Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaaosta luvassa huomiselle? Helsingin lähijunaliikenne seisahtuu keskiyöllä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« : Lokakuu 31, 2013, 19:51:29 »

VR on saanut Veturimiesten liiton Helsingin osastolta viestin, että veturinkuljettajat aloittavat mielenilmauksen keskiyöllä.

Mielenilmaus jatkuu huomiseen kello 17 saakka.

Tuona aikana Helsingissä ei kulje lähijunaliikenne ollenkaan. Vielä selvitetään, kuinka laajat vaikutukset ovat.

Mielenilmaus liittyy työaikajärjestelyihin.

VR:n mukaan mielenilmaus on laiton ja ikävä, sillä se vaikuttaa monen kymmenen tuhannen ihmisen elämään.

(MTV3)

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/10/1826740/kaaosta-luvassa-huomiselle---helsingin-lahijunaliikenne-seisahtuu-keskiyolla
tallennettu
Juha-Pekka Kurvinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 34


« Vastaus #1 : Lokakuu 31, 2013, 20:31:31 »

Voihan v**tu että tämmöinen pitää sitten tapahtua, koska meikäläinen käyttää lähijunaa arkisin jotta pääsisin Pasilan rautatieasemalle josta vaihdan bussiin päästäkseen tuonne Tenholantiellä sijaitsevaan Keskuspuiston Ammattiopistoon.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #2 : Lokakuu 31, 2013, 21:06:24 »

Jännä, että lakko loppuu kello 17:00....
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #3 : Lokakuu 31, 2013, 21:27:33 »

Kyllä työläisellä on oikeus taisteluun oikeuksiensa puolesta.
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #4 : Lokakuu 31, 2013, 22:07:37 »

Kyllä työläisellä on oikeus taisteluun oikeuksiensa puolesta.
Toki on oikeus, mutta tälle oikeudelle on Suomessa säädetty omat  menettelytapansa. Tuntuu kyllä aika härskiltä muita työläisiä kohtaan yllättäen pysäyttää junaliikenne kolmen tunnin varoitusajalla, jos junaliikenne tosiaan pysäytetään nyt puolesta yöstä. Monet aivan syyttömät työläiset  ovat vielä perinteisesti lähdössä pyhäinpäivän aattona matkalle.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Lokakuu 31, 2013, 22:14:18 »

Tyypillistä tiedotusta VR:ltä vuodesta toiseen: VR:n nettisivuille tieto tuli paljon myöhemmin kuin muualla mediassa. Toisekseen tieto siitä, että lakolla on vaikutuksia kaukojunaliikenteeseen, oli myös kiven alla.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #6 : Lokakuu 31, 2013, 22:28:57 »

Poikkeuksellisesti ajetaan perjantaina 1.11. seuraavat Lahti-Helsinki lähijunavuorot:

-Lahti-Helsinki klo 5.40 (lähtö Kouvolasta klo 5.00)
-Lahti-Helsinki klo 6.11 (lähtö Kouvolasta klo 5.37)
-Lahti-Helsinki klo 7.11 (lähtö Kouvolasta klo 6.25)

Edellä mainitut junat lähtevät jo Kouvolasta ja pysähtyvät Kouvolan ja Lahden välisillä asemilla.

Lisäksi ajetaan Karjaalta Helsinkiin klo 7.38 lähtevä lähijuna.
 
Veturimiesten liiton Helsingin ja Riihimäen osastojen laittoman työnseisauksen vuoksi joudutaan perumaan seuraavat Helsinki-Turku-Helsinki kaukojunat perjantaina 1.11.

-InterCity (IC 941) Helsinki-Turku klo 5.20
-InterCity (IC 943) Helsinki-Turku klo 7.00
-InterCity (IC 950) Turku-Helsinki klo 9.00
-InterCity (IC 952) Turku-Helsinki klo 10.00
-InterCity (IC 953) Helsinki-Turku klo 13.02
-InterCity (IC 964) Turku-Helsinki klo 16.00
-InterCity (IC 963) Helsinki-Turku klo 18.02
-InterCity (IC 970) Turku-Helsinki klo 19.00
-InterCity (IC 974) Turku-Helsinki klo 21.00

www.vr.fi
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Lokakuu 31, 2013, 22:36:29 »

Mikä ihmeen PDF-dokumentti tämä on: http://www.vr.fi/attachments/6Kmt7BaFY/peruttavat_junat011113.pdf ?

VR:n sivuilla ei tuosta ole mitään mainintaa toisin kuin esim. IS:n sivuilla...
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 344


« Vastaus #8 : Lokakuu 31, 2013, 22:38:25 »

Loppujen lopuksi onhan hyvä harjoitella lumisateiden varalta.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 913


« Vastaus #9 : Lokakuu 31, 2013, 22:40:03 »

Mikä ihmeen PDF-dokumentti tämä on: http://www.vr.fi/attachments/6Kmt7BaFY/peruttavat_junat011113.pdf ?

VR:n sivuilla ei tuosta ole mitään mainintaa toisin kuin esim. IS:n sivuilla...

http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20131031215750.html
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #10 : Lokakuu 31, 2013, 23:18:23 »

Kyllä työläisellä on oikeus taisteluun oikeuksiensa puolesta.
Toki on oikeus, mutta tälle oikeudelle on Suomessa säädetty omat  menettelytapansa. Tuntuu kyllä aika härskiltä muita työläisiä kohtaan yllättäen pysäyttää junaliikenne kolmen tunnin varoitusajalla, jos junaliikenne tosiaan pysäytetään nyt puolesta yöstä. Monet aivan syyttömät työläiset  ovat vielä perinteisesti lähdössä pyhäinpäivän aattona matkalle.

Eipä lakosta olisi paljoa hyötyä jos sillä ei olisi vaikutuksia. Aivan kuin päivittäistavarakaupan henkilökunnan pitäisi lakkoilla 23-07, ettei lakko haittaisi suuresti kenenkään elämää.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 408


« Vastaus #11 : Marraskuu 01, 2013, 00:24:34 »

Kyllä työläisellä on oikeus taisteluun oikeuksiensa puolesta.
Toki on oikeus, mutta tälle oikeudelle on Suomessa säädetty omat  menettelytapansa. Tuntuu kyllä aika härskiltä muita työläisiä kohtaan yllättäen pysäyttää junaliikenne kolmen tunnin varoitusajalla, jos junaliikenne tosiaan pysäytetään nyt puolesta yöstä. Monet aivan syyttömät työläiset  ovat vielä perinteisesti lähdössä pyhäinpäivän aattona matkalle.

Eipä lakosta olisi paljoa hyötyä jos sillä ei olisi vaikutuksia. Aivan kuin päivittäistavarakaupan henkilökunnan pitäisi lakkoilla 23-07, ettei lakko haittaisi suuresti kenenkään elämää.

Itse asiassa lakko taitanee olla "laiton" vain VR:n mielestä, jota pattiin ottaa omat hyväveli-verkostoillaan monopolistaan henkilöliikenteessä sopimansa SDP:n avulla hallituksessa. Ne henkilöliikenteen sopimukset, jotka rikkoivat aina niin tässä maassa nuoltuja EU-direktiivejä.

Kyllä kolikolla on myös tälläinenkin kääntöpuoli, mutta aina se siellä palveluyhteisössä unohtuu ettei esim. (Thai-) hieronta myy jollei sitä voi ostaa nälän tyydyttämiseen.

Ikävää jos et huomenna pääse töihin. Mutta ei maailma tähän kaadu. Sitten se vasta kaatuu kun lisää vientiä tekevää elinkeinoa kaatuu ja saa hieroa lihaa toverin selkärangasta syödäkseen.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #12 : Marraskuu 01, 2013, 00:35:03 »

Mikä ihmeen PDF-dokumentti tämä on: http://www.vr.fi/attachments/6Kmt7BaFY/peruttavat_junat011113.pdf ?

VR:n sivuilla ei tuosta ole mitään mainintaa toisin kuin esim. IS:n sivuilla...
Kun tuota peruttavien kaukojunien listaa katsoo, taitaa olla alkaneena päivänä tulossa melkoisen paljon poikkeusliikennettä - ensin poikkeuskalustolla ajettavia junia ja sitten lakon päätyttyä mahdollisesti tyhjävaunujunia. Monet pohjoiseen ja itään menevät pidemmän matkan junat on peruttu alkumatkan osalta ja toisaalta osa etelään tulevista vuoroista jää matkalle. Esimerkiksi S 41 Helsingistä klo 6.30 Ouluun on peruttu vain osuudelta Helsinki - Seinäjoki. Mistä ja minkälaista kalustoa tulee kyseiseen junaan Seinäjoelta eteenpäin? Pohjoisesta on tulossa IC 48, joka jää Seinäjoelle, mutta se saapuu sinne vasta tunnin sen jälkeen (klo 10.24) kuin S 41:n pitäisi lähteä Ouluun päin (klo 9.22). Samoin S 81 Helsingistä klo 6.06 Kuopioon ajetaan vasta Tampereelta lähtien. S 84 jää vastaavasti Tampereelle, mutta sekin saapuu sinne noin 40 minuuttia S 81:n lähtöajan jälkeen. Idän suunnalla IC 69 ja IC 5 ajetaan vain Kouvolasta eteenpäin. Tämä on siis tilanne juuri tällä hetkellä. Lista voinee muuttua vielä.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1417


« Vastaus #13 : Marraskuu 01, 2013, 00:35:19 »

Kauanhan "poikien pinna" kesti, eikö jo aiemmin Tampereen ja Kouvolan veturimiehet ilmaisseet tyytymättömyytensä tuleviin työvuoroihinsa, neuvoteltiin (?), mutta tuliko tuloksia? Onko mielenilmaus laiton vai ei? Työnantaja sanelee yksipuolisesti itselleen edullisimmat työaikaehdot neuvottelematta "työläisen edustajan" kanssa asiasta. (Vai miten lienee tilanne tällä hetkellä?) Ennen.. todella kauan ennen, saattoi veturimies suunnitella "tulevat menonsa" vuodeksi eteenpäin (- puoleksi vuodeksi). Saako  nykyinen "vuorossa oleva" kaveri edes tietää, junia ajamaan tullessaan ja laitureita pitkin juoksentelevana (ei taida työnantaja vielä kustantaa "lenkkareita" työasuun kuuluviksi?), mihinkä linjoille hieno "operaatiokeskus" hänet päivän mittaan saattaa ohjailla? Tyytymättömyyttä työ-oloihin taitanee olla jo kuljettajien ammattiin hakeutuneiden keskuudessa?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1325


« Vastaus #14 : Marraskuu 01, 2013, 01:22:20 »

Tuossa on hieman faktaakin, ennen kuin keskustelu leimahtaa VR:n tiedotteiden varassa vallan fiktiiviseksi: http://yle.fi/uutiset/veturimiehet_kyse_on_tyoajasta_ei_tyoehtosopimuksesta/6911832 ja perusteluja: http://www.vmlhki.fi/

VR korostaa joka tiedotteessaan mielenilmauksen olevan laiton. Kaikki työtaistelutoimet ovat laittomia, jos ne tapahtuvat työehtosopimuksen ollessa voimassa. Ellei työnantaja halua lainkaan neuvotella jostain ongelmakohdasta, ei useinkaan työntekijöillä jää muuta mahdollisuutta kuin työtaistelutoimenpide tai sellaisella uhkaaminen, ellei asiasta päästä sovintoon. Nyt kyseessä olevissa asioissa tiettävästi on eräänä ongelmana juuri tämä, että ei neuvotella, kuten tähän asti, vaan ilmoitetaan neuvottelematta, että näin on päätetty.

VR:n tiedotteiden eräänä kiintoisana yksityiskohtana pistää silmään väite, jonka mukaan junaliikenteen täsmällisyys paranee, kun sitä aikaa, jonka kuluessa veturinkuljettajan on lopeteltava työt yhdessä junassa, siirryttävä toiseen junaan ja tehtävä siellä kaikki lähtöä edeltävät toimenpiteet, lyhennetään puoleen nykyisestä.

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Marraskuu 01, 2013, 05:29:02 »

Lista perutuista kaukojunista: http://www.vr.fi/attachments/6Kmt7BaFY/peruttavat_junat011113.pdf (mukana myös Ri-Lh-Kv ja Ri-Tpe lähi/taajamajunat)
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #16 : Marraskuu 01, 2013, 06:11:36 »

Kyllä työläisellä on oikeus taisteluun oikeuksiensa puolesta.
Toki on oikeus, mutta tälle oikeudelle on Suomessa säädetty omat  menettelytapansa. Tuntuu kyllä aika härskiltä muita työläisiä kohtaan yllättäen pysäyttää junaliikenne kolmen tunnin varoitusajalla, jos junaliikenne tosiaan pysäytetään nyt puolesta yöstä. Monet aivan syyttömät työläiset  ovat vielä perinteisesti lähdössä pyhäinpäivän aattona matkalle.

Eipä lakosta olisi paljoa hyötyä jos sillä ei olisi vaikutuksia. Aivan kuin päivittäistavarakaupan henkilökunnan pitäisi lakkoilla 23-07, ettei lakko haittaisi suuresti kenenkään elämää.

Epäilemättä juuri tällainen yllätyslakko liikenteellisesti  vilkkaana pyhäinpäivän aattona kolmen tunnin varoitusajalla aiheuttaa maihdollisimman suuria hankaluuksia matkustajulle, jos juuri tälläisia vaikutuksia haluataan nimenomaan etsiä. Minusta vain on todella erittäin vastuutonta toimintaa veturimiehiltä etsiä juuri sellainen ajankohta, jolloin muut työläiset, koululaiset ym matkustavaiset kärsivät veturinkuljettajien "mielenilmaisusta" kaikkein eniten. Ja ilmoitus mielenilmoituksesta annetaan tarkoituksellisesti niin myöhään, että kukaan syytön matkastaja ei ehtisi järjestää kulkuaan muullakaan tavalla. Seuraukset tästä "mielenilmaisusta" kohdistuvat paljolti aivan syyttömään osapuoleen eli matkustajiin. Mutta nyt siis tuntuu olevan tarkoituskin, että junamatkustajien elämää häiritään mahdollisimman paljon matkustajista lainkaan välittämättä. Että saadaan omalle "mielenilmaisulle" mahdollisimman paljon haluttua näkyvyyttä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2137


« Vastaus #17 : Marraskuu 01, 2013, 07:43:16 »

Kuuntelin juuri VR-yhtymä Oy:n toimitusjohtaja Mikael Aron haastattelun Oy Yleisradion pääkaupunkiseudun paikallisradiosta Ylen Aikaisesta. Silloin minulle selvisi miksi VR-yhtymän johto kannattaa suuresti pisararataa: Silloinhan osasta lähijunien Helsingin aseman henkilökunnan kääntöajoista päästään osittain eroon, samoin kuin myös junien kääntymisistä. Käännöthän voivat tapahtua vain Kauklahdessa (Kaupunkiradan jatko Leppävaara - Kauklahti) ja Keravalla. Junien järkevä reitti kun kulkisi Kauklahti - Pisara - Tikkurila - Myyrmäki - Pisara - Kerava, ja sitten takaisin.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #18 : Marraskuu 01, 2013, 07:45:12 »

VML:n tiedote ei sen enempää kuin VR:nkään valaissut sitä, millaisista minuuttimääristä tässä on kyse. Yleisölle on kummankin tahon helppo puhua termillä "riittävästi", mutta se ei kerro yhtään mitään. Eli paljonko kääntöihin tai vaihtoihin on ollut aikaa tähän asti ja paljonko oli suunnitelmissa olla jatkossa?
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 626


« Vastaus #19 : Marraskuu 01, 2013, 07:56:22 »

Epäilemättä juuri tällainen yllätyslakko liikenteellisesti  vilkkaana pyhäinpäivän aattona kolmen tunnin varoitusajalla aiheuttaa maihdollisimman suuria hankaluuksia matkustajulle, jos juuri tälläisia vaikutuksia haluataan nimenomaan etsiä.

Ei kai pyhäinpäivän aatto nykyään eroa liikenteellisesti normaalista perjantaipäivästä? Joskus 50 vuotta sitten se on kyllä ollut junaliikenteessä yksi vuoden vilkkaimmista päivistä, kun tavallisesti oltiin töissä lauantainakin mutta pyhäinpäivän yhteydessä ihmisillä oli pidennetty viikonloppu.

Minusta vain on todella erittäin vastuutonta toimintaa veturimiehiltä etsiä juuri sellainen ajankohta, jolloin muut työläiset, koululaiset ym matkustavaiset kärsivät veturinkuljettajien "mielenilmaisusta" kaikkein eniten.

Luulisin, että lakolla yleensä pyritään johonkin, joten on ymmärrettävää valita ajankohta niin, että toimenpiteet purevat. Jäänmurtajalakollakin on ollut tapana uhkailla talvella eikä kesällä.
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #20 : Marraskuu 01, 2013, 08:38:55 »

Epäilemättä juuri tällainen yllätyslakko liikenteellisesti  vilkkaana pyhäinpäivän aattona kolmen tunnin varoitusajalla aiheuttaa maihdollisimman suuria hankaluuksia matkustajulle, jos juuri tälläisia vaikutuksia haluataan nimenomaan etsiä.

Ei kai pyhäinpäivän aatto nykyään eroa liikenteellisesti normaalista perjantaipäivästä? Joskus 50 vuotta sitten se on kyllä ollut junaliikenteessä yksi vuoden vilkkaimmista päivistä, kun tavallisesti oltiin töissä lauantainakin mutta pyhäinpäivän yhteydessä ihmisillä oli pidennetty viikonloppu.

Minusta vain on todella erittäin vastuutonta toimintaa veturimiehiltä etsiä juuri sellainen ajankohta, jolloin muut työläiset, koululaiset ym matkustavaiset kärsivät veturinkuljettajien "mielenilmaisusta" kaikkein eniten.

Luulisin, että lakolla yleensä pyritään johonkin, joten on ymmärrettävää valita ajankohta niin, että toimenpiteet purevat. Jäänmurtajalakollakin on ollut tapana uhkailla talvella eikä kesällä.

Juuri tällaista matkustajista täysin piittaamatonta asennetta aikaisemmissa viesteissäni tarkoitinkin. Veturimiehet eivät halua ymmärtää, että heidän palkkansa ainakin henkilöjunien osalta maksetaan pääasiassa matkalipputuloilla.

Jäänmurtajalakkojen seurauksena suuri osa laivoista onkin nyt sitten ulosliputettu Suomesta ja Merimiesunionissa haikaillaan nykyisin menetettyjen jäsenten perään. Onhan tavallinen perjantaikin ainakin kaukoliikenteen suhteen liikenteen huippupäivä. Itsekin tiedän ainakin 10 henkilöitä, jotka edelleen ovat aikeissa matkustaa tänään esim vanhempiensa haudoille maakuntiinn vanhan perinteen mukaan. Äsken uutissa kerrottiin Pariisista Helsingin asemalle saapuneesta matkustajasta, joka oli matkalla hautajaisiin Seinäjoelle. VR ei luvannut maksaa hänelle taksimatkaa.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 626


« Vastaus #21 : Marraskuu 01, 2013, 09:23:07 »

Juuri tällaista matkustajista täysin piittaamatonta asennetta aikaisemmissa viesteissäni tarkoitinkin. Veturimiehet eivät halua ymmärtää, että heidän palkkansa ainakin henkilöjunien osalta maksetaan pääasiassa matkalipputuloilla.

En näe järkeä siinäkään, että lakkoiltaisiin silloin, kun lakolla ei ole mitään vaikutusta, kuten vaikka opettajien lakolla koulujen kesäloman aikana. Se tietysti on eri asia, mistä syystä kannattaa lakkoilla ja mistä ei.

Jäänmurtajalakkojen seurauksena suuri osa laivoista onkin nyt sitten ulosliputettu Suomesta ja Merimiesunionissa haikaillaan nykyisin menetettyjen jäsenten perään.

Tuskin mukavuuslippulaiva jäissä kulkee ilman murtajan apua yhtään paremmin, kuin Suomen lipun alla olevakaan, joten vaikea nähdä näillä suoraa yhteyttä. Välillisesti tietysti on siltä osin, että suomalainen palkkataso on noussut korkeammaksi, kuin monessa muussa paikassa mutta siitä tuskin voi kovin voimakkaasti syyllistää ketään, että maailmalta löytyy muutama miljardi ihmistä, jotka ovat valmiita työskentelemään murto-osalla siitä palkasta, mitä halvimmalle suomalaiselle työntekijälle maksetaan.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2013, 10:20:03 kirjoittanut Petri Nummijoki » tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #22 : Marraskuu 01, 2013, 11:06:34 »

Tuskin mukavuuslippulaiva jäissä kulkee ilman murtajan apua yhtään paremmin, kuin Suomen lipun alla olevakaan, joten vaikea nähdä näillä suoraa yhteyttä. Välillisesti tietysti on siltä osin, että suomalainen palkkataso on noussut korkeammaksi, kuin monessa muussa paikassa mutta siitä tuskin voi kovin voimakkaasti syyllistää ketään, että maailmalta löytyy muutama miljardi ihmistä, jotka ovat valmiita työskentelemään murto-osalla siitä palkasta, mitä halvimmalle suomalaiselle työntekijälle maksetaan.

En viitsi  jatkaa jäänmurtajakeskustelua enkä muutakaan keskustelua tällä palstalla enempää, mutta  totean vain, että yleisesti tunnettu tosiasia on, että yksi osasyy laivojen ulosliputuksiin Suomesta on  seuraava: Jatkuviin jäänmurtajalakkoihin ym hankaluuksiin Merimiesunionin kanssa täysin kyllästyneinä varustamot eivät ole enää halunneet pitää laivoja Suomen alusrekisterissä. Aina ei  ulosliputuksissa ole ollut kysymys juurikaan edes suurista palkkatasosta eri maiden työehtosopimusten välillä, vaan suomalaisia matkustajalaivoja on rekisteröity esim. Ruotsin alusrekisteriin,  jotta varustamojen ei tarvitsisi jatkuvasti kiistellä Suomen Merimiesunionin kanssa jäänmurtajalakon pelossa sellaisista asioista, jotka eivät Ruotsin vastaavan liiton kohdalla aiheuta kitkatilanteita. Ruotsalaisen liiton kanssa kun asiat on helpompi hoitaa. Tyoehtosopimus on tuolloin tietenkin ruotsalainen työehtosopimus.

Kilpailutus saattaa olla pian todellisuutta Suomessa rautateiden matkustajaliikenteessäkin. Toivottavasti veturimiehet eivät nyt sahaa  omaa oksaansa kyykyttämällä täysin asiaan viattomia matkustajia. Kilpailutuksessa saattaa kuljetusten luotettavuuskin tulla erääksi kriteeriksi.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 626


« Vastaus #23 : Marraskuu 01, 2013, 12:02:00 »

En viitsi  jatkaa jäänmurtajakeskustelua enkä muutakaan keskustelua tällä palstalla enempää

Älä nyt ainakaan tämän keskustelun vuoksi palstalta poistu. En ottanut edes kantaa siihen, pitäisikö nyt lakkoilla vai ei vaan ainoastaan sanoin yleisellä tasolla, että lakko kannattaa ajoittaa tilanteeseen, jossa sillä on vaikutusta. Tämähän on selvä asia muutenkin.

Jatkuviin jäänmurtajalakkoihin ym hankaluuksiin Merimiesunionin kanssa täysin kyllästyneinä varustamot eivät ole enää halunneet pitää laivoja Suomen alusrekisterissä. Aina ei  ulosliputuksissa ole ollut kysymys juurikaan edes suurista palkkatasosta eri maiden työehtosopimusten välillä, vaan suomalaisia matkustajalaivoja on rekisteröity esim. Ruotsin alusrekisteriin,  jotta varustamojen ei tarvitsisi jatkuvasti kiistellä Suomen Merimiesunionin kanssa jäänmurtajalakon pelossa sellaisista asioista, jotka eivät Ruotsin vastaavan liiton kohdalla aiheuta kitkatilanteita.

Käsittääkseni nuuskan myynti ja pelirajoitukset ovat olleet syitä, minkä vuoksi matkustaja-aluksia on siirretty Manner-Suomesta Ahvenanmaalle tai Ruotsiin. 80-luvun jälkeen on ollut noin yhden käden sormilla laskettava määrä talvia, jolloin matkustajalaivojen on tarvinnut jäänmurtaja-apuun turvautua, jos Merenkurkun liikennettä ei lasketa ja siinäkin suuruuden ajat ovat jo kaukana takanapäin, joten vaikea uskoa, että jäänmurtajalakko tai sen uhka olisi ollut enää aikoihin merkittävä matkustajaliikennevarustamoiden päätöksiä ohjaava tekijä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1782


« Vastaus #24 : Marraskuu 01, 2013, 12:17:07 »

VML:n tiedote ei sen enempää kuin VR:nkään valaissut sitä, millaisista minuuttimääristä tässä on kyse. Yleisölle on kummankin tahon helppo puhua termillä "riittävästi", mutta se ei kerro yhtään mitään. Eli paljonko kääntöihin tai vaihtoihin on ollut aikaa tähän asti ja paljonko oli suunnitelmissa olla jatkossa?
Eikö jossain uutisessa mainittu, että aika on ollut 20 minuuttia ja se vähennettiin puoleen eli 10 minuuttiin?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaaosta luvassa huomiselle? Helsingin lähijunaliikenne seisahtuu keskiyöllä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina