Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Supernopea putkijuna Suomeen!  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« : Syyskuu 25, 2013, 08:51:39 »

Helsingin, Tampereen ja Turun välille ehdotetaan matkustajille ilmaista Hyperloop-junayhteyttä.

Hyperloop-juna tuli tunnetuksi kesällä, kun amerikkalainen miljardööri Elon Musk toi ideansa julkisuuteen.

Nyt Verkkokauppa.com ehdottaa hyperloop-radan rakentamista Helsingin, Turun ja Tampereen välille.

- Maailmalla Hyperloop-radan kustannuksiksi on arvioitu 5 - 10 miljoonaa euroa per kilometri eli Helsinki-Turku-Tampere -välisen osuuden kokonaiskustannus olisi arviolta noin 2 - 4 miljardia euroa, Verkkokauppa.comin tiedotteessa lasketaan.

Vertailun vuoksi mainittakoon, että rakenteilla olevan Länsimetron kustannus on nousemassa noin miljardiin euroon.

Hyperloop on uudenlainen supernopea juna, jonka nopeus on jopa 1 300 kilometriä tunnissa. Nykyiset nopeimmat luotijunat yltävät noin puoleen tästä. Hyperloop toimii paineistetussa putkessa.


Ensimmäisissä konsepteissa on laskettu yhteen junakapseliin mahtuvan noin 30 matkustajaa. Radalla voitaisiin kuljettaa myös autoja ja rahtikontteja.

Verkkokaupan visiossa suurin osa rekoilla tehtävästä rahtiliikenteestä korvattaisiin hyperloopilla. Matka-aika Helsingistä Tampereelle tai Turkuun lyhenisi noin 15 minuuttiin. Tämä puolestaan mahdollistaisi pääkaupunkiseudulla töissä käyvien asumisen selvästi nykyistä kauempana.

Pysäkkien valinnassa käytettäisiin ehdotuksen mukaan hyväksi jo rakennettuja junapysäkkejä sekä satamia, jolla asemien rakentamisen kustannukset saataisiin minimoitua.

- Pysäkit valittaisiin kaupallisin perustein, jossa pysäkin omistaja kuten esimerkiksi kauppakeskus, satama tai suuryritys osallistuisi kustannuksiin saadakseen pysäkin tiloihinsa. Junat toimisivat uusiutuvalla energialla tuotetulla sähköllä, jonka seurauksena liikenteen päästöt laskisivat merkittävästi. Koska junat liikennöisivät suljetussa metalliputkessa, vähentyisi myös liikennemelu merkittävästi

Radan seurauksena Verkkokauppa ehdottaa, että Tampereen ja Turun lentokentät ja Turun sataman rahtiliikenne voitaisiin lopettaa kokonaan.

http://www.iltalehti.fi/digi/2013092517527906_du.shtml
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #1 : Syyskuu 25, 2013, 09:25:34 »



Radan seurauksena Verkkokauppa ehdottaa, että ... Turun sataman rahtiliikenne voitaisiin lopettaa kokonaan.

http://www.iltalehti.fi/digi/2013092517527906_du.shtml
Ai jaa. Milloinka ovat HK-herrat viimemmäksi tajunneet valtion elinkeinosta ja politiikasta käytännössä mitään? 90-luvulla ehkä, kun neuvostotasavallan vuoksi osattiin sentään vihata SDP:tä, vasemmistoa ja muita vapaamatkustelijoita. Ei suinkaan ehdoteetu silloin vientiväylänä toimivien satamien alasajamista ja niiden saattamista asutusalueiksi. Sellaisiksi joihin muuttavat myöhemmin heräisivät työpaikkojen tulevaan puutteeseen.

Iltalööppien  Eloppi tämä teksti (vaikka sen mainitsitkin jo). Typerä, vahingollinen ja ajattelematon. Voisi olla siten jopa Helsingin Sanomien "ainutlaatuista" journalismia.

Kuka muuten maksaa kompuroiden sähköt? Kilometrivmaksuilla autoilijako? Onko asiasta jo sovittu että hiilisähköä ei laitteisiin tungeta yhtään, iltalehden toimittaja?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #2 : Syyskuu 25, 2013, 11:29:32 »

Ulkopuolinen arvioija on arvioinut, että ehdottajan arvio kilometrikustannuksesta on yhden kertaluokan pielessä. Eli siis todellinen kilometrikustannus "radalle" olisi noin kymmenen kertaa suurempi.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #3 : Syyskuu 25, 2013, 11:39:29 »

Verkkokauppa.comin lehdistötiedote alkaa:  "Verkkokauppa.com ehdottaa, että Helsinki, Turku ja Tampere yhdistettäisiin teräsputkityhjiössä liikennöivällä Hyperloop-junaradalla, jossa ilmatyynyn
päällä liikennöivät junat"

Tämä jo kertookin hankkeen teknisen asiantuntemuksen perustasta aika tavalla.

(Kuka sanoi, että se putki on paineistettu???  Nolostunut  )

Mutta oli lehdistötiedotteessa hauskaakin: "Juna ei ainoastaan kuljettaisi matkustajia vaan myös opettaisi heille uusia asioita henkilökohtaisten infonäyttöjen kautta, joita ei saisi suljettua. "

Kaukovarjostin!!! Orwell 1984, täältä tullaan!  Virnistää

tallennettu
Pekka Laakso
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 37


« Vastaus #4 : Syyskuu 26, 2013, 07:02:54 »

Onkohan tässä käynyt niin, että kyseessä on aprillipäivän juttu joka on lähtenyt lapasesta liian aikaisin/myöhään..?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Syyskuu 26, 2013, 12:26:57 »

Onkohan tässä käynyt niin, että kyseessä on aprillipäivän juttu joka on lähtenyt lapasesta liian aikaisin/myöhään..?

Ei, vaan markkinointikikka. Noin saadaan kaupan nimi käteväsit näkyviin. Mitä enemmän asiaa taivastellaan, sitä useammin kaupan nimi osuu ihmisten silmiin. Ovela juttu. Lähinnä ihmetyttää, että miksi ihmeessä lehdet ovat meneet tuon julkaisemaan...
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #6 : Syyskuu 26, 2013, 12:46:23 »

Oli tuosta Hyperloopista juttua Ruotsinkin lehdistössä ja se vaikuttaa ihan todelliselta idealta, eikä vain väärin päivitetyltä aprillipilalta. Kuningaskunnassa kai ensimmäisenä mieleentuleva yhteys olisi välillä Tukholma - Göteborg.
     Eri tekstien antamat tekniset tiedot vaikuttavat erittäin hataroilta. Oli miten oli, jotenkin vaan tuntuu siltä, ettei järjestelmää tulla koskaan rakentamaan, ei ainakaan täällä Pohjolassa.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #7 : Syyskuu 26, 2013, 19:17:05 »

Nykyisillä tuotantomenetelmillä tämä on tietenkin kallis rakentaa, mutta uskoisin että ajan kuluessa tuotantotekniikka kehittyy yhä enenevissä määrin siihen että kohta voidaan automatisoidusti 3D-tulostaa betonia huomattavan (ehkä ratkaisevan?) paljon suuremmalla nopeudella normaaliin valamiseen verrattuna infran rakennuspaikalla. Onhan talojakin jo 3D-tulostettu. Se varmasti vähentäisi rakentamisen kustannuksia.

Tietyllä voluumilla tuollaisen tehokkaamman automaattisen 3D-tulostus-rakennustekniikan hinta myös varmasti halpenisi, ja yhtä isompia ja nykyisin kalliita infran kehittämisprojekteja voitaisiin toteuttaa nykymittapuulla halvalla.

3D-tulostamalla voidaan tuottaa monimutkaisia, hankalasti valmistettavia ja isojakin rakenteita huomattavasti pienemmin kustannuksin, paremmalla laadulla ja pienemmin työntekijämäärin mitä nykykonstein, halusimme tai emme. Myös nykyisin vähemmän kannattavia ja H/K-suhteeltaan huonoja projekteja voitaisiin toteuttaa kohtuullisen halvalla (esim. Heinola-Mikkeli-oikorata). Infra/rakennusalalla voi tulevaisuudessa olla tuon teknologian ansiosta nykyistä huomattavasti suuremmat volyymit, parempi suorituskyky ja parempi kustannustehokkuus.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #8 : Syyskuu 26, 2013, 20:05:26 »

Sanoisin, että keskustelu Hyperloopin kaavailuista Pohjoismaihin kannattaa aloittaa aikaisintaan siinä vaiheessa, kun ensimmäinen kyseistä teknologiaa käyttävä järjestelmä avataan muualla maailmassa. Siellä kun sitä potentiaalia moisen järkevyydelle löytyy rutkasti enemmän.
tallennettu
Johannes Mertanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #9 : Syyskuu 27, 2013, 13:21:08 »

Niin, harvaan asuttu Suomi ei liene ensimmäinen paikka, jossa röörijunaa kannattaa ruveta toteuttamaan. Isojen suurkaupunkien väli jossain Kiinassa ehkä.

Itse tekniikka nyt on jo suunnilleen olemassa, paitsi ehkä akut. Vaunua ilmassa pitävät puhaltimet kun vissiin toimisivat akuilla, ja nykyisten akkujen kapasiteetti ei taida oikein riittää kovin monen vuoron ajamiseen. Energiaa tarttisi siirtää junaan matkan aikana... Sinänsä ilmavirralla leijuttaminen yksinkertaistaa hommaa verrattuna maglev-tyyppiseen junaan.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Supernopea putkijuna Suomeen!  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina