Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Juna ajoi pysähdyspaikan ohi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 125


« : Huhtikuu 25, 2013, 12:06:50 »

IC 170 ajoi tänään Lempäälän ohi. Lähde: https://www.facebook.com/VRyhteisellamatkalla/posts/10151588789666278

Kuinka usein tällaisia kämmejä sattuu?
tallennettu
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 125


« Vastaus #1 : Huhtikuu 25, 2013, 12:23:05 »

Näköjään aiemminkin tapahtunut: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013031016766257_uu.shtml
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2013, 12:38:54 »

Keskustelua tuosta aikaisemmasta tapauksesta: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,5669.0.html
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 25, 2013, 14:49:01 »

Aiemmissa keskusteluissa vilahtanut ehdotus x-merkinnästä aikataulussa ei toimi. Täyttä vauhtia porhaltava
juna ei pysty noudattamaan laiturilta annettua käsimerkkiä. Mainittiin myös, että kuulutukset eivät välity
veturiin, mutta kai kondoktöörillä on jokin yhteys kuljettajaan?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #4 : Huhtikuu 25, 2013, 15:07:00 »

Toki. On sisäpuhelinyhteys, paitsi jos se on viallinen, joita usein kuulee. Mutta varsinaisena yhteytenä on gsm-pohjainen Raili-kännykkäradiojärjestelmä, jossa konduktöörin käytössä on joko ryhmäpuhelu eli perinteistä radiopuhelinta muistuttava käyttö ja ryhmään kuuluvat tässä kaikki päärataa etelään kulkevat matkustajajunat, tai vaihtoehtoisesti soitto suoraan kuljettajalle junan numerolla. Varayhteytenä on soitto kuljettajan työkännykkään.

Mutta ainakin IC2:t klo 11.07, 14.07, 17.07, 20.07 ja klo 21 Pohjanmaan juna pysähtyvät joka päivä Lempäälässä, ja pysähdys on merkitty aikatauluun. Ongelman juuret lienevät siinä, että samat kuljettajat ajavat myös niitä muita 30 junaa, jotka eivät pysähdy koskaan Lempäälässä, ja tällä kohtaa voi tapahtua ns. inhimillinen erehdys.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2013, 10:25:44 »

Ongelman juuret lienevät siinä, että samat kuljettajat ajavat myös niitä muita 30 junaa, jotka eivät pysähdy koskaan Lempäälässä, ja tällä kohtaa voi tapahtua ns. inhimillinen erehdys.

Kun Lempäälässä tuntuvat kuskit toistuvasti nukkuvan, ei luulisi olevan kovin kummoinen ongelma löytää asiaan tekninen ratkaisu; kummempaankin on rautatieliikenteessä keksitty.

Ai juu sori. Niinhän se olikin, että VR:n tuote ei ole matkustajien kuljettaminen, vaan junien siirtäminen lähtö- ja päätepisteiden välillä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Huhtikuu 26, 2013, 19:47:04 »

Ai juu sori. Niinhän se olikin, että VR:n tuote ei ole matkustajien kuljettaminen, vaan junien siirtäminen lähtö- ja päätepisteiden välillä.


Tää on jo niin vanha juttu että mokomaa paskaa ei oikeasti jaksa enään kuunnella, jotkut eivät levyä osaa vaihtaa. Pahoittelen rumia sanoja, toivottavasti kukaan ei nokkiinsa ottanut.


Virheitä sattuu monille. Jos vaikkapa yhden kerran joutuu ajamaan junaa joka pysähtyy Lempäälässä, sen jälkeen kun on ajanut vaikka pari edellistä päivää junaa joka ohittaa Lempäälän, niin kyllä siinä unohtaa. Samanlaisia henkilöitä ne junakuskit on, kuin esim. bussi ja ratikkakuskitkin jotka vahingossa lähtee väärille reiteillä ajelemaan.

Todistanhan mäkin viikottain esim. kun K-juna pysähtyykin vahingossa Tapanilaan. K-junat ajavat siis ruuhka-aikaan, ja muuten menee N-junat jotka pysähtyvät joka asemalla. Helposti saattaa luulla ajavansa toista junaa. Eihän sellaista tietenkään saisi käydä, mutta ihmisiä me kaikki ollaa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #7 : Huhtikuu 27, 2013, 01:28:06 »

Aiemmissa keskusteluissa vilahtanut ehdotus x-merkinnästä aikataulussa ei toimi. Täyttä vauhtia porhaltava
juna ei pysty noudattamaan laiturilta annettua käsimerkkiä. Mainittiin myös, että kuulutukset eivät välity
veturiin, mutta kai kondoktöörillä on jokin yhteys kuljettajaan?

Tämänpä takia tuollaiset usein toteutetaankin niin, että asemalla on painonappi, joka sytyttää pysäytyspyyntövalon jossain kilometrin päässä.

Tietysti konduktöörillä on tarvittaessa mahdollisuus ottaa kuljettajaan. Mutta sitten kun yhteyttä ollaan ottamassa, ollaan usein jo aseman kohdalla.  Täyttä vauhtia porhaltava juna ei pysty ihan viidentoista metrin matkalla pysähtymään.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2013, 11:24:19 »

Kuskille tiedotetaan kaikenlaista esimerkiksi valo-opastimin. Eikö valokoodeista löytyisi jotain, jolla ilmoitettaisiin nopeuden alentamisesta koska kohta on pysähdys? Kaikki kun on nykyään ohjelmoitu tämäkin tieto voisi olla etukäteen ohjelmoitu kaikkien sellaisten junien kulkuun, jotka aikataulun mukaan pysähtyvät vaikkapa Lempäälässä.

Saksassa olen törmännyt painonappeihin, joita junaan pyrkivä käyttää sellaisella seisakkeella, jolla junat pysähtyvät vain tarvittaessa. Kerran säikähdin kun Baijerissa painoin nappia ja tolppa kysyi äkäisesti "Was möchten Sie?" Kyseisellä pysäkillä olikin puheyhteys liikenteenohjaukseen. Yleensä viesti meni äänettömästi. En sitten tiedä menikö se semafooriin vai liikenteenohjaukseen, silti toimi. Saksassa kuitenkin tällaisia pysähdyspaikkoja on vain hiljaisilla syrhäradoilla, päärata täällä on melkoisen ruuhkainen noihin ratoihin verrattuna.
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #9 : Huhtikuu 27, 2013, 12:30:31 »

Kuskille tiedotetaan kaikenlaista esimerkiksi valo-opastimin. Eikö valokoodeista löytyisi jotain, jolla ilmoitettaisiin nopeuden alentamisesta koska kohta on pysähdys? Kaikki kun on nykyään ohjelmoitu tämäkin tieto voisi olla etukäteen ohjelmoitu kaikkien sellaisten junien kulkuun, jotka aikataulun mukaan pysähtyvät vaikkapa Lempäälässä.

Saksassa olen törmännyt painonappeihin, joita junaan pyrkivä käyttää sellaisella seisakkeella, jolla junat pysähtyvät vain tarvittaessa. Kerran säikähdin kun Baijerissa painoin nappia ja tolppa kysyi äkäisesti "Was möchten Sie?" Kyseisellä pysäkillä olikin puheyhteys liikenteenohjaukseen. Yleensä viesti meni äänettömästi. En sitten tiedä menikö se semafooriin vai liikenteenohjaukseen, silti toimi. Saksassa kuitenkin tällaisia pysähdyspaikkoja on vain hiljaisilla syrhäradoilla, päärata täällä on melkoisen ruuhkainen noihin ratoihin verrattuna.
Käsittääkseni on olemassa opastin, joka kertoo, että seuraavassa opastimessa on opastin, joka kertoo, että sn on 35.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #10 : Huhtikuu 28, 2013, 02:12:52 »

Käsittääkseni on olemassa opastin, joka kertoo, että seuraavassa opastimessa on opastin, joka kertoo, että sn on 35.

On toki. Sellainen vain vaatii sen, että siinä seuraavassa opastimessa on se "aja sn 35", joka taas vaatii sen, että kulkutie on sellainen, jonka vuoksi on tarve näyttää kuljettajalle opastetta "aja sn 35".

Toisin sanoen, opastinten näyttämät ovat yksi yhteen kulkuteiden mukaan, eikä sinne tolppaan voi "ohjelmoida" haluamiaan "värejä". Jos voisi, niin koko järjestelmän idea romuttuisi.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #11 : Huhtikuu 28, 2013, 08:43:04 »

Varmuuden välttämiseksi: Opastimella annetaan opasteita. Hymyilee Kuten jo mainittiin, opasteet annetaan kulkuteiden mukaisesti. Joskus "lättähattukaudella" saattoi päästä seisakkeelta kyytiin, kuten bussipysäkiltä, kunhan kuski vain huomasi viittoilun riittävän ajoissa. Tämä palveli mm. marjanpoimijoita, joulukuusimetsällä käyneitä, jne
tallennettu
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 114


« Vastaus #12 : Huhtikuu 28, 2013, 08:56:38 »

Mikkelin ohi painoi eilen illalla (klo 21 aikoihin) IC-juna, 1-2:lla sinisellä vaunulla, jossa vaikutti matkustajiakin olevan kyydissä, vai olisiko ollut sittenkin vaunusiirto? Valot oli päällä vaunuissa..

(Havainto tehty sivusilmällä aivan radan vierelle mahdutetusta tapahtumasta..: http://www.lansi-savo.fi/uutiset/kulttuuri-ja-viihde/sillan-alta-kajahti-54533 )
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #13 : Huhtikuu 28, 2013, 13:41:55 »

Mikkelin ohi painoi eilen illalla (klo 21 aikoihin) IC-juna, 1-2:lla sinisellä vaunulla, jossa vaikutti matkustajiakin olevan kyydissä, vai olisiko ollut sittenkin vaunusiirto? Valot oli päällä vaunuissa..

(Havainto tehty sivusilmällä aivan radan vierelle mahdutetusta tapahtumasta..: http://www.lansi-savo.fi/uutiset/kulttuuri-ja-viihde/sillan-alta-kajahti-54533 )


Vakinainen lauantainen vaununsiirto 10284 Pieksämäki-Kouvola.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #14 : Huhtikuu 28, 2013, 19:13:50 »

Olikos Lempäälässä niin, että Tampereelle päin mentäessä (itäinen raide), matkustajalaituri on 'eristetty' pääraiteesta hieman samaan tyyliin kuin oikoradan asemat on tehty? Pitäisi myös Helsingin suuntaan tehdä sama ratkaisu, jolloin olisi opastin kerrottavissa, että nyt seuraa pysähdys (tai ainakin hiljennys...).
tallennettu
Jarmo Ranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #15 : Huhtikuu 29, 2013, 07:45:29 »

Olikos Lempäälässä niin, että Tampereelle päin mentäessä (itäinen raide), matkustajalaituri on 'eristetty' pääraiteesta hieman samaan tyyliin kuin oikoradan asemat on tehty? Pitäisi myös Helsingin suuntaan tehdä sama ratkaisu, jolloin olisi opastin kerrottavissa, että nyt seuraa pysähdys (tai ainakin hiljennys...).

Matkustajalaiturit on rakennettu juuri noin. Länsipuolelle saataneen vastaavanlainen järjestely viimeistään, kun/jos päärata tehdään neliraiteiseksi. Vaikea kuvitella, että uutta pysähdysraidetta rakennettaisiin yhtään aiemmin, ainakaan yksinomaan opastustarkoitusta varten.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #16 : Huhtikuu 29, 2013, 08:13:40 »

Ai juu sori. Niinhän se olikin, että VR:n tuote ei ole matkustajien kuljettaminen, vaan junien siirtäminen lähtö- ja päätepisteiden välillä.


Tää on jo niin vanha juttu että mokomaa paskaa ei oikeasti jaksa enään kuunnella, jotkut eivät levyä osaa vaihtaa. Pahoittelen rumia sanoja, toivottavasti kukaan ei nokkiinsa ottanut.

No mutta, sattuiko pahastikin. Puhaltaako setä?

Katso itse. Ainoa palvelutasoa kuvaava laatuindikaattori, jonka VR julkistaa, kertoo, montako junaa on onnistuttu lupauksen mukaisesti ajamaan pääteasemalle asti. Asiakaspalvelua kuvaana indikaattorina se on jokseenkin alkeellinen.

Lainaus
Virheitä sattuu monille. Jos vaikkapa yhden kerran joutuu ajamaan junaa joka pysähtyy Lempäälässä, sen jälkeen kun on ajanut vaikka pari edellistä päivää junaa joka ohittaa Lempäälän, niin kyllä siinä unohtaa. Samanlaisia henkilöitä ne junakuskit on, kuin esim. bussi ja ratikkakuskitkin jotka vahingossa lähtee väärille reiteillä ajelemaan.

Todistanhan mäkin viikottain esim. kun K-juna pysähtyykin vahingossa Tapanilaan. K-junat ajavat siis ruuhka-aikaan, ja muuten menee N-junat jotka pysähtyvät joka asemalla. Helposti saattaa luulla ajavansa toista junaa. Eihän sellaista tietenkään saisi käydä, mutta ihmisiä me kaikki ollaa.

Niin, että koska virheitä sattuu, niin virheitä saakin sattua? Toivottavasti tällainen asenne ei tartu lentoliikenteeseen.

Jos tosiaan on niin, että suurella osalla kuljettajista on vaikeuksia selvitä tehtävistään asianmukaisesti, sitä suuremmalla syyllä on hyvä etsiä asiaan jokin tekninen ratkaisu.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #17 : Huhtikuu 29, 2013, 09:10:44 »

Jos tosiaan on niin, että suurella osalla kuljettajista on vaikeuksia selvitä tehtävistään asianmukaisesti, sitä suuremmalla syyllä on hyvä etsiä asiaan jokin tekninen ratkaisu.

Ei tosiaan ole niin, että suurella osalla kuljettajia on vaikeuksia selvitä tehtävistään asianmukaisesti. Huolesi on siis turha. Hymyilee
tallennettu
Kari Suominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #18 : Huhtikuu 29, 2013, 10:18:18 »

Ei varmasti kauheasti ymmärtämystä inhimilliselle erehdykselle löytynyt, jos sattui vaikka rouvineen muutaman Samsoniten kanssa laiturilla odottelemaan ja oli laskenut ehtivänsä tällä junalla Tikkurilasta lentoasemalle juuri parahiksi lennolleen. Korvaavan kuljetuksen pikainen järjestäminen vaatii jo kevätjuhlaliikkeitä tuossa kohtaa.

Eikö kuljettajilla ole minkään valtakunnan proseduureja sille junalle, jota kulloinkin ollaan kuljettamassa ?
Luulisi olevan työohje jossain muodossa aikatauluineen avattavaksi ajopöydälle tai sen viereen, josta näkisi asemakohtaiset tulo- ja lähtöajat. Tosin jos tällainen ohje on, hyödyn siitä saa vain pitämällä ajatukset työssä ja sitä seuraamalla.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #19 : Huhtikuu 29, 2013, 10:32:40 »

Ei varmasti kauheasti ymmärtämystä inhimilliselle erehdykselle löytynyt, jos sattui vaikka rouvineen muutaman Samsoniten kanssa laiturilla odottelemaan ja oli laskenut ehtivänsä tällä junalla Tikkurilasta lentoasemalle juuri parahiksi lennolleen. Korvaavan kuljetuksen pikainen järjestäminen vaatii jo kevätjuhlaliikkeitä tuossa kohtaa.

Sietääkin kärsiä vahingot nahoissaan, jos noin piittaamattomasti käyttäytyy.. Jos on ehdoton välttämättömyys olla jossakin tietyllä tarkalla kellonlyömällä, on junan käyttäminen edesvastuutonta.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #20 : Huhtikuu 29, 2013, 11:42:54 »

En millään tapaa puolustele tapahtunutta, kunhan kommentoin aihetta sivuten, että jos lähtee lentoasemalle (millä tahansa kulkuneuvolla) ilman parin-kolmen tunnin pelivaraa, voi katsella vaikka omaa peilikuvaansa jos myöhästyy. Nimim. yritti kerran matkustaa rapakon taakse, huomasi kentällä että passi jäi kotiin, kävi taksilla hakemassa passin kotoa eikä tullut edes kiire.
tallennettu
Kari Suominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #21 : Huhtikuu 29, 2013, 11:54:01 »

Ei varmasti kauheasti ymmärtämystä inhimilliselle erehdykselle löytynyt, jos sattui vaikka rouvineen muutaman Samsoniten kanssa laiturilla odottelemaan ja oli laskenut ehtivänsä tällä junalla Tikkurilasta lentoasemalle juuri parahiksi lennolleen. Korvaavan kuljetuksen pikainen järjestäminen vaatii jo kevätjuhlaliikkeitä tuossa kohtaa.

Sietääkin kärsiä vahingot nahoissaan, jos noin piittaamattomasti käyttäytyy.. Jos on ehdoton välttämättömyys olla jossakin tietyllä tarkalla kellonlyömällä, on junan käyttäminen edesvastuutonta.


Hymyilee leveästi Näin se toimii, valinnan vapaus ja sitä myöten vastuu on matkustajalla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #22 : Toukokuu 01, 2013, 18:28:46 »

[No mutta, sattuiko pahastikin. Puhaltaako setä?

Katso itse. Ainoa palvelutasoa kuvaava laatuindikaattori, jonka VR julkistaa, kertoo, montako junaa on onnistuttu lupauksen mukaisesti ajamaan pääteasemalle asti. Asiakaspalvelua kuvaana indikaattorina se on jokseenkin alkeellinen.

Lainaus
Virheitä sattuu monille. Jos vaikkapa yhden kerran joutuu ajamaan junaa joka pysähtyy Lempäälässä, sen jälkeen kun on ajanut vaikka pari edellistä päivää junaa joka ohittaa Lempäälän, niin kyllä siinä unohtaa. Samanlaisia henkilöitä ne junakuskit on, kuin esim. bussi ja ratikkakuskitkin jotka vahingossa lähtee väärille reiteillä ajelemaan.

Todistanhan mäkin viikottain esim. kun K-juna pysähtyykin vahingossa Tapanilaan. K-junat ajavat siis ruuhka-aikaan, ja muuten menee N-junat jotka pysähtyvät joka asemalla. Helposti saattaa luulla ajavansa toista junaa. Eihän sellaista tietenkään saisi käydä, mutta ihmisiä me kaikki ollaa.

Niin, että koska virheitä sattuu, niin virheitä saakin sattua? Toivottavasti tällainen asenne ei tartu lentoliikenteeseen.

Jos tosiaan on niin, että suurella osalla kuljettajista on vaikeuksia selvitä tehtävistään asianmukaisesti, sitä suuremmalla syyllä on hyvä etsiä asiaan jokin tekninen ratkaisu.

Eipä tartte puhaltaa kun ei sattunut. Joidenkin mielestä VR palvelee asiakkaitaan surkeesti, oma mielipide on päinvastainen. Ehkä ennen oli näin, mutta nykyään taitaa olla tosin. Mm. VR:n facebook-sivuilla vastataan asiakkaiden kysymyksiin, ongelmiin jne. aktiivisesti julkisesti tai YV:llä. Tämä on yllättänyt monia, mm. täällä ilmeisesti kirosanana olevan henkilön. Lisäksi ei ole kertaakaan ollut junahenkilökunnan kanssa ongelmia, ei kertaakaan. Palautteiden vastausaika (VR.fi-sivujen kautta lähetetyt) ja korvaushakemuksien käsitteleminen näyttäisi olevan "turhan" pitkä, mutta siihen en ota kantaa.

Miksi palvelutasosta pitäisi erikseen tiedottaa, kun se on mallillaan, ja jos ei ennen ollut niin viimeistään nyt? Se että junat myöhästyy taitaa nykyisin enään olla oikeastaan VR:stä riippumattomia syitä (esim. allejäännit, asetinlaiteviat, ilkivalta, routavauriot jne.).

Kukaan ei myöskään maininnut että "suurella osalla kuljettajista on vaikeuksia". Taisit omasta päästäsi tämän keksiä nyt.

IC2 170 on sinänsä hankala tapaus, koska sille ei saada "nopeasti" korvaavaa yhteyttä toisella junalla, kun ylipäätänsä seuraava samaan suuntaan menevä menee tunnin päästä (IC 48 joka tässä tapauksessa poimi matkustajat Lempäälästä). Mutta aikasemmassa tapauksessakin heti seuraava juna mikä siitä samaan suuntaan meni niin poimi ohi ajetun aseman matkustajat.


Matilta tulee niin paljon potaskaa että ignooraan automaattisesti hänen viestinsä. Vihapäissään olevia viestejä ei kiinnosta lukea saati enempää vastata.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 02, 2013, 00:48:25 kirjoittanut Ziggy Hulden » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #23 : Toukokuu 01, 2013, 19:51:09 »

Jos sama junavuoro ajaa  lyhyen ajan kuluessa useamman kerran saman aikatauluun merkityn pysähdyspaikan ohi, on aihetta katsoa peiliin. Useammankin henkilön.
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #24 : Toukokuu 01, 2013, 20:15:34 »

Jos sama junavuoro ajaa  lyhyen ajan kuluessa useamman kerran saman aikatauluun merkityn pysähdyspaikan ohi, on aihetta katsoa peiliin.
Onko näin käynyt?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Juna ajoi pysähdyspaikan ohi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina