Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Paikallisjuna syöksyi talon seinään Tukholman lähellä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #25 : Toukokuu 16, 2014, 19:47:38 »

Mites lättähatuissa vaikkapa nykyään siis?

Poljin, jota pidetään pohjassa. Ei siis ole "kuittaava" versio. Aiheuttaa toimiessaan pienellä viiveellä täysivoimaisen jarrutuksen paineilmajarrulla.

Voimassa olevien säädösten mukaan sen ei kuitenkaan tarvitse toimia. Ajon aikana ohjaamossa tulee kuitenkin olla tarvittavan koulutuksen (sisältäen osaamisen junan pysäyttämiseen) saanut tähystäjä.
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #26 : Toukokuu 16, 2014, 20:43:38 »

Kyseessä on todella vanha juna. Sen ikäisissä ei ole Suomessakaan ollut kuitattavaa turvalaitetta. Ellei sitten ole jälkiasennettu.
On ne kuitattavat turvalaitteet ja ei-kuittautuvat vedonestot asennettu Suomessakin vanhoihin juniin.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #27 : Toukokuu 16, 2014, 22:28:04 »

Eikö vastaava tapahtuma sattunut hiljakkoin Hesan ratikalle - ovi kiinni, ratikka läks...
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #28 : Toukokuu 16, 2014, 22:30:42 »

Eikö vastaava tapahtuma sattunut hiljakkoin Hesan ratikalle - ovi kiinni, ratikka läks...

Tosiaan, jossain määrin samanlainen tapahtuma.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #29 : Toukokuu 17, 2014, 14:01:44 »

Koska siivooja oli sulkenut vaunujen ovet kuljettajan hytin napista painamalla, niin hän oli ilmeisesti näin tehdessään ollut sisällä hytissä. Ja sitten se olikin menoa eikä nokitusta.
     Matkustajaosastoissa on selvästi näkyvät hätäjarrun kahvat, mutta miten hallita junaa ohjaamosta sitä ei voi tietää jollei ole veturinkuljettajan koulutusta. Tai ehkä metrojunan, nämä Saltsjöbanan'in vaunut ovat variaatio samoihin aikoihin valmistuneista "Tunnelbana" vaunuista.
     Jotka taas on varustettu nk. kuolleen miehen jarrulla, eli jossei kukaan tee ohjamossa yhtikäs mitään, niin virransyöttö ratamoottoreihin katkeaa oitis, ja hätäjarrut pamahtavat päälle.
     Siivoja EI ollut syyllinen tapahtumaketjuun. Paitsi ilmeisesti iltalehtien sivuilla, joissa kirjoittaja toimi syyttäjänä mutta lautamiehistöä ei ollut, puolustus-asianajajasta nyt puhumattakaan.
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #30 : Toukokuu 17, 2014, 14:08:51 »

Moottorijunissa yleensä on ohjaamosta pääsy matkustamoon, miten tässä junatyypissä?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #31 : Toukokuu 17, 2014, 17:16:57 »

Moottorijunissa yleensä on ohjaamosta pääsy matkustamoon, miten tässä junatyypissä?

Muistaakseni tossa linkatussa selostuksessa sanottiin siivoojan menneen matkustamoon turvaan. Arvaan, että se oli ensin etsinyt ohjaamosta hätäjarrua sitä löytämättä ja sitten todennut järkevimmäksi vain mennä matkustamoon ja valmistutua rysähdykseen. Ehkä se myös oli jo nähnyt radan päättyvän ja ajatteli, ettei ole enää aikaa paeta kauemmas.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #32 : Toukokuu 17, 2014, 19:31:41 »

En tunne tapauksen yksityiskohtia, mutta nimenomaan ruotslaiskalustossa olen nähnyt selvästi merkityn hätäjarruhanan ohjaamossa. Onko esim. Jormalla laajempaa tietämystä ko. hanoista?

tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #33 : Toukokuu 17, 2014, 21:40:47 »

Tukholman kaikissa metrojunissa ON ovi kuljettajan hytin, sekä matkustamon välillä. Matkustamon puolelta sitä ei kyllä saa auki ilman erityistä avainta, joka taas kuljettajalla on hallussaan. Matkustan erittäin harvoin Saltsjöbanan'in junissa, mutta kuten sanottu perusrakenne on sama.
    Mitä tulee opastin- turva- ym laitteistoon niin siinä voi olla isojakin eroja. Metro on metro ja näissä junissa on monessa kohdassa 5 (viisi) eri rinnakkaista turvajärjestelmää. Liikenne tapahtuu kuitenkin kaupungin keskeisissä osissa maanalaisissa tunneleissa, joissa vähänkin suurempi häiriö saattaa merkitä matkustajien loukkuun jäämistä, heille tuntemattomassa toimintaympäristössä.
     Saltsjöbana on tavallinen rautatie, jossa ajo tapahtuu pääosin linjaa katsein seuraamalla, luonnollisesti opasteita noudattamalla, ja epäselvissä tilanteissa junaradiolla kommunikoiden.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #34 : Toukokuu 18, 2014, 00:13:16 »

Valitettavasti ei muistu mieleen kuin tämä yksi kuva Rc:n ohjaamosta http://vaunut.org/kuva/34645 . Eikö Suomessakin ole moisia jarrujohdon tyhjennys hanoja, tosin merkkaamattomia (ja jälkiasennuksina) - oliko Dr13-sarjassa hana koneapulaisen puolella?
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #35 : Toukokuu 18, 2014, 01:12:14 »

Eikö Suomessakin ole moisia jarrujohdon tyhjennys hanoja
On, joskaan ne ei ole hanoja vaan ennemminkin tulppia jotka saa kahvasta kääntämällä irti putken päästä. Tuoreemmassa kalustossa samaa virkaa toimittaa hätätatti.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #36 : Toukokuu 18, 2014, 20:40:09 »

Kyseessä on todella vanha juna.
Eiväthän Salsjöbananin junat mitään "oikeita" junia ole. Metrovaunu, jota ajetaan liki ratikanomaisesti.
tallennettu
Ville Lindblom
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #37 : Toukokuu 19, 2014, 00:25:02 »

Kyseessä on todella vanha juna.
Eiväthän Salsjöbananin junat mitään "oikeita" junia ole. Metrovaunu, jota ajetaan liki ratikanomaisesti.

Ennemminkin tunnelbananomaisesti Iskee silmää
tallennettu

Rautatieaiheista sälää myytävänä.
https://holvi.com/shop/btxshop/
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #38 : Toukokuu 19, 2014, 10:47:43 »

Aika riskialtis toimintatapa jättää juna valvomatta sellaiseen tilaan jossa se lähtee vain ovet sulkemalla liikkeelle. Yllättävää sekin että turvalaite ei vaadi kuittaamista.

Mitenkähän siivoojalle ei ole tullut mieleen käyttää hätäjarrua?

Kuten teksti kertoo, junia joskus joudutaan siirtämään siivouksen kestäessä, eivätkä junamiehet välttämättä mainitse asiaa siivoojalle. Siivooja ei ehkä edes ymmärtänyt, että kyseessä olisi poikkeuksellinen tilanne.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #39 : Toukokuu 19, 2014, 11:01:16 »

Asiaa koskeva onnettomuustutkintaraportti on julkaistu: http://www.havkom.se/virtupload/reports/RJ2014_03.pdf .

Ihan mielenkiintoinen stoori.

Sivun 21 kertomus siitä, kun vaihtotyöntekijä tulee paperityöt tehtyään ulos toimistosta, on suorastaan riipaiseva. Juna on poissa. Ensin hän ajatteli, että aamuvuoron kuljettaja on hakenut junan, mutta ajoitus ei täsmää.  Vaihde johti linjalle eikä veturitallin suuntaan. Sitten hän havaitsi siivoojan työkalut, mutta ei huolelliseksi tuntemaansa siivoojaa. Siivooja ei vastannut huutoihin. Vaihtotyöntekijä kutsui junaa radiolla, ei vastausta. Sitten jo kuuluikin sireenien ääniä ja palokunta näkyi ajavan kohti Saltsjöbadenia.

tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #40 : Toukokuu 19, 2014, 12:39:17 »

Siivooja ei ehkä edes ymmärtänyt, että kyseessä olisi poikkeuksellinen tilanne.
Siivooja on sulkenut ovet junan ohjaamosta käsin, eiköhän siinä hitaammallekin valkene aika pian että nyt ei ole kaikki ihan kohdallaan kun juna lähtee liikkeelle ilman kuljettajaa.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Paikallisjuna syöksyi talon seinään Tukholman lähellä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina