Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Tämmöinen kuulutus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« : Tammikuu 17, 2013, 07:52:56 »

Pendolino S42 kuulutettiin junan olevan Parkanossa18 minuuttia myöhässä aikataulusta, junalle määrätystä alhaisemmasta nopeudesta johtuen. Tällaista kuulutusta en vielä olekkaan kuullut! Saas havaata koska makarooni on perillä Pasilassa! Nyt tuntuu lämmityksessäkin olevan jotain vikaa, ainakaan vaunuun 4 lämpöä ei tunnu oikein riittävän. Tästäkin kivasta pitää taas maksaa extraa!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2013, 09:39:45 »

Pendolino S42 kuulutettiin junan olevan Parkanossa18 minuuttia myöhässä aikataulusta, junalle määrätystä alhaisemmasta nopeudesta johtuen. Tällaista kuulutusta en vielä olekkaan kuullut! Saas havaata koska makarooni on perillä Pasilassa! Nyt tuntuu lämmityksessäkin olevan jotain vikaa, ainakaan vaunuun 4 lämpöä ei tunnu oikein riittävän. Tästäkin kivasta pitää taas maksaa extraa!

Siis konnain kuulutus vai automaattikuulutus?

Mikäs runko? Alhainen nopeus johtuu todennäköisesti mm. siitä yleisimmästä syystä eli kallistusjärjestelmän viasta/suunitellusti toimimattomuuden vuoksi pois päältä laitosta. Itse tulin Kuopiosta S94:lla rungolla 17 tiistaina, siinä ei ollut kallistusjärjestelmä käytössä joka aiheutti alemman nopeuden, pysyi kuitenkin aikataulussa. Lisäksi oli yhden telin jarrut rikki, mutta se ei konduktöörin mukaan alempaa nopeutta aiheuttanut.
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2013, 09:55:03 »

Konnarihan se kuulutteli. Rungon numeroa en tiedä. Lämmötkin palasi Riihimäen tienoilla, ei aivan pakastematkalaia ehditty meistä tehdä  Näyttää kieltä
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #3 : Tammikuu 17, 2013, 15:12:55 »

Pendolino S42 kuulutettiin junan olevan Parkanossa18 minuuttia myöhässä aikataulusta, junalle määrätystä alhaisemmasta

Mikäs runko? Alhainen nopeus johtuu todennäköisesti mm. siitä yleisimmästä syystä eli kallistusjärjestelmän viasta/suunitellusti toimimattomuuden vuoksi pois päältä laitosta. Itse tulin Kuopiosta S94:lla rungolla 17 tiistaina, siinä ei ollut kallistusjärjestelmä käytössä joka aiheutti alemman nopeuden, pysyi kuitenkin aikataulussa. Lisäksi oli yhden telin jarrut rikki, mutta se ei konduktöörin mukaan alempaa nopeutta aiheuttanut.

Jarrupainoprosentti ei riittänyt.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #4 : Tammikuu 17, 2013, 15:38:06 »

Kuinkas paljon pendoissa on nykyään kiskojarrupuutteita, joka aiheuttaa alemman sn:n? Yhteen aikaan niitä oli kuulemma käytännössä jatkuvasti. Vaikkei se suurta myöhästymistä aiheuta, mutta onhan se väärin maksaa maltaita junasta joka menee samaa vauhtia kuin Ic.
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #5 : Tammikuu 17, 2013, 15:53:46 »

Nyt jännitetään P53:ssa. Lähti kyllä ajallaan useamman "buuttauksen" jälkeen. Ravintolavaunussa ankara "sähkön" haju, hengityksen otti. Semmoinen joka tulee kärähtäneestä sähkölaitteesta. Eipähän tee mieli ryypätä  Hymyilee leveästi
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #6 : Tammikuu 17, 2013, 16:43:49 »

No tulihan se sieltä, kuljettaja kuulutti "- juna pysähtyy Parolaan teknisen vian takia -"!

Minnekkäs näitä romumetalleja nykyään kärrätään, Intiaan vai Afrikkaan? Olis vissiin vietävää!

Uusi kuulutus kuljettajalta: "otetaan akut irti, tulee pimeys ( nyt junan  on pimeä ) ja katsotaan lähteekö tämä toimimaan!"


Liikkui pimeänä muutaman metrin, valotkin tulivat, vauhtikin uhkaavasti kiihtyy :-0

Kuljettaja kuulutti: "nyt tuntuu juna toimivan, matka jatkuu". Lämmöt pois palan matkaa, meinataanko taas pakastaa. Pintä lämpenemistä onneksi havaittavissa. Osa valoista edelleen pimeinä. Onneksi matka jatkuu!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2013, 17:10:36 kirjoittanut Pentti Yli-Karjanmaa » tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #7 : Tammikuu 17, 2013, 17:04:27 »

Sehän on niin kuin kännykkä, kun vetää jumiin niin sitten tehdään "akkutuuletus" (akun irroitus)
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #8 : Tammikuu 17, 2013, 17:17:12 »

Oletko Pentti kummassa yksikössä etummaisessa vai takimmaisessa (olettaen että se on kahdella yksiköllä kuten yleensä nykyään) ?
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #9 : Tammikuu 17, 2013, 17:30:01 »

Vaunussa 4, eli takimmaisessa rungossa.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #10 : Tammikuu 17, 2013, 17:47:39 »

Vaunussa 4, eli takimmaisessa rungossa.

Pendoyksilö 2. Ja junahan on S53.
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #11 : Tammikuu 17, 2013, 18:14:09 »

Jep S siinä pitäis olla. Varmaan tämmöinen froidilainen virhe. En viitsi kirjoittaa mihin P voisi myös viitata! Muuten ensimmäistä kertaa näen pedojen kattotelkkareissa hyötykäyttöä, YLE:n tekstiuutisia vilahti luukussa! Varmaan ollut pidempään käytössä, en vain ole sattunut kohdalle. Usein ovat täysin pimeinä.

Näyttää tuo videotoosa joutuneen jonkinsortin luuppiiin, käynnistelee itseään muutam minuutin välein. Mutta, onneksi juna kulkee. Seinäjoelle ilmeisesti 30 min myöhässä. Jos ei loppumetreillä pendo lankea hankeen!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2013, 18:28:11 kirjoittanut Pentti Yli-Karjanmaa » tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2013, 19:05:53 »

Itse tulin Kuopiosta S94:lla rungolla 17 tiistaina, siinä ei ollut kallistusjärjestelmä käytössä joka aiheutti alemman nopeuden, pysyi kuitenkin aikataulussa. Lisäksi oli yhden telin jarrut rikki, mutta se ei konduktöörin mukaan alempaa nopeutta aiheuttanut.

Kallistuksen toimimattomuus vaikuttaa vain kaarrenopeuksiin. Tosin pitkillä kaarreosuuksilla väleillä olevat suoratkin saattavat kuulua samaan rajoitukseen.

Jarruvajavaisuudet sen sijaan pudottavat aina nopeuden alle kahteensataan, yleensä 180 km/h:iin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #13 : Tammikuu 17, 2013, 19:08:55 »

Jarrupainoprosentti ei riittänyt.

Pendolinoissa nopeus ei määräydy jarrupainoprosentin mukaan, vaan siihen käytetään vähän eri metodia. Periaate on kuitenkin sama: jarrujen epäkuntoisuus vaikuttaa suurimpaan sallittuun nopeuteen alentavasti.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #14 : Tammikuu 17, 2013, 20:45:59 »

Jarrupainoprosentti ei riittänyt.

Pendolinoissa nopeus ei määräydy jarrupainoprosentin mukaan, vaan siihen käytetään vähän eri metodia. Periaate on kuitenkin sama: jarrujen epäkuntoisuus vaikuttaa suurimpaan sallittuun nopeuteen alentavasti.

Ok, Jusessa maininta JP.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #15 : Tammikuu 17, 2013, 20:49:12 »

Muuten ensimmäistä kertaa näen pedojen kattotelkkareissa hyötykäyttöä, YLE:n tekstiuutisia vilahti luukussa! Varmaan ollut pidempään käytössä, en vain ole sattunut kohdalle. Usein ovat täysin pimeinä.

Näyttää tuo videotoosa joutuneen jonkinsortin luuppiiin, käynnistelee itseään muutam minuutin välein. Mutta, onneksi juna kulkee. Seinäjoelle ilmeisesti 30 min myöhässä. Jos ei loppumetreillä pendo lankea hankeen!

Tuo monitori tsydeemi on tällä hetkellä vain (surullisessa) pendo 2:ssa marraskuusta lähtien. Toivottavasti saadaan tuo buuttivika pois tuotapikaa. Ja on siellä muutakin kuin uutiset, kunhan pysyy pystyssä sinne asti  Virnistää
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #16 : Tammikuu 18, 2013, 11:32:07 »

Pendolino S42 kuulutettiin junan olevan Parkanossa18 minuuttia myöhässä aikataulusta, junalle määrätystä alhaisemmasta nopeudesta johtuen. Tällaista kuulutusta en vielä olekkaan kuullut! Saas havaata koska makarooni on perillä Pasilassa! Nyt tuntuu lämmityksessäkin olevan jotain vikaa, ainakaan vaunuun 4 lämpöä ei tunnu oikein riittävän. Tästäkin kivasta pitää taas maksaa extraa!


Olikoon alennettu nopeus 50km/h, eli kulunvalvonnan (juna tai rata) vika? Tämän takiahan kuulee usein kuulutuksia, että mennään osan matkaa alennetulla nopeudella.. Ainakin täällä Savon ja karjalan suunnalla. Noh, Pendon "uudelleenkäynnistyksiä" on sattunut omallekin kohdalle joskus. Vähillä junilla (kpl) ajetaan eniten matkustajajunakilometrejä vuodessa (ainakin paljon, jos ei eniten) niin eivät ehdi huoltoihin/korjauksiin ehkä tarpeeksi...

"Tekevälle sattuu ja paljon tekevälle vieläkin enemmän".

tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #17 : Tammikuu 18, 2013, 13:51:24 »


Olikoon alennettu nopeus 50km/h, eli kulunvalvonnan (juna tai rata) vika?

Ei.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #18 : Tammikuu 18, 2013, 20:11:34 »

Olikoon alennettu nopeus 50km/h, eli kulunvalvonnan (juna tai rata) vika?

Kulunvalvonnan vikaantuessa suurin sallittu on 80 km/h. Radan turvalaitevioissa usein saatetaan joutua ajelemaan ohi punaisten opastimien (luvan kanssa, toki), tällöin suurin sallittu nopeus on tuo 50 km/h.
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #19 : Helmikuu 10, 2013, 18:13:57 »

Heh heh.. Kyllä se nyt näyttää olevan meikäläiselle huono pendotuuri. Ei matkaa ettei jokin asia ole r...kulla. S57 kuulutus itsepäineiseti vakkuutti Helsigistä lähtiessämme -seuraavana Seinäjoki-. Suurin toiveineen syömään, vain käteinen kelpasi, kassakone ei suostunut aukeamaan. Vettä valuu ikävästin käytävälle vessasta. Mutta, matka toistaiseksi sujunut aikataulun mukaisesti! Hurraa!
tallennettu
Pentti Yli-Karjanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 203


« Vastaus #20 : Helmikuu 12, 2013, 10:05:59 »

Näyttää olevan muillakin huonoa tuuria Pendojen kanssa!

Aamun pendolinojuna Kokkolasta Helsinkiin on peruttu ja matkustajat ohjattu pikajuniin. Pendolinon S42 oli määrä lähteä Kokkolasta kello 5.30.

Matkustajat Kokkolasta Helsinkiin ohjattiin kello 6.11 lähteneeseen pikajunaan. Korvaava juna P1000 Seinäjoelta Tampereelle pääsi matkaan aikataulun mukaisesti kello 6.49.

 http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/aamun-pendolino-helsinkiin-peruttiin-1.1336752
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Tämmöinen kuulutus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina