Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Kesäkuu 11, 2009, 05:31:52 »

Työtaistelu uhkaa pysäyttää koko Suomen junaliikenteen vuorokaudeksi maanantain vastaisesta yöstä alkaen. Rautatieläisten liitto ja Rautatievirkamiesliitto suunnittelevat ulosmarssia. Rautatieläisten liiton puheenjohtajan Vesa Maurialan mukaan liitot päättävät asiasta torstain aikana.

Liittojen mielenilmaus suuntautuisi valtion omistajaohjauksen kovenemista vastaan. Protestoinnin kohteena ovat myös VR:n suunnittelemat lomautukset, joista yhtiö ilmoitti toukokuussa. Rautatieläisten liittoon kuuluu noin 14 000 jäsentä, muun muassa konduktöörejä. Rautatievirkamiesliittoon kuuluu noin 1 500 toimihenkilöä.

hesari

 
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2009, 08:05:01 »

Vielä on siis maailmassa yksi suojaisa saareke, jossa ei ole havaittu, että nyt on lama ja laman vuoksi tavarakuljetukset ovat vähentyneet.

Siinä missä muilla aloilla lama merkitsee lomautuksia ja irtisanomisia, rautatietyöläisten pitäisi saada olla immuuneja kaikelle pahalle ja jatkaa työtään kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ilmeisesti jonkun pitäisi sitten maksaa tämä etuoikeus, ehkä meidän asiakkaiden?
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Juha Pokki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2009, 12:03:05 »

Lainaus
"Se ajattelu, että VR:n päätehtävä on kuljettaa turvallisesti ihmisiä ja tavaroita, on jäänyt liiaksi markkinavetoisen ajattelun alle", Mauriala sanoo.

Lisäksi VR on viime vuosina tahkonnut historiansa parhaat tulokset. Ehkäpä nämä ovat ne syyt, jotka saavat kyseiset liitot kyseenalaistamaan lomautusten oikeutuksen.

Ainoa "etuoikeus" taitaakin olla osakkeenomistajien oikeus maksimaalisiin vastineisiin sijoitukselleen ja sen maksavat, kuten aina, asiakkaat. Nyt kuitenkin myös yrityksen työntekijät joutuvat tavallaan maksumiehen rooliin mikäli lomautuksia tapahtuu. Konsernin tavoite lomautuksilla ei taida nimittäin olla mikään "viimeinen oljenkorsi jolla pulju saadaan juuri ja juuri pysymään pinnalla näinä vaikeina aikoina" vaan keino jolla osakkeen arvo saadaan säilytettyä melko samoissa asemissa kuin parempina aikoina. Siksipä on oikeutettua, että työntekijät käyttävät heille annettua lakko-oikeutta eivätkä mene kuin pässit narussa mihin käsketään.

// lainaus kuntoon
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2009, 09:52:22 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2009, 12:30:33 »

Lisäksi VR on viime vuosina tahkonnut historiansa parhaat tulokset. Ehkäpä nämä ovat ne syyt, jotka saavat kyseiset liitot kyseenalaistamaan lomautusten oikeutuksen.
Juuri tätä ristiriitaa pitää ihmetellä. Hyvästä tuloksesta henkilöstö haluaa osansa, mutta sitten kun työnantajalla menee huonosti, sopeuttamistoimia ei saisi tehdä, ja ryhdytään lakkoon. Itsekästä kermankuorintaa.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Juha Pokki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2009, 12:44:06 »

Niin eli kun itsekkäiden kermankuorijatyöntekijöiden avulla on saatu hyvä tulos aikaan, on heille ihan oikein pieni pakkolomautus kiitokseksi?  Huh

En tunne VR:n palkkausjärjestelmää, mutta millä tavalla henkilökunta on hyötynyt hyvästä tuloksesta? Onko jaettu/vaadittu/saatu bonuksia tai palkankorotuksia vai mikä on tuo mainittu osa ja varsinkin kerma jonka henkilökunta haluaa? Minä olen käsittänyt, että he haluavat vain ihan normaalin liksan työstä jota tekevät ja mahdollisuuden tehdä sitä työtä.

Lakko-oikeus on kirjattu lakiin myös sen takia, että ilman mahdollisuutta vastatoimiin nähtäisiin näitä "sopeuttamistoimia" huomattavasti enemmän ja löyhemmin perustein kuin nykyään. Jos työntekijät ja järjestöt suostuisivat aina sokeasti kaikkiin toimiin mitä yritysten talousosastot laskevat, olisi keskimääräinen tuntipalkka luultavasti siinä kolmen euron kieppeillä, työviikot kuusipäiväisiä ja vuosilomia viikko...Siis parhaassa tapauksessa.
tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2009, 15:54:49 »

Varsin ruusuiseksi kuvittelit työntekiän osan. Hymyilee leveästi
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #6 : Kesäkuu 11, 2009, 16:08:43 »

Minä olen käsittänyt, että he haluavat vain ihan normaalin liksan työstä jota tekevät ja mahdollisuuden tehdä sitä työtä.
Niin. Nyt vain sitä työtä ei ole, kun ei ole kuljetettavaa. Kuten ei ole venetehtaalla venetilauksia tai höyläämöllä lautatilauksia (todellisia esimerkkejä). Silloin supistetaan tuotantoa, pannaan linjoja kiinni ja joudutaan lomauttamaan ihmisiä. Yksi ja toinen meistä on tämän työpaikoillaan jollakin tavalla kokenut. Säästetään, eletään sen mukaan kuin yrityksen tuote menee kaupaksi.

Mikä tekee rautatieläisistä jotenkin oikeutettuja olla kaiken tämän yläpuolella ja "mahdollisuuteen tehdä sitä työtä", jota nyt ei vain kertakaikkiaan ole?
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #7 : Kesäkuu 11, 2009, 22:03:22 »

Petri kirjoittaa asiaa. Jokainen, joka ei usko, voi kokeilla ryhtymällä yrittäjäksi. Minä olen sen jo tehnyt, 7 vuotta on siitä kokemusta. Yrityksen olemassa olon tarkoitus on tuottaa voittoa omistajalleen, näin se vaan on.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #8 : Kesäkuu 12, 2009, 00:58:24 »

Juuri tätä ristiriitaa pitää ihmetellä. Hyvästä tuloksesta henkilöstö haluaa osansa, mutta sitten kun työnantajalla menee huonosti, sopeuttamistoimia ei saisi tehdä, ja ryhdytään lakkoon. Itsekästä kermankuorintaa.

Petri, olisimme varmasti ilomielin olleet ottamassa vastaan hyvästä tuloksesta vuosien mittaan kertyneitä bonuksia ja vaikka optioita. Hiljaista on ollut suorittavan tason rautatieläisen pankkikonttorissa. Eipä ole leivän päälle ollut voita ihmeellisempää laitettavaksi, vaikka olisi painanut useita kolmen viikon työjaksoja ylitöitä myöten "tunnit tappiin". Pienet ylityökorvaukset ovat olleet saatavia menetetystä vapaa-ajasta perheiden, ystävien, sukulaisten tai kavereiden seurasta. Töissä ollaan painettu niin joulut, uudet vuodet, vaput, juhannukset kuin mitä ihmeellisemmät tapahtumat, joita Suomessa riittää joka viikolle jossakin. Suurimmat huomionosoitukset on saanut lukea henkilöstölehdestä, jossa on mainittu kiitokset hyvän tuloksen tekemisestä. No, ei sovi unohtaa jonain tiettynä päivänä tarjottuja kakkukahveja - yleensä ne on ollut jaossa yhtenä päivänä, joka on tietenkin sattunut vapaapäivälle... Niin no, kissahan se kiitoksella elää...

Elämä on valintoja ja meistä rautatieläisistä suurin osa varmasti pitää työstään. Olemme kaikesta huolimatta yhtä suurta perhettä, jotka aamusta toiseen jaksamme herätä toisten vielä kylkeä kääntäessä palvelemaan suurta asiakaskuntaamme - satoi tai paistoi, tuulessa ja tuiskussa. Nukkumaan menemme, kun toiset ovat jo useita tunteja olleet katselemassa hyviä öitä, kauniita unia - laivoja ja junia...

Yhden päivän poissaolo töistä, kuten tällä hetkellä näyttäisi tapahtuvan, voi olla herättävä kokemus. Edellisestä mielenilmauksesta on jo niin kauan aikaa, että suurelle osalle nykyisistä rautatieläisistä tämä on varmasti ensimmäinen kerta. Teemme työtä, jolla on merkitystä. Emme ole ainoastaan pelinappuloita siirtämässä ihmisiä paikasta A paikkaan Ö, vaan myös ihmisiä. Olemme "yhteisellä matkalla", kuten uusin mainoslausekin toteaa. Maanantaina sitä ei olla, mikäli mielenilmaisu toteutuu. Tiistaina kuitenkin herätyskellot soivat jälleen kello 2 aikoihin ensimmäisten rautatieläisten kotona ja sama arki alkaa, jatkuakseen aamusta toiseen...

Pääjohtaja Kuitunen osoitti omalla esimerkillään näkemyksensä valtion omistajaohjauksesta. Nyt näyttäisi olevan osan henkilökunnasta vuoro.

Perjantaina eri viestintävälineistä saadun tiedon mukaan järjestetään tiedotustilaisuus asiaan liittyen, jolloin saadaan vahvistus tulevasta. Odotan mielenkiinnolla ja toivon jo valmiiksi ymmärrystä myös rautatieläisille. Kyseessä on vain yksi päivä elämässä, ei maailmanloppu, vaikka se joillekin saattaa siltä tuntua. Jos mielenilmaus toteutuu, niin tiistaina kuitenkin tavataan - junassa.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #9 : Kesäkuu 12, 2009, 09:03:00 »

Rautatieläisten Liiton ja Rautatievirkamiesliiton tiedotustilaisuus mielenilmauksesta

Aika: perjantaina 12.6. klo 10.30 alkaen
Paikka:  Hakaniemenranta 1, Helsinki, SAK:n talo katutaso

Helsingin Sanomat uutisoi tänään Rautatieläisten Liiton ja Rautatievirkamiesliiton (RVL) mielenilmausaikeista. Vaikka liitot itse eivät ole vielä virallisesti tiedottaneet mitään, niin uutinen pitää siinä mielessä paikkansa, että jäsenistöllä on tarvetta tällaiseen mielenilmaukseen.

Päätös mielenilmauksen järjestämisestä, ja asian käsittely ovat liittojen hallinnoissa vielä kesken. Asiasta tiedotetaan edellä mainittuna aikana.

Lyhyesti mahdollisen mielenilmauksen taustoista. Henkilöstön tyytymättömyyden syynä on valtionyhtiöiden omistajaohjaus, jolta rautatieläiset vaativat VR:n pitkäjänteistä kehittämistä pikavoittojen sijaan. Rautatieläiset ovat panneet merkille kielteisen kehityksen valtionyhtiöissä niiden omistajaohjauksen siirryttyä uuteen omistajaohjausosastoon. Yhtiöitä kehitetään lyhytnäköisesti ja henkilöstöpolitiikkaa koventamalla, mikä ilmenee muun muassa massiivisina lomautuksina valtionyhtiöissä (VR, Finnair, Itella).

Lisätietoja:
Vesa Mauriala, Rautatieläisten Liiton puheenjohtaja 040 530 9702
Tarja Turtiainen, Rautatievirkamiesliiton (RVL) puheenjohtaja 040 765 4792
Maarit Uusikumpu, Rautatieläisten Liiton tiedotussihteeri 041 548 1320

Lähde www.rautl.fi
tallennettu
Bo Jansson
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #10 : Kesäkuu 12, 2009, 09:54:58 »

Ottamatta sen enempää kantaa nyt käsillä olevaan ulosmarssin syihin totean että kyseessä kuitenkin on mielenilmaisu, ei lakko. Kun mikä tahansa työnantaja päättää estää työnteon lyhyemmäksi tai pidemmäksi aikaa merkitsee se työntekijän kannalta palkanmenetystä.

Useimmilla tavallisilla ihmisillä ei ole palkkapäivää edeltävänä päivänä tilillä mitään suuria summia. Kun pitää mielessä että oikeus työttömyyspäivärahaan alkaa 7 työpäivän omavastuuajan jälkeen ja että käsittelyajat työttömyyskassoilla on tänä päivänä melko pitkät on selvää että työntekijöillä on oikeus ilmaista näräänsä.

Olen itse ollut 80-luvulla yrittäjä ja on selvää että yrityksen tavoite on tuottaa voittoa. Yksityistämisen onneen en kuitenkaan aina usko. Olen siis sitä mieltä että kaikilla työntekijöillä, myös näillä,  on oikeus ilmaista mielipiteensä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Kesäkuu 12, 2009, 09:56:02 »

Junalakko alkaa maanantaiaamuna kolmelta:

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/06/junalakko_alkaa_800530.html

Työtaistelu toimenpiteenä on lain työntekijöille suoma oikeus. Samalla kuitenkin pitäisi muistaa kunnioittaa voimassaolevaa työehtosopimusta työrauhavelvoitteineen. Tässä kuitenkin on kyse työntekijöiden mielenilmauksesta valtion omistajaohjauspolitiikkaa vastaan, ei esimerkiksi työnantajan julistamasta työsulusta jolloin työntekijä ei halustaan huolimatta pääse töihin. Työntekijän kannalta yhtäkaikki, päivän palkka jää saamatta. Toivottavasti se kannattaa tällä kertaa. Paperiteollisuudessa, jossa yhtälailla voitollisten vuosien jälkeen on saneerattu henkilöstöä raskaalla kädellä nämä muutaman päivän mielenilmauslakot milloin minkäkin yksikön lakkauttamista tms. vastaan ovat olleet näennäisesti yhdentekeviä työnantajan päätösten pysyessä muuttumattomina. Joukkovoiman osoitus se kuitenkin työnantajan suuntaan on ollut.

Eräänä yksityiskohtana VR Cargon vaikeuksiin, vaikkei ne mitenkään liitykään nyt tulossa olevaan mielenilmaukseen, kannattaa vilkaista www- sivulta http://www.vrcargo.fi/fin/palvelut/metsateollisuus.shtml millaisilla puujaloilla VR Cargon business seisoo:

Yli 60 prosenttia yrityksemme kokonaisvolyymista on joko metsäteollisuuden raaka-aine- tai tuotekuljetuksia.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2009, 10:12:05 kirjoittanut Jarkko Voutilainen » tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2009, 10:16:58 »

Petri Pentikäinen on ilmeisesti omistavaan luokkaan kuuluva ihminen, jonka mielestä "huonoina aikoina" varsinkaan ei saa olla työpaikan menettämisen uhalla eri mieltä työnantajan kanssa esim. palkkauksesta ja työoloista. Toivottavasti tällaiset mielipiteet jäävät marginaalisiksi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Kesäkuu 12, 2009, 11:02:49 »

Petrillä ja kaltaisellaan tavalla ajattelevilla lajitovereilla on semmoinen vakaa käsitys, että ihminen on olemassa taluselämää varten. Minä taas katson, että talouselämä on ihmistä varten.

Sinänsä on hassua, että minun tavallani ajattelevia haukutaan kommareiksi kun Petrin tapa ajatella on selkeästi reaalisosialismille ominainen.
tallennettu
Jaakko Laaksonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #14 : Kesäkuu 12, 2009, 11:08:54 »

Mielenilmaisu on siis suunnattu omistajaohjausta kohtaan sekä VR:n tavaraliikennelomautuksia vastaan. Poliittista tässä lakossa ei ole mikään, vaan kvarttaalitaloudesta tullut ahneus. Kun mikään ei riitä, niin ollaan tässä tilanteessa. On aivan sama, ovatko päättämässä demarit tai kepu tai joku muu poliittinen taho, tylyys jatkuu. Kukapa ei muistaisi demareiden ministeri Huovista, joka oli aivan hukassa Kemijärven junakapinassa. On hyvä, että edes joku uskaltaa panna ahneudelle hanttiin!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Kesäkuu 12, 2009, 11:44:32 »

Asiasta tiedottaa Rautatieläisten liitto ry nettisivuillaan:

http://www.rautl.fi/ajankohtaista/?a=show&id=275

"Mielenilmauksen kohteena on valtionyhtiöiden omistaja-ohjaus, jolta rautatieläiset vaativat VR:n pitkäjänteistä kehittämistä yhteistyössä työntekijöiden kans-sa pikavoittojen sijaan."

ja

"Lisäksi rautatieläiset ovat tyytymättömiä radanrahoituksen riittämättömyyteen."

VR Cargon lomautuksista mielenilmaisun kohteena ei puhuta suoraan, ainoastaan valtionyhtiöiden omistajaohjauksesta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Kesäkuu 12, 2009, 12:03:54 »

Kyllä fakta tässä asiassa on se, että osakeyhtiön ainut tavoite on pyrkiä maksimoimaan voitto ja omistajilleen kanavoituva rahamäärä. En ole koskaan kuullut liikeyrityksistä, joiden tavoite ei olisi tämä. Yhdistykset, säätiöt, virastot sun muut ovat asia täysin erikseen, mutta aidon ja oikean osakeyhtiön tavoite on vain ja ainoastaan edellä mainittu. Sympatiaa tunnen toki työntekijöitä kohtaan tässä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että heikkoina aikoina henkilöstömäärää tulee sopeuttaa vastaamaan tarjolla olevan työn määrää.

Kokonaan toinen asia on sitten se, onko VR:n yhtiömuoto oikea, jos mietitään VR:ää yhteiskuntavastuullisena toimijana. Mielestäni vastaus on "ei". Mutta niin kauan kuin VR on osakeyhtiö, sitä koskevat täysin samat liike-elämän lainalaisuudet kuin kaikkia muitakin samassa kaupparekkarissa olevia yhtiöitä. Tätä asiaa voidaan spekuloida monilta eri kanteilta vaikka maailman ääriin, mutta aina päädytään samaan lopputulokseen, eli siihen, että yhtiön tarkoitus on maksimoida voitto. Voittoa (eli katetta) voidaan kasvattaa korkeammilla tuotteiden myynti- ja pienemmillä osto- ja tuotantohinnoilla, joista viimeisin VR:n tapauksessa koskee tehokkuutta henkilöstön kautta laskettuna.

(EDIT: tämä lisäys) VR:n työntekijöiden pitäisi mielestäni vähitellen alkaa hyväksyä ajatus siitä, ettei VR ole enää nykypäivänä sellainen työpaikka, että sieltä lähdetään pois vain alkoholin tai eläkkeelle siirtymisen johdosta. Ne ajat päättyivät paperilla 30.6.1995 ja käytännössä toukokuussa 2009.

Näin.

Asiaan etäisesti liittyen, luin äsken Iltalehdestä, että Finnair lentää maanantaina kotimaan lentoja suuremmilla koneilla. Mahdettaisiko maakuntakentillä nähdä kentie 340:siä Busseja tai MD-11:sia? Täytyy ottaa asiasta selvää ja lähteä ajelemaan pitkin Suomea maanantaina. Hesa-Vantaalle on turha mennä kuvaamaan, kas kun lentokoneissa harvemmin on määräasemakylttejä, joten kentän näky koneiden osalta tuskin hirveästi poikkeaa normaalista.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2009, 12:14:25 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Aki Grönblom
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #17 : Kesäkuu 12, 2009, 13:13:44 »

Työläisen palkka tulee työstä. Jos rahaa on vanhemmilta, omaisuudesta tai omista saavutuksista niin paljon ettei vessaan taivu (kuten kirjoituksista päätellen ilmeisesti esim. Petrillä), niin lama ei varmaan tuota mitään hätää. Tavallisen työläisen palkka on kuitenkin pitkälti kiinni siitä minkälaisia päätöksiä työnantaja tekeee. Se mikä tässä kismittää on paljolti se, että VR:llä kyllä on rahaa sukanvarressa, viime vuodet ovat olleet ennätyksellisen hyviä. Säästötavoite taisi olla jotakin 50% viime vuoden voitosta, siitä riittäisi kyllä pankkia jolla pärjätä huonojenkin aikojen yli. Samaan aikaan tämänkin firman johto nauttii entisiä etuisuuksiaan, myös palkankorotuksia. Kysymys on tasa-arvosta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Kesäkuu 12, 2009, 13:36:34 »

Markkinatalous ja sen elementit eivät voi koskaan olla kaikkia osapuolia kohtaan tasa-arvoisia. Kommunismi toimii paperilla tasa-arvoisesti, mutta VR-Yhtymä Oy ei ole kommunistisen valtion valtionyhtiö.

Harmillinen homma tämä on tietysti työntekijöiden puolesta, mutta muita osakeyhtiön elinehtojen kannalta ainoa järkevä sellainen. En ole koskaan sanonut, että vapaa markkinatalous olisi kaikista paras vaihtoehto, mutta se on huonoista vaihtoehdoista vähiten huono.
tallennettu
Petri Miikkulainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #19 : Kesäkuu 12, 2009, 13:41:14 »

En ota täällä kantaa mielenilmaukseen tai sen syihin, kun en kyseisiin liittoihin kuulu. Mutta tuossa Nymanin muuten asiallisessa kirjoituksessa pisti silmään yksi kohta:

(EDIT: tämä lisäys) VR:n työntekijöiden pitäisi mielestäni vähitellen alkaa hyväksyä ajatus siitä, ettei VR ole enää nykypäivänä sellainen työpaikka, että sieltä lähdetään pois vain alkoholin tai eläkkeelle siirtymisen johdosta. Ne ajat päättyivät paperilla 30.6.1995 ja käytännössä toukokuussa 2009.

Miksi näin pitäisi olla? Nyt ei ilmeisesti puhuttu edes lomautuksista, vaan pois lähdöstä, siis irtisanomisista?

Koko tämän kvartaalitaloushöpinän saisi heittää samaan historian romukoppaan kuin kommunisminkin. Tietysti on eri asia, jos työntekijä tyrii niin pahasti ettei ole työpaikkansa arvoinen, tai jos koko firma kaatuu alta. Mutta en ymmärrä yhtään sitä tyyliä, että jos voittoa tuottava firma ei kasvata voittoa muutaman kuukauden aikana tarpeeksi, niin silloin yhtiöllä on oikeus saneerata porukkaa pihalle, että tulostavoitteet (jotka ei välttämättä laman aikanakaan laske) ylitetään ja johto saa "ansaitsemansa" bonukset.

Tämä siis viime vuosien tyylistä yleensä, ei Vr:stä erikseen. Sitä arvostelen kovin sanoin muualla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #20 : Kesäkuu 12, 2009, 14:31:24 »

Nyt tässä hetken mietittyäni otan pari askelta takaisin kommenteissani. On tietysti kiistatonta, että hyvään johtamistapaan kuuluu henkilöstöstä huolehtiminen huonoina aikoina. On paljon firmoja, joilla on töitä 10 kuukautena, mutta silti firma pitää duunarinsa töissä myös niinä kahtena hiljaisena kuukautena. Tulee muistaa se, että toimiva johto ei tee firmalle ensimmäistäkään euroa tulosta, vaan sen tekevät työnsuorittajat pajoissaan ja ilman näitä tekijöitä yhtiöllä ei olisi tuotteita, joita myydä ja joista kassavirta muodostuu.

Mutta tosiaan, karrikoitu esimerkkini katteiden parantamisesta kertoo lyhyesti asian ytimen.
tallennettu
Petri Miikkulainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #21 : Kesäkuu 12, 2009, 14:57:20 »

On tietysti kiistatonta, että hyvään johtamistapaan kuuluu henkilöstöstä huolehtiminen huonoina aikoina. On paljon firmoja, joilla on töitä 10 kuukautena, mutta silti firma pitää duunarinsa töissä myös niinä kahtena hiljaisena kuukautena. Tulee muistaa se, että toimiva johto ei tee firmalle ensimmäistäkään euroa tulosta, vaan sen tekevät työnsuorittajat pajoissaan ja ilman näitä tekijöitä yhtiöllä ei olisi tuotteita, joita myydä ja joista kassavirta muodostuu.

Tästä ollaan samaa mieltä.  Hymyilee
tallennettu
Aki Grönblom
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #22 : Kesäkuu 12, 2009, 15:57:10 »

Nyman ja Miikkulainen sai ongelmakentän pakattua aika kiihkottomaan, tiiviiseen muotoon. Rispektit siitä. Vastakkain ovat ahneus ja vastuu, molempien, sekä työntekijän että omistajan osalla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #23 : Kesäkuu 12, 2009, 19:08:19 »

Kyllä fakta tässä asiassa on se, että osakeyhtiön ainut tavoite on pyrkiä maksimoimaan voitto ja omistajilleen kanavoituva rahamäärä. En ole koskaan kuullut liikeyrityksistä, joiden tavoite ei olisi tämä.
Tokihan tämä on de facto -fakta tänäpäivänä ainakin useimmissa pörssiyhtiöissä. Ei se kaikissa pienissä ole: minäkin olen osakkaana kahdessa yhtiössä, joiden tavoite ei ole voiton maksimointi, vaan sitä voittoa tuottavan poriukan hyvinvointi.

Mutta se, että tilanne on MURFATLAR, ei tietenkään tarkoita sitä, että on hyvä, että tilanne on MURFATLAR. Siitä kai tässäkin mielenilmausessa, minun ymmärtääkseni, on kyse.

Jos asiat ovat jossain suhteessa persiillään, on asiallista, että asioita pyritään kääntämään vaikka sitten vatsalleen, joskus jopa päälaelleen.

VR-konsernin tehtävä ei ole tuottaa voittoa. Sen tehtävä on kuljettaa ihmisiä ja tavaroita silloin kun ihmisten ja tavaroiden kulkeminen on tarpeellista. Luonnollisesti tässäkin tehtävässä on taloudellisia realiteetteja kuunneltava. Pihtiputaan mummoa ei kannata asiakseen lähetä hakemaan Pihtiputaalta Helsinskiin tyttäerenpojan ristiäisiin Pendolinolla, mutta yleistä inhimillisyyttä yhtiöiden olisi syytä pähkäillä ja kuunnella. Ettei käy niin kuin Käläviällä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #24 : Kesäkuu 12, 2009, 19:09:41 »

Markkinatalous ja sen elementit eivät voi koskaan olla kaikkia osapuolia kohtaan tasa-arvoisia.
Totta. Siksi se kuoleekin aikanaan omaan mahdottomuuteensa.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina