Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 627


« : Heinäkuu 16, 2013, 09:26:00 »

Pietarilainen liikemies Rafael von Haartman (tsekkiläisessä kirjassa nimen kirjoitusasu on Hartmann) harjoitti omilla vaunuillaan makuuvaunuliikennettä 1800-luvun lopussa. Sofkupéaktiebolag-nimisen yhtiön makuuvaunuja liikennöitiin Helsingin ja Pietarin välillä. Haartmanin vaunut liikkuivat SVR:n junissa (huhujen mukaan SVR:n ja Haartmanin välinen sopimus löytyy yhä arkistoista, vaikka en olekaan sitä nähnyt). Haartman omisti kolme kolmiakselista makuuvaunua. Vaunut oli valmistanut tsekkiläinen Ringhofferin tehdas. Ludvik Lososin ja Ivo Mahellin kirjoittama kirja "Salonni vozy Ringhoffer" (1999) esittelee tehtaan tuotantoa. Haartmanin tilaamat vaunut löytyvät tehtaan tilauskirjoista tunnuksella Fin-H. Ensimmäiset kaksi vaunua tilattiin ja toimitettiin vuonna 1876, niiden tehdasnumerot olivat 19481 ja 19482. Kolmas vaunu tilattiin vuonna 1889 numerolla 37313. Tehdas toimitti myös SVR:lle kenraalikuvernöörin vaunun vuonna 1897 numerolla 56068. Taulukkotiedoissa SVR:n tunnuksena käytetään kirjainyhdistelmää FSB. Haartmanin tilaamista kahdesta ensimmäisestä vaunusta löytyy valokuva kirjan sivulta 165 (kuvan yhteydessä esitetty vaunun pohjapiirros vaikuttaa virheelliseltä, se ei ainakaan vastaa valokuvan vaunua).

Kuvia vaunuista en ole koskaan nähnyt ja piirustustakaan ei liene olemassa. Vaunun katolle rakennetun lanterniinin perusteella sen voi tunnistaa helposti — tosin SVR:n salonkivaunuissa on samoja piirtetä. Ilmeisesti SVR:llä ei ollut koskaan kolmiakselisia makuuvaunuja.

EDIT. Tietoja korjattu ja täydennetty.

SVR aloitti itse vuonna 1898 makuuvaunuliikenteen Helsingin ja Pietarin välillä telivaunuilla. Samalla Haartman lopetti makuuvaunuliikenteen ja vaunut myytiin vuonna 1899 SVR:lle, joka muutti ne ensimmäisen luokan päivävaunuiksi. "Kuvia liikkuvasta kalustosta" vuodelta 1911 sisältää kolme piirustusta (121, 122 ja 123) B-sarjan vaunuista numeroista 42, 43 ja 44, jotka joidenkin ulkoisten piirteiden perusteella saattaisivat olla Haartmanin vaunuista modattuja vaunuja.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 17, 2013, 10:34:45 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kolmiakseliset makuuvaunut Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina