Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sköldvikin Vgobojen sisältö  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« : Lokakuu 08, 2013, 20:44:48 »

Pitkissä Sköldvikin öljyjunissa, jotka tulevat Venäjältä, on usein säiliövaunuja, joissa lukee kyrilisillä kirjaimilla jotain sentapaista kuin "bensin", "nefteprodukt" tai "metanol". Kulkeeko niissä junissa myös öljyjalosteita tai muita kemikaaleja kuin raakaöljyä vai onko venäläisillä "ei se öljy osaa lukea mitä pöntön kyljessä lukee" -asenne?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #1 : Lokakuu 08, 2013, 21:02:31 »

Joku joka tietää öljynjalostuksesta enemmän osaisi antaa paremman vastauksen, mutta yritetään silti. Vastausta saa ja pitää täydentää jos tietää enemmän kuin minä joka vain luulen tietäväni.  Virnistää

Sköldvikiin tulee jalostamolle Venäjältä Vgoboilla mainitsemasi erilaatuisten raakaöljyjen lisäksi ainakin kaasukondensaatteja, sekä erilaisia keskitisle- ja bensiiniluokan raaka-aineita (diesel, kerosiini yms.). Metanoli (sekä osa esim. raakaöljystä) tulee Porvoon jalostamolle Haminan terminaalin kautta.

Jalostamon lisäksi Skölvikissä toimii myös Borealis Polymers, jolle tulee Venäjältä junalla nestekaasua, sekä teollisuusbensiiniä, ja Ashland jolle on ainakin tullut Vgoboilla ftaalihappoanhydridiä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Lokakuu 08, 2013, 21:57:24 »

Noita palavia mömmöjä tunteva voisi laittaa pienen listan erilaisista tisleistä ja niiden nimityksistä eri kielillä.
Suomessa on tapahtunut ainakin yksi useita henkiä vaatinut lento-onnettomuus nimitysten sekaantumisen johdosta.

Elokuvien tekstitysten mukaan "gasoline" on bensiiniä, ja puolestaan diesel-koneisiin tarkoitettua polttoainetta nimitettiin Suomessa pitkään kaasuöljyksi.

Näitä riittää.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Lokakuu 09, 2013, 13:35:37 »

onko venäläisillä "ei se öljy osaa lukea mitä pöntön kyljessä lukee" -asenne?

Juuri tällaisten asioiden suhteen Venäjällä taitaa itse asiassa olla paljon tiukempi asenne kuin länsimaissa. Sen näkee esim. siitä, että siinä pöntön kyljessä ei tosiaan tarvitse lukea suomeksi, mitä siellä on sisällä, mutta venäjäksi tarvitsee. Siitähän tuo ero tulee, että Suomessa asiaa ei koeta yhtä tärkeäksi kuin Venäjällä. Ja tuollaisten merkintöjen oikeellisuutta myös valvotaan Venäjällä. Joo, valvonnasta voi ehkä selvitä lahjuksilla, mutta kallista sekin on. Parempi vaan käyttää oikeaan käyttöön oikeita vaunuja. Ei räjähtelekään niin helposti.

Venäjä ei ole sellainen maa, jossa kaikki asiat tehtäisin "ihan sama" -asenteella. Sen sijaan se on maa, jossa tehdään "ihan sama" -asenteella paljon enemmän asioita kuin Suomessa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #4 : Lokakuu 25, 2013, 19:08:52 »

onko venäläisillä "ei se öljy osaa lukea mitä pöntön kyljessä lukee" -asenne?

Juuri tällaisten asioiden suhteen Venäjällä taitaa itse asiassa olla paljon tiukempi asenne kuin länsimaissa. Sen näkee esim. siitä, että siinä pöntön kyljessä ei tosiaan tarvitse lukea suomeksi, mitä siellä on sisällä, mutta venäjäksi tarvitsee. Siitähän tuo ero tulee, että Suomessa asiaa ei koeta yhtä tärkeäksi kuin Venäjällä. Ja tuollaisten merkintöjen oikeellisuutta myös valvotaan Venäjällä. Joo, valvonnasta voi ehkä selvitä lahjuksilla, mutta kallista sekin on. Parempi vaan käyttää oikeaan käyttöön oikeita vaunuja. Ei räjähtelekään niin helposti.

Venäjä ei ole sellainen maa, jossa kaikki asiat tehtäisin "ihan sama" -asenteella. Sen sijaan se on maa, jossa tehdään "ihan sama" -asenteella paljon enemmän asioita kuin Suomessa.

Eikö Suomessa ja muissa länsieurooppalaisissa maissa tuo aineen merkintä hoideta YK-numeroin? Oranssin suorakaiteen muotoisen kyltin ylärivillähän on vaaran laadusta kertovat numerot ja alarivillä aine yksilöidään tarkasti tietyksi aineeksi.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #5 : Lokakuu 25, 2013, 19:19:35 »

Eipä sitä nyt aivan tarkasti välttämättä yksilöidä. Esim. juuri vaikka Sld Vgoboissa yleinen YK-numero 3295 tarkoittaa hiilivedyt, nestemäiset. Sen alla kulkee kuitenkin vaihtelevaa tavaraa. Tai toinen numero mieleen eli 3082, se tarkoittaa ympäristölle vaaralliset aineet, nestemäiset. Kyseisen numeron alla on kulkenut hyvinkin vaihtelevaa kamaa. Esim. kreosoottia, mutta myös monia aivan muita aineita.

Toki kuljetettavan tavaran laatu pitää siitä yleisluontoisesti ilmetä.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #6 : Lokakuu 25, 2013, 19:35:01 »

- Laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta 2.8.1994/719

- Valtioneuvoston asetus vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä 195/2002

- Liikenne- ja viestintäministeriön asetus
vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiellä 370/2011


Rautatievaunujen VAK-merkinnöistä on muutama sana ainakin tuossa valtioneuvoston asetuksessa:

14 §

Säiliön sekä irtotavaravaunun ja -kontin täyttäjä

Säiliön sekä irtotavaravaunun ja -kontin täyttäjää koskevat erityisesti seuraavat velvollisuudet:

8. valmistellessaan vaarallisia aineita kuljetusta varten hänen on varmistettava, että edellytetyt oranssikilvet ja suurlipukkeet tai varoituslipukkeet ja muut tarvittavat varoitusmerkit on kiinnitetty säiliöihin, irtotavaralla kuormattuihin vaunuihin sekä suur- ja pienkontteihin;
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #7 : Lokakuu 25, 2013, 20:11:48 »

Eipä sitä nyt aivan tarkasti välttämättä yksilöidä. Esim. juuri vaikka Sld Vgoboissa yleinen YK-numero 3295 tarkoittaa hiilivedyt, nestemäiset. Sen alla kulkee kuitenkin vaihtelevaa tavaraa. Tai toinen numero mieleen eli 3082, se tarkoittaa ympäristölle vaaralliset aineet, nestemäiset. Kyseisen numeron alla on kulkenut hyvinkin vaihtelevaa kamaa. Esim. kreosoottia, mutta myös monia aivan muita aineita.

Toki kuljetettavan tavaran laatu pitää siitä yleisluontoisesti ilmetä.

Juu, mutta ilmeneehän niistä kuljettavan aineen luokka ja onnettomuuden torjuntatoimet hoidetaan ainakin alkuun sen tiedon mukaisesti. Ei kai sillä suuremmin merkitystä ole, onko säiliössä talvi- vai kesälaadun dieseliä vaiko tupaöljyjä?

Jotenkin olen luullut, että YK-kilvessä on se olennainen tieto ja aineiden luokitukset ja numeroinnit on säädetty juurikin sen olennaisen tiedon pohjalta. Nykyäänhän ei kumipyöräliikenteessäkään enää tarvitse olla kuormakirjoja jemmassa kuljettajan ovessa.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #8 : Lokakuu 25, 2013, 20:32:38 »

Eipä sitä nyt aivan tarkasti välttämättä yksilöidä. Esim. juuri vaikka Sld Vgoboissa yleinen YK-numero 3295 tarkoittaa hiilivedyt, nestemäiset. Sen alla kulkee kuitenkin vaihtelevaa tavaraa. Tai toinen numero mieleen eli 3082, se tarkoittaa ympäristölle vaaralliset aineet, nestemäiset. Kyseisen numeron alla on kulkenut hyvinkin vaihtelevaa kamaa. Esim. kreosoottia, mutta myös monia aivan muita aineita.

Toki kuljetettavan tavaran laatu pitää siitä yleisluontoisesti ilmetä.

Juu, mutta ilmeneehän niistä kuljettavan aineen luokka ja onnettomuuden torjuntatoimet hoidetaan ainakin alkuun sen tiedon mukaisesti. Ei kai sillä suuremmin merkitystä ole, onko säiliössä talvi- vai kesälaadun dieseliä vaiko tupaöljyjä?

Jotenkin olen luullut, että YK-kilvessä on se olennainen tieto ja aineiden luokitukset ja numeroinnit on säädetty juurikin sen olennaisen tiedon pohjalta. Nykyäänhän ei kumipyöräliikenteessäkään enää tarvitse olla kuormakirjoja jemmassa kuljettajan ovessa.

Jotkut raakaöljyn tai dieselin tapaiset hieman tolkummat mömmöt eivät ole ihan niin tujuja kuin vaikka plutonium. Mitä ärhäkämpää kuljetettava tavara on, sen tarkempaa on kuljetusyksikön merkintä ja yleensäkin käsittelyprotokolla.

Otetaan esimerkiksi kuva http://www.vaunut.org/kuva/76393. Kuvan vaunussa kuljetetaan fluoripiihappoa, piifluorivetyhappoa, heksafluoripiihappoa, divetyheksafluorisilikaattia eli hydropiifluorihappo. Rakkaalla kemikaalilla on monta nimeä – heh, kemistit…! Hymyilee leveästi Mutta tämä aine on jo sen verran säserämpää, että sillä on aivan ikioma YK-numero, 1778 – aivan niin kuin kuvassa näkyy vaunun kyljessä oikein olevankin. Vaaran tunnusnumerona on 80. Jokainen VAK-kuljetusten kanssa tekemisiin joutuva tietää kasista heti, että aine on syövyttävää. Nolla meinaa, ettei aineella ole tämän tärkeimmän vaaran lisäksi lisävaaraominaisuutta (vaarallinen reaktio veden kanssa, myrkyllisyys tai tartuntavaara tms.). Kaksi kasia (88) tarkoittaisi, että aine on erityisen syövyttävää. Syövyttävyyden tosin voi jo kaduntallaajakin päätellä lipukkeen kuvasta. Mutta tuon ainenumeron perusteella vaikka veturinkuljettaja osaa hakea veturissa olevasta VAO-kortistosta piifluorivetyhappoa koskevan ohjekortin, jossa on toimintaohjeet onnettomuuden varalta - vaikkei aineen nimeäkään näkyisi, niinkuin tuossa kuvassa tosin näkyy. Vaikkapa happojunan T4036 kuljettaja lukenee soveltuvien happojen osalta ainekohtaiset VAK-ohjeet etukäteen jo kotiläksynä, niin osaa ne sitten sisältä ja ulkoa vaikka keskellä yötä onnettomuuden sattuessa… Iskee silmää Erityisen arvokkaita merkinnät ovat pelastuslaitoksen väelle - tietävät sitten vaikkapa, uskaltaako tulta sammuttaa vedellä.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Tapio Nikula
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 52


« Vastaus #9 : Lokakuu 28, 2013, 11:00:53 »

Ei siitä kemistejä kannata syyttää, että heksafluoripiihapolla on muitakin nimiä. Ihan samalla lailla kemistit ovat sitä mieltä, että ihmiskunnan eniten käyttämä kemikaali on nimeltään divetyoksidia, mutta tavalliset ihmiset vain kutsuvat sitä vedeksi.
Mutta ei niissä tölkeissä mitään kovin vaarallisia aineita kuljeteta, jos puhutaan raakaöljystä tai maakaasukondensaatista. Himpun verran ovat karsinogeenisia ja jos joutuvat maahan, niin ympäristöhän siitä vähän mömmöytyy. Syttymisvaara on tietysti aina mahdollinen vuodon yhteydessä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sköldvikin Vgobojen sisältö  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina