Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Juna jyskytti - väärään suuntaan ja itsekseen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Toukokuu 06, 2013, 17:35:35 »

Lahden Classic Motor Show'n yhteydessä messuvieraita kuljettaneelle höyryveturille vaunuineen sattui pieni vahinko sunnuntaina iltapäivällä. Pysähtynyt juna nytkähti liikkeelle ja valui raiteiden päässä olleeseen stoppariin, joka antoi periksi.

Ukko-Pekka työntyi kiskoilta puoli vaununmittaa mukanaan stoppari ja siihen nojallaan ollut polkupyörä.

- Tapauksesta ei aiheutunut vahinkoa, kertoi Tuula Hannuksela höyryveturimatkoja tarjoavasta yrityksestä. Junassa ei ollut tapahtumahetkellä matkustajia.

Hannukselan mukaan vaunu irrotettiin ja jätettiin odottamaan jatkotoimenpiteitä. Jäljellä olevat vuorot ajettiin aikataulun mukaan.

Hannuksela ei vielä iltapäivällä osannut kertoa onnettomuuden syytä.

Tapahtuman järjestäneen Topparoikka ry:n puheenjohtaja Janne Ridanpää vastasi puhelimeen - junasta, totta kai. Hän piti Ukko-Pekan tämänkertaista Lahden-vierailua onnistuneena.

- Aiempina vuosina Classic Motor Show'n aikana on ajettu Heinolaan. Messuvieraiden kannalta lyhyempi Mukkulan lenkki vaikuttaa onnistuneelta ja voi olla, että se säilyy jatkossakin.

http://www.ess.fi/?article=413457
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #1 : Toukokuu 06, 2013, 18:02:32 »

Olin kyydissä lauantain ensimmäisessä junavuorossa ja silloinkin lähestyttiin uhkaavasti stopparia ja sen takana kulkenutta messuyleisöä. Juna nytkähti aikataulunsa mukaisesti liikkeelle, mutta väärään suuntaan! Jotenkin hätkähdyttävältä tuntui, kun kyseessä ei ollutkaan pieni nytkähdys vaan juna valui ja valui kohti Vesijärven asemaa. Muutkin matkustajat huomasivat tilanteen ja joku jo kehoittikin varautumaan pakkolaskuun..

En valitettavasti tiedä, kuinka pitkälti oli jätetty väliä stoppariin, mutta ilmeisestikin sillä kertaa välimatkaa oli vielä riittävästi. Sange epämukavalta se kuitenkin tuntui.

Tuurillako nämä museojunat seilaavat vai mistä tuossa on kyse?
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 889


« Vastaus #2 : Toukokuu 06, 2013, 19:21:27 »

"Ukko-Pekka työntyi kiskoilta puoli vaununmittaa mukanaan stoppari ja siihen nojallaan ollut polkupyörä."

Toimittajien junatietämys ja -ymmärrys on hakusessa: ei tässä Ukko-Pekka kiskoilta työntynyt, vaan vaunu.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #3 : Toukokuu 06, 2013, 19:52:41 »

Ukko-Pekka työntyi kiskoilta puoli vaununmittaa mukanaan stoppari ja siihen nojallaan ollut polkupyörä
Missä tapahtui? Nimittäin Salpausselällä näin stopparin johon nojasi polkupyörä  Hymyilee leveästi
EDIT: Oishan mun pitäny ennen kysymistä kattoa linkin kuva, eli Salpausselältähän tuo...
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #4 : Toukokuu 06, 2013, 20:31:46 »


Salpausselän liikennepaikka on hankala noustava jyrkän ylämäen johdosta. Sunnuntaina sade vielä kasteli kiskoja jolloin nouseminen 7 vaunuisen roikan kanssa on ammattitaidonnäyte.

Ennen viimeistä Mukkulan vuoroa tapahtui kuitenkin inhimillinen erehdys, jonka johdosta huoltovaunun toinen teli työntyi vasten päätepuskinta työntäen sitä edelleen puoli vaunun mittaa eteenpäin. Ikävä tilanne, mutta matkustajille tai sivullisille vahinkoa ei aiheutunut.


Tuurillako nämä museojunat seilaavat vai mistä tuossa on kyse?

Tämä ei tosiaan ollut mikään liikennöitsijän virallinen selitys vaan rahastajapojan vastine, mutta sen verran voin sanoa että em väite voidaan kumota.
tallennettu
Kari Suominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #5 : Toukokuu 06, 2013, 23:44:04 »



Tuurillako nämä museojunat seilaavat vai mistä tuossa on kyse?


Perinteisestihän haverit merellä ja kiskoilla ovat inhimillisiä erehdyksiä Iskee silmää. Tuottamukselliset törkeät teot tehdään vain tieliikenteessä.
tallennettu
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2013, 10:15:34 »

Rapatessa roiskuu ja tekevälle sattuu. Meidän porukka oli messuilla oman kerhon osastolla ihan työvuorossa ja sunnuntaina päästiin Pekkakin kuvaamaan. Yllätys oli valtaisa, kun lähestyttiin junaa ja huomattiin tilanne. Henkilökuntaa vähän jututettiin tapahtuman tiimellyksessä ja sitten siirryttiin kuvausasemiin.

Myöhemmin Pekka kävi vetämässä epäonnisen vaunun takaisin kiskoille. Hetken seurasin tapahtumaa sisätiloista juuri ennen messujen sulkemista.
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #7 : Toukokuu 08, 2013, 11:38:38 »

Rapatessa roiskuu ja tekevälle sattuu.

Tämä ei todellakaan ole se periaate, millä rautatieturvallisuutta Suomessa kehitetään, ei vaikka kyse olisi museoliikenteestä!

Onnettomuudesta ilmoittamisvelvollisuudesta kerrotaan täällä:
http://www.rautatiemarkkinoille.fi/onnettomuudesta-ilmoittaminen

Paitsi turvallisuuden takia, ilmoitus on myös tärkeä siksi, että ääritapauksessa Trafi voi peruuttaa turvallisuustodistuksen.  Tämäkin tapahtuma on tullut tämän foorumin kautta viranomaisten tietoon, joten ilmoituksen tekeminen hetimiten on välttämätöntä.

Ilmoittamisvelvollisuus perustuu lakiin ja valtioneuvoston asetukseen.

Rautatielaki sanoo (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110304):

"82 §
Onnettomuuksista ja vaaratilanteista ilmoittaminen

Rautatieliikenteen harjoittajan ja rataverkon haltijan on sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään, ilmoitettava Liikenteen turvallisuusvirastolle viipymättä niiden tietoon tulleista onnettomuuksista ja vaaratilanteista.

Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset tässä pykälässä tarkoitetusta ilmoitusvelvollisuudesta ja sen sisällöstä."

Ko. valtioneuvoston asetus taas sanoo (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110372):

"3 §
Onnettomuuksiin ja vaaratilanteisiin liittyvien tarkempien tietojen ilmoittaminen

Rautatieliikenteen harjoittajan ja rataverkon haltijan on ilmoitettava kirjallisesti Liikenteen turvallisuusvirastolle tarkemmat tiedot tietoonsa tulleista rataverkolla tapahtuneista onnettomuuksista ja vaaratilanteista, joissa ne ovat olleet osallisina, viivytyksettä, kuitenkin viimeistään viiden päivän kuluessa saatuaan tiedon tapahtumasta. Ilmoitus voidaan tehdä myös sähköistä ilmoittamismenettelyä käyttäen.

Onnettomuudella tarkoitetaan ei-toivottua tai tahatonta äkillistä tapahtumaa tai tällaisten tapahtumien ketjua, jolla on haitallisia seurauksia. Vaaratilanteella tarkoitetaan tapahtumaa, joka ei ole onnettomuus, mutta joka liittyy junaliikenteeseen ja vaarantaa liikenteen turvallisuuden. Vaaratilanteeksi katsotaan myös tapahtumat, jotka olisivat voineet johtaa onnettomuuteen ja muut vaaralliset tapahtumat.

Tarkemmin ilmoitettavia tietoja ovat lyhyt kuvaus ilmoitettavasta tapahtumasta, tiedot tapahtuman ajankohdasta ja paikasta, tapahtumatyypistä, tapahtumaan osallisista sekä tapahtuman arvioidusta välittömästä syystä ja sen seurauksista. Lisäksi tarkemmin ilmoitettavia tietoja ovat tiedot tapahtuman aiheuttamista vahingoista ja tapahtuman yhteyshenkilöstä.

Jos ilmoituksen tekijällä ei yksittäistapauksessa ole ilmoitusta tehdessään käytettävissään kaikkia onnettomuuteen tai vaaratilanteeseen liittyviä tapahtuman seurauksia tai vahinkoja koskevia tietoja, puuttuvat tiedot tulee toimittaa Liikenteen turvallisuusvirastolle niin pian kuin mahdollista, kuitenkin viimeistään tapahtumaa seuraavan vuoden kesäkuun 30 päivään mennessä. Puuttuvat tiedot voidaan toimittaa myös sähköisesti."
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #8 : Toukokuu 08, 2013, 15:00:55 »

Välitän tähän Höyryveturimatkat1009 oy:n toimitusjohtajan viestin: Hänen mukaansa trafia ja liikennevirastoa on informoitu asian tiimoilta.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Toukokuu 08, 2013, 15:36:09 »

Välitän tähän Höyryveturimatkat1009 oy:n toimitusjohtajan viestin: Hänen mukaansa trafia ja liikennevirastoa on informoitu asian tiimoilta.
Muuta ei liene kukaan tosissaan olettanutkaan. Kunhan nyt vaan on hauskaa kehittää skandaaleja...
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #10 : Toukokuu 08, 2013, 16:57:38 »

Rapatessa roiskuu ja tekevälle sattuu.
Tämä ei todellakaan ole se periaate, millä rautatieturvallisuutta Suomessa kehitetään, ei vaikka kyse olisi museoliikenteestä!
Samaa mieltä. Kiitos keskustelun rauhoittamisesta. Tällaisia tapahtumia siis käsitellään virallisesti.
tallennettu
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #11 : Toukokuu 10, 2013, 20:22:03 »

Rapatessa roiskuu ja tekevälle sattuu.
Tämä ei todellakaan ole se periaate, millä rautatieturvallisuutta Suomessa kehitetään, ei vaikka kyse olisi museoliikenteestä!
En ole näin väittänytkään. Totesin vain, että tekevälle sattuu. Ei VR:n toimintakaan aina ihan virheetöntä ole. Kaikki muistanee muutaman hotellin seinään karanneen vaunun, väärälle asemalle päätyneen vaunun jne. Ei minkään instanssin periaatele ole tehdä asioita hutiloiden ja ihmisiä tässä vain ollaa, inhimilliä erehdyksiä tapahtuu haluttiin tai ei.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Juna jyskytti - väärään suuntaan ja itsekseen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina