Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunan vaunut suistuivat kiskoilta Vammalassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #25 : Huhtikuu 07, 2013, 15:39:04 »

Mitä järkeä on vaihdella vetureita, ennemmin rataosalla palataan dieselaikaan että kaikki vedetään dieselvetureilla sähkökatkon aikaan, sillä säästetään turhat veturien vaihdot.
tallennettu
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 758


« Vastaus #26 : Huhtikuu 07, 2013, 16:55:47 »

Taitaa olla Porista tänä aamuna lähtenyt H464 liikkunut deeverillä. Helsingin juna kulki Sr2 vedolla joten ajattelin että H464 kulkee myös sähköllä mutta mutta...  Surullinen  Onhan sentään dieseljunat Tampere-Pori välillä yhä arkipäivää joten ei ne deeverijunat tähän loppunut  Hymyilee 
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #27 : Huhtikuu 09, 2013, 17:56:06 »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013040916880112_uu.shtml

Turmajunan nopeus 67 km/h, Toijalassa 70 km/h. Molemmissa vaihde kääntynyt venäläisen pyöräkerran alla lyhyessä 60 kg kiskoin varustetussa vaihteessa. Sattumaako?
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #28 : Huhtikuu 09, 2013, 18:42:54 »

Turmajunan nopeus 67 km/h, Toijalassa 70 km/h. Molemmissa vaihde kääntynyt venäläisen pyöräkerran alla lyhyessä 60 kg kiskoin varustetussa vaihteessa. Sattumaako?
Kyllä. Mutta miksi?
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #29 : Huhtikuu 09, 2013, 20:14:46 »

Olisiko yksi selitys jäykähkö venäläisen telin kiertyminen itse vaunuun nähden, joka sitten olisi kiilannut vaihteen toiseen asentoon, suistaen loput junasta kiskoilta?
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #30 : Huhtikuu 09, 2013, 21:02:13 »

Olisiko yksi selitys jäykähkö venäläisen telin kiertyminen itse vaunuun nähden, joka sitten olisi kiilannut vaihteen toiseen asentoon, suistaen loput junasta kiskoilta?
Miten se voisi olla suoralle mennessä mahdollista?
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #31 : Huhtikuu 09, 2013, 23:52:49 »

Jos vaihde sijaitsee mutkassa ja teli ei kierrykkään muuttuvan ratageometrian mukana?
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 923


« Vastaus #32 : Huhtikuu 10, 2013, 07:37:40 »

Tämän päivän Hesarin mielipide-palstalla onnettomuuden syyksi arvellaan sitä, että sähköisesti ohjatuissa vaihteissa ei olisi vaihteenlukkoa. Siten vaihteenkielet pääsevät liikkumaan junan alla kun raskas juna notkuttelee kiskoja.

Onko todella niin, että lukitusta ei ole? 
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Robert Sand
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 272


« Vastaus #33 : Huhtikuu 10, 2013, 09:05:16 »

Kari Holmberg ei tiedä mistä puhuu. Tottakia vaihteissa on lukitus!
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #34 : Huhtikuu 10, 2013, 09:06:32 »

Kyllä vaihteessa lukot on, kahdetkin. Kuvassakin näkyvä jousivippe, "Railex", on yksi, näkyy toinen sen käyttötangoista menneen luokille, joten tuo lukko on pitänyt. Toinen lukko on kääntölaitteessa. Tässä vaihdetyypissä tuo lukko myös pitää, kääntölaite* hajoaa. * Ei taida olla ns. aukiajettavaa mallia, jossa on myös määrätyn aukiajovoiman tarvitseva kitkalukko, joka ei kierrykään kevyesti. Kiinni oleva kieli on lukossa, kunnes auki oleva kieli on alkanut liikkua kiinnipäin ja vasta sitten kiinni oleva kieli alkaa avautua....Ei tuo kaarrevaihteelta näytä.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #35 : Huhtikuu 10, 2013, 11:41:40 »

Tuossapa vielä tuo hesarin uutinen:

http://www.hs.fi/paivanlehti/10042013/mielipide/Vammalan+junaturma+ei+ollut+odottamaton/a1365481835278
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2917


« Vastaus #36 : Huhtikuu 10, 2013, 14:18:29 »

Kyllä vaihteessa lukot on, kahdetkin.

Riittäisikö Esko sulla energiaa kirjoittaa vastine tuohon Holmbergin asiantuntemattomaan kirjoitukseen?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1325


« Vastaus #37 : Huhtikuu 10, 2013, 14:52:52 »

Kaipa tuollaiseen nyt joku puuttuu. Tuossahan kyseenalaistetaan koko junaturvallisuus.

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #38 : Huhtikuu 10, 2013, 16:21:10 »

Vastine on helppo kirjoittaa, eikä sen tarvitse olla pitkä. Ei ole ongelma, vaikka niitä kirjoittaisi useampi henkilö. Mä en uskalla, koska en tunne alaa riittävän hyvin. Moni muu täällä tuntee.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2917


« Vastaus #39 : Huhtikuu 11, 2013, 13:01:06 »

Vastine on helppo kirjoittaa, eikä sen tarvitse olla pitkä. Ei ole ongelma, vaikka niitä kirjoittaisi useampi henkilö. Mä en uskalla, koska en tunne alaa riittävän hyvin. Moni muu täällä tuntee.

Ampio näyttäisi tuntevan vaihteet hyvin, siksi häntä ehdotinkin. Hymyilee
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« Vastaus #40 : Huhtikuu 11, 2013, 13:07:12 »

En pidä Holmbergin kirjoitusta asiantuntemattomana, vaan asiallisena vihjeenä tulevasta.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2917


« Vastaus #41 : Huhtikuu 11, 2013, 13:11:08 »

En pidä Holmbergin kirjoitusta asiantuntemattomana, vaan asiallisena vihjeenä tulevasta.

Vihjailu olisi vielä asiallisempaa, jos niitä ei perustelisi virheellisyyksillä.

Mutta se on totta, että kaksi samankaltaista (jos siis syyksi osoittautuu sama asia, eikä esimerkiksi kalustovika) tapahtumaa luulisi johtavan jonkinlaisiin toimenpiteisiin, jottei vastaavaa samalla tavalla jatkossa tapahtuisi.
tallennettu
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 758


« Vastaus #42 : Huhtikuu 13, 2013, 16:16:52 »

Nyt olis tänä viikonloppuna ratatöitä Vammalassa

http://www.vr.fi/fi/index/aikataulut/liikennetilanne/ratatyot.html

Onkohan mahdollista nähdä mm. Jämsä/Jämsäkoski-Rauma tavarajunissa poikkeavaa vetovoimaa...?
(nimim. dieseltavaraa Rauman radalta pitkään hakenut)
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1418


« Vastaus #43 : Huhtikuu 13, 2013, 22:32:35 »

Aamupostista (Hyvinkään/Riihimäen alueen paikallislehti) löytyi pieni uutinen, jossa kerrotaan: "Vammalan junavaurion tutkinnasta ilmenneistä syistä Liikennevirasto on laskenut itäisen yhdysliikenteen tavaravaunujen suurinta nopeutta toistaiseksi nopeuteen 60km/h. Normaali nopeus näillä vaunuilla on 70-80km/h. Kun ratalaitteiden tarkastukset ja mahdolliset säädöt on tehty, nopeus pyritään palauttamaan entiselleen asteittain, kertoo Liikennevirasto." (Uutiseen ei löydy "linkkiä").
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #44 : Huhtikuu 14, 2013, 00:30:34 »

Aiheuttanee aikataulusta jääntiä jonkin verran "venakoita" sisältävillä junilla. Esim. T3824 saattaa olla aika mielenkiintoinen, kun ajaa koko matkan Talvivaarasta Harjavaltaan sn 60. Mäkeenjääntejä odotellessa...
tallennettu
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #45 : Huhtikuu 14, 2013, 12:23:47 »

Aiheuttanee aikataulusta jääntiä jonkin verran "venakoita" sisältävillä junilla. Esim. T3824 saattaa olla aika mielenkiintoinen, kun ajaa koko matkan Talvivaarasta Harjavaltaan sn 60. Mäkeenjääntejä odotellessa...

Sama edessä myös Vartius - Oulu - Kokkola akselin malmeilla. Muutoinkin pohjoisessa näkyy junat kulkevan myöhässä routimisen takia, saatikka sitten kun siellä täällä on junia mäessä estäen junaliikenteen.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 923


« Vastaus #46 : Huhtikuu 14, 2013, 14:40:33 »

Aiheuttanee aikataulusta jääntiä jonkin verran "venakoita" sisältävillä junilla.

Johdonmukaisuuden ja oman uskottavuuteni vuoksi joudun kommentoimaan taas tälläkin kertaa, että sana 'venakko' tarkoittaa vain ja ainoastaan venäläistä naista.  Virnistää  Ihan niinkuin 'emakko' tarkoittaa vain ja ainostaan naaraspuolista sikaa.

Mutta jos tarkoituksena todella oli sanoa, että 'aiheuttanee aikataulusta jäämistä venäläisiä naisia sisältävillä junilla', niin sitten kommenttini on tietenkin aivan tarpeeton, suorastaan turha.   Pyörittää silmiään
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #47 : Huhtikuu 18, 2013, 02:33:47 »

Aiheuttanee aikataulusta jääntiä jonkin verran "venakoita" sisältävillä junilla.

Johdonmukaisuuden ja oman uskottavuuteni vuoksi joudun kommentoimaan taas tälläkin kertaa, että sana 'venakko' tarkoittaa vain ja ainoastaan venäläistä naista.  Virnistää  Ihan niinkuin 'emakko' tarkoittaa vain ja ainostaan naaraspuolista sikaa.


Näin siis yleiskielessä. Rautatieslangissa on tapana tarkoittaa venakolla myös venäläistä rautatiekalustoa edustavaa objektia, kuten esimerkiksi venäläisistä vaunuista koostuvaa junaa tai venäläistä vaunua.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 923


« Vastaus #48 : Huhtikuu 18, 2013, 06:01:27 »

Rautatieslangissa on tapana tarkoittaa venakolla myös venäläistä rautatiekalustoa edustavaa objektia, kuten esimerkiksi venäläisistä vaunuista koostuvaa junaa tai venäläistä vaunua.

Rautatieslangissa vai vorgin slangissa?
Jos kyse on rautatieläisten yleisesti käyttämästä termistä, asiaan ei kannattane yrittää vaikuttaa. Mutta jos kyse on vain vorgilaisuudesta, vastustan ehdottomasti noin harhaanjohtavan ja kielentajun puutetta osoittavan termin käyttöä.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #49 : Huhtikuu 18, 2013, 07:44:31 »

Nykytyylin mukaisesti: "junarataslangissa", ei helsvatti, Iskee silmää.  Venakoista olen kuullut puhuttavan myös rautateillä. Tuo toiselta teliltään suistunut säiliövaunu mietityttää. Kun katsoo kuvaa tarkemmin.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunan vaunut suistuivat kiskoilta Vammalassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina