Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Veturit kartalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 10 11 [12] | Siirry alas Tulostusversio
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« Vastaus #275 : Helmikuu 07, 2015, 23:52:29 »

Tässä julkaisussa esitetään ”Autossa toimiva junavaroitusjärjestelmä – teknisen toteutuksen testaus”
-projektin tulokset. Hanke käynnistettiin vuoden 2008 alussa osana Teknologian ja innovaatioiden
kehittämiskeskuksen (Tekes) Turvallisuus-teknologiaohjelmaa, ja se päättyi syksyllä 2011.

http://www2.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2011/T2603.pdf

Mistä kukaan tietää mitä tästäkin järjestelmästä voisi saada irti nykypäivänä?

Uskon, että tällainen järjestelmä on jo tähän mennessä kuopattu.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« Vastaus #276 : Helmikuu 09, 2015, 23:52:59 »

Vähän päivitystä Ison-Britannian tämän hetken tilanteesta. Joukko tavaraliikenteen operaattoreita päättänyt, että heidän data saa siirtyä sellaisenaan avoimeen dataan eli näiltä osin eräiden tarkentavien tietojen anonymisointi tulee poistumaan kevään 2015 aikana. Toki kaikkien tavaraliikenteen operaattorien junat näkyvät jo muutenkin.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2602


« Vastaus #277 : Helmikuu 10, 2015, 00:13:41 »

Vähän päivitystä Ison-Britannian tämän hetken tilanteesta. Joukko tavaraliikenteen operaattoreita päättänyt, että heidän data saa siirtyä sellaisenaan avoimeen dataan eli näiltä osin eräiden tarkentavien tietojen anonymisointi tulee poistumaan kevään 2015 aikana. Toki kaikkien tavaraliikenteen operaattorien junat näkyvät jo muutenkin.
Itkettää lukea tuollaista kun miettii Suomen tilannetta.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #278 : Helmikuu 10, 2015, 00:35:45 »

Vähän päivitystä Ison-Britannian tämän hetken tilanteesta. Joukko tavaraliikenteen operaattoreita päättänyt, että heidän data saa siirtyä sellaisenaan avoimeen dataan eli näiltä osin eräiden tarkentavien tietojen anonymisointi tulee poistumaan kevään 2015 aikana. Toki kaikkien tavaraliikenteen operaattorien junat näkyvät jo muutenkin.

Kuvastaa hyvin maidemme välisiä kulttuurieroja. Täällä keskitytään operaattorin puolelta toistaiseksi lähinnä siihen, että miten heiltä lähtisi mahdollisimman vähän yhtään mitään dataa. Toivotaan että Suomesta tulee sivistysvaltio ennen pitkää tämänkin asian suhteen.

Oikeasti isossa kuvassa, ei tämän datan salaamisella ole nykyaikana mitään merkitystä. Jonkun neuroottisen VR:läisen mielestä näin voi olla, että kilpailijat näistä muka jotain hyötyä saisivat, mutta mitä? Käytettävä vetokalusto? Sen näkee joka tapauksessa kun menee ulos ja katsoo. Junien kulkureitit graafisissa aikatauluissa ja vakinaisten junien listoissa enemmän tai vähemmän kuitenkin.

Avoimemman tiedon hyödyntämiseen olisi vaikka kuinka paljon erilaisia mahdollisuuksia, muillakin kuin harrastajilla.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« Vastaus #279 : Helmikuu 10, 2015, 01:02:36 »

Kuvastaa hyvin maidemme välisiä kulttuurieroja. Täällä keskitytään operaattorin puolelta toistaiseksi lähinnä siihen, että miten heiltä lähtisi mahdollisimman vähän yhtään mitään dataa. Toivotaan että Suomesta tulee sivistysvaltio ennen pitkää tämänkin asian suhteen.

Näin on! Vaikka miten hyvin meidän liikenneministeri lausuntonsa muotoilisi, on Suomi todella hyvin kaukana siitä, mitä niissä lausunnoissa annetaan ymmärtää. Viittaan siis viimeaikaisiin, tuoreimpiin lausuntoihin.

Toki täytyy huomata, että Iso-Britannia on rautateiden avoimuudessa ihan omalla sijallaan eikä muista maista oikein ole edes hyväksi kakkoseksi... No USA voisi olla, jos katsotaan Euroopan ulkopuolelle, mutta aika kaukana perässä sekin on.

Oikeasti isossa kuvassa, ei tämän datan salaamisella ole nykyaikana mitään merkitystä. Jonkun neuroottisen VR:läisen mielestä näin voi olla, että kilpailijat näistä muka jotain hyötyä saisivat, mutta mitä? Käytettävä vetokalusto? Sen näkee joka tapauksessa kun menee ulos ja katsoo. Junien kulkureitit graafisissa aikatauluissa ja vakinaisten junien listoissa enemmän tai vähemmän kuitenkin.

Avoimemman tiedon hyödyntämiseen olisi vaikka kuinka paljon erilaisia mahdollisuuksia, muillakin kuin harrastajilla.

Ei dataa ole erikseen salattu, vaan sitä on piilotettu.

Erilaisia tietoja rataverkolla tapahtuvista asioista kyllä kerätään Liikenneviraston toimesta jatkuvasti eri järjestelmiin. Niiden julkisuudesta ei minulla ole mitään tietoa, koska sieltä ei ikinä vastattu mihinkään näihin liittyviin kyselyihin.

Onpa sekin ihmetyttänyt. Julkisen tiedon luulisi olevan käytettävissä - miksi sitä pitää erikseen avata..?

Tietenkään ei ole yllätys kenellekään, että VR ajaa rahtiaan etupäässä ikälopuilla dieseleillä. Se on siis aika selvää, mitä vetureita VR:llä on käytettävissään.
tallennettu
Heikki Suonvieri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #280 : Helmikuu 11, 2015, 13:49:32 »

Erilaisia tietoja rataverkolla tapahtuvista asioista kyllä kerätään Liikenneviraston toimesta jatkuvasti eri järjestelmiin. Niiden julkisuudesta ei minulla ole mitään tietoa, koska sieltä ei ikinä vastattu mihinkään näihin liittyviin kyselyihin.

Mistä niille palkka maksetaan jos eivät hoida edes perustöitään

//Korjattu lainaus
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2015, 14:43:51 kirjoittanut Teemu Peltonen » tallennettu
Jorma Kattelus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #281 : Kesäkuu 02, 2016, 21:17:51 »

Oletteko huomanneet että veturit kartalla on uudistunut? Nyt näyttäisi näkyvän myös tavarajunat. http://junat.dy.fi/liikenne/
tallennettu
Mikael Erkkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #282 : Kesäkuu 02, 2016, 21:30:20 »

Oletteko huomanneet että veturit kartalla on uudistunut? Nyt näyttäisi näkyvän myös tavarajunat. http://junat.dy.fi/liikenne/
Onhan tuo ollut jo pitkään. Tuo kartta tosin perustuu taidevirtapiireihin eikä gps-paikanmukseen kuten entinen veturit kartalla.
tallennettu
Mikael Erkkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #283 : Kesäkuu 02, 2016, 22:34:33 »

Oletteko huomanneet että veturit kartalla on uudistunut? Nyt näyttäisi näkyvän myös tavarajunat. http://junat.dy.fi/liikenne/
Onhan tuo ollut jo pitkään. Tuo kartta tosin perustuu taidevirtapiireihin eikä gps-paikanmukseen kuten entinen veturit kartalla.
Siis raidevirtapiireihin  Hymyilee leveästi
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #284 : Joulukuu 12, 2017, 09:50:20 »

Verkkoselostus 2018 poisti GPS-sijainnin jakelurajoitteet ja GPS-data tuli avoimeen rajapintaan juuri äsken.

Juliassa on tarjolla uutta:
https://julia.dy.fi/map/view?mode=trains
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 358


« Vastaus #285 : Joulukuu 12, 2017, 11:46:47 »

Verkkoselostus 2018 poisti GPS-sijainnin jakelurajoitteet ja GPS-data tuli avoimeen rajapintaan juuri äsken.

Juliassa on tarjolla uutta:
https://julia.dy.fi/map/view?mode=trains

Kiitos. Tätä olen itse ainakin toivonut ja odottanut.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1144


« Vastaus #286 : Joulukuu 12, 2017, 11:56:43 »

Erittäin hyvä parannus avoimeen dataan.

Ei ole montakaan vuotta siitä, kun VR totesi asiasta näin.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2017, 12:10:17 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Sivuja: 1 ... 10 11 [12] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Veturit kartalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina