Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR "saunotti" junamatkustajiaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Sauli Pietikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« : Toukokuu 20, 2013, 11:13:43 »

Hiki haisi ja vanhukset epäilivät pumppunsa kestävyyttä puolitoista tuntia kestäneellä junamatkalla.

Kyseessä ei ollut tavanomainen ilmastoinnin pettäminen yhdessä junavaunussa, vaan kaikki junan matkustajat saivat kärsiä osansa kuumuudesta.

Aikataulun mukaan kello 16:14 lähtenyt juna oli lähes saunamaisen lämmin jo matkustajien astuessa kyytiin Tampereelta.

VR:n mukaan syynä kuumuuteen oli puhdas inhimillinen erehdys.

- Junan seisontaraiteelle saattanut konduktööri oli jostain syystä vahingossa laittanut lämmityksen päälle ennen kuin juna tuotiin Tampereen asemalle. Runko seisoi koko päivän auringonpaisteessa ja oli ehtinyt aika hyvin lämmetä ennen tätä matkaa, VR:n viestintäasiantuntija Jenni Kähäri selittää.

Tampereen asemalla toinen konduktööri avasi heti junan kaikki ikkunat, mutta se ei pelastanut matkustajia kuumuudelta. Mittari yhden vaunun sisällä näytti matkan aikanakin +48:aa astetta.

- Valitettavasti näissä taajamajunissa ei ole koneellista ilmastointia, niin lämpötila ei ehtinyt matkalla hirveästi laskea.

Kähärin mukaan Tampereen asemalla ei ollut junan lähtöhetkellä varakalustoa, joka olisi voitu ottaa käyttöön kuumentuneen tilalle.

- Pahoittelemme kovasti asiakkaille tästä aiheutunutta haittaa ja harmia, hän sanoo.

Hikinen matka päättyi Porin asemalle hieman ennen kuutta sunnuntaina. Vastaavan kuljetuspäällikön mukaan tapaus on ensimmäinen laatuaan.

Kähärin mukaan VR päättää tapauskohtaisesti mahdollisista hyvityksistä asiakkailleen. Junan matkustajat voivat halutessaan olla yhteydessä VR:n asiakaspalveluun.



-Iltalehti
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013052017036110_uu.shtml
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Toukokuu 20, 2013, 13:15:06 »

Junan valmistanut taho ei kaiketi ole kuullut laitteesta nimeltä termostaatti.
tallennettu
Jussi Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #2 : Toukokuu 20, 2013, 13:38:31 »

Eihän VR ja vaunut rakentanut Valmet välittäneet maksavista asiakkaista
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2013, 13:43:58 »

Eihän VR ja vaunut rakentanut Valmet välittäneet maksavista asiakkaista
Miten niin Valmet? Aivan kuin joku yrittäisi huijata minua.
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #4 : Toukokuu 20, 2013, 14:36:00 »

Eiköhän nuo olleet Psl knp "sinisiä vaunuja". Matkalämmityksessä kyllä termostaatti pitäisi säätää lämpötilaa, eli jos on kuuma valmiiksi, ei vaunu enää lämpene, vaikka olisi roikassa. Mitähän nappia on painettu? Kaukoliikennekalustoa en tunne niin hyvin.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Toukokuu 20, 2013, 16:52:23 »

Eiköhän nuo olleet Psl knp "sinisiä vaunuja". Matkalämmityksessä kyllä termostaatti pitäisi säätää lämpötilaa, eli jos on kuuma valmiiksi, ei vaunu enää lämpene, vaikka olisi roikassa. Mitähän nappia on painettu? Kaukoliikennekalustoa en tunne niin hyvin.

Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä termostaatin toimintaperiaatetta, vaan hahmottavan sen venttiilinä. (Lisäksi olen siellä täällä kuullut huhuja, että osa termostaateiksi väitetyistä laitteista toimisi osin venttiilin tapaan, eli lämpötila nousee nopeammin, jos tavoitelämpötilan asettaa korkeaksi).
Erityisesti se, että lämpöpattereiden termostaateissa käytetään varsinaisten asteiden sijaan jotain epämääräisiä numeroita välillä 1-8, altistaa tällaiselle ajattelulle.

Nyt on taas valmistunut uusia konnareita: Arvaan siis, että joku uusi on halunnut varmistaa, etteivät vaunut ole ikävän kylmiä aamulla junan lähtiessä liikkeelle - yöt kun ovat vielä kylmiä.
Tai sitten on käynyt niin, että edellinen konnari on sattunut kuulumaan siihen ihmisryhmään, jonka käsityksen mukaan termostaatit toimivat "tehokkaammin", jos tavoitelämmöksi säätää 50 astetta ja on lämmittänyt noin vaikkapa 30 minuutin ajan juuri ennen lähtöä, kytkien taas lämmityksen pois päältä. Seuraava (joku uusi?) on sitten vaan kytkenyt lämmöt päälle osaamatta ajatellakaan, että tavoitelämmöksi olisi saatettu asettaa jotain saunamaista.

En ole ikinä nähnytkään sinisten termostaattia tai mitään muutakaan osaa niiden lämmitysjärjestelmistä, joten tämä kaikki on aika puhtaasti arvailua. Mutta vaikuttaisi silti ihan loogiselta syyltä tapahtuneeseen. Aika monelle ihmiselle sitä on viimeisen viidentoista vuoden aikana saanut selvittää, mikä termostaatissa on pointtina...

Varmaa on joka tapauksessa, että sama tyyppi ei enää toiste tee samaa kämmiä, koska on pirun ikävää lukea omista sähläyksistään iltapäivälehdistöstä. Matkustajille tuo meinaan on järjettömän epämiellyttävä tilanne ja sen ymmärtää kuka hyvänsä...
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jussi Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #6 : Toukokuu 20, 2013, 19:20:22 »

Eihän VR ja vaunut rakentanut Valmet välittäneet maksavista asiakkaista
Miten niin Valmet? Aivan kuin joku yrittäisi huijata minua.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Siniset_vaunut

Ensimmäiset siniset vaunut saapuivat Saksasta vuonna 1961. Saksassa, jossa vaunut oli myös suunniteltu, Esslingen valmisti 14 ensimmäistä vaunua, jonka jälkeen valmistus siirtyi Suomeen VR:n Pasilan konepajalle ja Valmetille. Ensimmäiset vaunutyypit olivat 2. luokan päivävaunu Eit, yhdistetty 1. ja 2. luokan päivävaunu CEit sekä 1. luokan hyttivaunu Cit. Suomessa valmistettiin vuosina 1964–1986 kaikkiaan yli 600 sinistä vaunua. Näistä noin 450 olivat tavallisia 1. ja 2. luokan päivävaunuja.
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #7 : Toukokuu 20, 2013, 21:38:40 »

Kyllä wiki tässä sinänsä on oikeassa, vaikka määrät Valmetin osalta olivat pieniä, laskujen mukaan 25 kpl. Kourallinen kaikista sinisistä vaunuista (yht. n. 600 kpl, tarkkaa lukua en löytänyt) on muiden kuin VR Psl knp valmistamia, siis Machinenfabriken Esslingen (15 kpl toteaa VR historiikki vs. wiki 14. Hmm...) ja Valmet. Valmet on valmistanut 1970-l alussa A1 ja A2 (myöhemmin Cmc), Pot, Nom ja Rt-vaunut. Muita en ihan äkkiä löytänyt (lähde vaunuluettelo Resiina-lehden sivustolla ja Valtionrautatiet 1962-1987 historiikki, saa vitosella Suomen rautatiemuseosta ellei ole jo loppu). Sen sijaan moottori- ja liitevaunuja, vetureita ja raitiovaunuja Valmet kylläkin on satoja yksiköitä valmistanut. Voisin, jos vetoa ylipäänsä löisin, lyödä aika isoin panoksin vetoa, että ko. porilaisessa oli kuitenkin kaikki vaunut VR Psl knp -tuotantoa Hymyilee
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #8 : Toukokuu 21, 2013, 08:41:41 »


Tuossa(kin) Wikin artikkelissa on paljon vanhentunutta, puutteellista ja osittain jopa virheellistä tietoa. Lähdekritiikki on syytä pitää mielessä erityisesti Wikipedian kohdalla.

Esslingenin vaunut hylättiin jo v. 1995 ja Valmetin sinisistä on jäljellä enää muutama erikoisvaunu, joten normaalissa matkustajaliikennekäytössä on nykyään vain pasilalaista kalustoa.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #9 : Toukokuu 21, 2013, 09:06:54 »

Näihin on kovin vaikea ottaa jyrkkää kantaa, jo pelkästään siitä syystä, että juttua ei ole laatinut sinisten vaunujen toimintaan perehtynyt ammattilainen, vaan toimittaja, joka ei, lähtökohtaisesti, tiedä sinisistä vaunuista mitään muuta, kuin että niissä on vessa ja penkit.

Arvelisin, että tässä ovat hieman termit sekoittuneet. Junarunko on ollut "lämmöillä" yöllä, ja päivällä ei ole sen kummemmin huolehdittu, ikkunat ovat olleet kiinni ja sisälämpö noussut 45 asteeseen. Sitten on tullut junan lähtöaika ja on soiteltu toimittajalle että täältä tällä kertaa näin.

Termostaattiasia tuli minullekin heti jutun luettua mieleeni, ja miten muistelen, että sinisessä vaunussa ei termaria edes voisi säätää, tai säätövara on pieni. Selvää on, että vaunussa on termari, ja vaunua tai junarunkoa lämmöillä pidettäessä tämä termari on huolehtinut siitä, että kylmänä yönä vaunujen lämpötila ei ole laskenut alle, sanokaamme 18, tai matkalämmityksen päällä ollessa, 22 asteen. Tai jotain; sinisten vaunujen spesialistit selittänevät tarkemmin. Ainakin varmaa on, että järjestelmässä on termostaatti, ja yhtä varmaa on, että huonetermaria ei voi säätää esim. 40 asteeseen. Tämän jälkeen, aamulla aurinko noustessa taivaalle helottamaan, ei lämmitys ole enää ollut päällä vaan vaunusto on lämmennyt ihan vain luonnonenergialla eli vanhalla kunnon mollikalla.

Rivien välistä luettuna pidän mahdollisena, että lämmöille laittamisesta huolehtineesta konduktööristä on asiaa täysin tuntemattomat ihmiset tässä tehneet syntipukin, vaikka hän on toiminutkin oikein ja huolehtinut, että vaunusto mene kylmäksi yöllä. Vaunuston ylikuumenemiseen hänellä ei ole ollut mitään osuutta. Ammattiylpeänä hän tietää toimineensa oikein ja saman tietävät myös työtoverit, niinpä korjausta lehtitietoihin ei ole kuulunut, koska tapahtuma on sinänsä melko tavanomainen ja liittyy Suomen pitkään ja kuumaan kesään; hellekautena vastaavia juttuja tapahtuu päivittäin.

Eli: jollekulle oli sanottu, että junarunko oli lämmöillä, mutta ikkunat unohtuneet kiinni ja henkilö on soittanut toimittajalle, että junarunkoa on lämmitetty hellepäivänä. Ammattitermi "lämmöillä" on sekoittanut asiat. Ehkä. Luultavasti.


tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #10 : Toukokuu 30, 2013, 14:29:13 »

Ja nyt Yle uutisoi (30.5.2013) vastaavasta tapauksesta Oulussa, jossa IC54 joutui seisomaan Oulussa tunnin. http://yle.fi/uutiset/junamatkustajat_hikoilivat_oulun_asemalla/6666346
 Uutisen kuvassa lämpömittari näyttää 32 celssiusasteen lämpötilaa. (Kulkutiedot kertovat junan saapuneen Ouluun 12:30 ja jatkaneen matkaa 13:26)
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #11 : Toukokuu 30, 2013, 22:38:53 »

Ja nyt Yle uutisoi (30.5.2013) vastaavasta tapauksesta Oulussa, jossa IC54 joutui seisomaan Oulussa tunnin. http://yle.fi/uutiset/junamatkustajat_hikoilivat_oulun_asemalla/6666346
 Uutisen kuvassa lämpömittari näyttää 32 celssiusasteen lämpötilaa. (Kulkutiedot kertovat junan saapuneen Ouluun 12:30 ja jatkaneen matkaa 13:26)

Lainaus Oy Yleisradio Ab:ltä: "Helsinkiin matkalla olleeseen vikaan tuli veturivika ja vaunuissa lämpötila nousi korkealle."
Vika = Rikki = S       Hymyilee
[Mutta syy ei liennyt nyt se]
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR "saunotti" junamatkustajiaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina