Asemien muutetut nimet

<< < (5/8) > >>

Jimi Lappalainen:
Ja eikös Kupittaasta pitänyt tulla Datastop, viereisen Datacity -kompleksin mukaan?

Eljas Pölhö:
Toisessa ketjussa on näitä nimimuutoksia lisää  http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,42.msg15773.html#msg15773

Tästä ketjusta puuttuvat esim. Verkko - Verkkolampi, Tomitsa - Suolusmäki, Karamäki - Karanmäki, Onoila - Paasioja, Orsi - Orsijoki, Kylänen - Puujoki, Päsi - Päsinselkä, Nyrkki - Nirkki, Karsikko - Tarsala, Paja- Pajusuo, Tokari - Tokkari, Vatsjärvi - Vaatsjärvi, Salma - Tsolma, Uksi - Padasoja, Sunu - Suunu, Mäkiselkä - Mäenselkä, Ilmaselkä - Ilomaselkä, Tarisma - Keträjärvi, Ketro - Uutela, Käpyselkä - Käppäselkä, Uunitsa - Unitsa, Vitska - Vitsakylä, Pindusi - Pintuinen, Nuoli - Pintuislampi, Malu - Pienikylä, Manssila - Rajakontu, Tuulos - Tuuloksenjoki, Aunus - Aunuksenlinna ja pari syrjäraidetta: Alasyväri - Pokra ja Vaaseni - Vaasenin satama.

Juha Kutvonen:
Jatketaan Eljaksen "Itä-Suomen" listaa näillä:

Pietari - Leningrad - Pietari
Petroskoi - Äänislinna - Petroskoi

Onko muuten Nokka nykyinen Luoma, vai sijaitsiko se Mankin ja Luoman välissä?

Rainer Silfverberg:
Lainaus käyttäjältä: Jimi Lappalainen - Kesäkuu 30, 2013, 23:05:43

Ja eikös Kupittaasta pitänyt tulla Datastop, viereisen Datacity -kompleksin mukaan?

Sekin oli yksi vaihtoehto Kupittaalle, mutta ei niin vakavasti mietitty.

Turussa oli muuten aikoinaan kaksi "Turku Satamaa", eli matkustajajunien raiteita kulki satamassa kahteen eri paikkaan koska Vikingin ja Siljan terminaalit olivat aluksi aika kaukana toisistaan. Vikingin terminaalin ja Turun Linnan viereisista raiteista käytettiin myös nimeä "Linnansatama" ja sinne ajettiin enimmäkseen lättähatuilla kun taas varsinainen "Turku satama" jonne laivapikajunat ajoivat oli Siljan terminaalin vieressä. Raiteet kahdessa eri paikassa ehti olla käytössä vain muutama vuosi kunnes satamaraiteet rakennettiin uudelleen niin että molempien varustamojen terminaaleista pääsi kohtalaisen hyvin kävellen junaan.

Lisäksi oli Turussa aikoinaan "Ikituuri" niminen seisake silloisen "Rantasipi Ikituuri" nimisen hotellin, nykyisen kylpylähotelli Caribian kohdalla. Hotellin ja seisakkeen nimi tuli "Gaudeamus igitur" -laulusta koska vieressä oli Turun Ylioppilaskylä. Seisaketta käytettiin vain eri tilauksesta eli normaalisti junat eivät pysähtyneet sillä mutta joskus saattoi pysähtyä jos jokin iso seurue oli menossa kyseiseen hotelliin.

Lainaus

Onko muuten Nokka nykyinen Luoma, vai sijaitsiko se Mankin ja Luoman välissä?

Oli.  Entinen Luoma taas sijaitsi kehäkolmosen radan ylittävän sillan kohdalla.

t. Rainer

Rainer Silfverberg:
Muistaako kukaan, oliko Kotkan sataman nimi aikaisemmin Kotka keskusta?

Sen ainakin muistan että Vaskiluoto muutettiin Vaasan satamaksi.

Joskus vuosisadan alussa muutettiin "Wanda" niminen pysäkki pääradalla joko Puistolaksi tai Tapanilaksi.

Aika monet asemat etelä-Suomessa saivat suomenkielisiä nimiä vasta Suomen itsenäistymisen jälkeen. Esim Kauniainen oli pelkkä Grankulla 1940-luvulle asti.

Pekästään ruotsinkielisistä nimenmuutoksia ovat merkittävimpiä Fredriksberg -> Böle sekä Gamlakarleby ->Karleby (kunnan ruotsinkielisen nimen muutoksen yhteydessä)

VR:n aikatauluihin tulivat ruotsinkieliset käännökset Lahdelle (Lahtis), Iisalmelle (Idensalmi), Mikkeli (St Michel) vasta 1990-luvulla.

t. Rainer

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu