Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Kuvaaminen radalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Toukokuu 27, 2013, 20:48:20 »

Lol xd
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2015, 06:53:29 kirjoittanut Tommi Rohunen » tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #1 : Toukokuu 27, 2013, 21:02:59 »

juna tulee, menet eteen ja otat kuvan, ja sitten meet pois.
Kuvittelepa jos olisit itse junan kuljettaja. Tarvinneeko muuta... Iskee silmää

Hei, älä tee niin.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #2 : Toukokuu 27, 2013, 21:39:11 »

Hyvin yksiselitteistä. Ks. kuva.


* image.jpg (104.8 kilotavua, 640x480 - tarkasteltu 1907 kertaa.)
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Miro Hagelberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #3 : Toukokuu 27, 2013, 22:00:52 »

Rata-alueella kulkeminen on tietysti kiellettyä, kuten jo äsken todettiin.
Myöskin liian lähellä rataa kuvaaminen on vaarallista, koska junan aiheuttama ilmavirta tempaisee äkkiä mukaansa, kokemusta on.

Kun kuvaa, kannattaa pysytellä riittävällä etäisyydellä radasta, jos ei muuten niin ihan veturinkuljettajien mieliksi. Se on nimittäin aikamoista tuskaa kuskille kun siinä aivan radan vieressä häärii henkilö kameran kanssa, jos jotain ikävää sattuu niin siinä ei voi oikein tehdä yhtään mitään.

Mulla on YouTubessa muutama huonoa esimerkkiä näyttävä video, älkää ottako niistä mallia Iskee silmää
tallennettu
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 259


« Vastaus #4 : Toukokuu 27, 2013, 22:18:52 »

Varmaankin ihan hyvä tutustumiskohde on http://www.rautatieturvallisuus.fi/rautatieturvallisuus, erityisesti http://www.rautatieturvallisuus.fi/rautatieturvallisuus/rautatiealue ja http://www.rautatieturvallisuus.fi/rautatieturvallisuus/rautatiealueella_oleskelu_ja_ilkivalta

Jos sattuu kohtaamaan/tietämään/näkemään rataan, juniin tai niihin liittyviin laitteisiin kohdistuvaa ilkivaltaa on suositeltavaa ilmoittaa hätäkeskukseen (ja sitä kautta poliisille ja asianomaisille viranomaisille) jotta a) toiminta loppuu b) tekijät saadaan toivottavasti kiinni ja vastuuseen c) vältetään mahdolliset merkittävät lisävahingot.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #5 : Toukokuu 27, 2013, 22:45:57 »

RHK:n sivuilla on suorat numerot sähkövalvomoihin omaan kännyyn on tallennettu Tampereen numero. Jos esimerkiksi joku kännissä oleva nuori pyrkii autovaunujen ylätasanteelle silloin harrastan suoraa toimintaa hätäkatkaisijasta virrat poikki ja soitto sähkövalvomoon etteivät yritä kytkeä sähköjä takaisin ja jään selvittämään asiaa ammattilaisille. Koska en halua leimautua känniseksi ilkivallan tekijäksi joka huvikseen painelee hätäkatkaisijoista.

Rautatiealueella harrastaja vastaa omasta liikkumisestaan JT:n tuntemus kannattaa olla vähintään harrastaja tasoa. Kiskojen väliin ei ole edes veturinkuljettajalla mitään asiaa ellei ole "turvamiestä" tarkkailemassa liikennettä. Huoltoteillä linjalla voi kulkea kunhan muistaa käytöstavat. Yhdenkerran joku  2000 "kovakin VR:n mies" uhosi järjestävänsä minulle sakot, vastasin sille että vituttaako kun et päässyt kuljettajakurssille että se pitää kostaa harrastajille, meni mies hiljaiseksi.
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #6 : Toukokuu 28, 2013, 04:44:46 »

Yhdenkerran joku  2000 "kovakin VR:n mies" uhosi järjestävänsä minulle sakot, vastasin sille että vituttaako kun et päässyt kuljettajakurssille että se pitää kostaa harrastajille, meni mies hiljaiseksi.

Onko tuo nyt sitten asiallista käytöstä harrastajalta?
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #7 : Toukokuu 28, 2013, 11:12:58 »

Yhdenkerran joku  2000 "kovakin VR:n mies" uhosi järjestävänsä minulle sakot, vastasin sille että vituttaako kun et päässyt kuljettajakurssille että se pitää kostaa harrastajille, meni mies hiljaiseksi.

Onko tuo nyt sitten asiallista käytöstä harrastajalta?

Ehkä ei, eiköhän jätetä tämä 13 vuotta sitten tapahtunut asia tähän. Mutta tämä sakoilla uhitellut aloitti koko jutun ja vastasin samalla mitalla ja olin yli 5m lähimmästä kiskosta, tapaus sattui Lempäälän hyötyjätekeskuksen kohdalla valittaja oli tuomassa sinne roskiaan eli ratakilometrit 170+696m metrit on lisätty tolppatietokantaan joskus 2009.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Toukokuu 28, 2013, 11:43:09 »

Hei! Kysyn nyt teiltä, että mitä mieltä olette saako todellisuudessa kiskoilla kuvata?
Siis keskellä rataa. esim. jos juna tulee, menet eteen ja otat kuvan, ja sitten meet pois. Onko laitonta?
Entä onko radan ylitys sallittua ihan mistä vaan? Monesti näkyy tyypejä jostka ylittä radan ihan mistä sattuu.
Periaatteesa aika turha juttu, mutta mitä mieltä te olette? kirjoittakaa kommentteja/viestejä.

Tommi

Ota sellainen kuva sillalta, tunnelin päältä tai kaarteen takaa.

Radan ylitys muualta kuin virallisesta tasoristeyksestä on laitonta, mutta käytännössähän niitä virallisia radanylityksiä ei ole joka paikassa ja radan yli on toisinaan vaan mentävä.

(EDIT: Pieni tarkennus...)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2013, 14:19:04 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Harri Sillankorva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #9 : Toukokuu 28, 2013, 19:25:58 »

Hei! Kysyn nyt teiltä, että mitä mieltä olette saako todellisuudessa kiskoilla kuvata?
Siis keskellä rataa. esim. jos juna tulee, menet eteen ja otat kuvan, ja sitten meet pois. Onko laitonta?
Entä onko radan ylitys sallittua ihan mistä vaan? Monesti näkyy tyypejä jostka ylittä radan ihan mistä sattuu.
Periaatteesa aika turha juttu, mutta mitä mieltä te olette? kirjoittakaa kommentteja/viestejä.

Tommi

Jos haluaa välttämättä seistä keskellä rataa laillisesti, kannattaa valita joku vartioitu tasoristeys ja kuvata sen keskeltä. Junistakin ilmoitetaan etukäteen Iskee silmää

Harri Sillankorva
DJ Veturi


//Lainaus korjattu.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2013, 19:33:01 kirjoittanut Jape Ruotsalainen » tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #10 : Toukokuu 28, 2013, 19:43:32 »

Itse en menisi seisomaan radalle, ottamaan kuvaa, koska a. aika todennäköisesti kuljettaja tervehtii sinua viheltimellä ja b. jos keskityt liikaa kuvaamiseen, voi olla ettet kerkiä pois alta. Ja tosta radan ylittämisestä laittomasti: joskus kun olen tampereella kuvaamaasa, näen kun ihmisiä loikkii radan yli, joka kaartuu asemalta pohjoiseen
tallennettu

Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #11 : Toukokuu 28, 2013, 20:17:45 »

Asiasta keskusteltiin talvella tällä foorumilla, ja lainsäätäjän kanta on mielestäni täysin yksiselitteinen: rata-alueella oleskelu ja radan ylitys muualta kuin merkityn tasoristeyksen kohdalta on kiellettyä. Vaikka asiasta russutettiin suuntaan jos toiseenkin, ei mielestäni keskustelussa tullut esiin mitään kohtaa, missä sallittaisiin "vähän" oleskelu radalla. Eli kiellettyä on, piste. Näin myös lainsäätäjä ja viranomainen pesee kätensä tulkintaongelmilta.

Toinen juttu on sitten, jos joku omin lupineen ja säädöksiä rikkoen on tai edes käy radalla. Aikuinen henkilö vastaa itse tekemisistään ja vanhemmat lapsistaan.

Mitä harrastajien radalla seikkailuun tulee, kannattaisi kuvauspaikka tuumata aina niin, että raiteelle ja rata-alueelle ei tule mitään asiaa. Lähellä rataa kuljettaessa turvaliivi on hyvä asia. Ammattilaiset heilauttavat näkyvästi kättään päänsä yli junan lähestyessä, viimeistään vastauksena varoitusvihellykseen.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #12 : Toukokuu 28, 2013, 20:47:06 »

Ei missään nimessä radalle, sillä aiheuttaa kuljettajalle turhaa sydämmen tykytystä ja hätäjarrutus saattaa olla hyvin lähellä ja pian yleistetään että harrastajat eivät osaa käyttäytyä ja vaarantavat henkensä. Itse en tekisi edes moista tutullekkaan kuljettajalle sillä aina on olemassa vaara että kompastuu tai vaikka pyörtyy siihen ja kun R-kioskilta ei saa uutta henkeä hintaan 4,95 , joten ei missään nimessä kannata ottaa turhia riskejä.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #13 : Toukokuu 28, 2013, 21:28:50 »

Jos haluaa välttämättä seistä keskellä rataa laillisesti, kannattaa valita joku vartioitu tasoristeys ja kuvata sen keskeltä. Junistakin ilmoitetaan etukäteen Iskee silmää

Itse asiassa tuokaan ei ole välttämättä täysin laillista, koska tieliikennelain mukaan tasoristeys pitää ylittää viivyttelemättä.

Lain kirjainta noudattaen kuvaus luultavasti pitäisi suorittaa tasoristeyksen yli kävellessä "lennossa".
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #14 : Toukokuu 29, 2013, 11:04:04 »

Kaikkein dramaattisimmat lailliset kuvat saa otettua pitkähköllä putkella kaarteesta.  Silloin voi turvallisesti seistä kokonaan rautatiealueen ulkopuolella, mutta valokuvassa juna näyttää tulevan silti suoraan kohti.
tallennettu
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #15 : Kesäkuu 15, 2013, 20:01:32 »

Vähän aihetta sivuten, mutta otsikkoon tiiviisti liittyen.

Rautateitä harrastamaton nuoriso suosii ratalinjaa kuvauspaikkana. He vain eivät kuvaa junia, vaan toisiaan. Raiteillaposeerauskuvia ilmestyy netin kuvagallerioihin päivittäin. Osa kuvaa toki lakkautetuilla rataosilla, mutta pahimmissa tapauksissa nuori neito istuu tai makaa keskellä sähköistettyä päärataa. On tullut vastaan myös kuvia, joissa taustalla näkyy junan valot. Muutama vuosi sitten netissä liikkui yksi photoshopattu versio aiheesta*, mutta valitettavasti todellisia vaaratilanteitakin syntyy tuossa touhussa helposti.

Rautatieharrastaja osaa (yleensä) suhtautua rataan oikeanlaisella kunnioituksella, eikä seikkaile tarpeettomasti kiskojen välissä. Jos jostain syystä radalla joutuu liikkumaan, harrastaja osaa kiinnittää huomiota opasteisiin ja muihin junan tuloa ennakoiviin merkkeihin. Liian pitkäksi aikaa ei radalle tietenkään kannata jäädä, varsinkaan jos juna on tulossa, eikä kuljettaja voi tietää, millä asialla radalla liikkuja on.

* En löytänyt tähän linkitettäväksi kyseistä kuvaa, mutta siinä tyyppi istuu radalla selin taustalla lähestyvään junaan ja ihmettelee "tuttu veturikuski lähetti tekstarin, että pilli ei toimi???".

( Lisäys: 24.6.2013 IRC-Gallerian Päivän kuvana: http://irc-galleria.net/user/Tumsu/picture/120362912 )
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2013, 19:34:41 kirjoittanut Elias Murto » tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #16 : Kesäkuu 26, 2013, 07:52:58 »

Elias: toi kuva, jonka tohon irc galleriasta linkkasit, ettei vaa olis otettu kaukolaukaisijalla?
tallennettu

Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #17 : Kesäkuu 26, 2013, 15:01:52 »

Rautateitä harrastamaton nuoriso suosii ratalinjaa kuvauspaikkana. He vain eivät kuvaa junia, vaan toisiaan.

Kyllä rautatieharrastajatkin tämän osaavat ja vieläpä näyttävästi  Hymyilee leveästi

http://vaunut.org/kuva/63049
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #18 : Kesäkuu 26, 2013, 19:10:26 »

Elias: toi kuva, jonka tohon irc galleriasta linkkasit, ettei vaa olis otettu kaukolaukaisijalla?

Ilmeisesti. Tai otettu kuvakaappaus videolta. Joka tapauksessa kiskojen välissä on ollut pelkkä kamera. Se ei kuitenkaan muuta sitä seikkaa, että rautatiet viehättää kuvausympäristönä myös ei-harrastajia. Pikaisen selailun perusteella tänäänkin on yllä mainittuun galleriaan lisätty ainakin viisi kuvaa, jotka on otettu radalla. Niistä yksi on kuvattu käyttämättömällä radalla - ja siinä poseeraa poikkeuksellisesti mieshenkilö.
tallennettu
Kjell Knapas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #19 : Kesäkuu 26, 2013, 19:51:51 »

Ammattilaiset heilauttavat näkyvästi kättään päänsä yli junan lähestyessä, viimeistään vastauksena varoitusvihellykseen.
Tähän on pakko kommentoida, että mieltä suorastaan lämmitti kerran kun seisoin Taavetissa aseman rappusilla melkein koko päivän (= asemarakennuksen ja turva-aidan välissä, raiteet ovat aidan toisella puolella). Itse tervehdin lähes kaikkia junia mutta yleensä kyllä vasta veturin ollessa melkein kohdalla. Useimmat kuljettajat vastasivat mukavalla kädenheilautuksella. Pakko myös mainita että yhdessä Sr1:ssä ei näkynyt kuljettajaa lainkaan (olisko mennyt mua piiloon? Hymyilee leveästi). Anyway, huippuhetki oli kun yks juna vihels varoitusvihellyksen veturin ollessa ehkä 300 m päässä minusta. Ryhdyin tervehtimään saman tien ja tämä vielä kuitattiin veturista lyhyellä kimeällä vihellyksellä. Sitten 10s myöhemmin veturi ohitti mut. Tost tuli sillon mulle oikeesti ihan suoritusmeininki mieleen vaikka kuljettajan ajatuksis nähtäväst ainakin aluks pyöri epämiellyttävämmät asiat.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #20 : Heinäkuu 02, 2013, 19:04:36 »

Tässä teille tältä illalta Tampereen asemalta minun kuvaama kuva, jossa veturi näyttää tulevan suoraan kohti. Kuva otettu 55-250mm telellä asemalaiturilta. eli turvalliselta paikalta kuvattu.


* IMG_7467.JPG (108.17 kilotavua, 570x855 - tarkasteltu 1168 kertaa.)
tallennettu

Oskari Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #21 : Huhtikuu 08, 2014, 14:12:15 »

Ammattilaiset heilauttavat näkyvästi kättään päänsä yli junan lähestyessä, viimeistään vastauksena varoitusvihellykseen.
Tähän on pakko kommentoida, että mieltä suorastaan lämmitti kerran kun seisoin Taavetissa aseman rappusilla melkein koko päivän (= asemarakennuksen ja turva-aidan välissä, raiteet ovat aidan toisella puolella). Itse tervehdin lähes kaikkia junia mutta yleensä kyllä vasta veturin ollessa melkein kohdalla. Useimmat kuljettajat vastasivat mukavalla kädenheilautuksella. Pakko myös mainita että yhdessä Sr1:ssä ei näkynyt kuljettajaa lainkaan (olisko mennyt mua piiloon? Hymyilee leveästi). Anyway, huippuhetki oli kun yks juna vihels varoitusvihellyksen veturin ollessa ehkä 300 m päässä minusta. Ryhdyin tervehtimään saman tien ja tämä vielä kuitattiin veturista lyhyellä kimeällä vihellyksellä. Sitten 10s myöhemmin veturi ohitti mut. Tost tuli sillon mulle oikeesti ihan suoritusmeininki mieleen vaikka kuljettajan ajatuksis nähtäväst ainakin aluks pyöri epämiellyttävämmät asiat.
Kerran kun olin kuvaamassa junia niin sain ihan videolle kun kuljettaja soitti minulle kelloja ja vilkutti.
tallennettu

Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #22 : Huhtikuu 13, 2014, 22:53:03 »

Voisin pistää tänne muutaman kuva, joita tarkemmin ajateltuna ei olisi varmaankaan pitänyt ottaa. Pyörittää silmiään
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #23 : Huhtikuu 14, 2014, 06:30:21 »

Voisin pistää tänne muutaman kuva, joita tarkemmin ajateltuna ei olisi varmaankaan pitänyt ottaa. Pyörittää silmiään

laita vaan
tallennettu

Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #24 : Huhtikuu 14, 2014, 21:00:08 »

Esimerkiksi tämä on ilmeisesti lainvastaisesti otettu kuva. Huh

Ja tämä:
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Kuvaaminen radalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina