Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Havaintoja Keski-Suomesta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Halttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #50 : Toukokuu 09, 2015, 13:08:50 »

T 3475 kulki tupla Dv12 vedolla joista ensimmäinen oli vihreä, tai vihreä Sr1 veti ja Dv12 oli hinauksessa. Meni aikalailla viivalla.
tallennettu
Teemu Halttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #51 : Toukokuu 24, 2015, 10:09:22 »

11.02 Dv12 vetoinen tavarajuna Pieksämäkeä kohti Kanavuoressa. Tarkempaa tietoa ei voi antaa, sillä puihin ilmestyneet lehdet katkaisevat suoran näköyhteyden ratapenkalle.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #52 : Elokuu 15, 2015, 15:55:02 »

T 53402 saapui Äänekoskelta Jyväskylään noin 20 minuuttia myöhässä ja ajattelin, että siitäkö nyt napattiin veturit junaan T 3365, kun se lähti 48 minuuttia myöhässä. No ei, mutta jotain ongelmia vetureiden kanssa kai oli, kun nipun 2731-2502 päälle oli otettu seisontaraiteelta vielä 2711 johtoveturiksi. Väijyin 3365:a Kuusan kanavalla, se sitten lopulta tuli yllättävän nopeasti n. klo 13.55 enkä ollut valon suhteen kovinkaan optimaalisessa paikassa.

Vaatimukset kasvavat, ennen kun ei ollut mitään hajua, missä tavarajunat liikkuivat, oltiin asemissa helposti puoli tuntia etukäteen ja nyt pitäisi olla viiden minuutin tarkkuudella oikeaan aikaan paikalla. Joskus 90-luvun alussa odottelin eräänä talvi-iltapäivänä Äänekosken iltapäivätavarajunaa. Iltapäivä hämärtyi illaksi ja lopulta täytyi lähteä nöyränä kotiin. Avoimeksi jäi, oliko juna mennyt juuri ennen kuin tulin kuvauspaikkaan. Pyörittää silmiään
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #53 : Elokuu 15, 2015, 18:30:05 »

Vaatimukset kasvavat, ennen kun ei ollut mitään hajua, missä tavarajunat liikkuivat, oltiin asemissa helposti puoli tuntia etukäteen ja nyt pitäisi olla viiden minuutin tarkkuudella oikeaan aikaan paikalla. Joskus 90-luvun alussa odottelin eräänä talvi-iltapäivänä Äänekosken iltapäivätavarajunaa. Iltapäivä hämärtyi illaksi ja lopulta täytyi lähteä nöyränä kotiin. Avoimeksi jäi, oliko juna mennyt juuri ennen kuin tulin kuvauspaikkaan. Pyörittää silmiään

Itse asiassa siitä ei ole kovinkaan kauan, kun tavaraliikenteestä oli vaikea saada edes aikatauluja. Tavarajunien noin-ohitusaikoja oli mahdollista opetella, mutta ei ollut mitään käsitystä junanumerosta tai siitä, mistä juna tuli ja minne meni.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 470


« Vastaus #54 : Lokakuu 19, 2015, 12:56:34 »

17.10 Jyväskylässä.
Komia teipitön deeveri Dv12 2545 oli ainakin tunnin käynnissä ilman kuljetajaa. Ratapihalla seisoi 3 tavaravaunuletkaa. Gbls-, Sp+Sps+Spa- ja Occ-letkat. Raiteen 2 vieressä olevalla pistoraiteella oli Dm12 4411. Raiteen 4 viereisellä pistoraiteella oli parivetodeeveri, jossa toinen oli vihreä ja toinen punainen. Vihreän numero oli 2611.
n.12.20 saapui idästä toinen parivetodeeveri raiteeln 4 viereiselle pistoraiteelle toisen parivedon taakse.. vihriä ja punainen. Dv12 2545 siirtyi ensin raiteelle 4. Sitten se siirtyi raiteen 2 viereiselle huoltoraiteelle, jotta pariveto pääsi siirtymään raiteelle 4. Samanlaista jatkui jonkun aikaa. Deeverit vaihtoivat raiteita ilman sen kummempaa syytä. Varttia myöhemmin Dv12 2545 hävisi itään.
IC85 saapui laiturialueen länsipäähän, vaikka yleensä junat saapuvat asemarakennuksen luokse  itäpäähän.  Juna käynnistettiin ja sammutettiin muutaman kerran. Juna siirtyi kuitenkin huoltoraiteelle aivan normaalisti klo 12.50.
tallennettu

Nyt on kyllä pakko käydä Radanvarressa -  https://radanvarsi.wordpress.com/
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #55 : Lokakuu 22, 2015, 15:42:33 »

IC 928 odotteli Muuramessa noin varttitunnin tuntemattomaksi jäänyttä rapu-junaa, joka peräytti viereen päästäen IC:n jatkamaan matkaansa. Sijaintina Harvian kiuastehtaan ja vt 9:n välissä oleva kohtauspaikka.
tallennettu
Teemu Halttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #56 : Marraskuu 27, 2015, 01:24:51 »

26.11.2015 T 3467 kulki poikeuksellisesti Dv12 parilla ja perus kokoonpanon eli tyhjien venäläisten puuvaunujen lisäksi oli n. 5 Uan-t ja n. 10 pyttyä. Oli kiva kuunnella Sauvamäen tasoristeyksellä, kun deeverit vetää hitaasti ylämäkeen raskasta junaa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #57 : Marraskuu 27, 2015, 01:39:43 »

Tällä hetkellä myös Tampere-Jyväskylä reitillä kulkee useita tavarajunia poikkeuksellisesti dieselvedolla ja tavallisuudesta poikkeavilla vaunustoilla koko viikon kestäneiden rataongelmien seurauksena. Tavallisesti tuolla ei ajeta dieselillä tunneleiden ja pakokaasujen haitallisuuden takia.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #58 : Marraskuu 27, 2015, 09:27:24 »

26.11.2015 T 3467 kulki poikeuksellisesti Dv12 parilla ja perus kokoonpanon eli tyhjien venäläisten puuvaunujen lisäksi oli n. 5 Uan-t ja n. 10 pyttyä. Oli kiva kuunnella Sauvamäen tasoristeyksellä, kun deeverit vetää hitaasti ylämäkeen raskasta junaa.

Kyseesä oli varmasti junan 3824/3821 kokoonpano, eli Terrafamen asiakasjuna Talvivaarasta Harjavallan Bolidenille. Näytti olevan tulo peruttu tältä päivältä Harjavaltaan.
tallennettu
Teemu Halttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #59 : Joulukuu 16, 2015, 00:33:54 »

15.12.2015 Tasoristeysksessä SAUVAMÄKI (Km.0427+0052 Jyväskylä - Pieksämäki) oli vikatilanne, kun sen yksikään valoyksikön eikä puomien valo toiminut. Muuten laitos toimi normaalisti.
Vika oli jo huomattu vikavalon palamisesta relekopin kyljessä junankuljettajien toimesta, mutta ei oltu huomattu, ettei valot toiminut ollenkaan. (tai niin ymmärsin, kun Kouvolan käyttökeskuskseen soitin).
 Tulin itse paikanpäälle sattumalta katsomaan T 3479:n. Jäin sitten varoittamaan mahdollisia tien käyttäjiä T 3479:n ja T 3467:n ajan ja jouduin yhtä autoa varoittamaan ensimmäisen junan aikana. Vika saatiin korjattua n. 23:30.
Sattuma oli myös, että ennen lähtöä Sauvamäkeen, luin kuvien http://vaunut.org/kuva/107109?a=1 ja http://vaunut.org/kuva/89969 keskusteluja.
tallennettu
Teemu Halttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #60 : Joulukuu 30, 2015, 18:27:47 »

Eilen 29.12.2015 havaittu, että Jyväskylän konttinosturia ollaan purkamassa. Ainakin nostokoneisto oli jo irroitettuna nosturin vieressä.
tallennettu
Teemu Halttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #61 : Tammikuu 07, 2016, 09:03:29 »

7.01.2016 n. 8:40 T 3031 teki hätä jarrutuksen Kanavuoren järvipenkereelle. Kuulin vihellyksen ennen sitä, joten eläin tai ihminen liikkunut radalla. Alle ei kuitenkaan jäänyt kukaan, sillä juna jatkoi melkein heti matkaansa. Kuullema edellisenä iltana T 4036 oli myös pysähtynyt samoille paikoille.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2016, 09:29:29 kirjoittanut Teemu Halttunen » tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 417


« Vastaus #62 : Helmikuu 18, 2016, 11:43:50 »

Jy-Pmt-raakapuujunaan T3479 tuli eilen veturivika Vaajakosken ja Lievestuoreen välillä. Jyväskylästä tulleet apuveturit (Dv12) työnsivät junan Lievestuoreelle ja edelleen vetivät Pieksämäelle. S94 jäi tapauksen takia myöhään 1,5 h ja T54036 puoli tuntia.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #63 : Heinäkuu 20, 2017, 18:38:37 »

Miksi Pieksämäen ja Jyväskylän välillä ajeli busseja joissa luki junakorvaus tms?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #64 : Heinäkuu 20, 2017, 18:59:18 »

Miksi Pieksämäen ja Jyväskylän välillä ajeli busseja joissa luki junakorvaus tms?

Eikö osa junista ole korvattu bussikyydillä Tampere - Pieksämäki välillä? Ainakin Tampereen rautatieasemalla on näkynyt mm. Rautalammin Auton keltapunaisia busseja, joissa lukenut VR ja Pieksämäki.

Osassa junia kumipyöräkyytiä vain Jämsä - Jyväskylä -välillä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #65 : Heinäkuu 21, 2017, 00:38:05 »

Jyväskylän ja Pieksämäen välillähän ei tällä hetkellä kulje Jämsän radan ratatöistä johtuen yhtään matkustajajunaa. Joskus aikaisempina vuosinahan on ajettu poikkeusjunaliikennettä Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, mutta tällä kertaa on näemmä päätetty korvata koko Jämsän koillispuolinen matkustajajunaliikenne busseilla. Jyväskylästä lähtee tällä hetkellä kokonaista kaksi henkilöjunaa vuorokaudessa ja nekin Haapamäen suuntaan.
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #66 : Syyskuu 28, 2017, 14:35:26 »

Haapajärven radan läpimenevässä liikenteessä on näköjään pessimisteille pettymystä aiheuttava kehityssuunta http://tinyurl.com/y7u28de5
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #67 : Helmikuu 22, 2018, 12:35:55 »

Ylivieskasta Äänekoskelle raakapuujunalla ajaminen näyttää ottavan sen verran aikaa, että kuljettajalla vaikuttaisi olevan ruokatauko Kannonkoskella neljän tunnin ajon jälkeen. Jos juna on kulkenut myöhässä, ruokataukokin on siirtynyt Pihtiputaalle.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #68 : Helmikuu 22, 2018, 14:24:49 »

Käsitin että on Jyväskylän ajossa, leppoinen vuoro käydä hakemassa Ylivieskasta tai matkalta pöllejä Äänekoskelle. Hienoa tässä toki se että vuosien jälkeen Haapajärven baanalla on läpimenevää liikennettä.

Jos jotain huonoa pitäisi kaivella museoliikennöitsijän näkökulmasta, jos tonnit kovasti lisääntyy voi kolke alkaa vähenemään korpiradalla... Mutta kehitys kehittyy ja tässä kohtaa erittäin positiivista että pöllit kulkee rataa pitkin eikä "nelostietä"..
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #69 : Huhtikuu 20, 2018, 11:26:42 »

T 55564 jäi mäkeen todennäköisesti Kutemaisten kieppeillä. HMVY:n Dr13 irroitettiin junasta MUS 1921 ja lähti Saarijärveltä avustamaan.

Mahtaako olla ensimmäinen kerta kun museokalustolla avustetaan kaupallista liikennettä?

tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #70 : Huhtikuu 20, 2018, 14:18:18 »

T 55564 jäi mäkeen todennäköisesti Kutemaisten kieppeillä. HMVY:n Dr13 irroitettiin junasta MUS 1921 ja lähti Saarijärveltä avustamaan.

Mahtaako olla ensimmäinen kerta kun museokalustolla avustetaan kaupallista liikennettä?
Ja taitaa tulla tämän vuorokauden puolella vielä vastaan tilanne, että Saarijärven ja Haapajärven väliltä loppuu ratakapasiteetti, koska 53344 on tulossa jo vastaan Pihtiputaan eteläpuolella. Joutuuko museojuna odottamaan Saarijärvellä kaiken tämän jälkeen niin kauan, että 53344 ehtii sinne saakka? 53344:llä taitaa kyllä olla työvuoroon kuuluva ruokatauko Kannonkoskella, jäisikö se sinne odottamaan vuorostaan, että museojuna pääsee liikkumaan edes noin kolme tuntia aikataulustaan myöhässä?
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 350


« Vastaus #71 : Huhtikuu 20, 2018, 14:36:01 »

Ilmeisesti Museohenkilöjuna pääsee sujahtamaan rapu-junien ohi...  Jaa onhan siellä vielä Ylivieskasta veturi tulossa Pihtiputaalle hakemaan vaunuja.. Eli ruuhkaa on Haapajärven baanalla..
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #72 : Huhtikuu 20, 2018, 15:33:47 »

T 55564 jäi mäkeen todennäköisesti Kutemaisten kieppeillä. HMVY:n Dr13 irroitettiin junasta MUS 1921 ja lähti Saarijärveltä avustamaan.

Mahtaako olla ensimmäinen kerta kun museokalustolla avustetaan kaupallista liikennettä?
Ja taitaa tulla tämän vuorokauden puolella vielä vastaan tilanne, että Saarijärven ja Haapajärven väliltä loppuu ratakapasiteetti, koska 53344 on tulossa jo vastaan Pihtiputaan eteläpuolella. Joutuuko museojuna odottamaan Saarijärvellä kaiken tämän jälkeen niin kauan, että 53344 ehtii sinne saakka? 53344:llä taitaa kyllä olla työvuoroon kuuluva ruokatauko Kannonkoskella, jäisikö se sinne odottamaan vuorostaan, että museojuna pääsee liikkumaan edes noin kolme tuntia aikataulustaan myöhässä?

Tällä hetkellä näyttää siltä, että museojuna 1921 pääsee jatkamaan kulkuaan. 55564 odotti sitä Kannonkoskella sivussa ja 53344 linjalla Keitelepohjan pohjoispuolella.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #73 : Huhtikuu 20, 2018, 17:28:27 »

T 55564 jäi mäkeen todennäköisesti Kutemaisten kieppeillä. HMVY:n Dr13 irroitettiin junasta MUS 1921 ja lähti Saarijärveltä avustamaan.

Mahtaako olla ensimmäinen kerta kun museokalustolla avustetaan kaupallista liikennettä?
Ja taitaa tulla tämän vuorokauden puolella vielä vastaan tilanne, että Saarijärven ja Haapajärven väliltä loppuu ratakapasiteetti, koska 53344 on tulossa jo vastaan Pihtiputaan eteläpuolella. Joutuuko museojuna odottamaan Saarijärvellä kaiken tämän jälkeen niin kauan, että 53344 ehtii sinne saakka? 53344:llä taitaa kyllä olla työvuoroon kuuluva ruokatauko Kannonkoskella, jäisikö se sinne odottamaan vuorostaan, että museojuna pääsee liikkumaan edes noin kolme tuntia aikataulustaan myöhässä?

Tällä hetkellä näyttää siltä, että museojuna 1921 pääsee jatkamaan kulkuaan. 55564 odotti sitä Kannonkoskella sivussa ja 53344 linjalla Keitelepohjan pohjoispuolella.
Mitenhän on mahdollista, että kulkutietoihin 55564:n kulku on kirjautunut näin mallikkaasti:

https://julia.dy.fi/timetables?s=55564&d=20.4.2018

Edit: vai onko sittenkin niin, että se on edelleen Kannonkoskella ja kaikki Keitelepohjan jälkeiset ajat ovatkin arvioita? Yhtään kulkutietoviestiä ei ole 55564:lle kirjautunut eli se on edelleen liikenteenohjauksen manuaalikirjausten varassa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #74 : Huhtikuu 20, 2018, 17:48:14 »

T 55564 jäi mäkeen todennäköisesti Kutemaisten kieppeillä. HMVY:n Dr13 irroitettiin junasta MUS 1921 ja lähti Saarijärveltä avustamaan.

Mahtaako olla ensimmäinen kerta kun museokalustolla avustetaan kaupallista liikennettä?
Ja taitaa tulla tämän vuorokauden puolella vielä vastaan tilanne, että Saarijärven ja Haapajärven väliltä loppuu ratakapasiteetti, koska 53344 on tulossa jo vastaan Pihtiputaan eteläpuolella. Joutuuko museojuna odottamaan Saarijärvellä kaiken tämän jälkeen niin kauan, että 53344 ehtii sinne saakka? 53344:llä taitaa kyllä olla työvuoroon kuuluva ruokatauko Kannonkoskella, jäisikö se sinne odottamaan vuorostaan, että museojuna pääsee liikkumaan edes noin kolme tuntia aikataulustaan myöhässä?

Tällä hetkellä näyttää siltä, että museojuna 1921 pääsee jatkamaan kulkuaan. 55564 odotti sitä Kannonkoskella sivussa ja 53344 linjalla Keitelepohjan pohjoispuolella.
Mitenhän on mahdollista, että kulkutietoihin 55564:n kulku on kirjautunut näin mallikkaasti:

https://julia.dy.fi/timetables?s=55564&d=20.4.2018

Edit: vai onko sittenkin niin, että se on edelleen Kannonkoskella ja kaikki Keitelepohjan jälkeiset ajat ovatkin arvioita? Yhtään kulkutietoviestiä ei ole 55564:lle kirjautunut eli se on edelleen liikenteenohjauksen manuaalikirjausten varassa.

Tuo juna on yhä Haapajärven radan "mustassa aukossa" sillä nuo ~ merkillä varustetut ovat arvioituja aikoja. Ei ole tässä nyt käsillä tarkempaa tietoa onko tuo juna edes lähtenyt Kannonkoskelta.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Havaintoja Keski-Suomesta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina