Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Edo-havaintoja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 21 | Siirry alas Tulostusversio
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« : Huhtikuu 01, 2013, 15:20:32 »

Ensimmäinen Edo 28601 on siirretty Ilmalan raiteelle 124. Ohjaamo on Etelään päin ja vaunun pohjoispäähän on liitetty Eil 25042. Vain Sr2 puuttuu tästä kokoonpanosta. Vaikuttaa, että yhdistelmä on valmis koeajoille.

// otsikko korjattu
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2013, 18:47:15 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2013, 16:22:46 »

Minne tuo kokoonpano mahtaa suunnata koeajonsa? Tuskinpa ainakaan Pohjanmaan radalle, mutta kysympä kumminkin... (Kävihän se Flirttikin Rovaniemellä Hymyilee).
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #2 : Huhtikuu 01, 2013, 16:40:50 »

Jokohan se lähtee Laajakankaalle koeajoon vai olisikohan aluksi jotain lyhyitä testejä. Toki jos pakkastestejä halutaan nyt tehdä niin alkaa jo olemaan kiire pohjoiseen, luonnollisesti itse toivoisin Pohjoisen koeajoja vaikka Oulu-Rovaniemi välille Hymyilee
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #3 : Huhtikuu 01, 2013, 17:38:40 »

Olisiko yksi vaihtoehto, ryynibyy tarkemmin. Tpe - Jy tunneli testit, Lahdenvuori Paasivuori. Tietenkin kaarre testit, Ov - Jäs.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2013, 17:55:18 kirjoittanut Jyrki Talvi » tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Huhtikuu 01, 2013, 18:20:05 »

En tosin usko että tänään on lähdössä mihinkään testeihin, huomenna hyvinkin voisi. Mutta Eil-vaunu välissä? Kulkeeko tieto siitä läpi, vai testataanko vielä edes ollenkaan ohjusvaunulla ajoa?
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #5 : Huhtikuu 01, 2013, 19:00:06 »

Kyllähän Eileistä löytyy samainen UIC-kaapeli kuin uudemmissa vaunuistakin. Osassa yksikerrosvaunuja vaan kaapelit tuntuvat olevan erittäin vikaherkkiä.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Huhtikuu 01, 2013, 19:44:42 »

Jotenkin loogiselta tuntuisi, että koeajoja tehtäsiin ennen kaikkea siellä, mihin vaunut lopulta tulevat käyttöön. Eli joko siis rantarata tai päärata Tampesteriin asti. Jos Kouvolaan päin menee IC2-junia, sinnekin kai sitten mahdollisesti.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Huhtikuu 01, 2013, 20:20:49 »

Kyllähän Eileistä löytyy samainen UIC-kaapeli kuin uudemmissa vaunuistakin. Osassa yksikerrosvaunuja vaan kaapelit tuntuvat olevan erittäin vikaherkkiä.

Okei.. Mietin vain että miksei ajeta niin kuin niillä tullaan ajamaan, Ed vaunu vaikka sinne väliin.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #8 : Huhtikuu 04, 2013, 06:50:12 »

Oh­jaus­vau­nul­la va­rus­tet­tua ju­naa voi ajaa mo­lem­mis­ta päis­tä. Se no­peut­taa ju­nan suun­nan­vaih­toa pää­tea­se­mil­la.
VR:n uu­den­lai­nen oh­jaus­vau­nu on jo näh­ty rai­teil­la. Trans­tec­hin Otan­mäen teh­taal­ta val­mis­tu­neen oh­jaus­vau­nun koe­ajo­ku­via on jul­kais­tu rau­ta­tie­har­ras­ta­jien www.vaunut.org -si­vus­tol­la.
OH­JAUS­VAU­NU he­rät­tää in­nos­tus­ta ja kes­kus­te­lua alan har­ras­ta­jien pii­ris­sä, sil­lä se edus­taa uu­den­lais­ta ajat­te­lua.
Oh­jaus­vau­nun an­sios­ta ju­naa voi ajaa mo­lem­mis­ta päis­tä, ei vain ve­tu­ris­ta. Kun ju­na vaih­taa kul­ku­suun­taa, kul­jet­ta­ja voi vain kä­vel­lä ju­nan toi­seen pää­hän.

http://www.hs.fi/paivanlehti/04042013/kotimaa/VRn+uudet+ohjausvaunut+ovat+jo+koeajovaiheessa/a1364966065805
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Huhtikuu 04, 2013, 09:04:00 »

Mietin tuossa, että voisiko junia koplata peräkkäin siten, että jälkimmäsen veturi jäisi junan keskivaiheille, mutta osallistuisi letkan kuljettamiseen. Sitten risteysasemalla pantaisiin letka poikki ja junat matkaisivat omiin suuntiinsa. Näinhän tehtiin yleisesti lättäaikoina.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #10 : Huhtikuu 04, 2013, 09:21:01 »

Mietin tuossa, että voisiko junia koplata peräkkäin siten, että jälkimmäsen veturi jäisi junan keskivaiheille, mutta osallistuisi letkan kuljettamiseen. Sitten risteysasemalla pantaisiin letka poikki ja junat matkaisivat omiin suuntiinsa. Näinhän tehtiin yleisesti lättäaikoina.

Näinhän tulee tapahtumaan jos pari Edo-runkoa laitetaan yhteen. Uskoisin, että molemmissa vetureissa on veto päällä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Huhtikuu 04, 2013, 10:13:30 »

En tarkoittanut mitään ohjausvaunuja, jotka todellakaan eivät ole vetureita, vaan ihan perinteisisä junia.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #12 : Huhtikuu 04, 2013, 19:32:40 »

En tarkoittanut mitään ohjausvaunuja, jotka todellakaan eivät ole vetureita, vaan ihan perinteisisä junia.

Ymmärrän, mutta jatkossa junia tullaan yhdistämään siten, että samassa rungossa voi olla kaksi veturia ja kaksi Edoa. Tällöin yksi vetureista tulee olemaan junassa keskellä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #13 : Huhtikuu 04, 2013, 20:34:09 »

En tarkoittanut mitään ohjausvaunuja, jotka todellakaan eivät ole vetureita, vaan ihan perinteisisä junia.

Ymmärrän, mutta jatkossa junia tullaan yhdistämään siten, että samassa rungossa voi olla kaksi veturia ja kaksi Edoa. Tällöin yksi vetureista tulee olemaan junassa keskellä.


Häh? Hämmentävää. Missä välissä tämä on jossain mediassa kerrottu? Miksi tällaiseen ollaan ryhtymässä, kun tähän mennessä IC2-junien pätkimiselle ei ole nähty tarvetta?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2122


« Vastaus #14 : Huhtikuu 05, 2013, 07:08:59 »

En tarkoittanut mitään ohjausvaunuja, jotka todellakaan eivät ole vetureita, vaan ihan perinteisisä junia.

Ymmärrän, mutta jatkossa junia tullaan yhdistämään siten, että samassa rungossa voi olla kaksi veturia ja kaksi Edoa. Tällöin yksi vetureista tulee olemaan junassa keskellä.


Häh? Hämmentävää. Missä välissä tämä on jossain mediassa kerrottu? Miksi tällaiseen ollaan ryhtymässä, kun tähän mennessä IC2-junien pätkimiselle ei ole nähty tarvetta?
Lieneekö Naskali tehnyt havaintoja Lyypekin päärautatieasemalla 1990-luvun ruuhkaliikenteen aikoihin. Siellähän jaettiin muutama Hampurista tullut lähiliikennejuna (N) osiin juurikin tuolla tavalla. Ohjausvaunut olivat junan molemmissa päissä ja veturit junan keskekellä. Sitten juna jaettiin Travemünden ja Puttgardenin suuntaan (Neustadt(Holst) ja/tai Puttgarden)
 jatkaviin paloihin. Aamulla tilanne oli juuri vastakkainen, eli palat yhdistettiin yhdeksi junaksi. Itsekkin olen matkustanut junalla jonka kokoonpano oli varsin mielenkiintoinen: veturi + runko1 + ohjausvaunu1 + ohjausvaunu2 + runko2 + veturi 2 +runko3 + ohjausvaunu3.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Huhtikuu 05, 2013, 10:20:10 »

Nämä nyt ovat vain teoreettisia pohdintoja, mutta jos vaikka Helsingistä lähtisi juna jonka vaunuista osa
olisi menossa Poriin ja osa Ouluun, tehtäisiin ilmeisesti niin, että Taprereelta liitettäsiin veturi
toiseen junanpätkään. Jos info kulkee vaunujen läpi, voisi tosiaan olla molemmissa yhteen kytketyissä junissa omat veturin ja lähtiessä. Eri asia on tietenkin, olisiko se kalustokierron kannalta mielekästä. Ja jos
haluttaisiin välttyä veturin siirrosta määränpäässä, myös ohjausvaunuja mukaan.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #16 : Huhtikuu 05, 2013, 11:10:38 »

Jos info kulkee vaunujen läpi, voisi tosiaan olla molemmissa yhteen kytketyissä junissa omat veturin ja lähtiessä.

Juuri näin. Tämä "veturi keskellä"-idea ei edes liity oikeastaan ohjausvaunuihin suoraan mitenkään. Jo nyt se olisi ollut mahdollista, mikäli vaunujen kaapelointi olisi sen mahdollistanut. Toki vasta ohjausvaunuprojekti on tuonut osaan kaksikerrosvaunuja (ja käsittääkseni vain niihin) sopivan kaapeloinnin.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #17 : Huhtikuu 05, 2013, 13:23:32 »

Jos info kulkee vaunujen läpi, voisi tosiaan olla molemmissa yhteen kytketyissä junissa omat veturin ja lähtiessä.

Juuri näin. Tämä "veturi keskellä"-idea ei edes liity oikeastaan ohjausvaunuihin suoraan mitenkään. Jo nyt se olisi ollut mahdollista, mikäli vaunujen kaapelointi olisi sen mahdollistanut. Toki vasta ohjausvaunuprojekti on tuonut osaan kaksikerrosvaunuja (ja käsittääkseni vain niihin) sopivan kaapeloinnin.

Kas, missä kaksikerrosvaunuissa sitä ei ole?

Lisäksi: Se veturin jättäminen sinne keskelle on varsin poikkeuksellista toimintaa ja sitä tehdään nykyään vain kohtalaisen pienellä joukolla linjoja. Siinä ei ole toki mitään sen kummempaa kuin siinäkään, että pendolinoyksiköstä toiseen ei voi kävellä junan sisäkautta, mutta siihen lienee silti varsin korkea kynnys, kun se tuntuu ensiajattelemalla niin purkkaviritykseltä. Ja tietysti se sitoo ylimääräisen veturin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #18 : Huhtikuu 05, 2013, 13:34:44 »

Kas, missä kaksikerrosvaunuissa sitä ei ole?

Mulla on sellainen käsitys, että jos vaunussa on "UIC-kaapeli", se ei automaattisesti tarkoita sitä, että kaapelin kaikki säikeet olisivat käytössä, etenkään veturin etäohjauksen vaatimalla laatutasolla. Lisäksi (ainakaan alun perin) kaikkien kaksikerrosvaunujen puskimet eivät olleet sen tyyppisiä - ehkä liian löysät jouset - että niitä olisi voinut käyttää työntöjunissa.

Ainakin tällaista puhetta oli ilmoilla aikoinaan, että vain uudemmat kaksikerrosvaunut kelpaavat työntöjuniin, puskin- ja kaapelointisyistä.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #19 : Huhtikuu 05, 2013, 15:42:58 »

En tarkoittanut mitään ohjausvaunuja, jotka todellakaan eivät ole vetureita, vaan ihan perinteisisä junia.

Ymmärrän, mutta jatkossa junia tullaan yhdistämään siten, että samassa rungossa voi olla kaksi veturia ja kaksi Edoa. Tällöin yksi vetureista tulee olemaan junassa keskellä.


Häh? Hämmentävää. Missä välissä tämä on jossain mediassa kerrottu? Miksi tällaiseen ollaan ryhtymässä, kun tähän mennessä IC2-junien pätkimiselle ei ole nähty tarvetta?

Ei kait kaiken täydy olla missään mediassa ollakseen mietinnässä? Ehkä sanamuotoni "tullaan" oli liian ehdoton.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #20 : Huhtikuu 07, 2013, 15:24:40 »

Ilmalassa seisova Edo 28601 on viikon aikana saanut seurakseen vihreän Edfs 28330. Onkohan pariskunta käynyt joku päivä/yö pienellä koeajolla? Taustalla kiireettömästä sunnuntaipäivästä nautiskelee Dv12 2552. Samoihin aikoihin Ilmalaan saapui pääradalta siirtoajona Pohjanmaalta Pendolino 7014.


* Talvi 2013 571 hh.jpg (377.2 kilotavua, 1024x768 - tarkasteltu 991 kertaa.)
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #21 : Huhtikuu 07, 2013, 18:20:44 »

Sweitsin kokoonpanoja:
http://www.youtube.com/watch?v=shqRYbQRxIM
http://www.youtube.com/watch?v=Uawr8pT6hUE
http://www.youtube.com/watch?v=NlW0KEDRrIU
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2013, 19:19:48 kirjoittanut Petri Tuovinen » tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 493


« Vastaus #22 : Huhtikuu 09, 2013, 16:07:12 »

Sr2 32xx on nyt kiinni kokoonpanossa Edo 28601 + Edfs 28330, havainto klo 16:45. Luultavasti aika pian aloitetaan testiajot kyseisellä yhdistelmällä  Hymyilee
tallennettu

Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #23 : Huhtikuu 11, 2013, 13:58:46 »

Tänään sain kivan vinkin ja havainnon uusista Edo-vaunuista. Kyllä, Edo 28602 on myös saapunut Ilmalaan ja on sisarestaan poiketen keula Pohjoiseen päin. Ensimmäisiltä koeajoiltaan taas palasi Edo 28601. Koeajorunko on tällä hetkellä seuraava: Edo 28601, Edfs 28330, Ed 28105 sekä Sr2 3210. Myöhästyin vain hieman Ilmalasta, jotta olisin saanut kuvan liikkuvasta koeajojunasta  Vihainen


* 2012-2013 004cc.jpg (318.56 kilotavua, 1024x768 - tarkasteltu 994 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2013, 15:52:07 kirjoittanut Marko Vornanen » tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #24 : Huhtikuu 11, 2013, 15:35:34 »

VRLeaks: VR käynnistänyt sisäisen tutkinnan uuden ohjausvaunun kuvauksesta julkisella paikalla
http://vrleaks.wordpress.com/2013/04/11/vr-kaynnistanyt-sisaisen-tutkinnan-uuden-ohjausvaunun-kuvauksesta-julkisella-paikalla/
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 21 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Edo-havaintoja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina