Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Ajankohtaista Lidingöpaanasta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« : Syyskuu 29, 2013, 11:42:22 »

     Kuten tällä sivustolla on aikaisemmin mainittu, Tukholman pohjoispuolella sijaitsevan Lidingön saaren "oma" rautatie Lidingöbanan suljettiin liikenteeltä Juhannusta vasten eli viimeiset junat kulkivat 20. kesäkuuta illalla tai oikeammin Pohjolan valoisassa kesäyössä. Syynä liikenteen lakkauttamiseen oli erittäin laajamittainen rautatien uudistus- ja perusparannustyö joka aloitettiin välittömästi, ja jonka lasketaan kestävän ensi vuoden 2014 loppuun asti. Jolloin toivottavasti, Espanjasta tilatut, uudet vaunutkin ovat saapuneet saarelle.
     Liikenteen loputtua, teknisesti raitiotievaunumaiset sekä veto- että liitevaunut katosivat AGA:n varikon hallilta, viimeistä yksilöä myöten. Juttu kulki ettei ainuttakaan säästettäisi jälkipolville.
     Saarelainen Charlie Lundgren kiinnostui asiasta ja päätti ottaa selville mikä oli vaunujen lopullinen kohtalo. Vastaus löytyi romutarhalta Veddestassa, Järfällan kunnassa Tukholman pohjoispuolella.
     - Saavuin sinne yhdennellätoista hetkellä, kertoo Charlie paikalliselle viikkolehdelle "Mitt i Lidingö" lehden menneen viikon numerossa. - Vaunut oli leikattu palasiksi jotka makasivat röykkiöinä alueella. Olen varhemmin valokuvannut vaunuja sekä sisältä ja ulkoa ja nyt oli siis aika dokumentoida viimeinen pääteasema.
     Niin kävikin: Suojakypärä päässä, ja heijastaviin liiveihin pukeutuneena mies kiersi romutarhaa jalustalla varustetun kameransa kanssa ja kuvasi mitä vaunukalustosta oli jäljellä. Osa romusta oli jo viety pos, sulatettavaksi uuteen käyttöön.
     Charlie on eläkeläinen joka aikanaan markkinoinninedistämis-työssään kuvasi sekä tuotteita, että ympäristöä. Nyt hän kuvaa mielellään mm. "vanhoja asioita". Nämä hiljattain ottamansa kuvat hän on luovuttanut kotiseutuyhdistykselle "Lidingö Hembygdsförening".
     Lehti "Mitt i Lidingö" julkaisi niistä vain yhden. Siinä näkyy vaunun päädyn yläosa kilpineen jossa tapasi olla näkyvillä kulloisenkin vuoron pääteaseman nimi "Ropsten" "Gåshaga" tms. Surullisessa kuvassa tekstinä on "Går ej i trafik" - Ei ole liikenteessä.
     Matkan pää. Nämä vaunut ehtivät olla käytössä noin kuusikymmentäviisi vuotta.
     
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2014, 21:11:24 »

     LIDINGÖBANA, noin kahdeksan kilometrin mittainen rautatie joka yhdistää Lidingön saari-kaupungin Ruotsin pääkaupunki Tukholmaan eli tämän pohjoislaidan metroasemalle Ropsten, ylittäen 700 metriä pitkän vuonna 1927 valmistuneen teräs-sillan, on edelleen täysremontissa. Liikenne radalla lopetettiin juhannukseksi 2013, työt aloitettiin samana kesänä ja valmista pitäisi tulla vuodenvaihteeseen 2014/2015 jolloin myös uudet vaunut on toimitettu valmistajaltaan Espanjasta. Kaikki viime kesälle saakka liikennöineet, raitiovaunu -tyyppiset boggievaunut on romutettu. Pitkä työpäivä niille ehtikin muodostua, Ne oli toimitettu Lidingön rautatielle jo 1940 -luvun viimeisinä vuosina. Yksi tällainen vaunu kuitenkin pelastettiin museokäyttöön jo vuosia sitten, ja kummittelee joskus Tukholman sisäkaupungin ainokaisella raitiotielinjalla # 7.
     Uusia vaunuja tyyppimerkintä A 36 Suur-Tukholman Liikennelaitoksella (SL) on tilattu kahdeksan kappaletta. Tätä kirjoittaessani en tiedä, onko niiden kokoonpano jo alkanut, tai kuinka moni saarelainen tällaista vaunua on nähnyt, mutta kuluneella viikolla ilmestyneessä paikallislehdessä LIDINGÖ TIDNING oli kokosivun täysi kritiikkiä uusien vaunujen rakennetta kohtaan - varsinkin mitä tuli tarjolla olevien istumapaikkojen määrään. Vanhoissa vaunuissa oli junayhdistelmässä vetovaunu + liitevaunu + vetovaunu 144 istumapaikkaa, tulevissa nivelvaunuissa vain 104. Tämän kokee ongelmana mm. IDA DROUGGE, Lidingön kaupungin teknisen neuvoston puheenjohtaja.
     - SL on mitoittanut Lidingöbanan junat Tukholman sisäkaupungin tarpeitten mukaisesti. Siellähän on tarvis kyetä nopeassa tahdissa astua vaunuun, ja vaunusta, ja lastenvaunuille tarvitaan runsaasti tilaa. Kaupungissa harvoin  matkustetaan pitkiä välejä yhteen menoon eli istumapaikkoja riittää vähempikin määrä.
     - Edellä mainittu ei siis mielestämme ole hyvä ratkaisu, Ida Drougge jatkaa. - On hyvin mahdollista, että kansalainen ei ole halukas seisomaan  junassa puolta tuntia, vaan valitsee oman auton rautatiellä matkustamisen sijasta.
     Teknisen neuvoston varapuheenjohtaja GÖRAN TEGNÈR on Idan kanssa samaa mieltä.
     - Suur-Tukholman Liikennelaitos, siis SL, on aliarvioinut juniin päivittäin nousevien saarelaisten määrän. Minun käsitykseni mukaan istumapaikat ovat lopussa jo BREVIKin asemalta kohti Tukholmaa ajettaessa.
     Jolloin juna on taittanut taivalta tuskin viidesosaa koko radan linjapituudesta! eli Gåshaga Brygga (=höyrylaivalaituri) - Gåshaga - Käppala - Brevik.
     Yhden A 36 nivelvaunu pituus on 40 metriä. Göran Tegnèrin mielestä pitäisi hankkia 30 -metrisiä vaunuja A 35, ja käyttää niitä kaksinajossa. Hän korostaa että saarikaupungin väkiluku tulee nykyisestään - viime vuodenvaihteessa 44 114 sielua - vielä lisääntymään, ja niinikään julkisen liikenteen suosio entisestään kasvamaan.
     Tungos senkun pahenee, ja tulee olemaan vaikeata houkutella autoilijoita tupaten täysiin raitiovanuihin. Tästä minä varoitin jo kaksi vuotta sitten, toteaa Göran Tegnér.
     Gabriella Burel, ohjelmapäällikkö (program-chef) koko SL projektille "Spårväg City" = kaupungin raitiotiet, ei tunne huolta asiasta.
     - Uudet vaunut ovat entisiä mukavampia, käyttäjille joustavampia ja myös hiljaisempia. Kokonaisuudessa mukaan mahtuu enemmän matkustajia, ja tilaa riittää myös pyörätuolissa taivalta taittaville, sekä lastenvaunuille.
     Lidingön rautatie luokiteltiin melko hiljattain uudelleen ja on nyt juridisesta näkökulmasta raitiotie. Radan ja  vaunujen nimitykset vaihtelevat ilmeisesti sen mukaan millaisena kukin tämä raideliikennevälineen kokee. Englanninkielessähän näitä tavataan kutsua Light rail = kevyt kiskoliikenne.
     Tämä juttu perustuu KATIA OSTROWSKAN'n ruotsinkieliseen perustekstiin.
         
     
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #2 : Marraskuu 01, 2014, 17:05:18 »

Lidingön kaupunkia Tukholmaan yhdistävä runsaan kahdeksan kilometrin mittainen, (samannimisen) saaren eteläosien paikoittain kerrostalovaltaisia kaupunginosia sivuava normaaliraiteinen sähkörautatie suljettiin liikenteeltä juhannukseksi 2013 mittavien perusparannustöiden alkajaisiksi. Tarkoitus oli, että valmista tulisi kuluvan vuoden loppuun mnnessä, mutta työt eivät edistyneet toivottua vauhtia. Näillä näkymillä liikenteen pitäisi lähteä käyntiin 28. maaliskuuta 2015.
     Sattumalta näkemäni lehtitiedon mukaisesti, ensimmäisen uusista vaunuista pitäisi olla saapunut, kokonaan uudellerakennetulle AGA:n varikolle aivan hiljattain, ja nyt pyhänä pitäisi tulla kaksi lisää. Ne viritetään ajokuntoon, ja virta ajolankoihin kytketään ylihuomenna maanantaina 3. alkanutta marraskuuta.
     Saarelaisia ja muualta tulleita on vakavasti varoitettu lähtemästä radalla kävelemään. Se on kyllä aika tarkkaan aidattu, mutta tasoristeyksiä on useita, ja asemilla on mahdollisuus siirtyä jalkaisin laiturilta toiselle, kiskot ylittäen.
     
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Ajankohtaista Lidingöpaanasta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina