Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sr1-vetureita 40 vuotta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« : Syyskuu 04, 2013, 05:47:55 »

Tänään tulee kuluneeksi tasan 40 vuotta siitä, kun ensimmäinen Sr1-veturi ja siten Suomen ensimmäinen leveäraiteinen sähköveturi saapui Suomeen 4.9.1973. Veturin numero oli 3001 ja se oli valmistettu Neuvostoliitossa Novotsherkasskin veturitehtaalla kuten sarjansa myöhemmätkin yksilöt.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #1 : Syyskuu 04, 2013, 06:42:10 »

Ja aivan varmasti kaikki 112 olisivat jäljellä, jos erinäisiltä onnettomuuksilta olisi vältytty. Komea laitoshan tuo Sr1 on, ja sen liikkeellelähtöä kuuntelee aina mielellään! Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #2 : Syyskuu 04, 2013, 11:08:46 »

Tänään tulee kuluneeksi tasan 40 vuotta siitä, kun ensimmäinen Sr1-veturi ja siten Suomen ensimmäinen leveäraiteinen sähköveturi saapui Suomeen 4.9.1973.

VR:n ensimmäinen kyllä, mutta eikös Mikkelissä jollain yksityisellä sahalla ollut leveäraidesähkäri jo ennen sotia?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #3 : Syyskuu 04, 2013, 11:19:20 »

Lapsen muistikuv(i)a 1970-luvulta.

Äitini kävi tuolloin (kuten ennen ja jälkeenkin) Helsingissä työssä ja sähköveturien tultua hänen kotiintulonsa alkoi vähän väliä viivästyä: "Veturi oli taas rikki." Sellaista oli alku.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2013, 17:26:01 »

Ja tänään tuo työn sankari veti IC5:sen Joensuuhun.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #5 : Syyskuu 04, 2013, 17:49:04 »

Jääköhän 3001 Joensuuhun vai tuleeko IC 12:ssa takaisin alas?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Syyskuu 04, 2013, 18:11:26 »

Jääköhän 3001 Joensuuhun vai tuleeko IC 12:ssa takaisin alas?

Takashan sen pitäis kaiken järjen mukaan tulla.

EDIT: Näköjään siinä onkin tulossa 3007. Lauantaisin ainakin sama Sr2 joka tuo IC5:n Joensuuhun, tuo myös IC 12:n Helsinkiin.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #7 : Syyskuu 04, 2013, 18:12:26 »

Jääköhän 3001 Joensuuhun vai tuleeko IC 12:ssa takaisin alas?
Vastaanpa itse itselleni, kun löysin tuon "Veturit kartalla" -sivun. Sr1 3001 on jäänyt Joensuun talleillle lepäämään.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #8 : Syyskuu 04, 2013, 18:18:22 »

Sr1 3001 näyttäisi myös olevan Joensuun ainoa Sr1 tällä hetkellä. Ellei sitten muista siellä seisovista Sr1:istä ole kytketty gps-paikannusta pois päältä.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #9 : Syyskuu 05, 2013, 00:17:33 »

"Valmistuessaan vetureiden ohjaamo-olosuhteet olivat neuvostoliittolaiseen tapaan varsin karut, ja joidenkin hallintalaitteiden sijoituksessa oli toivomisen varaa. Muun muassa ajovalojen himmennyskytkin oli alun perin niin korkealla, että kuljettajan piti aina nousta penkiltään käyttääkseen sitÃ
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 869


« Vastaus #10 : Syyskuu 05, 2013, 14:38:15 »

Tänään tulee kuluneeksi tasan 40 vuotta siitä, kun ensimmäinen Sr1-veturi ja siten Suomen ensimmäinen leveäraiteinen sähköveturi saapui Suomeen 4.9.1973. Veturin numero oli 3001 ja se oli valmistettu Neuvostoliitossa Novotsherkasskin veturitehtaalla kuten sarjansa myöhemmätkin yksilöt.
Ensimmäiset muistikuvani tuosta veturityypistä osunevat syksyyn 1973 kun niillä ajettiin koeajojunia rantaradalla. Kävin siihen aikaan oppikoulua Kauniaisissa ja näin eräänä päivänä kun olin lähdössä kotiin vilauksen junasta jossa oli  tummanpunainen  sähköveturi ja kymmenkunta vanhaa puuvaunua ajamassa kovaa vauhtia ylikulkusillan yli.  Olin aiemmin luullut mm Hesarissa esitettyjen piirustusten mukaan että VR:n uusissa sähkövetureissa olisi samantyylinen puna-kermanvalkoinen väritys kuin Dr 12 tai Dr 13 dieseleissä, ja että veturin tyyppitunnukseksi tulisi  Hz 1 eikä Sr 1,  mutta lopulta oli pakko uskoa että tuota "kummitusjunaa" veti juuri yksi noista uusista neuvostoliitosta hankituista vetureista. Sittemmin koeajojunia alkoi näkyä useammin ja eräs luokkakaverini kehui matkustaneensakin yhdellä niistä, mutta epäilen että pisti vähän omia juttujaan Iskee silmää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Sr1-vetureita 40 vuotta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina