Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suomen Rautatiemuseo sai uuden logon  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« : Toukokuu 22, 2013, 20:17:29 »

Suomen Rautatiemuseo on ottanut käyttöönsä uuden logon, jonka on suunnitellut hyvinkääläinen Intro Design.

Uusi logo tuo 115-vuotiaan Rautatiemuseon kasvoihin uutta väriä ja se otetaan käyttöön touko-kesäkuun aikana kaikessa museon viestinnässä. Uuden tunnuksen lähtökohdaksi valittiin kaikille tuttu höyryveturi, punainen väri antaa logolle arvokkuutta. Myös verkkosivut uudistuvat ennen kesäkauden avausta sekä sisällöltään että ulkoiselta ilmeeltään.


* image.jpg (7.58 kilotavua, 160x120 - tarkasteltu 270 kertaa.)
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #1 : Toukokuu 22, 2013, 21:00:27 »

Pakko kritisoida logon kirjoitusasua, tämä menee samaan sarjaan "LIIK ENNE VIRA STO"-logon kanssa. Jos punaisen värin on tarkoitus antaa logolle arvokkuutta, niin ikävä, että se pilataan kuitenkin väärin kirjoitetulla yhdyssanalla.
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #2 : Toukokuu 22, 2013, 21:21:38 »

Minusta hyvä logo. Tuon höyryveturin voisi tarvittaessa tehdä sapluunalla maalattavaksi. Vanha logo oli minusta omituinen nimenomaan museon logoksi. Siinähän ikään kuin 80-90-l tyyliin tyylitelty luotijuna menee kirjainten sisällä. Minusta se oli museon logoksi liian moderni. Tyyliseikka tai ei, nykyisessä älyttömän paljon yhdyssanavirheitä vilisevässä mediassa soisin silti tavuviivan rautatie-sanan jälkeen.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #3 : Toukokuu 22, 2013, 21:25:40 »

Pakko kritisoida logon kirjoitusasua, tämä menee samaan sarjaan "LIIK ENNE VIRA STO"-logon kanssa. Jos punaisen värin on tarkoitus antaa logolle arvokkuutta, niin ikävä, että se pilataan kuitenkin väärin kirjoitetulla yhdyssanalla.
http://www.introdesign.fi/: Eri koista yhteen sattumaa on tämä että "VR 150 juhla vuoden tapahtumia valo kuva näyttely Helsingin pää rauta tie asemalla. Suunnittelu Intron käsi alaa" ja sitten "Tyylikkäästi ajassa - näyttely avattu. Kello museo". Nämä hän ovat nyt kytketty päivän huippu uutisessa toisiinsa.

Ja sitten pää asia: laittaa sen puuttuvan viivan (-) nyt siihen SRM:n logoon, ennen kuin on lopullinen lanseeraus ensi kuussa.

Lisätään tähän vielä, että SRM:n nykyinen/edellinen logo on myös samasta mainostoimistosta: http://www.introdesign.fi/portfolio/visuaalinen-ilme/
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2013, 21:39:26 kirjoittanut Jorma Rauhala » tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #4 : Toukokuu 22, 2013, 21:45:07 »

Höyry junan figuuri ja viereen teksti Suomen rauta tie museo, eipä tuon tason ahaa elämystä olisi ilman ammatti suunnittelu toimistoa syntynytkään.

Melkein rauta tie fontin käytöstä kuitenkin papu Kaija merkki.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 150


« Vastaus #5 : Toukokuu 23, 2013, 06:47:08 »

Höyry junan figuuri ja viereen teksti Suomen rauta tie museo, eipä tuon tason ahaa elämystä olisi ilman ammatti suunnittelu toimistoa syntynytkään.

Melkein rauta tie fontin käytöstä kuitenkin papu Kaija merkki.

Nykytyylin mukaanhan tämä olisi pitänyt suunnitella seuraavanlaisesti:
Suom
enraut
atiem
useo

Tähän vielä joka rivin kirjaimet eri sävyillä, niin jo olisi moternia ja silmää hivelevää.  Iskee silmää
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #6 : Toukokuu 23, 2013, 18:33:41 »

Nykytyylin mukaanhan tämä olisi pitänyt suunnitella seuraavanlaisesti:
Suom
enraut
atiem
useo

Tähän vielä joka rivin kirjaimet eri sävyillä, niin jo olisi moternia ja silmää hivelevää.  Iskee silmää
Näin on! Hymyilee leveästi
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #7 : Toukokuu 25, 2013, 17:15:12 »

Suomen Rautatiemuseo on ottanut käyttöönsä uuden logon, jonka on suunnitellut hyvinkääläinen Intro Design.

Uusi logo tuo 115-vuotiaan Rautatiemuseon kasvoihin uutta väriä ja se otetaan käyttöön touko-kesäkuun aikana kaikessa museon viestinnässä. Uuden tunnuksen lähtökohdaksi valittiin kaikille tuttu höyryveturi, punainen väri antaa logolle arvokkuutta. Myös verkkosivut uudistuvat ennen kesäkauden avausta sekä sisällöltään että ulkoiselta ilmeeltään.

Minusta tämä logotyyppi on sinänsä hyvä, että siitä nk. MIELTÄÄ välittömästi mistä asiasta on kysymys. Viime vuosikymmeninä piirretyistä firmojen, laitosten ym. logotyypeistä Suomessa nimittäin noin sata prosenttia on täysin mitäänsanomattomia = anonyymejä LÄISKIÄ. Joita sitäpaitsi vaihdetaan vähän väliä mm. yritysten fuusioitumisen yhteydessä.
     Tuo Rautatiemuseon entinen logo on nimenomaan LÄISKÄ eikä mitään muuta. Minulle se toi heti mieleen tikan,  joka on takonut puuta mutta ei ymmärtänyt lopettaa ajoissa niin koko pää upposikin rungon sisään. Jos olisi pitänyt arvata ennenkuin tiesi, niin olisin ehdottanut metsurien työkalustoa rakentavaa konepajaa.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #8 : Toukokuu 25, 2013, 19:02:55 »

Tämä tuo mieleen Riihimäen kaupunginmuseon logonvalinnan 1990-luvun lopussa. Satuin olemaan silloin ko. museossa töissä ja pääsin siksi seuraamaan tilannetta lähietäisyydeltä, vaikkakaan en juurikaan vaikuttamaan päätökseen. Siellä olivat viime vaiheessa vastakkain eräänlaiseen rustiikkiin tyyliin tehty ikkunakuvio, jonka rinnalla oli museon nimi, ja pyöreä logo, jonka keskellä oli museon porraskaiteesta tyylitelty kuvio ja kehänä museon nimi. Henkilö, jolle viimeinen sana kuului, puolusti aluksi kiivaasti tuota ensiksi mainittua vedoten siihen, miten se kuvastaa kotiseutuhenkeä jne. Onneksi kuitenkin hänen päänsä saatiin kääntymään ja museon logoksi tuli tuo abstraktimpi vaihtoehto, joka kestää aikaa huomattavasti paremmin. Se on yhä käytössä, mutta jostakin syystä sitä ei nyt enää löydy museon verkkosivulta. Liittynee kaupungin visuaalisen ilmeen yhtenäistämiseen niin, että näkyvillä on vain kaupungin yleinen logo.

Koska en ole graafisen suunnittelun ammattilainen, voinen esittää SRM:n uudesta logostakin aivan maallikon mielipiteen: se on yksinkertaisesti typerä.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #9 : Toukokuu 26, 2013, 13:38:00 »

Höyry junan figuuri ja viereen teksti Suomen rauta tie museo, eipä tuon tason ahaa elämystä olisi ilman ammatti suunnittelu toimistoa syntynytkään.

Melkein rauta tie fontin käytöstä kuitenkin papu Kaija merkki.

Onkohan jopa sama fontti, jota käytin vuonna 2008, kun suunnittelin Rautatiemuseopäivälle graafisen ilmeen. Laadin tapahtumalle mainos- ja opastemateriaalit mediatekniikan opinnäytetyönä ja luovutin materiaalin käyttöoikeudet museolle sekä mainostoimistolle.

Olipa fontti lähtöisin mistä hyvänsä, hienoa, että siinä on nähtävissä perinteistä rautatiehenkisyyttä. Ihan aidon "rautatiefontin" käyttäminen olisi hieman mutkikkaampi juttu.

Mainittakoon vielä, että puuttuva tavuviiva aiheuttaa ärtymystä täälläkin.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #10 : Toukokuu 26, 2013, 14:32:30 »

Höyry junan figuuri ja viereen teksti Suomen rauta tie museo, eipä tuon tason ahaa elämystä olisi ilman ammatti suunnittelu toimistoa syntynytkään.

Melkein rauta tie fontin käytöstä kuitenkin papu Kaija merkki.

Onkohan jopa sama fontti, jota käytin vuonna 2008, kun suunnittelin Rautatiemuseopäivälle graafisen ilmeen. Laadin tapahtumalle mainos- ja opastemateriaalit mediatekniikan opinnäytetyönä ja luovutin materiaalin käyttöoikeudet museolle sekä mainostoimistolle.

Olipa fontti lähtöisin mistä hyvänsä, hienoa, että siinä on nähtävissä perinteistä rautatiehenkisyyttä. Ihan aidon "rautatiefontin" käyttäminen olisi hieman mutkikkaampi juttu.

Mainittakoon vielä, että puuttuva tavuviiva aiheuttaa ärtymystä täälläkin.
Tästä näkee nimenomaa,että kysymys on RAUTATIEasiasta, eikä esim. taaskin fuusioituneesta pankkiketjusta, tai mahdolisesti vakuutusyhtiöstä. Höyryveturin hahmo ei totisesti ole mitäänpaljastamaton LÄISKÄ.
     En ymmärrä, millä tavalla punainen väri antaa arvokkuutta - viellä kaksi vuosikymmentä sitten se oli ennen kaikkea kommunistien tunnusväri. Eli mainostoimistojen kapulakieltä käyttäen, "osa visuaalista imagoa". No, sehän on nyt enemmän tai vähemmän historiaa ainakin nuoren väen ajatusmaailmassa.
    Tähän väri sopii kuitenkin hyvin! useimmat niistä parjaamistani läiskälogoista ovat myös väritykseltään platkuja esim.  jonkinlaista siniharmaata, tai vihertävää. Hyvän tunnuksen tulee erottua joukosta. Kirkkaanpunaisen värin huomioarvo tässä yhteydessä, on ERINOMAINEN.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #11 : Kesäkuu 13, 2013, 21:56:13 »

Uusi logo on nyt osana museon uusia sivuja, ilman tavuviivaa - valitettavasti.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #12 : Kesäkuu 14, 2013, 13:12:43 »

Uusi logo on nyt osana museon uusia sivuja, ilman tavuviivaa - valitettavasti.
Ainakin se on oikea logo jonka sisällön Matti ja Liisa myös ymmärtänevät, eikä mikään suomalaisten graafikkojen tavanmukainen, mitäänsanomaton LÄISKÄ.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suomen Rautatiemuseo sai uuden logon  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina