Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #750 : Marraskuu 08, 2016, 10:45:11 » |
|
Huhujen mukaan nikkelikiviä tulossa aamulla Harjavaltaan taas oikein isolla kädellä. Vetäjiä varmaan tarvitaan 2-3 yhteen junaan.
Näytti ainakin olevan 2xSR1 ja ~40vaunua nikkelikiveä eli arviolta tuollainen 600m ja 3200tonnin juna oli 53807.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #751 : Marraskuu 08, 2016, 15:58:23 » |
|
Huhujen mukaan nikkelikiviä tulossa aamulla Harjavaltaan taas oikein isolla kädellä. Vetäjiä varmaan tarvitaan 2-3 yhteen junaan.
Näytti ainakin olevan 2xSR1 ja ~40vaunua nikkelikiveä eli arviolta tuollainen 600m ja 3200tonnin juna oli 53807. Tämähän onkin jo tavarajunan mittainen! Julian havaintopalstan mukaan aamulla oli kulkenut 3 Sr1 VETtinippu Porista Tampereelle Mitä tuossa perässä tulleessa lisäjunassa oli? ammoniakkia? rikastejuna Pyhäkummusta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #752 : Marraskuu 12, 2016, 15:35:58 » |
|
Nyt tulee kohta vuosi täyteen kun Tahkoluodon radalla kulki hiilivokkijunia Venäjältä. Ei sattuisi ketään tietään tuleeko myös tänä syksynä hiiltä junalla?
Ei ole tietoa. Jonkinlainen koejuna oli tuokin silloin. Satama varmaan kuitenkin haluaisi mielummin ottaa laivan vastaan. Joo, siltä kovin näyttäisi. Porin sataman laivalistasta/kartasta selviää että tällä hetkellä Viipurin ja Porin välillä liikkuu pari laivaa hiiltä kuljettaen! Eli viime syksyn koejunista huolimatta hiili matkaa tuhansia kilometrejä Siperiasta ja juuri ennen Suomen rajaa juna vaihtuu laivaan. Olisi mielenkiintoista tietää miksi hiilijunat ei tänä vuonna kulje Poriin asti? Tuliko laivavarustamolta edullisempi tarjous? Eikö Suomen puolella riittänyt vetureita/henkilökuntaa tähän liikenteeseen? Loppuiko Tahkoluodon sataman ratakapasiteetti kesken? Suomen rataverkkohan on tunnetusti täynnä ja sinnehän ei mahdu enenmpää? Tästä olisi ollut kahdelle Sr1 jokunen iso kokojuna vedettäväksi Poriin... http://junat.dy.fi/liikenne/asema/TKO/2016-11-12 https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/linked/artikkeli/kivihiilijuna-poriin-kulki-yli-4-000-kilometrin-matkan-251120151155/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #753 : Marraskuu 13, 2016, 19:36:15 » |
|
Uskoisin syyn olevan, Porin ja Tahkoluodon radan sähköttömyys mutta kun, piuhat saadaan välille vedettyä niin sitten, junalla tullaan perille asti, eikä Viipuriin enää jäädä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #754 : Marraskuu 13, 2016, 21:42:46 » |
|
Joo, siltä kovin näyttäisi. Porin sataman laivalistasta/kartasta selviää että tällä hetkellä Viipurin ja Porin välillä liikkuu pari laivaa hiiltä kuljettaen! Eli viime syksyn koejunista huolimatta hiili matkaa tuhansia kilometrejä Siperiasta ja juuri ennen Suomen rajaa juna vaihtuu laivaan.
Olisi mielenkiintoista tietää miksi hiilijunat ei tänä vuonna kulje Poriin asti? Tuliko laivavarustamolta edullisempi tarjous? Eikö Suomen puolella riittänyt vetureita/henkilökuntaa tähän liikenteeseen? Loppuiko Tahkoluodon sataman ratakapasiteetti kesken? Suomen rataverkkohan on tunnetusti täynnä ja sinnehän ei mahdu enenmpää? Tästä olisi ollut kahdelle Sr1 jokunen iso kokojuna vedettäväksi Poriin... Taannoinhan oli myös se tapaus, missä hiiltä ei kannattanut kuljettaa junalla suoraan Venäjältä Jyväskylään, vaan hiili uudelleenlastattiin junasta laivaan Viipurissa ja kuljetettiin sieltä Varkauteen jossa taas oli uusi uudelleenlastaus rekkoihin Jyväskylään viemistä varten. Ei kai auta kuin toivoa, että venäläiset vaunut uuden yhdysliikennesopimuksen myötä kulkevat Suomen rataverkolla nykyistä edullisemmin sinisen veturin vetäminä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 239
|
« Vastaus #755 : Marraskuu 14, 2016, 13:52:17 » |
|
Eikä varmaan kaukana ole enää sekään tilanne että rakennetaan siirtokuormausasemat Vainikkalaan ja Niiralaan tai rajan taa noille kohdille, vedetään tavara sinne junalla ja sieltä eteenpäin rekalla.
Vielä onneksi rautatieliikenne on pysynyt suht kilpailukykyisenä idän liikenteen suhteen mutta en olisi niin varma tulevaisuudesta.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 414
|
« Vastaus #756 : Marraskuu 14, 2016, 19:05:49 » |
|
Eikä varmaan kaukana ole enää sekään tilanne että rakennetaan siirtokuormausasemat Vainikkalaan ja Niiralaan tai rajan taa noille kohdille, vedetään tavara sinne junalla ja sieltä eteenpäin rekalla. Noinhan se on ollut tavallaan jo jokusen vuoden, tosin sillä erolla, että siirtokuormaushallit eivät ole raja-asemilla vaan Kouvolassa. Useimmat Venäjän-liikenteen vaunukuormat eivät nykyisin kulje kiskoilla kuin Vainikkala–Kouvola-välin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #757 : Marraskuu 15, 2016, 16:51:19 » |
|
Onkohan Harjavallassa lähiaikoina vaihtötöiden, tai peräti vaihtotyöveturien määrä kasvamassa? Ensi viikolla iltaisin alkaa kulkemaan normaalien rikastejunien lisäksi VET Porista Harjavaltaan ja takaisin. VET 11146 VR-Yhtymä Oy Pori - Harjavalta Lähtöaika: ma 21.11.2016 20:40 http://julia.dy.fi/train?s=11146&d=2016-11-21VET 11147 VR-Yhtymä Oy Harjavalta - Pori Lähtöaika: ma 21.11.2016 23:35 http://julia.dy.fi/train?s=11147&d=2016-11-21
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2016, 19:47:00 kirjoittanut Jani Keskinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 239
|
« Vastaus #758 : Marraskuu 18, 2016, 15:44:49 » |
|
Aamulla näytti Poriin päin menevän Sr1+Dv12 perässään toistakymmentä sahatavaravaunua (voi olla että noiden perässäkin oli vielä jotain). Mielenkiintoista ja harvinaista liikennettä.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #759 : Marraskuu 18, 2016, 16:01:06 » |
|
Tällä viikolla mielenkiintoista liikennettä sataman raideliikenteessä: Maanantaina Tahkoluotoon oli viety junalla jotain ja sahatavaraa tullut harvinaisesti kahtena päivänä viikossa keskiviikkona (7 vaunua) ja perjantaina (8 vaunua)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #760 : Marraskuu 18, 2016, 21:59:45 » |
|
Aamulla näytti Poriin päin menevän Sr1+Dv12 perässään toistakymmentä sahatavaravaunua (voi olla että noiden perässäkin oli vielä jotain). Mielenkiintoista ja harvinaista liikennettä.
Tämänpäiväiset sahatavaravaunut näyttäisivät tulevan P-karjalasta http://vaunut.org/kuva/115340
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Tuomela
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 61
|
« Vastaus #761 : Marraskuu 26, 2016, 13:28:45 » |
|
Kuinka paljon muuten Aittaluodon rataa enään käytetään?
|
|
|
tallennettu
|
Porilaista hulluutta.
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #762 : Marraskuu 26, 2016, 15:48:02 » |
|
Kuinka paljon muuten Aittaluodon rataa enään käytetään?
Eikös siellä arkisin käydä 1-2 kertaa päivässä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #764 : Joulukuu 02, 2016, 11:10:09 » |
|
Juu pian alkaa pikajunakin kulkea. Aika kevyt on palvelu näköjään IC-junaan verrattuna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #766 : Joulukuu 04, 2016, 18:42:16 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2336
|
« Vastaus #767 : Joulukuu 04, 2016, 18:58:56 » |
|
Voisi olla raakapuuvaunujen vienti Kokemäelle tai vika kalustossa (laakerin kuumakäynti?).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #768 : Joulukuu 04, 2016, 19:08:13 » |
|
Voisi olla raakapuuvaunujen vienti Kokemäelle tai vika kalustossa (laakerin kuumakäynti?). Laittaisin panokseni jälkinmäiseen, edellisen viestini jälkeen on tullut lisää dataa http://julia.dy.fi/timetables?s=58000&d=4.12.2016
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2016, 21:03:59 kirjoittanut Jani Keskinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #769 : Joulukuu 07, 2016, 05:44:41 » |
|
Tänään T 53807 vetopalvelun tarjosi 3 Dv12 ja perässä oli paljon paljon vaunuja
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #770 : Joulukuu 08, 2016, 20:14:19 » |
|
! T 55891 VR-Yhtymä Oy Siilinjärvi Asema - Pori Lähtöaika: ma 12.12.2016 17:10 http://julia.dy.fi/train?s=55891&d=2016-12-12Meinaako Porin satama viedä siivun Kokkolalaisilta vai mistähän on kyse? Mielenkiintoinen kulkuväli tosiaan.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2016, 20:41:59 kirjoittanut Jani Keskinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #771 : Joulukuu 12, 2016, 19:40:39 » |
|
Tänään Mäntyluotoon matkasi piiiiiiiiiiiitkästä aikaan merikontteja
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #772 : Joulukuu 12, 2016, 21:09:03 » |
|
! T 55891 VR-Yhtymä Oy Siilinjärvi Asema - Pori Lähtöaika: ma 12.12.2016 17:10 http://julia.dy.fi/train?s=55891&d=2016-12-12Meinaako Porin satama viedä siivun Kokkolalaisilta vai mistähän on kyse? Mielenkiintoinen kulkuväli tosiaan. Mahtaako olla kuitenkin Aittaluodon juna? Vai onko Siilinjörvellä puunkuormausta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 758
|
« Vastaus #773 : Joulukuu 13, 2016, 16:38:02 » |
|
Tämä Siilin juna taisi olla toisiaan rapujuna Sänkimäeltä Seikun sahalle, ts varsinaisesti mitään erikoista. Mulla oli epäilys että tämä juna olisi hakenut kuorman Tahkoluodosta. Marinetrafiikista huomasin Porissa olevan liikkeellä selvästi uudenlaista bulkkitavaravirtoja nykyisten rikasteen ja kivihiilen ohella, mutta nämä eivät sittenkään liittyneet toisiinsa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2016, 17:52:06 kirjoittanut Jani Keskinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
|