen ohjaamon valokytkin  Virnistää Näin ainakin pilapiirtäjä Gary Larson sen varmaan piirtäisi  Hymyilee

tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #9 : Tammikuu 15, 2013, 23:39:32 »

heh, joku ajanu simuja.  Olisko ideaa jos ajettais "avaimilla" eikä pelkällä kahvalla?;-)
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #10 : Tammikuu 16, 2013, 12:28:26 »

Tosipuheessa: kyllähän Sm:n tai Sr:n liikkeelle saanti edellyttää aika paljon ammattitaitoa eikä mene ihan yhteen kahvaan nojaamisella. Mutta kun ei tiedä Saltsjöbanan kaluston heebeleistä mitään, niin on paha ottaa tosissaan kantaa.

tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #11 : Tammikuu 16, 2013, 15:03:59 »

Toisaalta, jos on öisin junia siivoillut jo pitkään, on ollut aikaa ihmetellä niitä kahvoja. Ja yöllä aika paljon aikaakin väännellä kahvoja ja kokeilla mitä niistä tapahtuu.

Väittäisin, että kylmiltään ohjaamoon tullessa ei junaa saa liikkeelle hetkessä ellei tiedä mitä tekee. Mutta jos on useamman yön värkkejä katsellut ja sitten on riittävästi aikaa niitä väännellä, niin saattaahan nuo liikkeellekin saada.

Jarrujen toimintaan ei tällä kertaa näköjään riittänyt aikaa perehtyä. Näyttää kieltä
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #12 : Tammikuu 16, 2013, 15:37:02 »

Jokuhan kokeili Dv12:sta ja sillä seurauksella että ajoi sen raidesulkuun jossa veturi putosi kiskoilta.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #13 : Tammikuu 16, 2013, 16:03:56 »

Minkähänlaisen matkan juna on liikkunut ennen törmäämistä, kun rupesin miettimään että ilmeisesti siivooja on käyttänyt turvalaitetta (jos ei ole ollut pois käytöstä) ja toisaalta olettaisin että hädässäkin tajuaisi käyttää hätäjarrua, joten aika omituinen juttu tämä.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #14 : Tammikuu 16, 2013, 16:13:33 »

Minkähänlaisen matkan juna on liikkunut ennen törmäämistä, kun rupesin miettimään että ilmeisesti siivooja on käyttänyt turvalaitetta (jos ei ole ollut pois käytöstä) ja toisaalta olettaisin että hädässäkin tajuaisi käyttää hätäjarrua, joten aika omituinen juttu tämä.
Neglingen varikolta on muutama kilometri Saltsjöbadenin asemalle. Eiköhän kyseessä ollut siivoojan itsemurhayritys tai jotain vastaavaa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #15 : Tammikuu 16, 2013, 16:37:25 »

Minkähänlaisen matkan juna on liikkunut ennen törmäämistä, kun rupesin miettimään että ilmeisesti siivooja on käyttänyt turvalaitetta (jos ei ole ollut pois käytöstä) ja toisaalta olettaisin että hädässäkin tajuaisi käyttää hätäjarrua, joten aika omituinen juttu tämä.
Neglingen varikolta on muutama kilometri Saltsjöbadenin asemalle. Eiköhän kyseessä ollut siivoojan itsemurhayritys tai jotain vastaavaa.

Mites korkeusvaihtelut? Ylämäkeä, tasaista, alamäkeä? Matkan lyhyys kyllä viittaisi siihen, että on tietoisesti kiihdytetty. Toisaalta, aika komeasti se Edb kiipesi talon sisään, vaikka oli tullut vain reilun kilometrin ja senkin ilman moottorien apua.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #16 : Tammikuu 17, 2013, 08:39:33 »

Jospa meininki oli vaan hakea ämpäri ja moppi, kun kantaa ei viitsinyt...tuli sitten pieni kämmi.. Hymyilee
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Tammikuu 18, 2013, 15:06:04 »

No, tänään sitten osataan kertoa, että siivojaa ei enää epäillä rikoksesta: http://www.dn.se/nyheter/sverige/staderska-ej-langre-misstankt .
Jonkun verran lisää täältä: http://www.dn.se/sthlm/tagoperator-backar-om-kraschat-tag

Tarkkoja syitä ei kerrota, mutta:
Siivooja oli törmäyshetkellä muualla kuin ohjaamossa.
Avain oli asetettuna. (Eli virtalukossa/vastaavassa?)
Jarrut olivat auki.
Vaihteet olivat väärässä asenossa.
Arrivalla (operaattorilla) oli puuteita turvallisuuskäytännöissään.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Tammikuu 18, 2013, 17:26:30 »

No, tänään sitten osataan kertoa, että siivojaa ei enää epäillä rikoksesta: http://www.dn.se/nyheter/sverige/staderska-ej-langre-misstankt .
Jonkun verran lisää täältä: http://www.dn.se/sthlm/tagoperator-backar-om-kraschat-tag

Tarkkoja syitä ei kerrota, mutta:
Siivooja oli törmäyshetkellä muualla kuin ohjaamossa.
Avain oli asetettuna. (Eli virtalukossa/vastaavassa?)
Jarrut olivat auki.
Vaihteet olivat väärässä asenossa.
Arrivalla (operaattorilla) oli puuteita turvallisuuskäytännöissään.

Linkitetääs nyt suomalainen uutinen aiheesta, kun ei tuosta ruotsista ota selvää erkkikään...

http://www.hs.fi/ulkomaat/Siivoojaa+ei+ep%C3%A4ill%C3%A4k%C3%A4%C3%A4n+junan+varastamisesta+Tukholmassa/a1305638968705
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #19 : Toukokuu 15, 2014, 12:40:38 »

Asiaa koskeva onnettomuustutkintaraportti on julkaistu: http://www.havkom.se/virtupload/reports/RJ2014_03.pdf .
Raportin sivulla 9 on englanninkielinen selostus tapahtuneesta.

Lyhyesti: Siivojan työtehtäviin kuuluu hiekkojen lakaiseminen ulos junasta ovet avaamalla. Normaaliin työn kulkuun kuuluu, että lopuksi junan ovet suljetaan ohjaamon ovensulkemisnappia painamalla. Onnettomuuspäivänä ovensulkunapin painaminen kuitenkin poikkeuksellisesti aiheutti junan liikkellelähdön täydellä tehonasettelulla, koska vaihtotyöhenkilökunta oli käyttänyt sääntöjen vastaista toimintamallia, jonka kaikkia mahdollisia seurauksia ei oltu osannut ottaa huomioon.
Onnettomuustutkintaraportista ei löytynyt tätä mainintaa, mutta mainitaan se nyt silti: Lehdistö toimi täysin väärin lähtiessään ilman mitään perusteita syyttämään siivoojaa onnettomuudesta. Vaikka kyseisenlainen välinpitämättömyys totuudessa pysymisestä onkin iltapäivälehdistölle arkipäivää, asia on silti erittäin paheksuttava.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #20 : Toukokuu 16, 2014, 16:11:52 »

Aika riskialtis toimintatapa jättää juna valvomatta sellaiseen tilaan jossa se lähtee vain ovet sulkemalla liikkeelle. Yllättävää sekin että turvalaite ei vaadi kuittaamista.

Mitenkähän siivoojalle ei ole tullut mieleen käyttää hätäjarrua?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #21 : Toukokuu 16, 2014, 17:06:29 »

Aika riskialtis toimintatapa jättää juna valvomatta sellaiseen tilaan jossa se lähtee vain ovet sulkemalla liikkeelle. Yllättävää sekin että turvalaite ei vaadi kuittaamista.

Mitenkähän siivoojalle ei ole tullut mieleen käyttää hätäjarrua?

Hätäjarru on voinut olla toimimaton tässä tapauksessa, kun on tehty ajopöytään virityksiä jarrujen ohittamiseksi.

Raportissa kerrotaan, että siivoojalle ei oltu lainkaan kerrottu hätäjarrusta.
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #22 : Toukokuu 16, 2014, 17:38:49 »

Hätäjarru on voinut olla toimimaton tässä tapauksessa, kun on tehty ajopöytään virityksiä jarrujen ohittamiseksi.
Selostuksen perusteella jarrut on vain irrotettu ajopöydästä käsin, sen ei pitäisi missään järjestelmässä estää hätäjarrua toimimasta.

Lainaus
Raportissa kerrotaan, että siivoojalle ei oltu lainkaan kerrottu hätäjarrusta.
Ei siellä ihan niin sanottu. Siellä sanottiin että siivooja ei tiedä miten ajopöytä toimii.

Kaikissa junissa lienee matkustamossa hätäjarrukahva jotka on yleensä kohtuullisen näkyvästi merkitty. Voisi kuvitella että jos noita junia työkseen siivoaa olisi saattanut moisen kahvan joskus nähdä, mutta olisiko junan lähtiessä liikkeelle iskenyt vain paniikki päälle ja käpertynyt penkille odottamaan koska rysähtää.

Aika huonot turvalaitteet noissa junissa kyllä on kun tuollainen ylipäätään on mahdollista. Jos junassa olisi kuitattava turvalaite ja jos vedonesto ei kuittautuisi itsekseen missään tilanteessa ei tuollainen onnettomuus olisi mitenkään mahdollinen.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #23 : Toukokuu 16, 2014, 19:25:14 »

Kyseessä on todella vanha juna. Sen ikäisissä ei ole Suomessakaan ollut kuitattavaa turvalaitetta. Ellei sitten ole jälkiasennettu. Mites lättähatuissa vaikkapa nykyään siis?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #24 : Toukokuu 16, 2014, 19:44:47 »

Kyseessä on todella vanha juna. Sen ikäisissä ei ole Suomessakaan ollut kuitattavaa turvalaitetta. Ellei sitten ole jälkiasennettu. Mites lättähatuissa vaikkapa nykyään siis?

Lätässä ainakin on turvalaitteen poljin lattiassa. Porkkanassa on kans poljin, vaikka siinä turvalaite on semmoinen, että ei pysäytä junaa missään vaiheessa ja sitten tietyssä nopeudessa irrottaa jarrut ja palauttaa tehot. Vanha tekniikka on kyllä täynnä kaikenmoisia suunnittelun kukkasia. Insinööri on tietysti ajatellut jotakin, mutta mitä...
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Paikallisjuna syöksyi talon seinään Tukholman lähellä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina