Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tietämättömyyskö grillasi ajojohdinvarkaan?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« : Maaliskuu 27, 2013, 18:27:27 »

Mikähän saa ihmisen varastamaan käytössä olevaa ajojohdinta? Henkihän siinä lähtee:

Ranskassa poliisi joutui selvittämään erikoista tapausta, kun eräästä Pariisin kaupunginosasta löytyi kuollut mies roikkumasta junan sähkökaapelista. Mies oli hiiltynyt sähköiskun seurauksena.

Ruumiin löytyminen erikoisesta paikasta hämmensi aluksi tutkijoita. Rautatieyhtiö SNCF kertoi kuitenkin myöhemmin, että mies oli ennen kuolemaansa ehtinyt katkaista osan kaapelista, joten todennäköisesti hän oli yrittänyt varastaa sitä.

Sähkö- ja puhelinkaapeleiden varkaudet ovat yleistyneet Ranskassa viime vuosina, kun kuparin noussut hinta on lisännyt niiden jälleenmyyntiarvoa.

Ranskassa sattui myös toinen erillinen tapaus, jossa mies sai vakavia palovammoja yritettyään kiivetä sähköjunan päälle Mantesissa. Mies joutui sairaalaan kriittisessä tilassa.

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2013/03/1728662/mies-yritti-varastaa-junan-sahkokaapelia---erittain-huonosti-kavi
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2013, 22:27:43 »

Junissa tosiaan kulkee vaarallisia jännitteisiä sähkökaapeleita, jopa 25 kV jännitteellä päämuuntajan ensiöpiirin puolella. Esimerkiksi junan katolla saattaa vaunujen välissä kulkea tällaisia.

Uutisessa ei muuten sanallakaan puhuta ajojohtimista mitään...

Hymyilee
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #2 : Maaliskuu 28, 2013, 07:26:40 »

Uutisessa ei muuten sanallakaan puhuta ajojohtimista mitään...

Joo, ei puhutakaan. ajattelin kirjoittaa samalla oletuspohjalla, jolla uutistoimittajatkin ykeensä kirjoittavat. Hymyilee leveästi

Tai tottapuhuen, tajusin olettamukseni vasta jo kirjoitettuani, mutta oletin, että ihan hyvin saattaa olla ajojohdinkin. Vaikka voihan se tietty ihan oikeasti kaiketi jokin junan kaapelikin, niinkuin tekstissä sanotaan. Ja miksei olisi. Varmaan olikin.

Olkoon tämä siis minulle itselleni oiva esimerkki siitä, mihin olettaminen johtaa.  Nolostunut
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #3 : Maaliskuu 28, 2013, 07:32:20 »

Kyllä meikäläinenkin pitää mahdollisena, että kyse onkin ajojohtimista, niissä kun on vähän astetta enemmän varastettavaa. Toimittaja tällä kertaa vain sotkee asioita melkoisella hartaudella - jopa toimittajaksi. Hymyilee
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 214


« Vastaus #4 : Maaliskuu 28, 2013, 08:14:46 »

Kyllä meikäläinenkin pitää mahdollisena, että kyse onkin ajojohtimista, niissä kun on vähän astetta enemmän varastettavaa. Toimittaja tällä kertaa vain sotkee asioita melkoisella hartaudella - jopa toimittajaksi. Hymyilee

Jutussa sanotaan että oli kerennyt sahata osan kaapelista poikki, joten tuskin kyseessä oli ajojohdin, ellei sitten kyseinen johdin ole aluksi ollut jostain syystä jännittetön. Todennäköisesti kyseessä on ollut jokin syöttöasemalta tuleva kaapeli tms. ja kun oli sahan terä päässyt eristeessä kriittisen matkan päähän johtimesta niin kuvattu hiiltynyt lopputulos oli saavutettu.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Maaliskuu 29, 2013, 08:55:24 »

Junassa oleva johto kuulostaisi sikäli realistiselta, että seisonnassa olevan junan kaapeleita ei välttämättä oleta jännitteellisiksi, tai ei ainakaan korkeajännitteellisiksi.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #6 : Maaliskuu 29, 2013, 10:05:17 »

Junassa vaunujen ja veturien väliset kaapeloinnit, ainakin Suomessa, ovat suurimmillaan 1,5kV. Kyllä sekin riittää saattamaan "pyllylleen perinpohjaisesti"! Ajolankasähköt, jännitteet sitten maista riippuen, ovat vaunujen ja vetureiden yllä. Toimittajilla on oikeastaan aina käsitteet sekaisin. Juna voi pudota raiteiltakin. Ja sitten tuo "juna-asema", junarata, jne. Onko VR:n työntekijät junaratalaisia.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #7 : Maaliskuu 29, 2013, 10:11:27 »

Ajolankasähköt, jännitteet sitten maista riippuen, ovat vaunujen ja vetureiden yllä.

Paitsi jos päämuuntaja on, ja varsin usein onkin, kaluston alustassa, sinnekin pitää se 25 kV jotenkin johtaa. Sm1/2-kalustossa 25 kV kaapeli muuten kulkee kakkoseteisessä sellaisen peltikotelon sisällä, huolellisesti eristettynä toki. Tuskinpa koteloonnojailija tietääkään, että muutaman sentin päässä möllöttää melkoinen jännite ja jokunen ampeeri päälle.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tietämättömyyskö grillasi ajojohdinvarkaan?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina