Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #25 : Kesäkuu 13, 2009, 08:06:21 »

Markkinatalous ja sen elementit eivät voi koskaan olla kaikkia osapuolia kohtaan tasa-arvoisia.
Totta. Siksi se kuoleekin aikanaan omaan mahdottomuuteensa.


Pertti totesikin asian varsin mukavasti.

VR:n (yrityksen) toiminnasta tässä tilanteessa jotkut näyttävät olevan puolesta, jotkut vastaan. Älyttömyyksiin mennyt markkinatalousjärjestelmä on perimmäinen syyllinen, VR vain välillisesti. Välillä ärsyttää, kun kaikki kuitataan aina toteamalla "yrityksen tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa", ikään kuin tuo lause sisältäisi kaiken, perustelut, pahoittelut ja totuuden, jolle ei edes saisi pohtia vaihtoehtoja.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #26 : Kesäkuu 13, 2009, 09:56:25 »

Välillä ärsyttää, kun kaikki kuitataan aina toteamalla "yrityksen tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa", ikään kuin tuo lause sisältäisi kaiken, perustelut, pahoittelut ja totuuden, jolle ei edes saisi pohtia vaihtoehtoja.

Tottakai saa ja pitääkin asioista keskustella, siksipä tämäkin ketju on laajentunut käsittämään paljon muitakin asioita kuin vain RL:n ja RVL:n lakkoasioita.

VR:n tilanne osakeyhtiömuotoisena toimijana on kimurantti moneltakin kantilta katsottuna. Miltään muotoa en puolustele VR:n johdon toimia tai palkankorotuksia silloin, jos työntekijöitä irtisanotaan. En ole minkään puolueen jäsen, en katsele maailmaa sen suuremmin sinisten kuin punaistenkaan lasien läpi, mutta jos mun joku puoluekenttä tai -suuntaus pitäisi väkisin valita, voisi se olla ehkä jotain keskustan ja oikeiston väliltä. Tästä johtuen mun on toisinaan vaikea ymmärtää työntekijöiden "itkuja" irtisanomisista ja lakkouhkailuista. Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kaksi eri asiaa - toki hyväksyn ne, mutta minun on vaikea ymmärtää, mikseivät ihmiset ymmärrä säästötoimien välttämättömyyttä joissain tilanteissa. Jos litran maitopurkkiin mahtuu litra maitoa, niin siihen ei edes väkipakolla saa puristettua desiä lisää, sillä silloin se tulee yli. Tällä harvinaisen hienolla kielikuvalla haluan sanoa, että jos töitä on 1000 ihmiselle ja tekijöitä on 1100, on ilmiselvää, että siinä on sadan hengen liikamiehitys ja jotain on tehtävä; jos töitä ei erinomaisista myyntiyrityksistä huolimatta saada hankittua, on nämä 100 henkeä viimeisenä keinoina irtisanottava. Tämä on raadollisuudestaan huolimatta hyvin yksinkertaista matematiikkaa pitkässä juoksussa.
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #27 : Kesäkuu 13, 2009, 12:15:35 »

Maanantaina alkava junalakko ruuhkauttaa pahasti VR:n palvelupisteitä. Huolestuneet asiakkaat jonottavat sekä VR:n puhelinpalveluun että asemien asiakasneuvontaan. VR:n mukaan puhelinpalvelussa on jatkuvasti jonossa noin 60 - 80 puhelua.

Valtaosa VR:lle tulevista puheluista koskee maanantaille ostetun lipun vaihtamista sunnuntaille tai tiistaille. Myös peruutuksia on tullut tuhansia.

Sunnuntain yöjunissa on jäljellä enää hajapaikkoja, kertoo VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen. Sunnuntaina Pohjanmaalta Helsinkiin kulkevat junat on myyty lähes täyteen, mutta Keski-Suomen ja Savon junissa on Vanhasen mukaan vielä hyvin tilaa. Tilannetta pahentaa se, että sunnuntai on tavallisestikin vilkas päivä junaliikenteessä.

yle
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #28 : Kesäkuu 14, 2009, 13:48:19 »

Tiätty, jos sillä firmalla on desilitra liikaa työntekijöitä, niille voi ohimennen keksiä jotain järkevää tekemistä.
Koska Suomen tyyppisessä maassa niin iso osa toiminnan kuluista tulee työvoimakustannuksista, kannattaa tällaisessa tilanteessa ottaa työvoima hyötykäyttöön.
Kaikenlaista pientä sitä löytyy vähän joka nurkalta. Ensimmäisenä esimerkkinä mieleen tulevat yöjunat. Nyt kun tuota yöjunakarttaa katsoo, niin näyttää aivan siltä kuin liikennettä olisi itä-Suomessa aika vähänlaisesti. Voisikohan olla kannattavaa perustaa jonkinlainen Helsingistä itä-Suomen kautta esim. Oulun suuntaan kolkutteleva yöjunalinja? Luulisi matkustajia riittävän!
Tietenkään tuo ei koko ongelmaa ratkaisisi, vaan pahvinsuikaleita pitäisi maitopurkkiin muistakin suunnista keksiä jatkoksi. Mut, luovuus kunniaan niin kyllä se siitä!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 186


« Vastaus #29 : Kesäkuu 14, 2009, 15:43:42 »

VR:n nettisivulla mainitaan, että yöjunat ovat maanatain ja tiistain välisenä yönä perutut. Lisäksi pikajuna 865 jää ma 15.6.-09 aamulla Rovaniemelle Kemijärven sijasta. Tästä voidaan päätellä, että tiistaina aamulla pikajuna 865:n Rovaniemen ja Kemijärven välinen osuus kulkisi tavalliseen tapaan.
tallennettu
Hannu Korpimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #30 : Kesäkuu 15, 2009, 10:58:09 »

(Lihavoinnit ovat viesin lisääjän)

Kalaset kävi kahdeksan minuutin yt-neuvottelut

Turun Sanomat 25.4.2009 2:31:35

Uudessakaupungissa toimiva Kalaset Oy on käynyt ennätysnopeat yt-neuvottelut. Kotimaisia kalafileitä teollisuudelle ja suurkeittiöille valmistavan yrityksen neuvottelut kestivät kahdeksan minuuttia.

Yt-neuvottelujen taustalla oli tuttu syy: laskeneesta kysynnästä seurannut tuotannon ylikapasiteetti. Neuvottelujen lopputulos oli kuitenkin hieman toisenlainen kuin mihin viime aikoina on totuttu.

Kaikki yli kymmenen vuotta yrityksessä työskennelleet saavat kolmen viikon palkallisen lisäkesäloman ja kaikki yli viisi vuotta talossa olleet kahden viikon palkallisen lisäkesäloman. Alle viisi vuotta työskennelleet saavat yhden viikon palkallisen lisäloman. Lopuilla riittää koko kesän normaalisti töitä.

Järjestely koskee kaikkia vakinaisessa työsuhteessa olevia, joita on yli 30 kaikista noin 40 työntekijästä.

Yhtiön toinen omistaja Esa Lahtinen ja Pekka Vapanen kertovat, että juridiset edellytykset normaalien yt-neuvottelujen järjestämiseen olisivat löytyneet, mutta henkilöstöä ei haluttu lomauttaa tai irtisanoa. Epätavalliseen ratkaisuun päädyttiin, sillä henkilöstöstä halutaan pitää tiukasti kiinni.

- Työntekijöiden kannalta on mielekkäämpää maalata mökkiä kuin tehdä täytehommia tehtaalla, Lahtinen sanoo.

Ylimääräisillä vapailla saadaan tasoitettua alan kausivaihteluita. Säästöjä järjestelyistä ei yritykselle tule, mutta se ei ollut tarkoituskaan.

- Takana on kohtalaisen hyviä vuosia, joten ei ensimmäisessä heikommassa tilanteessa voi kohdistaa toimia henkilöstöön. Se on johdon vastuulla, että markkinat pelaavat. Kyllä yrityksen on osattava varautua huonoihin vuosiin jo ennalta, Lahtinen sanoo.

- Yritys ei ole vain kasvoton kone, jonka ainoa tehtävä on tuottaa voittoa. Ei kaikkea mitata rahassa.

http://www.ts.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2009-04-25,104:4:606810,1:0:0:0:0:0:
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #31 : Kesäkuu 15, 2009, 11:14:53 »

Tämä samainen Kalaset Oy:n juttu on työpaikallani ilmoitustaululla. Hieno homma, että tälläisiä työnantajia vielä on. Homma ei vaan ikävä kyllä toimi kvartaalitaloudessa elävissä suuryrityksissä näin. VR:n tilanne on kuitenkin ongelmallinen erityisesti Cargon puolella vaikkei sen pitäisikään elää kvartaalitaloudessa yhteiskunnallisena palvelijana. Tosin miten yhteiskunnallinen palveluvelvoite VR:n osalta on kirjattu ja mihin? Tietääkö kukaan? Vaikuttaa siltä ettei sellaista kirjausta ole, joten VR:n johdolla ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin noudattaa osakeyhtiön yhtiöjärjestystä ja -lakia voittoa omistajalleen ( valtiolle ) tavoitellen. Kuljetuksista 60% on metsäteollisuuteen liittyvää ja kun metsäteollisuudella menee huonosti tarkoittaa se metsäteollisuutta palveleville yrityksillekin huonoja aikoja. Siis mm. kuorma-autoilijoille, jotka sopeuttavat henkilöstömääräänsä lomauttamalla ja irtisanomalla, ja VR:lle. Pitää myös muistaa, että metsäteollisuus on tehnyt jo runsaasti pysyviä kapasiteetin leikkauksia, ei väliaikaisia, siis nämä kuljetusmäärät ovat pysyvästi pienentyneet!
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #32 : Kesäkuu 15, 2009, 15:53:52 »

VR:n nettisivulla mainitaan, että yöjunat ovat maanatain ja tiistain välisenä yönä perutut. Lisäksi pikajuna 865 jää ma 15.6.-09 aamulla Rovaniemelle Kemijärven sijasta. Tästä voidaan päätellä, että tiistaina aamulla pikajuna 865:n Rovaniemen ja Kemijärven välinen osuus kulkisi tavalliseen tapaan.

Junaliikenne käynnistyy jälleen tiistaina aamuyöllä. VR arvioi junaliikenteen käynnistyvän lähes normaalisti tiistaina kello 3.00. VR pyytää asiakkaita varautumaan mahdollisiin myöhästymisiin.

Jyväskylästä Helsinkiin kello 5.30 lähtevä Pendolino (S 80) on peruttu Jyväskylä-Tampere-välillä. Juna kulkee normaalisti Tampereelta Helsinkiin.
Aamuyöllä ennen kello kolmea lähtevät junat eivät liikennöi.

aamulehti
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #33 : Kesäkuu 15, 2009, 19:32:46 »

Kalaset vaikuttaa firmalta, joka osaa katsoa seuraavaa vuosineljännestä pidemmälle. Tiedän itsekin erään firman, joka on näinä vaikeina aikoina ottanut tilauksia ns. +/- nollatuloksella, jotta henkilöstöä ei tarvisi lomauttaa. Siinä ei voittoa synny, joskaan ei tappiotakaan. Ehkä se voiton maksimointi ei aina ole se ainoa tavoite.

Havainto tältä mielenilmauspäivältä; Tka 208 seissyt koko illan (eli varmaan koko päivän) linjalla yhden työvaunun kanssa vähän Kaipiaisista itään.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina