Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Keskustelua rautatieliikenteen kilpailusta ja liikenteestä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #50 : Elokuu 23, 2013, 16:30:12 »

Sääntöjen noudattamiseen vaikuttaa, kuinka mielekkäiksi ne koetaan. Jt:ssä on vielä 60-luvulla määrätty mm, että liikennettä tuli tietyissä tilanteissa hoitaa laittamalla mies kävelemään junan eteen lippua heiluttaen. Tämä aikana, jolloin junan nopeus saattoi sentään olla 110-120 km/h ja aikataulut sen mukaiset. Jos säännöt ovat näin todellisuuspakoisia niin pitäisin ymmärrettävänä, etteivät kaikki ole kokeneet niiden pilkuntarkkaa noudattamista järkeväksi.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #51 : Elokuu 23, 2013, 16:33:25 »

Mikko muuten, olen ajatellut joskus tuota nopeudenrajoitinta henkilöautossa, ja mielestäni se voisi olla toimivakin ajatus. Koitapa tyrmätä ideani: yritän sen seuraavassa perustella:

Kaikkiin henkilöautoihin nopeudenrajoitin 120 km/h nopeuteen ja myös nopeusvalvontaa kiristetään todella tuntuvasti nykyisestä. Piste. (Vaihtoehtoisesti voitaisiin keskustella 129 km/h:stä, mutta olkoon 120 lähtökohta).

Kahdeksankympin tiellä pääsee kortistaan, kun ajaa, tai ohittaa, sataakahtakymppiä. Erot nykyisiin käytäntöihin olisivat pieniä.

Satasen tie on se kriittinen juttu. Harvahko autojono etenee alle sataa, ja tekee mieli ohittaa. Voit ohittaa 120 km/h. Jos autojono etenee sataa tai vähän yli, niin entäs sitten: satanen on suurin sallittu. Aiotko jatkaa ylinopeuden ajamista, kun olet ohittanut 105 km/h kulkevan auton? Ja jos muut kulkevat jo valmiiksi 110 km/h, niin ohitustarvetta ei pitäisi olla, koska siinä mennään jo selkeätä ylinopeutta. Rekat kulkevat 89 km/h, niin niistä pääsee helposti ohi kiihdyttämällä 120 km/h:een.

Moottoritiellä rajoitus on 120 km/h ja autot eivät rajoittimen vuoksi voi ajaa lujempaa. Oikealla kaistalla rekat jyrräävät 89 km/h ja bussit sataa ja pääset niistä helposti ohi, koska autosi kulkee 120 km/h.

Turvallisuuskriittinen kysymys: miksi pitäisi voida ajaa huimaa ylinopeutta?

(Kyllä, munkin Volvoni kulkee tehtaan mukaan 240 km/h, mutta en ole ajatellut kokeilla väitteen paikkansapitävyyttä).

Olisiko 120 km/h rajoitin toteuttamiskelpoinen idea?
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #52 : Elokuu 23, 2013, 16:35:05 »

Tarkoittikohan Pasi kuitenkin, että rekka on ollut pääsyyllinen 12,5 % niistä kuolonkolareista, joissa rekka on ollut jollain tavalla mukana? Pasin mainitsemista luvuista tulee yhteensä 100 % ja ei kai niin voi olla, että kaikissa kuolonkolareissa olisi rekka ollut yhtenä osapuolena.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #53 : Elokuu 23, 2013, 16:36:07 »

Kuulostaa oudolta tuo kirjoittamasi, Petri. Mitähän Jt:n pykälää tarkoitit?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #54 : Elokuu 23, 2013, 16:44:06 »

Ajoneuvoyhdistelmä on ollut vuosina 2000-2009 ollut A-osallisena (eli se joka käytännössä ollut "syyllinen" onnettomuuteen) 69 kertaa jos oikein tulkitsin, joka mielestäni tekee n. 7 kertaa per vuosi.

Mielestäni kumipyöräliikenteen ja rautatieliikenteen on täysin naurettavaa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #55 : Elokuu 23, 2013, 18:00:12 »

Nopeudenrajoitus nopeuteen 120 km/h kuulostaa ikävältä idealta, koska pitää sillä autolla voida ajaa muuallakin kuin Suomessa. Esim. Puolassa, Saksassa tai Itävallassa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #56 : Elokuu 23, 2013, 18:11:39 »

Eihän se estä auton käyttöä noissa maissa, Tuukka. Itävallan motareilla on 130 km/h rajoitus, Puolan nelikaistaisilla motareilla on 120 km/h rajoitus ja Saksan autobahneilla on 130 km/h suositus suurimmaksi nopeudeksi.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #57 : Elokuu 23, 2013, 18:26:17 »

Nykytekniikalla ei olisi mitenkään mahdotonta toteuttaa nopeusrajoitukset tietävät rajoittimet kaikkiin ajoneuvotyyppeihin. Samoin ylinopeussakkojen periminen voitaisiin hoitaa online suoraan tililtä. Myös Orwell-argumentti on vanhentunut, koska jokaisella kännykän omistajalla on paikannuslaite jo nyt mukana pahojen isoveljien väärinkäyttöä varten. Osa lisäksi luovuttaa koko kuluttajahistoriansa minibonuksia vastaan osuusliikkeelle.

Mutta koska ylinopeuden ajaminen on kaikkien perusoikeus, eivät rajoittimet tule kysymykseenkään.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #58 : Elokuu 23, 2013, 19:08:03 »

Kimmo: autolla pitää voida ajaa Suomessa _suljetulla alueella luvallisesti_ kovempaa kuin 120 km/h, kuten tarkoitukseen rakennetuilla moottoriradoilla, jos auton kuljettaja niin haluaa ja luvat on siihen kunnossa.

Saksassa tuosta ei olisi todennäköisesti muuta kuin haittaa, koska autobahneilla on nopeudeltaan rajoittamattomia osuuksia, ja tuo suositus ei ole niillä mikään nopeusrajoitus. Jos ajat siellä oikeaa kaistaa 120 km/h ja rekka tulee omalla kaistalla näkyviin noin 90 km/h ajaen, ja samanaikaisesti vasemmalta puolen viuhuu porukka ohi 150-160 km/h, niin kyllä tuohon nopeuteen pitää voida kiihdyttää.

Tärkein nopeudenrajoitin auton kuljettajan aivoissa. Kyllä kuka tahansa järkevä kuljettaja ajaa yleisen liikenteen seassa nopeusrajoitusten mukaisesti ja tarvittaessa hidastellen. Täytyy osata hillitä menohaluja rajotusten mukaiseksi, eikä antaa Volvon tai minkään muunkaan auton nousta päähän.

Mielestäni yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta (henkilö jolla auto on noussut päähän tai muuten vaan liikenteeseen soveltumaton kuski) Suomessa on ihan kohtuullinen liikennekulttuuri henkilöautoilijoiden keskuudessa. Sen sijaan rekkaliikenteessä on kyllä liian paljon kuskeja jotka maantiellä ajavat "ihan miten heitä itse lystää", eli juurikin 90 km/h 80 km/h rajoitusalueella tai muuten vain muita takapuskurissa kiinni ahdistellen.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #59 : Elokuu 23, 2013, 20:31:20 »

Nämä jotka ei osaa pitää tasanopeutta tai ei taito riitä, menkööt julkisilla vituttaa matka ajossa kun nopeus seilaa 80-60 välillä, voisivat edes tarkistaa mittarivirheen, minun mittari virhe on testattu navilla. Moottoriteille rekoille ohituskielto ja alle 2 litrasella ahtamattomalla ei pitäisi olla mitään asiaa moottoriteille. Vaikka täällä minua on haukuttu kaahariksi niin taajamissa ajan rajoitusten mukaan koska siellä on liikaa muuttuvia tekijoitä, moottoriteille vapaat nopeudet.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #60 : Elokuu 23, 2013, 22:55:40 »

Kimmo kirjoitti klo 14:20 mm.: "Mutta vielä rekkoihin: tämänkaltaista ongelmaahan ei käsittääkseni olisi, jos rekat olisivat mm. Saksan mallin mukaisesti puoliperiä, massaltaan enintään 44 tonnia konttiliikenteessä ja 40 tonnia muussa. Luulisi tuollaisen pitävän 550 -hevosvoimaisella nupilla nopeudenkin paremmin ylämäissä." Itse olen ajanut raskaita yhdistelmiä enemmän taakse kuin eteen, enkä päivääkään töikseni, mutta olen ymmärtänyt, että puoliperävaunuyhdistelmä voi olla vielä hullumpi ajettava liukkailla. Ja kyllähän niitä näkeekin joskus talvisin tienposkessa linkussa. Siinä perävaunu on lähtenyt puskemaan veturia, joka on tullut kärryn vierellä tavallaan kelkkana etupyörät takana. Ja ylämäkiäkin ajatellen täysperävaunuyhdistelmän vetäville pyörille tulee helposti enemmän painoa kuin puoliperävaunuyhdistelmässä. Mutta nykyisten täysperävaunuyhdistelmien ongelmana on tosiaan se, kun perävaunut ovat liian raskaita suhteessa vetoautoon.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #61 : Elokuu 23, 2013, 23:09:05 »

Tuskin henkilöautojen nopeuden rajoittaminen teknisesti johonkin 120-130 km/h välille vastaisi tarkoitustaan, koska se ei estä hurjastelemasta taajamassa vaikka 100 km/h. 120 km/h on sallittu vain osalla mottoriteistä kesänopeusrajoitusten aikaan. Kun 120 km/h ajettavilla teillä ei ole vastaantulevaa liikennettä, ohittaminen on pahimpia ruuhkia lukuunottamatta vaivatonta, tiet ovat parhaassa kunnossapitoluokassa ja suuri osa vielä riista-aidoilla suojattuja niin kannattaakohan tuoda noin hankala keino vain näitä harvoja teitä varten?
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 615


« Vastaus #62 : Elokuu 23, 2013, 23:22:19 »

Sn 5 km/h ja mies kävelemässä junan edellä oli vuoden 1969 muutoksen asti vaatimus, jos linjalla tavattiin vaunuja, jotka päätettiin työntää seuraavalle liikennepaikalle. Juuri tässä muodossa sääntö voi tuntua perustellultakin, koska tilanne on ilmeisen poikkeuksellinen mutta entäpä sellainen sovellus mainitusta tilanteesta, ettei junanlähetyspaikalla havaita ohittavasta junasta loppuopasteita, radiopuhelimia ei ole ja junanlähetyspaikkojen väli on 50 km?
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #63 : Elokuu 24, 2013, 00:10:22 »

Onhan sitten sellaisiakin sankareita, jotka pitävät kyllä esimerkillisesti tasanopeuden. Koko ajan ajetaan maantiellä tasan 90 km/h. Jos rajoitus on 80 km/h, höngitään kiinni puskurissa. Jos rajoitus on 100 km/h, jäädään kyydistä tai aiheutetaan muille ohitustarvetta.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #64 : Elokuu 24, 2013, 01:33:29 »

Mikko, minä olen pärjännyt ahtamattomalla 1.6 litraisella bensakoneella moottoritiellä oikein hyvin, menohaluja tuntuisi olevan jopa enemmän kuin 120 km/h.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #65 : Elokuu 24, 2013, 10:55:36 »

Pitääkö todella, Oskari? Varmasti alle promille autoista käy koskaan moottoriradalla, ja siksikö ajatus nopeudenrajoittimesta on mahdoton?

Olen ajanut Saksassa noin 110 km/h nopeudella autobahneja ehkä liki 20000 km, ja tiedän omasta kokemuksesta, että kyllä siellä seurataan liikennetilannetta koko ajan hyvin aktiivisesti, ja olen siellä muutaman tuhannen rekkaa ohittanut, seuraamalla hieman takasektoria ja lähtemällä ohitukseen silloin, kun takasektorissa on ollut rauhallista. Ja jos joku sen jälkeen lähestyy kovaa, hän hiljentää vauhtia, jää perääni odottamaan että ohitus on hoidettu ja sen jälkeen taas kelaa 200 tai 250 tauluun. Kukin vuorollaan, pätee sielläkin. Kuusikaistaisilla osuuksilla kaistanvaihto on todella, sanoisinko, dynaamista.

Nopeudenrajoittimista syntyikin hyvä keskustelu, ja se oli tarkoituskin. Tartuin tuohon Mikon mainintaan juuri siksi. Itse en välttämättä kannata koko ideaa, eivätköhän useimmat onnettomuuden tapahdu alle 120 km/h nopeuksilla ja niihin tämä laite ei auttaisi lainkaan. Täysin väärä tilannenopeus taitaa olla suurin syypää onnettomuuksiin, ja sellaista propellipäätä ei taida olla syntynytkään, joka niihin estolaitteen keksisi.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #66 : Elokuu 24, 2013, 11:31:00 »

Liikenneturvallisuuden avainsana on juurikin "tilannenopeus". Ja kuten Kimmo vihjaa, usein turvallinen tilannenopeus on huomattavasti nopeusrajoitusnopeutta pienempi. Olenkohan väärässä, jos väitän, että aina kun sattuu onnettomuus, on jonkun tilannenopeus ollut liian suuri.

Siltikin minusta PPP:n mainitsema "nopeusrajoitukset tietävät rajoittimet kaikkiin ajoneuvotyyppeihin" olisi erittäin toivottava parannus maantieliikenteessä. Sitä voitaisiin samalla käyttää tienkäyttämaksujen perimisessä. "Autojen kulunvalvontajärjestelmä (AKV)" estäisi epäonnisista ohitusyrityksista aiheutuvat kohtaamisonnettomuudet, koska kaahari ei pystyisi lähtemään edes yrittämään ohittaa suurinta sallittua nopeutta ajavaa. Tällöin yksityisautoilu kylläkin menettäisi osan kilpailukyvystään (rajoittamaton "oikeus" "vapaaseen nopeuteen") suhteessa julkiseen liikenteeseen (linja-autojen nopeusrajoitin säädetty (maksimissaan) arvoon 100 km/h), mutta sehän vasta positiivinen asia olisikin.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #67 : Elokuu 24, 2013, 11:52:43 »

Ohitustilanteessa on totta, että hetkellinen ylinopeus saattaa tehdä ohituksen turvallisemmaksi kuin orjallisesti sallittua noudattaen. PPP:n rajoittimessa on omaan ideaani verrattuna se puute, että esim. satasen tiellä rekan ohitus saattaa muodostua mahdottomaksi, jos maasto on kumpuilevaa ja tiellä on paljon ohituskieltoja ja suurin mahdollinen nopeus ohittavalla ajoneuvolla on 100 km/h. Tietysti, jos siinä sovellettaisiin nykyistä rekkarajoittimien logiikkaa ja sallittaisiin 109 km/h, tuo saattaisi toimiakin. Pahoiksi koettuihin risteyksiin on valtateillä asetettu 80-rajoitus ja sitähän tämä kapine myös valvoisi; nykyisellään noissa kohdissa saa rekan peräänsä, jos pudottaa nopeuden kahdeksaankymppiin. Ja torvi soi ja valot vilkkuvat, että mitäs polkuauto siinä hidastelet!

Mutta väärään tilannenopeuteen ei tuostakaan olisi mitään iloa. Riittävän huonolla kelillä nopeutta on pudotettava riittävästi, nimimerkillä: 55 km/h nopeudesta auto lähtenyt sohjoliirtoon keskellä kaupunkia nelikaistaisella 60 km/h-rajoitetulla kadulla ja päätynyt sillankaiteen päälle.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #68 : Elokuu 24, 2013, 11:55:47 »

Ohitusten perusfilosofiana on, että jos ei pysty ohittamaan ajamatta ylinopeutta, ei ohiteta lainkaan.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 904


« Vastaus #69 : Elokuu 24, 2013, 12:50:26 »

Lisättäköön, että nykytekniikalla nopeudenrajoitin voisi rajoittaa myös alle virallisen nopeusrajoituksen, eli oikeaan tilannenopeuteen. Tienpinnan liukkautta ym muuttujia sensoroivia ajoneuvolaitteita on jo testattukin. Ideana siis se, että kun vaikkapa Konginkankaalla on jäätymässä oleva kohta, sen ylittävä ajoneuvo rekisteröi asian ja ajoneuvolaite lähettää tiedon koko järjestelmään. Sen jälkeen kaikkien paikalle saapuvien ajoneuvojen maksiminopeudet putoavat oikeaan tilannenopeuteen, kunnes keli on parantunut. Tällainen järjestelmä voisi mahdollistaa myös nopeusrajoituksen nostamisen hyvissä olosuhteissa.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #70 : Elokuu 24, 2013, 14:17:45 »

Tuo on oikeasti hyvä idea.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #71 : Elokuu 24, 2013, 19:42:17 »

Mikä rajoitus pellolla jos joku ulkopuolinen rajoittaisi ajonopeutta, polttoaine on kallista varsinkin jos ajetaan kylmällä moottorilla, hetkellisen kulutuksen mitta-asteikko loppuu kesken, homma että pellonreunasta ajetaan puuta silloin käytetään "vaihtotyöpainoja" 1-5km painoa niin paljon kuin akseli kantaa.

Turvallisin ohitustapa on pitää kaasu pohjassa, siihen asti kun on ohitettavan rinnalla sen jälkeen rullata suurimpaan sallittuun nopeuteen. Maantieliikenteeseen liittyvä dokumentti tuli eilen ykköseltä ryssät poltaa öljyn tuotannossa syntyvän ylijäämä maakaasun ja samaan aikaan suomalaisia autoilijoita kiusataan päästöverotuksella ja pienpuun polttajille on tulossa rajoituksia.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #72 : Elokuu 24, 2013, 20:13:16 »

Joo, takat ja puukiukaat on tosi pahoja saastuttajia :P
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #73 : Elokuu 24, 2013, 20:16:39 »

Ihan linjassa Kymmenvaltioliiton muun politiikan viisauksien kanssa.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #74 : Elokuu 24, 2013, 20:52:51 »

Kimmo, tuo puulämmitys onkin kinkkinen juttu. Korvaako sen nuuhkimisesta saatava esteettinen hyöty sen pienhiukkasista aiheutuvan fyysisen haitan? Juuri nytkin parvekkeen ovi on selällään kun jossain naapuritalossa tuoksuu sauna.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: Keskustelua rautatieliikenteen kilpailusta ja liikenteestä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina