Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Kehäradan erkanemisvaihteet  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« : Heinäkuu 28, 2013, 22:46:13 »

Tänä viikonloppuna 27.-28.7.2013 asennettiin Kehäradan sisemmän raiteen erkanemisvaihde rataan Havukoskella. Ensi viikonloppuna 3.-4.8. asennettaneen ulomman raiteen vaihde.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2013, 22:06:53 kirjoittanut Ari Palin » tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2013, 23:22:53 »

Vaihde näytti ainakin äkkiseltään ulkonäöltään olevan sn 80 -vaihde. Olisin ehkä suonut näkeväni siinä jonkin nopeammankin.  Itkee
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #2 : Heinäkuu 29, 2013, 22:05:32 »

Vaihde näytti ainakin äkkiseltään ulkonäöltään olevan sn 80 -vaihde. Olisin ehkä suonut näkeväni siinä jonkin nopeammankin.  Itkee
Sn 80 -vaihteeksi minäkin arvelin sitä, päätellen ylikulkuäänestä ja poikkeavan raiteen erkanemisnopeudesta sivuikkunasta katsoessa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 29, 2013, 22:15:23 »

Itsekkin tuen näköhavaintoa että olisi sn80-vaihde. Tosin, muistaakseni idemmällä raiteelle taitaa muutenkin olla sn80 tuossa kohtaa?
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #4 : Heinäkuu 29, 2013, 22:24:24 »

Itsekkin tuen näköhavaintoa että olisi sn80-vaihde. Tosin, muistaakseni idemmällä raiteelle taitaa muutenkin olla sn80 tuossa kohtaa?
Itäisellä raiteella on tosiaan sn 80 joko mutkien, työmaan tai molempien vuoksi. Viikko sitten yksi mutka hieman oikeni, kun itäistä raidetta siirrettiin itään.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 30, 2013, 03:26:00 »

Itsekkin tuen näköhavaintoa että olisi sn80-vaihde. Tosin, muistaakseni idemmällä raiteelle taitaa muutenkin olla sn80 tuossa kohtaa?
Itäisellä raiteella on tosiaan sn 80 joko mutkien, työmaan tai molempien vuoksi. Viikko sitten yksi mutka hieman oikeni, kun itäistä raidetta siirrettiin itään.

Tämän muute huomasin itsekkin tuossa yksi päivä, kollegan kanssa pohdittiin että onko tosiaan rata liikkunut vielä enemmän ja ilmeisesti tosiaan on. Osaako joku heittää puhtaan arvion tai faktan, kuinka paljon itäistä raidetta on siirretty alkuperäisestä? Itse oon yrittänyt aikasemminkin arvioida etäisyyksiä ja arviot ovat menneet päin en sano mitä, joten tällä kertaa en yritä edes ite arvata..
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #6 : Heinäkuu 30, 2013, 21:25:02 »

En osaa sanoa, paljonko raide on yhteensä siirtynyt. Tällä kertaa eli viikonloppuna 20.-21.7. vain osa aiemmin itään päin siirretystä raiteenpätkästä siirrettiin lisää itään päin. Syy siihen, miksei siirtoa tehty jo alun perin riittävän pitkälle, lienee siinä, että uusi silta Rekolanojan yli valmistui vasta äskettäin. Samalle sillalle tulee myös Kehäradan ulompi raide. Nyt voimme odottaa jännityksellä, tuleeko ensi viikonloppuna asennettava Kehäradan ulomman raiteen erkanemisvaihde olemaan suorilla Keravan kaupunkiradalle vai Kehäradalle. Huopalahdessahan sisemmän raiteen vaihde on suorilla Leppävaaran kaupunkiradalle ja ulomman raiteen vaihde Kehäradalle (Vantaankosken radalle).
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2013, 07:05:35 »

Par'aikaa tuetaan Havukoskelle itäisimmälle raiteelle vaihdetta - suorat kiskot kohti Kehärataa. Havukoski tekee siis "huopalahdet".
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #8 : Elokuu 04, 2013, 22:02:35 »

Par'aikaa tuetaan Havukoskelle itäisimmälle raiteelle vaihdetta - suorat kiskot kohti Kehärataa. Havukoski tekee siis "huopalahdet".

Kiitos tästä tiedosta. Vaihde oli raiteiden välissä jo alkuviikolla odottamassa asennusta, mutta junasta oli mahdoton nähdä vaihteen kätisyyttä. Aamulla on siis odotettavissa nytkähdys töihin mennessä. Hymyilee
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #9 : Elokuu 04, 2013, 22:25:16 »

Tuossa on myös sellainen mielenkiintoinen tapaus, että jos sillan kiertävän itäisimmän raiteen sn 80 jää kiertomutkien takia pysyväksi, vaihdetta suojaavan opastimen eri tarvitse näyttää kuin pelkkää vihreää, vaikka vaihteeseen saavutaankin sivulta. Silloin nykyistä kyseisen opastinmaston pääopastinta ei tarvitse vaihtaa kolmilamppuiseksi, vaan kaksilamppuisella opastimella pärjätään niin Keravan kaupunkiradan kuin Kehäradankin puolella.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #10 : Elokuu 08, 2013, 19:47:34 »

Helppo kysymys Kehärataan liittyen: Kun radan avaamisen jälkeen Pasilasta lähtee raiteelta 9 pohjoiseen, mihin asti on mahdollista kulkea siten, ettei mene yhdestäkään vaihteesta poikkeavan raiteen kautta?
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #11 : Elokuu 08, 2013, 20:47:20 »

Helppo kysymys Kehärataan liittyen: Kun radan avaamisen jälkeen Pasilasta lähtee raiteelta 9 pohjoiseen, mihin asti on mahdollista kulkea siten, ettei mene yhdestäkään vaihteesta poikkeavan raiteen kautta?
Helsinkiin, raiteelle 5.

Helsingistä ei pääse Pasilan raiteelle 9 miltään laituriraiteelta kulkematta poikkeavan raiteen kautta.

tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #12 : Elokuu 08, 2013, 21:17:05 »

Helppo kysymys Kehärataan liittyen: Kun radan avaamisen jälkeen Pasilasta lähtee raiteelta 9 pohjoiseen, mihin asti on mahdollista kulkea siten, ettei mene yhdestäkään vaihteesta poikkeavan raiteen kautta?
Helsinkiin, raiteelle 5.

Helsingistä ei pääse Pasilan raiteelle 9 miltään laituriraiteelta kulkematta poikkeavan raiteen kautta.

Ei päädy tuonne.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #13 : Elokuu 09, 2013, 09:57:39 »


Mä olisin myöskin ehdottanut Helsingin aseman raidetta 5 (005). Ehkäpä tuonne Kehäradalle tulee jokin kiekäys, joka nyt ei tule mieleen?
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #14 : Elokuu 09, 2013, 10:24:27 »

Helppo kysymys Kehärataan liittyen: Kun radan avaamisen jälkeen Pasilasta lähtee raiteelta 9 pohjoiseen, mihin asti on mahdollista kulkea siten, ettei mene yhdestäkään vaihteesta poikkeavan raiteen kautta?
Helsinkiin, raiteelle 5.

Ei päädy tuonne.
Huopalahdesta mennään suorilla Vantaankosken suuntaan.  Havukoskella Kehäradalta tullaan suorilla Hiekkaharjuun ja Tikkurilan läpi mennään suorilla.  Helsingin ratapihalle tultaessa suoria seuraten päätyy raiteelle 5.  Missä kohden meni vikaan?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Elokuu 09, 2013, 10:51:19 »

Mallikon kysymys: Kun vaihteella on tietty nopeusrajoitus, koskeeko se vain kääntymistä vai myös suoraan ajoa?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #16 : Elokuu 09, 2013, 13:11:16 »

Mallikon kysymys: Kun vaihteella on tietty nopeusrajoitus, koskeeko se vain kääntymistä vai myös suoraan ajoa?

Sekä suoralle että poikkeavalle suunnalle on oma vaihteen mallin mukainen rajoituksensa, mutta yleensä suoraan kulkiessa rajoitus on niin korkea, ettei sillä ole merkitystä, toisin sanoen se on vähintään itse rataosan nopeusrajoituksen verran.

Liikenneviraston julkaisemassa dokumentissa "Rataverkon kuvaus" http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lv_2013-01_rataverkon_kuvaus_1.7.2013_web.pdf kerrotaan sivulla 12 eri tyyppisten vaihteiden nopeusrajoitukset sekä suoraan että poikkeavalle.

Kun puhutaan "vaihteen sn:stä", sillä tarkoitetaan yleisesti poikkeavan suunnan rajoitusta.
tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #17 : Elokuu 09, 2013, 18:00:02 »

Ei päädy tuonne.

Päätyisikö sitten josssainpäin lenkkiä turvapussiin?
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #18 : Elokuu 09, 2013, 18:47:29 »

Ei päädy tuonne.

Päätyisikö sitten josssainpäin lenkkiä turvapussiin?

Kyllä Pertti taitaa sittenkin olla oikeassa. Muistelin, että Tikkurilan eteläpäässä raiteiden 5 (I-junien seisontaraide) ja 6 (kaupunkiradan itäinen raide) vaihteessa tultaisiin mutkan kautta kutoselta. Asia alkoi kuitenkin mietityttää, joten kävin tänään paikalla tarkistamassa asian, ja mutkan kautta tullaan sittenkin vitoselta. Olen melko varma, että alun perin, kun Tikkurilan kaupunkirata avattiin 1996, kutoselta tultiin sivulta, mutta ilmeisesti vaihteen kätisyys muutettiin joitakin vuosia sitten samalla, kun raiteelta 5 rakennettiin Sn35-yhteys I-junia varten raiteelle 4 eli kaupunkiradan läntiselle raiteelle.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Kehäradan erkanemisvaihteet  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina