Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Maailman Suurin Kenttärata  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Johannes Kräkin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« : Syyskuu 03, 2013, 16:40:24 »

Tiesittekö että tämän maailman suurin kenttärata, 600mm raideleveys, jossa pituuta oli yli 300km on ollut Ruotsissa (Västra-Götaland). Asia on pyritty salaaman ettei tarvitse maksaa korvauksia yhteiskunnille joista vietiin kaikki (Turve-polttoaine). Kyse oli lasitehdas-yhteiskunnista jotka olivat täysin riipuvaisia tästä halvasta polttoaineesta.
Ruotsin valmiustila (Beredskap) 1939-1945 aiheutti tämän päälekarkauksen. Radalla käytetiin sähkö-vinschejä Z-mootori-vetureeita sekä (Epa-traktor) joka kehitetiin tätä varten alunperin häkäpöntöllä ja Motuli-poltoaineela toimimaan. Ruotsissa oli aikaisemmin kehittynyt (system-Kosta) joka on kehittynyt Decauvillen pohjalle ja muistuttaa Syvärin-kenttärataa eniten. Tämän kenttäradan kapasiteeti oli paljon suurenpi kuin Syvärillä koska se oli kaksi-raiteinen ja toimi yötä-päivää vuodesta 1942 aina vuoteen 1945.
Se mitä tapahtui Ruotsissa silloin ei olisi tarvinnut laisinkaan tapahtua, Nohab Trollhättanista oli kehittänyt höyry-turbiini veturin joka selvisi 50% vähenmällä poltto-aineela mutta siitä ei tehty (Sotaveturia) niinkuin Saksa teki.
Tämä poltto-aineen säästö on niin suuri että se olisi riittänyt mm Cementi-teolisuudelle joka vei turpeet. Trollhättan möi licenssioikeudet Saksaan mukaanlaskien Kondenseraus-Tenderi joka myös säästi 20% energiaa.
Sitäkään ei Ruotsissa käytetty koskaan, Saksa käytti sitä ihan tavallisissa höyry-vetureissakin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2013, 21:59:35 kirjoittanut Johannes Kräkin » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Maailman Suurin Kenttärata  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina