Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Kuvaaminen radalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #25 : Huhtikuu 14, 2014, 21:02:58 »

Tässäkään ei olisi saanut olla:





(Vilppula)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2016, 23:18:32 kirjoittanut Vesa Höijer » tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #26 : Huhtikuu 14, 2014, 21:19:38 »

Ennen vanhaan kuljettiin aika huoletta pitkin radan vartta. Tuokin silta ylitettiin oikealla olevia lankkuja pitkin.
http://vaunut.org/kuva/9781?paik=Vaajakoski
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #27 : Huhtikuu 14, 2014, 22:01:45 »

Esimerkiksi tämä on ilmeisesti lainvastaisesti otettu kuva. Huh

Ja tämä:


eihän noissa mitään kunhan varmistaa ettei junia tule ja kunhan poistuu radalta heti kun on kuvan ottanut
tallennettu

Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #28 : Huhtikuu 15, 2014, 00:46:47 »

eihän noissa mitään kunhan varmistaa ettei junia tule ja kunhan poistuu radalta heti kun on kuvan ottanut
Molemmat ovat kaarrepaikkoja, joissa juna tai vaikka yksinäinen veturi/kiskobussi tms. saattaa ehtiä paikalle hyvinkin yllättäen. Molemmissa on selkeät aidat osoittamassa rata-alueen rajoja eli kummassakaan ei pitäisi olla mitään tulkinnanvaikeuksia. Minusta olisi parempi jättää kumpikin kuva ottamatta, sillä lähistöllä saattaa liikkua vaikka pieniä lapsia, jotka ottavat aikuisista tai isommista mallia. Mutta jokainen vastaa itse omista tekemisistään.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #29 : Huhtikuu 15, 2014, 19:46:48 »

Kuinkas sattuikaan juuri tänään:

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/junaliikenne-seisoo-onnettomuuden-vuoksi-vaajakoskella/1801401

tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #30 : Huhtikuu 15, 2014, 19:49:17 »


Ajattelin käydä ensi kesänä ottamassa samasta kohdasta kuvan oikealla kameralla tuon huonolaatuisen kännykkäkuvan tilalle, mutta enpä taidakaan käydä. Epävarma
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #31 : Huhtikuu 15, 2014, 21:37:01 »

Ajattelin käydä ensi kesänä ottamassa samasta kohdasta kuvan oikealla kameralla tuon huonolaatuisen kännykkäkuvan tilalle, mutta enpä taidakaan käydä. Epävarma

Ihan terve ajatus. Mitäpä sitä ehdoin tahdoin tietoisesti lakia rikkomaan, etenkin kun aivan yhtä mainioita kuvia saa myös laillisiltakin paikoilta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1684


« Vastaus #32 : Huhtikuu 16, 2014, 06:33:49 »


Kui ei? Kuvahan on otettu tasoristeyksen lankutuksen päältä? Mistäs radan voi ylittää, jos tasoristeyksen käyttäminen on laitonta?
tallennettu
Tuomas Lehti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #33 : Huhtikuu 16, 2014, 09:46:37 »

Tasoristeys on tarkoitettu radan ylittämiseen, ei kuvaamiseen.

Lainaus käyttäjältä: Tieliikennelaki 7§
Kun rautatien saa ylittää, se on tehtävä viivyttelemättä.
tallennettu

T: Tuomas Lehti
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #34 : Huhtikuu 16, 2014, 09:52:40 »

Tasoristeys on tarkoitettu radan ylittämiseen, ei kuvaamiseen.

Lainaus käyttäjältä: Tieliikennelaki 7§
Kun rautatien saa ylittää, se on tehtävä viivyttelemättä.


Millainen tulkinta tuosta viityttelemisestä on? Jos kävelee yli ja nappasee kuvan kävellessä? Entä jos pysähtyy sekunniksi tai kahdeksi nappaseen kuvan? Onko viivyttelyn raja sekunti vai kolme, vai se että jalat pysähtyvät?
tallennettu
Tuomas Lehti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #35 : Huhtikuu 16, 2014, 10:24:20 »

Millainen tulkinta tuosta viityttelemisestä on? Jos kävelee yli ja nappasee kuvan kävellessä? Entä jos pysähtyy sekunniksi tai kahdeksi nappaseen kuvan? Onko viivyttelyn raja sekunti vai kolme, vai se että jalat pysähtyvät?

En minä ainakaan tasoristeyksen keskelle alkaisi jalustaa pystyttää. Hymyilee

En ole perehtynyt siihen, millaisia tulkintoja, jos minkäänlaisia, tuon viivyttelyn määritelmän suhteen ovat tehneet vaikkapa poliisi tai eri oikeusasteet. Kaikkein tiukimmin tulkiten hidastaminen tai pysähtyminen kesken ylityksen on kielletty, ja kävellessä kameran kanssa puuhaminen sisältää ilmeisiä kompastumisriskejä.

OT: Jos tuo viimeinen lause ihmetyttää, niin Lontoossa Ealing Broadwayn asemapäällikkö nimenomaan kielsi mm. yhtäaikaisen kävelemisen ja kameran näpräämisen, ennen kuin päästi minut kuvaamaan.

Tieliikennelaissa määrätään myös ylittämään suojatie viivyttelemättä. Voiko silloinkin pysähtyä sekunniksi tai kahdeksi nappaseen kuvan tietä antaneesta autoilijasta?
tallennettu

T: Tuomas Lehti
Simo Virtanen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1684


« Vastaus #36 : Huhtikuu 16, 2014, 10:36:12 »

Millainen tulkinta tuosta viityttelemisestä on? Jos kävelee yli ja nappasee kuvan kävellessä? Entä jos pysähtyy sekunniksi tai kahdeksi nappaseen kuvan? Onko viivyttelyn raja sekunti vai kolme, vai se että jalat pysähtyvät?
En ole perehtynyt siihen, millaisia tulkintoja, jos minkäänlaisia, tuon viivyttelyn määritelmän suhteen ovat tehneet vaikkapa poliisi tai eri oikeusasteet.

Eipä ole moista oikeuskäytäntöä, enkä usko sellaista hevin tulemankaan. Jos joku pysähtyy hetkeksi tasoristeykseen ja näppää kuvan, niin tuskin ylittää poliisin puuttumiskynnystä. Syyttäjä viimeistään torppaisi ja käräjäoikeus nauraisi pihalle.


Kaikkein tiukimmin tulkiten hidastaminen tai pysähtyminen kesken ylityksen on kielletty, ja kävellessä kameran kanssa puuhaminen sisältää ilmeisiä kompastumisriskejä.

Toki, mutta tuollaiset tulkinnat voi jättää omaan arvoonsa.

Eikä varsinkaan pykälän tulkintaa tule laajentaa. Pykälässä käsketään ylittämään rautatie viivyttelemättä. Ilmeisesti vedit kompastumisriskin aivan omasta päästäsi. Rikosoikeuden on oltava tarkkarajaista eli tuollaisia pykälän sanamuodon ulkopuolelle meneviä kehitelmiä ei voida ylipäätään sallia. Rangaistavien tekojen tulee olla selviä ja kompastumisen riskin lisääntymistä ei lainsäätäjä ole säätänyt rangaistavaksi.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #37 : Huhtikuu 16, 2014, 13:11:07 »

Riski piilee kai lähinnä siinä, että joku huomatessaan junan lähestyvän päättää poistua paikalta ja ylittäessään raidetta kompastuu.

Ennen tuosta radan yli kyllä kuljettiin jatkuvasti, se oli oikotie jos ei jaksanut kiertää sillan kautta.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #38 : Huhtikuu 16, 2014, 19:09:42 »

Tuossa tuleekin aika hyvin esiin asian rikosoikeudellinen puoli. Eli rikoslaissa kaikenlainen viivytteleminen tasoristeyksessä sekä kaikki asiaton oleskelu rautatiealueella on kielletty. Piste.

Jos asia olisi haluttu esittää väljemmin, se olisi voinut olla samantapaisessa sanamuodossa, kuin mitä harrastettiin joskus valtion virkaehtosopimuksessa, eli "tasoristeys on yleensä pyrittävä ylittämään viivyttelemättä, ellei erityistä estettä sen tekemiseen ole eivätkä muut seikat muuta vaadi". Siinä on jo niin monta jossia, että tuon perusteella ei saisi enää kirjoitettua sakkoa kenellekään siitä jalustan pystyttelystä.

Kokonaan toinen asia on tosiaan tuon rikoslain pykälän soveltaminen, jos teko on lievä, esim. tutkit Mierontiellä suljetulla osuudella rataa hieman lähempää tai ylipäätään teet jotain, mitä kukaan ei huomaa ja josta ei ole kenellekään haittaa. Mutta liikennöidyllä radalla loikkimisessa tulee helposti kynnys ylitettyä ja sitten, kun päätetäänkin viime hetkessä lähteä toiselle puolelle rataa kuvaamaan, otetaan kuvauskaveria hihasta ja vedetään mukaan, ja kuvauskaveri kompastuu, jää junan alle ja kuolee, niin siinä luetaan kyllä rikoslaki aika tarkkaan jo ihan murhasyytettä myöden.

Eli edelleen: 1. ei ikinä rata-alueelle eikä siis 2. aleta vorgissa arvioida julkisesti kuvanottotilanteen laillisuutta, koska kuva on jo otettu ja kuvaaja vastaa itse toimintansa laillisuudesta.

En itse näe näissä mitään varsinaista tulkinnanvaraisuutta.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #39 : Huhtikuu 16, 2014, 19:33:20 »

2. aleta vorgissa arvioida julkisesti kuvanottotilanteen laillisuutta

Kannattaisi itsekin noudattaa omaa neuvoaan.  Iskee silmää
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #40 : Huhtikuu 17, 2014, 00:53:18 »

2. aleta vorgissa arvioida julkisesti kuvanottotilanteen laillisuutta, koska kuva on jo otettu ja kuvaaja vastaa itse toimintansa laillisuudesta.

Tässä tapauksessa kuvaaja on tosin itse herättänyt keskustelun käyntiin kuviensa ottopaikan laillisuudesta.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #41 : Huhtikuu 17, 2014, 16:52:35 »

2. aleta vorgissa arvioida julkisesti kuvanottotilanteen laillisuutta

Kannattaisi itsekin noudattaa omaa neuvoaan.  Iskee silmää

En viitsi alkaa viilata pilkkua. Asiayhteys ja -sisältö tulivat varmaan selväksi kaikille muille lukijoille.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #42 : Huhtikuu 18, 2014, 12:59:22 »

Tähän outoon itseruoskinnan ilmapiiriin laitettakoon kuvamuisto vanhoilta huonoilta ajoilta. Takakireyttä ei oltu vielä keksitty, eivätkä kansalaiset kulkeneet lakikirja kourassa etsimässä itsestään ja toisista pykälärikkeitä ja pilkkuvirheitä. Sellaisina aikoina saattoi rautatielaitoksen henkilöstölehteen painaltaa oheisen piirroksen, eikä kukaan ymmärtänyt sitä kehotukseksi seisoskella haitarikameran hupun sisässä kiskoilla kun juna tulee. Näinä huonoina aikoina oli vielä käytössä ns. terve järki, ja hurtti huumorikin oli mahdollista raskaan työn lomassa, kuten lehtileike osoittaa.

Sittemmin tulivat uudet hyvät ajat, joiden henkisestä autuudesta tämäkin keskustelu on mainio esimerkki.


* yhtamatkaa.jpg (133.46 kilotavua, 1116x515 - tarkasteltu 843 kertaa.)
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #43 : Huhtikuu 19, 2014, 22:08:28 »

Ennen vanhaan kuljettiin aika huoletta pitkin radan vartta. Tuokin silta ylitettiin oikealla olevia lankkuja pitkin.
http://vaunut.org/kuva/9781?paik=Vaajakoski

Alun perin siinä ei ollut pitkittäisiä lankkuja ollenkaan, vaan astuttiin ratapölkyltä toiselle. Joku taisi sitten pudota sillalta koskeenkin kerran.
tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #44 : Huhtikuu 19, 2014, 23:11:47 »

Minäkin olen aikanaan käyttänyt siltaa oikotienäni ja varsin useasti. Kanavuoressa oli polku joka myötäili rataa ja Ruokosaaressa siirryttiin taas radalle jotta päästiin kätevästi ja vaivattomasti Leppälahteen. Leppälahdessahan saattoi aikanaan kuvata vaikkapa Hv kolmosia jos muuta kuvattavaa ei keksinyt. Eihän se nyt kovin vaarallista silloin ollut, oikeastaan se oli aivan normaalia liikkumista paikasta toiseen, ei sen kummempaa.   Virnistää

Erään, nykyisin tuomittavan, ”oikopolku seikkailun” kuva: http://vaunut.org/kuva/40619?paik=Lepp%C3%A4lahti
tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #45 : Huhtikuu 20, 2014, 12:19:46 »

Rautatiet ovat olleet iät ajat yleisiä oikoreittejä, vaikka virallisesti vastuu täytyy siirtää "rikkomuksen" tekijälle. Näinhän järjestäytynyt yhteiskunta toimii. Aikoinaan 1950-luvun alussa, kun Summan tehtaan rataa rakennettiin, kyläläiset olivat hyvillään, kun saatiin oikotie sataman puolelle. Hillonlahden pohjukan yli tuli n.300 m:n pituinen penger ja sen pohjoispäähän 15 m:n pituinen levypalkkisilta avoimin pölkkyvälein http://vaunut.org/kuva/76905?u=1375&paik=Hamina+%28uusi%29 (Kuvassa se on jo vaihdettu betonisillaksi). Pikkupoikana pelotti mennä sillasta yli. Piti mennä "karhunkäyntiä" (kädetkin tarvittiin avuksi). Aina ihmeteltiin, miten lastipullon, ja vähän enemmänkin, saaneet humalaiset sillasta selvisivät. Mutta kenenkään ei tiedetty sillalta pudonneen.

Naapurissakin nämä hommat hallittiin sujuvasti. Vakkolahden penger Sortavalassa on vilkas "jalkakäytävä". Kumeasti torveaan töräytellen veturi hätisteli kulkijoita loitommalle http://vaunut.org/kuva/28724?u=832&paik=Sortavala    
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2014, 22:08:27 kirjoittanut Tapio Muurinen » tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #46 : Huhtikuu 21, 2014, 07:24:03 »

On tietenkin lähtökohtaisesti erittäin asiallista varoitella junakuvauksen vaaroista ja yleensäkin liikkumisesta rautatiealueella. Lähtökohtaisesti rautatiealueella liikkumisesta pitääkin varoitella. Mutta jos keskustelussa aletaan päätyä siihen, että jopa laillisesta tasoristeyksestä rautatietä ylitettäsessä kuvan näppääminen nopeasti  kiskojen kohdalta  (vaaraa aiheuttamatta) on kiellettyä, niin kysymys on mielestäni jo suoranaisesta niuhottamisesta.

Jos rautatieläiset tällaisia tulkintoja esittävät vedoten jopa rikoslain rikkomiseen, niin olisikohan ensin hyvä miettiä että onko kaikki oma toiminta mennyt kaikilta osin ihan lakien mukaan. Tarkoitan esim. netistäkin löytyvää työtuomioistuimen ratkaisua TT:2014-48
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 739


« Vastaus #47 : Huhtikuu 25, 2014, 22:48:38 »

Hyvistä lupauksista huolimatta tuli taas tehtyä vähän syntiä Viron-matkalla. Pistän huomenna pari kuvaa nähtäville.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #48 : Huhtikuu 29, 2014, 21:14:12 »

Eero hyvä, jos tälle palstalle joku, jolla on kytköksiä rautateiden toimintoihin, antaa lausuntoja että "kyllähän radalle saa mennä, kun ei aiheuta vaaraa. Kuvatkaa vain ihan vapaasti", niin mitä luulet ko. henkilön pomon sanovan? "Annoit sitten niille tyypeille luvan keikkua ratapihoilla?" ja varsinkin jos jotain tapahtuu "niinmutku se sano et kyllä täällä kuvata saa" ja parhaillaan toista kuvaajaa kerätään ruumisautoon. "Viitanen hautaa halvalla. Ja syvälle. "

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2418


« Vastaus #49 : Huhtikuu 29, 2014, 21:43:27 »

Ennen vanhaan sai itse vastata itsestään. Ainakin vissien kommervenkkien jälkeen. Nyt en ole 15 vuoteen testannut haluaako joku muu vastata minun liikkumisestani valtion mailla, olkoon vaikka oy -muotoinen valtio. 
http://vaunut.org/kuva/63589

Ainakin täysikäisten pitäisi itse vastata itsestään eikä muiden.

Minä olen aina kehunut, että kun Norrköpingissä puomit laskeutuu (aika tiuhaan), niin kukaan ei ylitä rataa. Pari viikkoa sitten palautin yhdelle veturinkuljettajelle "lennossa" hänen lainaamiaan kuvia ja todistin seuraavaa episodia:
Juna (eri kuin kaverini ajama) oli lähdössä ja puomit laskeutuivat. Kaksi tyyppiä hyppäsi niiden ohi ja junan kuski töräytti torvea. Minun laiturini ohittaessaan tyypit puhuivat tällä kielellä mitä siteeraan: " Mitä vit..ua se tööttää, eihän se edes ollut liikkeellä". Se siitä 5 vuoden 6 kuukauden havaintojen kehusta, ettei kukaan mene laskeutuneiden puomien ohi.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Kuvaaminen radalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina