Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Santarata ja sisämaan sääolojen vaihtelut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« : Tammikuu 25, 2013, 22:51:14 »

Lueskelin tässä koko illan eräästä lakkautettusta venäläisestä "Kuoleman radasta". Salekhard–Igarka rata rakennettiiin nopeaa tahtiin pohjois-venäjän siperian tundrille orjatyövoimin ja halvalla materiaalilla.

Haluaisin osata nyt enemmän venäjää. Ymmärsin tönköllä automaatti käännöksin että kuvan radalla (joka venäläisen version mukaan vm2004) oli 80-luvun lopulla n.70km matka Salekhard-Nadym oli taittunnut puolessatoista vuorokaudessa kahdella suistumisella. Raportoija viestinlinjavastaava.

http://en.wikipedia.org/wiki/Salekhard%E2%80%93Igarka_Railway

Nyt Venäjä pyrkii tuon "Stalinin radan" ja punaisen "huippusuorituksen" Putinin avuin tekevän paremmaksi 2014 mennessä. Välille Salekhard-Nadym.

Kun moskiitot kesällä puree ja talvella paukkuu -50c pakkanen, niin mitenkäs tuo osaaminen, -40c:n Itä-Lapissa, itäisessä Kainuussa ja Pohjoiskarjalassa tämä kosteus on saatu ennen muinoin hoidettua pois penkalta? Tuskin tajusivat rapasoraa käyttää. Salaojituksista puhumattakaan.

Varmana on väärintoteutettuna aikamoista pompotusta, mikäli nuo kuvan ja sulkemisen väliset 14 vuotta saisi mahtumaan yhdestä perspektiivistä katsoen puoleen 14sekunttiin nopeutettuna.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2432


« Vastaus #1 : Tammikuu 25, 2013, 23:33:30 »

Mika, otit esille yhden kaikkein kiinnostavimmista (vähän tietoa = minusta erityisen kiinnostava) alueista eli Pohjois-Siperian radat. Nurmisen Jukan jäämistöstä sain paljon materiaalia näistä radoista, kunhan vain joskus ehdin paneutua asiaan kunnolla. Jukka oli hankkinut suuresta osasta Venajää 1:200T tai 1:400T kartat, jotka kertovat valtavasti alueen metsäradoista. Minunkin kohdallani suurin harmi on lähes olematon venajänkielentaitoni. Puhtaista veturitiedoista selviän, mutta en juuri muusta. Olisi kiva tehdä junamatka Vorkutaan ja jos rata valmistuu Nadymiin, niin sellainen kiertoajelu siellä. Onko muita kiinnostuneita päästä kauas asutuskeskuksista? Mun pomoni järjestää junamatkoja ympäri maailmaa, muttei ikinä ole ollut täälläpäin (Ukrainassa ja Valko-Venäjällä ja Moskovan seuduilla kymmeniä kertoja).

Löytyykö 10 kiinnostunutta? Jos löytyy, niin kysytään vorgin venäläisiltä lukijoilta apua ja mun työpaikan venäläisiltä junakirjojen toimittamiseen osallistuneilta yhteistyökumppaneilta.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #2 : Tammikuu 26, 2013, 00:02:38 »


Löytyykö 10 kiinnostunutta? Jos löytyy, niin kysytään vorgin venäläisiltä lukijoilta apua ja mun työpaikan venäläisiltä junakirjojen toimittamiseen osallistuneilta yhteistyökumppaneilta.

Ilmaise toki myös mihin hintaluokkaan pomosi tarjoaa sellaisen matkan euroissa tai ruplissa (1e=n.40rpl) sijoittuu ja miten sen hinta laskee osallistujien mukaan. Itsellä on monta alalla työtätekevää jolle voisin esittä kysymykseen "Siperiaan menemisestä". Myös tankkausturisti-tovereita löytyy joilla ei yksin ole pokkaa Säkkijärveä pitemmälle mennä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #3 : Tammikuu 26, 2013, 00:07:51 »

Vorkutan lisäksi myös Tjumenista pohjoiseen öljy- ja kaasualueille lähtevä rata olisi mielenkiintoinen. Matkustin sitä Tobolskiin asti vuonna 2005. Nämä molemmat radat ovat pitkälti kaksiraiteisia, dieselvetureilla hoidettavia ratoja ja mikä parasta, matkustajajunissa näkee TEP70-veturiperheen edustajia. Hymyilee

Tämänhetkinen elämäntilanne ei kyllä anna myöten noin pitkille reissuille Venäjälle. Surullinen
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2432


« Vastaus #4 : Tammikuu 26, 2013, 00:51:44 »

Mika: Toistaiseksi ei ole mitään hintatietoa (ei edes arviota), koska pomoni ei ole tänne suunnalle koskaan järjestänyt mitään. Tälle vuodelle on jo ohjelmat Koreaan ja Kanadaan (kaukomatkoista), joten tämä olisi aikaisintaan ensi vuonna. Jos ylipäätään löytyy kiinnostusta, niin sitten vasta kannattaa selvittää mitä matka maksaisi opastettuna (venäjänkielinen opas, jolle on etukäteen ilmoitettu osallistujien toiveet, veturitalli tai ooppera, kaikki käy yhtä hyvin). Matkalle osallistuisi satavarmasti ruotsalaisia ja varmaan joku muualtakin, joten 10 suomalaista ei olisi lopullinen luku. Tähtäys on tyypillisesti 15-20 osallistujaan, jolloin ryhmä on hallittavissa ja hotelli- ja syömäpaikoista ei tule ongelmaa. Kiinnostuksen ilmaiseminen ei sido yhtään mihinkään. Jos haluaa tietoja, niin sekään ei sido muuhun kuin päivitettyjen matka- ja hintatietojen vastaanottamiseen. Matkaohjelman ja hintatiedon ilmoittamisen jälkeen on pari kuukautta aikaa maksaa käsiraha ja sitä kautta sitoutua johonkin.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #5 : Tammikuu 26, 2013, 01:13:24 »

Eljaksen ehdotus tuntuu mielenkiintoiselta (jätä ooppera pois,,, jos muutkin kyllä minäkin). Voisin vaikkapa osallistuakkin, varmaan ainutkertainen kokemus. Ainakin yksi kiinnostunut matkalle (ehkä?? - todennäköisesti??) lähtijä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Santarata ja sisämaan sääolojen vaihtelut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina