Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Roope Prusila
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1226


« : Elokuu 13, 2013, 19:54:52 »

Iltaa,
olen menossa Perjantaina yöksi yhdelle kaverille ja tarkoituksena olis harrastaa junien hämärä/pimeäkuvausta. Saisko kokeneemmilta hieman vinkkiä, miten saa hämärällä/pimeällä näyttäviä kuvia? Ensimmäinen kuvattava juna on T3812, kuvaan Nokian asemalla, voiko asetuksia muuttamalla saada aikaan jotain hienoa? seuraavaksi ehkä illan viimeinen nokialla pyssäävä taajis, ja viimeisenä yön pimeinä tunteina jokin tavarajuna, sekin Nokialla. Vinkkejä kiitos, laittakaa vaikka yksityisviestillä
tallennettu

Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #1 : Elokuu 13, 2013, 22:06:24 »

Vaikka en missään määrin ole taitava valokuvaaja, tai valokuvaaja ylipäätään, niin yksi ilmiselvä vinkki tulee mieleen:

Jalusta.

Heikkilän Niila jatkanee. Hymyilee
tallennettu
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #2 : Elokuu 14, 2013, 12:38:29 »

Samaa mieltä, hyvä kunnon tukeva jalusta on erittäin tärkeä ja tietysti paikallaan seisovan junan kuvaamisessa auttaa valotusajan pidentäminen, mutta liikkuvan junan kuvaamisessahan se tuo vähän suttuisen efektin jos liian pitkällä valotusajalla ottaa. Tietysti hämärällä auttaa myös mahdollisimman suurella aukolla kuvaaminen, joskin syväterävyys kärsii taas...
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2013, 15:43:30 »

Myöskin Lankalaukaisimen tai langattoman laukaisimen käyttö vähentää tärähtämisen riskiä. Jos on paikallaan pysyvä kuvauskohde niin silloin on hyvä kokeilla erilaisia valoitus aikoja ja myöskin eri aukkoja ja näiden yhdistelmiä voi kokeilla.
Itselläni iso haaste on saada tarkennus osumaan kohdalleen sillä mitä vähemmän valoa niin sen todennäköisemmin automaattitarkennus ei löydä riittäviä kontrastieroja, joten käsintarkennus yleensä ainut vaihtoehto. Varsinkin pitkiä polttovälejä käytettäessä kun tarkennusalue on lyhyt on melko hankalaa saada tarkennusta osumaan kohdalleen kun on lähes pimeää. Harjoittelu tekee mestarin joten ei muuta kuin kuvaamaan (onneksi "filmi" on digiaikana halpaa).

Toivottavasti Niila kertoo myös hyviä vinkkejä, sillä hänen hämärä kuvat ovat kyllä poikkeuksetta upeita.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2013, 16:09:04 kirjoittanut Harri Junttila » tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1226


« Vastaus #4 : Elokuu 14, 2013, 16:48:47 »

Juu, elikkä tarkoitus on muuten kuvata kaikki liikkuvana, mutta se taajis, jos on riittävän hämärä, sen saapumisen kuvaan bulbilla
tallennettu

Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #5 : Elokuu 14, 2013, 19:01:01 »

Mikäli kuvaan tulee valaisimia, niin ei kannata ISO-arvoa nostaa mieluummin kuvata alhaisella ISOlla kuvaan nimittäin tulee helposti sellanen valohuntu (vai miten sen kuvaisi).
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 14, 2013, 21:11:05 »

Jos ISO-arvo on täysillä, kuvaan tulee ns. rakeisuutta. Jonkin verran sitä arvoa voi suurentaa, ennen junaa kannattaa toki ottaa harjoituskuvia. Digipokkareissa on myös vähemmän säätömahdollisuuksia kuin järjestelmäkameroissa.

Onnea kuvausreissulle!  Iskee silmää
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #7 : Elokuu 14, 2013, 21:31:51 »

Muutama helppo neuvo pysähtyneenä olevan junan kuvaamiseen:

1. Jalusta
2. ISO-arvo 100
3. Salama pois
4. Ja eikun kokeilemaan eri valoitusajoilla ja aukoilla (f-arvo), mitä tulee. Kannattaa harjoitella etukäteen vaikka kotipihalla tai -kadulla.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #8 : Elokuu 14, 2013, 23:39:01 »

Tokihan junia voi kuvata pimeällä myös liikkeessä, mutta tuloksena on tietenkin valoviivoja junan valoista ja valaistua ympäristöä terävien kuvien sijaan. http://vaunut.org/kuva/71982 ja http://vaunut.org/kuva/60867 esimerkiksi. Ympäristön valotasosta riippuu valotusajan tarve, ja tietenkin junan pituudesta ja nopeudesta sekä ympäristön näkyvyydestä. Niitä voi koittaa arvioida suurinpiirtein oikeaksi.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1226


« Vastaus #9 : Elokuu 23, 2013, 22:51:17 »

Täällä neuvoja kyselin, ohessa lopputulos, valotusaika 25 sekuntia eli ylivalottu aika pirusti


* H475.JPG (252.79 kilotavua, 1282x855 - tarkasteltu 526 kertaa.)
tallennettu

Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #10 : Elokuu 23, 2013, 23:08:21 »

Pienempää aukkoa eli suurempaa aukkoarvoa ja pienempää herkkyyttä tarvitaan.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1226


« Vastaus #11 : Elokuu 23, 2013, 23:32:25 »

juu, mutta näin aluksi "latasin täysillä"
tallennettu

Roope Prusila
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1226


« Vastaus #12 : Elokuu 23, 2013, 23:48:40 »

Laitan huomenna tuosta kuvasta tummennetun version tänne
tallennettu

Sauli Pietikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #13 : Elokuu 24, 2013, 08:06:07 »

Täällä neuvoja kyselin, ohessa lopputulos, valotusaika 25 sekuntia eli ylivalottu aika pirusti

Mikä kamera sulla on?
Useimmissa kameroissa kun maksimi valotusaika on 30 s, jonka jälkeen on käytettävä bulbia.
Tuosta 25 s. valotusajasta päätellen bulbille ei ehkä olisi ollut tarvetta tuossa tilanteessa. Eli muutamalla testikuvalla ja kameran valotusmittaria käyttäen olisi ehkä saanut tarkemmin valotetun kuvan.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1226


« Vastaus #14 : Elokuu 24, 2013, 08:54:50 »

Minulla on Canon EOS 1100D, en laittanut valotus ajaksi esim juuri 20sek, koska en tiennyt tarkkaan junan nopeutta tossa kohtaa ja mielummin lopetan valotuksen silloin, kun itse haluan.
tallennettu

Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #15 : Elokuu 24, 2013, 11:42:13 »

Olet joka tapauksessa selvästi ns. jäljillä. Tuosta on hyvä jatkaa. Tsemppiä Roope!
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1226


« Vastaus #16 : Elokuu 24, 2013, 12:43:22 »

Kiitos paljon Kimmo!
tallennettu

Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #17 : Elokuu 25, 2013, 23:11:04 »

Myöskin kameroissa, joissa kuvaus näytön kautta on mahdollista, kannattaa käyttää mielummin etsintä (oikea nimitys?) kuin näyttöä, koska etsimen kautta tarkennus onnistuu pimeässäkin ISO 100:lla, näytön kautta kuvattaessa ainakin omassa Canonin 550D:ssä ei tarkennuksen kohdetta näyttö välttämättä löydä kuin vasta ISO 800:sta eteenpäin olevilla ISO-arvoilla, joka edesauttaa ylivalottumista ja tuottaa kohinaa kuvassa. Tärähdysvaara voi toki tyylistä riippuen olla suurempi, mutta sillä uhalla suosittelen käyttämään etsintä. Valotusajan ei myöskään tarvitse olla kovin pitkä, kuten tuolla ylempänä mainittiin, kannattaa kokeilla erilaisia asetuksia eri tilanteissa.

Pimeässä kuvattaessa hyvälle kuvalle usein ehtona on kyllä jalusta. Esim. 1.4-aukkoisilla objektiiveilla vauhtia ei välttämättä saa pysähtymään eikä pimeässä junasta edes pahemmin saa selvää, asemalla on paras kuvata jos ei ole jalustaa. Jalustan avullakaan ei kuitenkaan saa junasta kuin vauhtiraidat, jos jossain pusikossa tms. kykkii syys- ja talvipimeillä.

Rohkeasti vain yrittämään eri asetuksilla, ja kannattaa tosiaankin varata aikaa asetusten testaamiseen!

(En ole mikään valo-/pimeäkuvauksen asiantuntija, mutta nämä neuvot uskallan antaa..  Iskee silmää )
tallennettu

Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #18 : Syyskuu 05, 2013, 13:58:55 »

Ainakin Canon 500D:ssä häiritsee yllättävän paljon pimeällä etsimessä näkyvät ISO-luku, aukon koko ja muut tekstit, tai ainakaan ne eivät paranna "etsinsilmän" pimeänäköä.


* canonin etsin.jpg (33.37 kilotavua, 417x319 - tarkasteltu 469 kertaa.)
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #19 : Syyskuu 05, 2013, 14:22:12 »

Tarkennus on hyvä tehdä näytöllä. Manuaalitarkennus päälle ja näytön avulla säädetään tarkennus oikeaan paikkaan. Sitten näyttö pois päältä ja kuvia ottamaan.
tallennettu
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #20 : Lokakuu 02, 2013, 12:57:11 »

Paras toimintatapa riippuu siitä millaista kuvaa haluaa. Itse en niin välitä vauhtiraitakuvista vaan haluan, että liike pysähtyy. Se vaatii jonkin verran valoa ja asettaa rajat valotusajalle. Siksi jalustakin käyttöarvo on vähäinen, ellei juna pysähdy paikalle. Jossain vaiheessa iltaa (tai aamua, jos luonnetta riittää) luonnonvalo on hyvässä tasapainossa keinovalojen kanssa ja kuviin saa hämärän tunnelmaa mutta kohteet piirtyvät silti terävinä. Tosielämässä tuohon lyhyehköön hetkeen harvoin sattuu yhtään junaa, mutta se nyt lienee itsestäänselvää jokaiselle junakuvaajalle, että junat kulkevat sellaisina hetkinä ja suuntiin kun kuvaaminen on jostain syystä huonointa. Tunnit tekevät tuuria tässäkin asiassa.

Itsekin olisin kiinnostunut käsittelyvinkeistä. Minulla on pahana tapana hävittää hämärän tuntu kuvaa käsittelemällä, kun low key -kuvissa on aina jotain jota yritän nostaa näkyviin. Mutta ei kai siinä ole muuta kuin että hyväksyy ettei jokainen nippeli näy kuvassa.
tallennettu
Mikael Erkkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #21 : Marraskuu 14, 2013, 14:43:16 »

Oon nyt kuvaillut vähän iskän Sony-videokameralla. Tosi hyviä videoita tulee ja laittelen niitä juutuuppiin kun ehdin Iskee silmää Tosiaan synttärit ens viikolla ja saan sitten oman Samsung-videokameran. Katotaan sitten minkälaista kamaa tulloo  8)
tallennettu
Mikael Erkkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #22 : Marraskuu 14, 2013, 15:53:48 »

Tarkoitin siis että sillä videokameralla tulee hyviä videoita myös pimeässä Virnistää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #23 : Marraskuu 15, 2013, 10:49:15 »

Salamaa älkää ikinä käyttäkö kuvatessanne junia pimeällä, ainakaan jos tämä häiritsee kuljettajaa (edestä/etuviistosta kuvatessa). Näitä on tullut joitakin kertoa nähtyä ja pistää oikein vihaksi kun pilkkopimeästä välähtää salama.
tallennettu
Pertti Bruun
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #24 : Marraskuu 15, 2013, 10:55:55 »

Salamaa älkää ikinä käyttäkö kuvatessanne junia pimeällä, ainakaan jos tämä häiritsee kuljettajaa (edestä/etuviistosta kuvatessa). Näitä on tullut joitakin kertoa nähtyä ja pistää oikein vihaksi kun pilkkopimeästä välähtää salama.
Onko junan kuljettajilla herkemmät silmät kuin esim rallikuskeilla?
Rallikuskit ovat itse sanoneet että kameroiden salamat eivät haittaa/häise lainkaan, heitähän kuvataan varmasti useammalla salamalla samanaikaisesti kuin junia ja yöllä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Junien kuvaus hämärällä/pimeällä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina