Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kirjallinen kysymys kaukojunaliikenteestä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1168


« : Heinäkuu 23, 2013, 14:33:08 »

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_669_2013_p.shtml

Kaukojunaliikenteen yksinoikeussopimuksen jatkaminen
Eduskunnan puhemiehelle

Hallitus on sitoutunut lisäämään joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta useaan otteeseen, viimeksi 13.6.2013 julkaistulla periaatepäätöksellään Kestävästä kulutuksesta ja tuotannosta "Vähemmästä viisaammin". Joukkoliikenteen suosiminen edistää myös ilmastopoliittisten tavoitteiden täyttymistä ja kohentaa liikenneturvallisuutta tieverkollamme. Tavoite joukkoliikenteen suosimisesta on kannatettava.
Linja-autoliikenteessä on nähty viimeaikoina kulkumuoto-osuuden kohoamista. Linja-autoliikennöitsijöiden välinen hintakilpailu on saanut monet yksityisautoilijat vaihtamaan linja-auton kyytiin. Liikenneministeri Kyllönen onkin edistänyt linja-autoliikenteen kilpailua myönteisellä tavalla.
Kilpailun edistäminen voisi kohentaa myös junaliikenteen kulkumuoto-osuutta, ainakin Juha Honkatukian "Rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle" selvityksen ja monien kansainvälisten esimerkkien perusteella.
Ruotsissa henkilöjunaliikenne on avattu kilpailulle kokonaan vuonna 2009 ja siellä toimii nyt 13 henkilöjunayhtiötä. Henkilöjunaliikenteen kulkumuoto-osuus on Ruotsissa kaksinkertainen Suomeen verrattuna.
Liikenne- ja viestintäministeriö sopi 3.7.2013 henkilöjunaliikenteen yksinoikeussopimuksen jatkamisesta VR-Yhtymä Oy:n kanssa 31.12.2024 asti. Vaikka nyt sovittiin 31.12.2019 saakka voimassa olevaan sopimukseen kirjatun option käyttämisestä, vaikutukseltaan se on yksi suurimmista yksittäisistä joukkoliikenteeseen vaikuttavista päätöksistä vuosikausiin. Eduskunta ei käynyt asiasta asianmukaista poliittista keskustelua ennen päätöksentekoa.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

- Miksi kaukojunaliikenteen yksinoikeussopimuksen jatkamista ei tuotu eduskunnan käsiteltäväksi,
- onko päätöksellä koko valtioneuvoston tuki ja
- miksi sopimus kaukojunaliikenteen yksinoikeussopimuksen jatkamisesta on julistettu salaiseksi 1.9.2013 saakka?

Helsingissä 23 päivänä heinäkuuta 2013
Antti Kaikkonen /kesk
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Heinäkuu 23, 2013, 14:56:50 »

Kansanedustajalta voisi odottaa sujuvampaakin kielenkäyttöä.
tallennettu
Samppa Maunuksela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #2 : Heinäkuu 23, 2013, 22:56:33 »

Jos toi on "kankikieltä"?
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #3 : Heinäkuu 24, 2013, 07:26:10 »

Kyllä tuo asiaa on. Siksikin, että "suoli24"-sivuilla tuota ei edes osattaisi lukea. Virnistää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 25, 2013, 16:42:51 »

Nyt ei ole aikaa jäädä paragraafeja hiplailemaan eikä leimoja paukuttelemaan, sillä asianomainen ministeri on juuri jättänyt HV-kerhon sihteeristölle vastauksensa kansanedustaja Antti Kaikkosen (kesk.) kirjalliseen kysymykseen.

http://hvkerho.blogspot.fi/2013/07/ministerin-vastaus-kansanedustaja.html
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1330


« Vastaus #5 : Heinäkuu 25, 2013, 18:27:03 »

 Virnistää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kirjallinen kysymys kaukojunaliikenteestä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina