Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junien tunnistustehtäviä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« : Heinäkuu 17, 2013, 11:35:24 »

Tunnistaakohan joku nämä kapinalliset tavarajunat, jotka haistattelevat aikatauluille tuntikaupalla:



Tämä tuli Seinäjoen suunnalta Ylivieskaan 29.5.2013 17:45. Noin 10 minuuttia aiemmin paikan ohitti T4466. Aikataulussa lähimmät junat ovat T5425, jonka pitäisi tulla Ylivieskaan noin 16:28 ja T5281 20:03. Kuvauspaikka on muutama kilometri Ylivieskasta etelään. Vaunuina oli ainakin kuvassa näkyviä tyhjiä avovaunuja. En muista oliko muita.



Tämä tyhjä raakapuujuna tuli Mikkelin suunnalta ja ohitti Haukivuoren 31.5.2013 16:37. Lähimmät ehdokkaat ovat 2322 13:02 ja 2350 18:02.


Mitä etua sillä saadaan, että tavarajunia ajelutetaan jatkuvasti ja ilmeisen harkitusti reippaasti aikatauluista poiketen? Onko niillä joku sentapainen toimintamalli, että odotetaan kunnes juna on täyteen lastattu tai purettu ja lähdetään sitten, etuajassa jos juna täyttyy ennakoitua aikaisemmin ja myöhässä, jos siihen menee aiottua kauemmin? Noin perstuntumalta luulisi, että satunnaisuus aiheuttaa ongelmia kohtaamisten ja kuljettajien työaikojen kanssa enemmän kuin tuollainen joustavuus tuo hyötyjä.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #1 : Heinäkuu 17, 2013, 12:02:11 »

Ensimmäinen näyttäisi joltain Raahen junalta, toisesta vaikea sanoa mitään kun pelkkä tyhjä puujuna joita tunnetusti Savon radalla menee melko paljon.


Oletko koskaan miettinyt, että joskus näkemäsi oudot tavarajunat saattavat olla kokonaan ylimääräisiä tavarajunia joita listoilla ei näy, ja saattavat kulkea jopa aikataulunsa mukaisesti? Sillä tavallahan joskus voi käydä, että kuljetustarve ei kohtaa säännöllisen liikenteen kanssa, jolloin täytyy hakea lisää ratakapasitettia kiirellisesti. Toisaalta joskus voi olla tilanne, että jos kuljetettavaa ei ole, eikä veturikierrot ym. asiat sitä vaadi, voidaan joku tavarajuna perua.

Mitä tulee junien etuajassa kulkuun, voi syitä olla monia. Muutamia esimerkkejä:
Esimerkki 1. On olemassa "JK"-junien(jakelu- ja keräilyjuna) tyyppisiä junia, yleensä raakapuuhun liittyviä (joilla saattaa olla parhaimmillaan useillakin paikoilla vaihtotöitä), joiden aikataulussa kulku riippuu usein välipaikkojen töiden määrästä. Jossain tilanteessa tämä saattaa aiheuttaa jopa tuntien etuajassa kulun. Aikataulut laaditaan kuitenkin ns. "normi"-tilanteen mukaan, ei sen että jonain päivinä jostain ei lähdekkään/saavukaan vaunuja.

Esimerkki 2. Monasti liikenne- ja muiden tilanteiden (=juna valmiiksi kasattu) salliessa vieraiden varikoiden kuskit haluavat kotiinsa mahdollisimman pian. Esimerkkinä vaikka muutaman vuoden takaa Kouvola-Lahti-juna. Lahden kuski tuli illasta pakettina Kouvolaan. Lahden junan lähtöaika olisi ollut n. klo 3 aamuyöllä. Illalla oli kuitenkin jo selvää, että ko. juna tulee kulkemaan veturina(eli ilman vaunuja). 2860 lähti tuolloin jo klo 20.45, eli reilu 6 tuntia etuajassa. Turhaanhan Lahden kuski jolla työpäivä päättyi siihen, olisi jäänyt "turhaan" Kouvolaan odottelemaan.

Mutta voin lohduttaa, että näin muutaman tuhannen tavarajunaa nähneenä (arvio, täytyisi joskus laskea havainnoista) kyllä ne vakinaisetkin junat aika usein lähellä aikatauluaan menevät. Puolen tunnin heittoa ei lasketa vielä isoksi  Hymyilee
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #2 : Heinäkuu 17, 2013, 12:03:35 »

Noin perstuntumalta luulisi, että satunnaisuus aiheuttaa ongelmia kohtaamisten ja kuljettajien työaikojen kanssa enemmän kuin tuollainen joustavuus tuo hyötyjä.

Myöhässä kulku tuskin on kenenkään etu, joten sitä tuskin harrastetaan tarkoituksellisesti. Etuajassa kulku sen sijaan ei haittaa mitään, kunhan rataosalla on tilaa.
tallennettu
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #3 : Heinäkuu 17, 2013, 16:54:06 »

Oletko koskaan miettinyt, että joskus näkemäsi oudot tavarajunat saattavat olla kokonaan ylimääräisiä tavarajunia joita listoilla ei näy, ja saattavat kulkea jopa aikataulunsa mukaisesti? Sillä tavallahan joskus voi käydä, että kuljetustarve ei kohtaa säännöllisen liikenteen kanssa, jolloin täytyy hakea lisää ratakapasitettia kiirellisesti. Toisaalta joskus voi olla tilanne, että jos kuljetettavaa ei ole, eikä veturikierrot ym. asiat sitä vaadi, voidaan joku tavarajuna perua.

Olen minä sitäkin miettinyt, ja arvelin että ehkä vastausta ei saa, mutta toisaalta jollain tuurilla joku alueen liikenteeseen perehtynyt osaisi ehkä sanoa jotain. Minun keinot tunnistaa junia linjalla ovat varsin rajalliset. Varsinkin puolen tuhannen kilometrin päässä olevissa paikoissa, joissa käyn ensimmäistä kertaa eikä minulla ole aavistusta mitä junat kuljettavat.


Lainaus
Lahden junan lähtöaika olisi ollut n. klo 3 aamuyöllä. Illalla oli kuitenkin jo selvää, että ko. juna tulee kulkemaan veturina(eli ilman vaunuja). 2860 lähti tuolloin jo klo 20.45, eli reilu 6 tuntia etuajassa. Turhaanhan Lahden kuski jolla työpäivä päättyi siihen, olisi jäänyt "turhaan" Kouvolaan odottelemaan.

2860 menee Loviisaan mutta odottaa (aikataulun mukaan) tunnin Lahdessa. Jätetäänkö tai otetaanko siellä vaunuja? Miksi ihmeessä se kulkee aamuyöllä? Luulisi, että päivällä on tilaa useammallekin tavarajunalle Kouvolan ja Lahden välillä ja Lahdesta Loviisaan kulkee se yksi junapari päivässä muutaman kerran viikossa. Deevereitä lienee VR:llä yli tarpeen ja kuskitkin lienevät kalliimpia yöaikaan. No, hyvä että kulkee. Siitä saa hienoja kuvia kun se jyristelee kesän aamuauringossa kuvauksellista Loviisan rataa - edellyttäen toki, että jaksaa raahautua karmeaan aikaan radan varteen toivomaan, ettei se mennyt 6 tuntia sitten - aina sitä ei ole näkynyt -0,5h - +1,5 h aikaskaalalla.

Lainaus
Mutta voin lohduttaa, että näin muutaman tuhannen tavarajunaa nähneenä (arvio, täytyisi joskus laskea havainnoista) kyllä ne vakinaisetkin junat aika usein lähellä aikatauluaan menevät. Puolen tunnin heittoa ei lasketa vielä isoksi  Hymyilee

Kokeilepa joskus "käydä kuvaamassa tuo yksi juna, joka sattuu sopivasti kohdalle", kun emäntä ja lapset ovat kyydissä. Puoli tuntia on pieni askel hurahtaneelle junaharrastajalle, mutta ikuisuus turhautuneelle 8 vuotiaalle. Mutta joo, kyllä ne yleensä aika hyvällä prosentilla kulkevat -0,5 h - +1,0 h -skaalalla.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #4 : Heinäkuu 17, 2013, 19:48:12 »

Ennen vanhaan, eli muutama vaivainen vuosi sitten Loviisan junaan lisäiltiin Tampereen, ja Heinolan  junan jättämiä tuliaisia Lahdessa, mutta taitaa tämä olla historiaa.

Eiköhän se ole järkevää, että juna saapuu Loviisan sataman aamusta. Varmaan laivojenkin aikatauluja ym. seikkoja on pakko miettiä.

Ymmärrän, että perheen mukanaolo asettaa tiettyjä haasteita harrastukselle.  Hymyilee
tallennettu
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #5 : Lokakuu 02, 2013, 16:11:07 »

Olisi taas muutama juna. Paikka on noin 10 km Kouvolasta Imatran suuntaan (kilometri 202). Päivä 1.10.2013.

12.59 Idästä tulee juna, jossa 3050 vetää tyhjiä raakapuuvaunuja.
13.59 3062 vetää pressuseinäisiä tavaravaunuja Kouvolaan päin.
14.26 3096 vetää noin kolmeakymmentä peltiseinäistä 2 akselista umpitavaravaunua samaan suuntaan.

Aikataulu 17.9.2013 kertoo, että 12-17 välillä ohi pitäisi mennä 2340 Joutsenosta, 2050 Lauritsalasta ja 2686 Simpeleeltä. Lisäksi 2428 Vainikkalasta, mutta venäläiset vaunut olisivat varmaankin paljastaneet sen. Käytän 2 viikkoa vanhaa tiistaipäivän aikataulua, koska se hakusivu ei ole päivittynyt 22.9 jälkeiseen aikaan. Kysymys kuuluu: yhdistä oikea juna oikeaan numeroon. Tietääkö joku, joka on ehkä perehtynyt siihen mitä noissa junissa yleensä kulkee?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #6 : Lokakuu 02, 2013, 16:43:33 »

Olisi taas muutama juna. Paikka on noin 10 km Kouvolasta Imatran suuntaan (kilometri 202). Päivä 1.10.2013.

12.59 Idästä tulee juna, jossa 3050 vetää tyhjiä raakapuuvaunuja.
13.59 3062 vetää pressuseinäisiä tavaravaunuja Kouvolaan päin.
14.26 3096 vetää noin kolmeakymmentä peltiseinäistä 2 akselista umpitavaravaunua samaan suuntaan.

Aikataulu 17.9.2013 kertoo, että 12-17 välillä ohi pitäisi mennä 2340 Joutsenosta, 2050 Lauritsalasta ja 2686 Simpeleeltä. Lisäksi 2428 Vainikkalasta, mutta venäläiset vaunut olisivat varmaankin paljastaneet sen. Käytän 2 viikkoa vanhaa tiistaipäivän aikataulua, koska se hakusivu ei ole päivittynyt 22.9 jälkeiseen aikaan. Kysymys kuuluu: yhdistä oikea juna oikeaan numeroon. Tietääkö joku, joka on ehkä perehtynyt siihen mitä noissa junissa yleensä kulkee?

Tässä tapauksessa junat lienevät juurikin siinä järjestyksessä mitä luettelit. (2340/2050/2686)

2340 on ainakin ennen ollut tyhjä rapu.

2050 on Lauritsala-Tampere-juna, joka yleensä koostuu Hai-sarjan selluvaunuista, ja usein on myös Sim-variaatioita mukana. Junan päätarkoitus on kuljettaa Kaukaan sellua mm. Jämsänjokilaaksoon, ja joskus myös paperia Raumalle.

2686 on Simpele-Kotka juna, jonka päätarkoitus on kuljettaa lähinnä G-vaunuissa Simpeleen kartonkia maailmalle. Sitä en tiedä järjestelläänkö junaa Imatralla, mutta se on hyvin mahdollista sillä Simpeleen tuotteita kulkee myös muiden satamien kautta, ja tuossa olisi hyvä mahdollisuus lisätä vaikkapa Storan tuotteita.
tallennettu
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #7 : Lokakuu 02, 2013, 18:51:10 »

Kiitos tiedosta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junien tunnistustehtäviä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina