Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: VR:n diesel-kalustoinvestoinnit?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #75 : Marraskuu 26, 2014, 23:11:26 »

Näettekö olisiko VR:llekkin tuota Fennia Railin veturia vastaava veturi tarpeen?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1117


« Vastaus #76 : Marraskuu 26, 2014, 23:46:34 »

Näettekö olisiko VR:llekkin tuota Fennia Railin veturia vastaava veturi tarpeen?

Artolle simppeli kysymys: miksi nyky-VR:n tarvitsisi hankkia enää mitään uutta kalustoa? Nyky-VR:llä tarkoitan sitä, että henkilöliikenteen monopoli päättyy 1.1.2025 ja tavaraliikenne alkaa FR:n osalta ensi vuonna joltain osin.

VRLeaksin toimituspäällikkö Antti Ojala tuumasi eilen eräässä palaverissa mielestäni erittäin nokkelasti näin: "VR:n sijoitustoiminnan kassavirta tulee ylittämään koko VR:n henkilöliikennedivisioonan liikevaihdon tilikaudella 2014." Tämä on varmasti totta ja toisaalta tämä kertoo siitä, että VR:stä häviää lukuisia työpaikkoja niin veturinkuljettajien, junamyyjien kuin konduktöörienkin osalta, puhumattakaan muista palveluammateista.

Joku tietysti kysyy, miksi näin? Vastaus on hyvin yksinkertainen: sijoitustoiminta vaatii minimissään yhden meklarin, rautatieliikenteen operointi "muutaman" hengen enemmän. Huolestuttavinta tässä on se, että omistajaa ei kiinnosta... Blaah, turhaa minä täällä messuan aiheesta, kun jengiä ei kuitenkaan näin syvälliset kansantalousasiat nappaa...  Hymyilee
tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #77 : Joulukuu 04, 2014, 16:15:32 »

VR:n on kutsunut tiedotusvälineitä kylään huomenna 5.12.2014 klo 10.30, tilaisuuden vetää Mikael Aro. Olisikohan agendalla nyt diesel-kalusto.
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #78 : Joulukuu 04, 2014, 23:44:27 »

Jokseenkin varmaa on, että vaihtotyön osuus vähenee ainakin menneistä ajoista. Ja kysymys onkin, että millä se tehdään. Vaihtotyötä tehdään ehkä jatkossa vain sen verran, että saadaan ne kokojunakuljetukset kasaan, mutta järjestelyratapihojen tarve ja käyttö saattaa vähentyä melkoisesti, jos junien kokoonpanoa ei muuteta kesken matkan eli pieniä vaunuryhmiä ei enää käsitellä, vaan pyritään kokojunakuljetuksiin paikasta a paikkaan b. Hieman tähän suuntaan näyttäisi suunta olevan menossa.

Jää siitä nyky-VR:lle töitä ja hommia. Mutta kysymys arvon kanssakeskustelijoille: mitä tarkoitusperiä palvelee idän liikenteen avaaminen kilpailulle, jos pidetään varmana, että toimija tulee Venäjältä ja tuottovarat valuvat myös sinne?

Siihen rakoon ei kotimaisilla toimijoilla tule olemaan mitään saumaa.

Kilpailukykyisten kuljetusten jatkuminen, suomalaiset työpaikat. Ja kuten jo edellä kuvasit nykyisen ainoan toimijan nykyistä ja mahdollisesti tulevaa toimintamallia, niin ehkäpä juurikin sellaisilla markkinoilla, jolta on vaarassa kadota tai on jo kadonnut kilpailukykyinen tarjonta. Ehkäpä jopa sellaisilla markkinoilla, joita nyky-VR ei ole viitsinyt edes tavoitella. Tuskin siitä olisi mitään haittaa, jos suomen rataverkolla alkaisi liikkua enemmän rahtia rautateitse. Voittojen valuminen venäjälle olisi ikävä juttu, toisaalta voi olla montaa mieltä valuuko ne nytkään mihinkään erityisen hyödylliseen tai kansantaloutta edistävään toimintaan, varsinkin ottaen huomioon niiden hankintametodit.

Jos VR jää tuossa leikissä soittelemaan rannalle, niin johto ei voi mitään muuta kuin katsoa peiliin.

Ja ei sillä, hieman toki epäilen onko venäläisillä mitään niin tulenpalavaa hinkua päästä suomen rautatiemarkkinoille. Ovethan on periaatteessa jo olleet jo avoinna. Taitaa suomi olla kuljetusvolyymeiltään kuitenkin sen verran periferia venäjän ja sitä ympäröivän maailman mittakaavassa.
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #79 : Joulukuu 05, 2014, 10:32:56 »

VR:n on kutsunut tiedotusvälineitä kylään huomenna 5.12.2014 klo 10.30, tilaisuuden vetää Mikael Aro. Olisikohan agendalla nyt diesel-kalusto.

Ei tullut dieselvetureita. VR vain ilmoitti muuttavansa pois Helsingin asemalta.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #80 : Joulukuu 05, 2014, 11:19:25 »

VR:n on kutsunut tiedotusvälineitä kylään huomenna 5.12.2014 klo 10.30, tilaisuuden vetää Mikael Aro. Olisikohan agendalla nyt diesel-kalusto.

Ei tullut dieselvetureita. VR vain ilmoitti muuttavansa pois Helsingin asemalta.
Linkki Taloussanomien linkki tuohon uutiseen, eli pääkonttorin muuttoon uusiin tiloihin: http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2014/12/05/vr-rakennuttaa-uuden-paakonttorin/201416808/12?pos=tuoreimmat
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #81 : Syyskuu 21, 2015, 15:44:17 »

Mitähän tälle projektille kuuluu, nyt kun Dr18 on saapunut Suomeen, eli missähän vaiheessa Dr19 (?) hankintojen suunnittelu on?

Vai ehtiikö (joutuuko) VR luopumaan kaikesta ei-sähköllä toimivasta liikenteestä, tai korvataanko vähät tavaravaunujen siirrot uusien Sr3:sten polttomoottoriajoilla...henkilöliikennettähän ei pian ole sähköttömällä rataverkolla ja nekin vähät loppuvat ennen deevereiden loppumista.
tallennettu
Heikki Koivula
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 22


« Vastaus #82 : Syyskuu 24, 2015, 12:10:11 »

Onkoha siemens vecronin diesel versio  uusi vr,n dieselveturi  Huh.Luulisi ainakin olevan kannattava hankinta kun samat varaosat käy sähkö ja diesel koneeseen.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #83 : Syyskuu 26, 2015, 00:10:22 »

Löytääkö joku tiedon minkälaisen vetovoiman tuo Vectron diesel saavuttaa?
Resiinan artikkelin mukaan tehoahan olisi 2,0...2,4 MW:n verran..
Olisihan tuosta synergiaetua kun olisi sama veturityyppi.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #84 : Syyskuu 26, 2015, 00:28:48 »

Löytääkö joku tiedon minkälaisen vetovoiman tuo Vectron diesel saavuttaa?
Resiinan artikkelin mukaan tehoahan olisi 2,0...2,4 MW:n verran..
Olisihan tuosta synergiaetua kun olisi sama veturityyppi.


Neliakselisena tuo vetovoima ei kovin kummoinen ole. 2MW:n tehosta huolimatta vetovoimakäyrä taittuu hyvin nopeasti alaspäin. Kai tuo jonkun 275 kN liikkeellelähdössä vetäisee, mutta kuten sanottua, käyrä on hyvin jyrkästi laskeva. Veturi näyttäisi olevan enemmän matkustajaliikenteeseen, kuin tavaraliikenteeseen tarkoitettu.

http://www.siemens.com.mx/cms/mam/mobility/Documents/vectron-creating-corridors-technic-en.pdf

https://mtu.cwshops.com/media/files_public/njcxmkst/3082581_MTU_Rail_CaseStudy_SiemensVectron_2013.pdf
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: VR:n diesel-kalustoinvestoinnit?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina