Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Havaintoja Uudeltamaalta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 40 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #300 : Maaliskuu 23, 2014, 05:43:15 »

S 60:n lähtöasema onkin joo Tampere!  Virnistää Eikun mitä... Huh
Joku selittää mulle Hymyilee

S 60 kulkee lauantaisin ainoastaan Tampere-Helsinki välillä. Lokakuussa tulleista aikatauluista lähtien ollut näin, vai oliko jo viime kesästä? Hymyilee
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #301 : Maaliskuu 23, 2014, 05:55:34 »

Jos Tampereelle jatkaa useampi kuin yksi yksikkö, silloin kyse taitaa Riihimäen eteläpuolella olla aina pitemmästä kuin kaksiyksikköisestä junasta.

Ei aina näinkään Hymyilee Yleensä ma-to kaikki Tampereelle menevät ovat Riihimäki-Tampere välillä 1 yksiköllä. Helsinki-Riihimäki välillä voivat olla 1-4 yksikköisiä. Perjantaisin ja lauantaisin jotkut junat jatkavat kahdella eteenpäin ja lauantaisin nämä ovat koko matkan Helsinki-Tampere ainoastaan 2 yksikköisiä, myös siis Helsinki-Riihimäki välin eli irroituksia/kiinniajoja ei ole. Perjantaisin kahdella jatkavia vuoroja ovat 12:19 Helsingistä (2 yksikköä koko matkan) ja 15:19 Helsingistä (4 yksikköä Helsinki-Riihimäki, 2 yksikköä Riihimäki-Tampere). Lauantaisin samat junat, mutta koko matkan tosiaan kahdella yksiköllä.

Ziggy: Mikä on tilanne junan H 9879 eli Helsingistä klo 22.41 lähtevän Z-junan kohdalla, joka lauantaita lukuun ottamatta jatkaa Lahdesta Kouvolaan? Onko siinä vain yksi yksikkö koko matkan?

Yhdellä yksiköllä menee koko matkan kyseinen vuoro kaikkina päivinä.

Lisäksi on näitä "erikoisuuksia" joitakin. Esim. R 9721* (Helsingistä klo 20:19) menee arkisin kahdella rungolla Riihimäellä. Toinen runko irroitetaan ja etummainen jatkaa samantien Lahteen, tosin junannumero kyllä vaihtuu 331, mutta kuulutukset kuuluttavat muistaakseni jo Helsingistä lähdettäessä että ensimmäinen yksikkö jatkaa Lahteen tms.

Lisäksi sitten myös 23:19 R 9739, joka on myös viimeinen Lahden juna. Ajaa siis Lahteen asti, junannumero vain vaihtuu Riihimäellä (337). Näin joka päivä ja koko matka yhdellä yksiköllä.


*kuva 9721:stä Helsingissä http://vaunut.org/kuva/87986
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #302 : Maaliskuu 23, 2014, 16:55:10 »

Perjantaisin kahdella jatkavia vuoroja ovat 12:19 Helsingistä (2 yksikköä koko matkan) ja 15:19 Helsingistä (4 yksikköä Helsinki-Riihimäki, 2 yksikköä Riihimäki-Tampere). Lauantaisin samat junat, mutta koko matkan tosiaan kahdella yksiköllä.

Kiitos näistä tiedoista. Olen itse asiassa nähnyt itsekin H 9683:n (Helsingistä klo 15.19) saapuvan Tampereelle lauantaina kahdella yksiköllä, joten olisi pitänyt jo siitä osata päätellä. Lauantaisinhan kaikki junat myös Riihimäen eteläpuolella ajetaan korkeintaan kahdella yksiköllä. Tuon H 9683:n paluuvuoro H 9716 ajetaan lauantaisin vain yhdellä yksiköllä Tampereelta, ja tunnelma junassa on sen mukainen.

Lisäksi on näitä "erikoisuuksia" joitakin. Esim. R 9721* (Helsingistä klo 20:19) menee arkisin kahdella rungolla Riihimäellä. Toinen runko irroitetaan ja etummainen jatkaa samantien Lahteen, tosin junannumero kyllä vaihtuu 331, mutta kuulutukset kuuluttavat muistaakseni jo Helsingistä lähdettäessä että ensimmäinen yksikkö jatkaa Lahteen tms.

Lisäksi sitten myös 23:19 R 9739, joka on myös viimeinen Lahden juna. Ajaa siis Lahteen asti, junannumero vain vaihtuu Riihimäellä (337). Näin joka päivä ja koko matka yhdellä yksiköllä.

Vielä jokin aika sitten Lahteen jatkavia mutta numeronsa Riihimäellä vaihtavia junia oli melkein jokainen illalla lähtevä R-juna klo 18.19 alkaen. Kuulutus tosiaan kertoi junan ensimmäisen yksikön jatkavan Lahteen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #303 : Maaliskuu 23, 2014, 20:37:58 »

Vielä jokin aika sitten Lahteen jatkavia mutta numeronsa Riihimäellä vaihtavia junia oli melkein jokainen illalla lähtevä R-juna klo 18.19 alkaen. Kuulutus tosiaan kertoi junan ensimmäisen yksikön jatkavan Lahteen.

Nykyisin yleensä kiertävät Helsinki-Lahti-Riihimäki-Lahti-Helsinki. Joitakin poikkeuksia sääntöihin on, mutta suurimmaks osaksi noin.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #304 : Maaliskuu 23, 2014, 22:15:55 »

Vielä jokin aika sitten Lahteen jatkavia mutta numeronsa Riihimäellä vaihtavia junia oli melkein jokainen illalla lähtevä R-juna klo 18.19 alkaen. Kuulutus tosiaan kertoi junan ensimmäisen yksikön jatkavan Lahteen.

Nykyisin yleensä kiertävät Helsinki-Lahti-Riihimäki-Lahti-Helsinki. Joitakin poikkeuksia sääntöihin on, mutta suurimmaks osaksi noin.

Luulisi, että olisi kalustokierrollisesti tehokkaampaa ajaa koko kierros Helsinki-Riihimäki-Lahti-Helsinki ja päinvastoin, koska silloin saataisiin Riihimäelle lyhyemmät seisonta-ajat. Nykyisin R-junien kääntöaika Riihimäellä on jopa 44 minuuttia, koska kääntyminen H-junaksi olisi liian tiukka (6 minuuttia) eikä R-juna voi kääntyä H-junaksi myöskään siksi, että Sm1/2-runkoinen H-juna ei voi vastaavasti kääntyä R-junaksi. Jatkamalla Lahteen R-junalle tulisi seisonta-ajaksi Riihimäellä vain 5 minuuttia ja toiseen suuntaan 6 minuuttia. Ehkä nykyisellä ratkaisulla on kuitenkin saatu häiriöttömämpi liikenne.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #305 : Maaliskuu 24, 2014, 00:34:39 »

Taitavat nuo "nelkut" kierrellä useimmiten Arin esittämällä tavalla. R-juna Hki-Ri ensimmäinen runko jatkaa Riihimäeltä Lahteen, josta Z:na takaisin Hesaan. Z-juna Hki-Lh kääntyy Lahdessa kohti Riihimäkeä, josta jatkaa R-junan toisena runkona Helsinkiin. Poikkeuksiahan aiheuttavat mm. nuo Riihimäeltä Tampereelle/-lta jatkavat/palaavat R-junien yksiköt.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #306 : Maaliskuu 24, 2014, 00:54:42 »

Vielä jokin aika sitten Lahteen jatkavia mutta numeronsa Riihimäellä vaihtavia junia oli melkein jokainen illalla lähtevä R-juna klo 18.19 alkaen. Kuulutus tosiaan kertoi junan ensimmäisen yksikön jatkavan Lahteen.

Nykyisin yleensä kiertävät Helsinki-Lahti-Riihimäki-Lahti-Helsinki. Joitakin poikkeuksia sääntöihin on, mutta suurimmaks osaksi noin.

Luulisi, että olisi kalustokierrollisesti tehokkaampaa ajaa koko kierros Helsinki-Riihimäki-Lahti-Helsinki ja päinvastoin, koska silloin saataisiin Riihimäelle lyhyemmät seisonta-ajat. Nykyisin R-junien kääntöaika Riihimäellä on jopa 44 minuuttia, koska kääntyminen H-junaksi olisi liian tiukka (6 minuuttia) eikä R-juna voi kääntyä H-junaksi myöskään siksi, että Sm1/2-runkoinen H-juna ei voi vastaavasti kääntyä R-junaksi. Jatkamalla Lahteen R-junalle tulisi seisonta-ajaksi Riihimäellä vain 5 minuuttia ja toiseen suuntaan 6 minuuttia. Ehkä nykyisellä ratkaisulla on kuitenkin saatu häiriöttömämpi liikenne.

Vähemmän vaihtotöitä ja häiriöttömämpi liikenne on tuossa se syy todennäköisesti. Riihimäki-Lahti junat ovat pääasiassa kaukojunien vaihtoyhteysjunia, jotka odottavat myöhässä olevaa vaihtojunaa Riksussa/Lahdessa. siis silloin kun kaukojuna on myöhässä. Jos ajettaisiin R-junaan kiinni aina Riihimäellä, olisi R-junien liikenne useimmiten epätäsmällistä. Lisäksi Tampereen R-junia kuitenkin menee 2-3 tunnin välein, joten kierto Lahteen olisi kyseessä vain joka toinen tunti suurinpiirtein.

Ite en siis tarkkaa syytä tiedä miksi noin kierrätetään, mutta ylläoleva liittyy siihen miten omin silmin asian näen.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2014, 03:56:24 kirjoittanut Ziggy Hulden » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #307 : Maaliskuu 24, 2014, 19:27:55 »

Katselin vielä noita ja kierto menee kuten muistelinkin. Silloin kun Lahden juna kiertää R-junaan, niin Lahden suuntaan on lähdössä joko 9669 tai Kouvolan juna vanhalla rungolla. Ja yksi Lahden juna kiersi 30 minuutin viiveellä H-junaan ja yksi Helsingistä RIihimäelle saapuneesta R-junasta tunnin viiveellä Lahden junaan (edellinen oli Kouvolasta saapunut vanha runko).
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #308 : Maaliskuu 24, 2014, 22:03:05 »

Kun miettii noita Riihimäen kääntöaikoja, ei voi välttyä ajatukselta, että VR olisi pyrkinyt Purolan ja Nuppulinnan lakkauttamisella pidentämään Riihimäelle nykyisin jäävää kuuden minuutin väliä Helsingistä saapuvan ja Helsinkiin lähtevän junan välillä niin, että sama juna voisi kääntyä välittömästi takaisin kohti Helsinkiä. Ja mikä merkittävintä, tämä olisi ilmeisesti mahdollistanut yhden edestakaisen Helsinki - Riihimäki - Helsinki -reissun ajamisen kahden tunnin sisään. Tämä puolestaan olisi ehkä mahdollistanut Sm1/2-kalustosta luopumisen Riihimäen junissa. Lisäksi tällainen kuvio poistaisi Helsingin ja Riihimäen sekä Riihimäen ja Lahden välisen liikenteen riippuvuuden toisistaan, kun kaikki Riihimäelle Helsingistä saapuvat junat palaisivat aina takaisin Helsinkiin. Tällöin toki Helsinki - Tampere ja Tampere - Helsinki -vuorojen olisi kohdattava Riihimäen tienoilla, jottei yhdenkään rungon tarvitsisi jäädä Riihimäelle seisomaan.
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #309 : Maaliskuu 25, 2014, 09:28:16 »

Eilen illalla Vuosaaren satamassa oli Vossloh diesel veturi 2680 vuosimallia 2013. Mitäköhän neljä akselinen linja veturi majailee suomessa?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #310 : Maaliskuu 25, 2014, 09:54:58 »

Kauttakulkumatkalla?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #311 : Maaliskuu 25, 2014, 14:35:29 »

Taisihan vähän aikaa sitten olla havainto neuvottelutiloista, jotka oli varattuna VR:lle ja Vosslohille.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #312 : Maaliskuu 27, 2014, 14:31:28 »

Eilen illalla Vuosaaren satamassa oli Vossloh diesel veturi 2680 vuosimallia 2013. Mitäköhän neljä akselinen linja veturi majailee suomessa?

Tämän http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000178&lang=en&id=88448&action=portrait mukaan veturin omistaa BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd ja se on vuokrattu brittiläiselle operaattorille DRS - Direct Rail Services Ltd., Carlisle.

Jos on tullut Suomeen koeajoihin, niin mistähän on saanut leveät telit alleen?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #313 : Maaliskuu 27, 2014, 21:58:01 »

Eilen illalla Vuosaaren satamassa oli Vossloh diesel veturi 2680 vuosimallia 2013. Mitäköhän neljä akselinen linja veturi majailee suomessa?

Tämän http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000178&lang=en&id=88448&action=portrait mukaan veturin omistaa BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd ja se on vuokrattu brittiläiselle operaattorille DRS - Direct Rail Services Ltd., Carlisle.

Jos on tullut Suomeen koeajoihin, niin mistähän on saanut leveät telit alleen?
Kyljessä oli merkinnät kapeasta raidevälistä.
Kyllä Siemens olisi huolllon kannalta järkevämpi vaihtoehto, kuin tämä. Jos linja vetureita tilattaisiin.
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #314 : Maaliskuu 28, 2014, 12:43:30 »

Eilen illalla Vuosaaren satamassa oli Vossloh diesel veturi 2680 vuosimallia 2013. Mitäköhän neljä akselinen linja veturi majailee suomessa?

Tämän http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000178&lang=en&id=88448&action=portrait mukaan veturin omistaa BRLL - Beacon Rail Leasing Ltd ja se on vuokrattu brittiläiselle operaattorille DRS - Direct Rail Services Ltd., Carlisle.

Jos on tullut Suomeen koeajoihin, niin mistähän on saanut leveät telit alleen?

Mielenkiintoinen on logistiikka-ala, jos kannattaa Tsekeistä rahdata veturi Englantiin Suomen kautta. Huomenna on Vuosaaresta lähdössä laiva kohti Hullia. Taitaa veturi poistua tällöin maasta.
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 493


« Vastaus #315 : Maaliskuu 28, 2014, 15:16:23 »

Vosslohin käynnistä Vuosaaren satamassa on tehty uutinenkin Mainlinediesels.net:iin: http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000001&lang=en&id=6063&action=shownews#.UzVytvmrEgQ
tallennettu

Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #316 : Maaliskuu 28, 2014, 17:44:55 »

Kyseinen 68001 on numerostaan huolimatta vasta toinen Brittein saarille ennättävä. 68002 on jo hetken siellä häärinyt testiajojen merkeissä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #317 : Maaliskuu 29, 2014, 00:25:39 »

Kyseinen 68001 on numerostaan huolimatta vasta toinen Brittein saarille ennättävä. 68002 on jo hetken siellä häärinyt testiajojen merkeissä.

Joo. Ja mielenkiintoisesti tuo 68002 on väritykseltään sininen, kuten muutkin kyseisen firman veturit: http://www.flickr.com/photos/77286223@N08/12327658175 . Ihmetyttää siis, miksi tuo yksi on valkoinen.

En tosin pitäisi hirveän ihmeellisenä, että kun diiselveturihankinta on käynnissä, Vossloh haluaisi esitellä VR:lle veturiaan ihan paikan päällä. Tämä onnistuu oikeastaan aika kätevästikin, jos se veturi on Englantiin vientiä varten joka tapauksessa vietävä satamaan ja nostettava laivaan. Sellaisessa tilanteessa Helsingin kautta koukkaamisen kustannukset jäävät lopulta aika mataliksi. Myöskään kaksiohjaamoisuus yksiohjaamoisuuden sijaan ei ole erityisen merkityksellistä, jos tarkoituksena on esitellä esim. telejä tai jotain muita komponentteja, jotka ovat samoja sekä Suomeen tarjottavassa veturissa että nyt kuvatuksi tulleessa veturissa.
Tämä selittäisi myös veturin vastaanottajatahon kannalta erikoisen värityksen: Kolmannelle osapuolelle esiteltäessä voidaan haluta veturi tehtaan omiin väreihin ja tehdas sitten kustantaa uudelleenmaalaamisen veturin päästyä Englantiin.

Tämä siis minun arvaukseni.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #318 : Maaliskuu 29, 2014, 11:12:20 »

Itse veikkaan, että halvin hinta on saatu sattumalta reitillä, joka on koukannut Vuosaaren sataman kautta.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #319 : Maaliskuu 29, 2014, 14:12:06 »

Itse veikkaan, että halvin hinta on saatu sattumalta reitillä, joka on koukannut Vuosaaren sataman kautta.

Niin, logistiikan ihmeellisyyksiin liittyy sekin, että Helsingistä Tokioon matkatessa useiden tuntien jälkeen näkee allaan Jyväskylän, käytyään ensin Pariisissa gintonicilla. Ja tämä oli halvin vaihtoehto.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #320 : Huhtikuu 01, 2014, 09:10:31 »

Hieman epäilyttää kirjata tänne tällaisena päivänä tällainen epävarma näköhavainto, mutta menköön:

Sm2 6x99:ssä on myös Viking Linen mainosteippaus. Teippaus poikkeaa 6x97:sta hieman - siinä on jonkinlaisia eläinhahmoja.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #321 : Huhtikuu 01, 2014, 20:06:47 »

Äiti raportoi n. 10 min sitten allejäännistä Malmille. R 9722, todennäköisesti samasta paikasta kuten ennenkin, Teerisuontien sillalta hypännyt alle (samasta hypätty aikasemminkin). Liikenne oli kokonaan pysähdyksissä n. 20:32-20:01 ja käynnistyi kaupunkiradalla sen jälkeen.

Allejäänti on jo neljäs viikon sisään (edelliset olivat 27.3. 3kpl saman päivän aikana).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2014, 20:25:59 kirjoittanut Ziggy Hulden » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #322 : Huhtikuu 07, 2014, 15:07:49 »

Sr2 sai tänään kunniam ollla H 223:n vetäjänä.
tallennettu
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 340


« Vastaus #323 : Huhtikuu 07, 2014, 16:18:52 »

Sm2 6x52 kylkeä oli töhritty hieman. Havaittu Rekolan asemalla.
tallennettu

Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #324 : Huhtikuu 12, 2014, 18:14:55 »

IC 173:ssa oli tänään Rbkt.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 40 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Havaintoja Uudeltamaalta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina