Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junan ja rekan kolari Seinäjoella  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #25 : Marraskuu 12, 2013, 09:16:06 »

Pohjalainen -lehti uutisoi verkkosivuillaan http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/turmajuna-hinattiin-pois-onnettomuuspaikalta-1.1499178?localLinksEnabled=false , että pahasti vaurioitunut Pendoliino on hinattu aamulla pois onnettomuuspaikalta ja se on nyt matkalla kohti Ilmalan varikkoa
tallennettu
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #26 : Marraskuu 12, 2013, 09:21:26 »

Ilkka kertoo uutisessaan, että juna olisi matkalla Ilmalan varikolle. Turku kuulostaa joka tapauksessa loogiselta. Havainnoikaa Hymyilee

http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/turmajuna-hinattiin-pois-onnettomuuspaikalta-1.1499180
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2013, 10:03:06 kirjoittanut Teemu Peltonen » tallennettu
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #27 : Marraskuu 12, 2013, 09:30:12 »

Pohjalaisen paperiversio tänään kertoo, että juna olisi jaettu kahtia. Olisiko siis menossa kahtena eri palana, jos vaikka puolesta välistä pistetty poikki?
tallennettu

Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 349


« Vastaus #28 : Marraskuu 12, 2013, 13:03:08 »

Junan alle jääneen rekan kuljettajaa epäillään

Poliisi pyytää Seinäjoen junaturmassa loukkaantuneita ilmoittautumaan.

Maanantai-iltana sattuneessa tasoristeysonnettomuudessa loukkaantui tämänhetkisten tietojen mukaan lievästi neljä henkilöä. He ovat junan kuljettaja, konduktööri, yksi henkilökuntaan kuuluva ja yksi matkustaja.

- Vähäisillä vaurioilla henkilöpuolella on menty, onni onnettomuudessa, rikoskomisario Harri Teivaanmäki Etelä-Pohjanmaan poliisista sanoo.

Poliisi kuitenkin toivoo, että mikäli matkustajia on käynyt sairaalassa törmäyksen takia, he ottaisivat yhteyttä Seinäjoen poliisiasemalle numeroon 0400 - 762 2209.

Juna törmäsi vartioimattomassa tasoristeyksessä viljalastissa olleen rekan perävaunuun Taipaleentiellä Ylistarossa puoli kymmeneltä illalla. Kuljettaja ehti havaita vaaran, teki hätäjarrutuksen ja pakeni ohjaamosta ensimmäiseen vaunuun. Rekka pyörähti 180 astetta ympäri törmäyksessä ja päätyi ojaan. Perävaunu jatkoi matkaa junan mukana vielä reilut 300 metriä.

Junan nopeudesta törmäyshetkellä tutkinnanjohtajalla ei ollut tietoa, mutta nopeusrajoitus on paikalla 120 km/h.

Poliisi epäilee rekan kuljettajaa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Hän on kertonut, ettei havainnut junaa.

Junan kuljettajaa ei epäillä mistään.

Tutkintaa jatketaan osallisten kuulemisella.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013111217713106_uu.shtml
tallennettu
Jukka Haaramo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #29 : Marraskuu 12, 2013, 15:06:08 »

Pohjalaisen sivuilla kuvia junan "veturista". Sähkömoottorijuna lienee tuntematon käsite toimittajille ja poliisille. http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/tormays-ruttasi-pahasti-junan-veturin-katso-kuvat-1.1499310
tallennettu
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #30 : Marraskuu 12, 2013, 15:35:45 »

Veturikysymykseen voi vastata, että pendoja yleensä vedetään Dv12-vetureilla.
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #31 : Marraskuu 12, 2013, 15:59:42 »

Heh, mitäs mennäään tilaamaan junia, joissa on muovinen nokkaosa. Se kantava rakenne on oikeastaan aika yksinkertaisen näköinen rakennelma. Deeveri olisi varmaan selvinnyt vain pienillä naarmuilla....
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #32 : Marraskuu 12, 2013, 16:02:59 »

Heh, mitäs mennäään tilaamaan junia, joissa on muovinen nokkaosa. Se kantava rakenne on oikeastaan aika yksinkertaisen näköinen rakennelma. Deeveri olisi varmaan selvinnyt vain pienillä naarmuilla....

Ei sitä voida ikuisuutta ajella Dv12:lla sn125... Pendolinon kaltaiset junat on vaan "pakko" rakentaa kevyemmästä materiaalista, kyllähän sä sen tiedät Hymyilee
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #33 : Marraskuu 12, 2013, 16:12:52 »

Heh, mitäs mennäään tilaamaan junia, joissa on muovinen nokkaosa. Se kantava rakenne on oikeastaan aika yksinkertaisen näköinen rakennelma. Deeveri olisi varmaan selvinnyt vain pienillä naarmuilla....

Ei sitä voida ikuisuutta ajella Dv12:lla sn125... Pendolinon kaltaiset junat on vaan "pakko" rakentaa kevyemmästä materiaalista, kyllähän sä sen tiedät Hymyilee
Mutta onhan se Pendo aika turha esimerkiksi Seinäjoki-Vaasa- sekä Oulu-Rovaniemi-väleillä. Siellä riittää Deeveet ja Sr1:t hyvin. Suomen rataverkko ei ole muutenkaan mikään kovin hyvä, Sr2+ kotimaiset kaksikerrosvaunut olisivat olleet ihan riittäviä.
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #34 : Marraskuu 12, 2013, 16:28:30 »

"Palomestari arvioi, että pendolinolla saattoi olla törmäyshetkellä vauhtia noin sadasta jopa pariinsataan kilometriin tunnissa."

Jos törmäyshetkellä oli noin paljon vauhtia, paljonkohan oli vauhtia silloin, kun veturinkuljettaja hyppäsi? Melkoinen ninja, mikäli siitä vauhdista laskeutui pehmeästi penkalle. : o
Radalla on Sn120, joten tuo puhuminen paristasadasta on täyttä p*skapuhetta.

Ei ole, koska palomestari ei sanonut vauhtia olleen parisataa. Hän sanoi sitä olevan "noin sadasta jopa pariinsataan". Tämä tarkoittaa, että nopeus oli jokin tuntematon, lukijan kannalta sattumanvarainen luku väliltä 95-200 siten, että sanalla "jopa" ilmaistaan, että se luku on todennäköisesti matalampi kuin ~185.

Käytännössä siis palomestarin sanoman voisi ilmaista näin:
"Nopeus on ollut mahdollisesti 95 km/h, mahdollisesti 185 km/h tai sitten jokin nopeus noiden väliltä. On olemassa mahdollisuus, että nopeus olisi ollut myös väliltä 185 km/h - 200 km/h, mutta sitä pidän epätodennäköisenä."
Suomeksi puhuttaessa tyypillinen tapa ilmaista tuo on tällainen: "vauhtia saattoi olla törmäyshetkellä noin sadasta jopa pariinsataan kilometriin tunnissa."
Se ei ole kaikkein selkein mahdollinen tapa, mutta kunhan lukijalla on edes alkeellinen sisälukutaito ja ennen kaikkea edes jonkin verran myös kiinnostusta vaivautua käyttämään kyseistä taitoaan, ongelmia ei pääse syntymään.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #35 : Marraskuu 12, 2013, 17:01:04 »

Mutta onhan se Pendo aika turha esimerkiksi Seinäjoki-Vaasa- sekä Oulu-Rovaniemi-väleillä. Siellä riittää Deeveet ja Sr1:t hyvin. Suomen rataverkko ei ole muutenkaan mikään kovin hyvä, Sr2+ kotimaiset kaksikerrosvaunut olisivat olleet ihan riittäviä.
Vielä on turhempaa pitää Pendoa tyhjän panttina seisomassa Seinäjoella, kun sillä voi käydä nopeasti Vaasassa ja palvella matkustajia.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #36 : Marraskuu 12, 2013, 18:10:58 »

Mutta onhan se Pendo aika turha esimerkiksi Seinäjoki-Vaasa- sekä Oulu-Rovaniemi-väleillä. Siellä riittää Deeveet ja Sr1:t hyvin. Suomen rataverkko ei ole muutenkaan mikään kovin hyvä, Sr2+ kotimaiset kaksikerrosvaunut olisivat olleet ihan riittäviä.
Vielä on turhempaa pitää Pendoa tyhjän panttina seisomassa Seinäjoella, kun sillä voi käydä nopeasti Vaasassa ja palvella matkustajia.
Oulu-Rovaniemi välillä riittäisi Dr16 myös erinomaisest  Iskee silmää
Täytyy kyllä sanoa että on kyllä melko kasaan/palasiksi mennyt pendon keula, ottanyt kyllä melkomoiset voimat vastaan tuo keularakenne.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #37 : Marraskuu 12, 2013, 19:46:18 »

Pohjalaisen sivuilla kuvia junan "veturista". Sähkömoottorijuna lienee tuntematon käsite toimittajille ja poliisille. http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/tormays-ruttasi-pahasti-junan-veturin-katso-kuvat-1.1499310

Ja illan ja yön aikana Seinäjoelta kohti Turkua.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #38 : Marraskuu 12, 2013, 20:05:57 »

Valitettava onnettomuus mutta  itse kun, on valittava menenkö Dreeverin vetämällä Ic:llä vain Pendolla Ylivieskasta Helsinkiin niin vaaka. Kallistuu enemmin Pendon kyytiin kun Dreeverin vetämään Ic junaan, mutta mielipiteitä pitää olla tästäkin asiasta. Ja Kälviällä tapahtuneessa Karjaauton ja Pendon törmäyksessä kuoli 2 henkilöä, siinäkin törmäyksessä oli ainekset vakavampaan onnettomuuteen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2013, 20:21:33 kirjoittanut Jyrki Talvi » tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #39 : Marraskuu 13, 2013, 19:41:28 »

Heh, mitäs mennäään tilaamaan junia, joissa on muovinen nokkaosa. Se kantava rakenne on oikeastaan aika yksinkertaisen näköinen rakennelma. Deeveri olisi varmaan selvinnyt vain pienillä naarmuilla....

Ei sitä voida ikuisuutta ajella Dv12:lla sn125... Pendolinon kaltaiset junat on vaan "pakko" rakentaa kevyemmästä materiaalista, kyllähän sä sen tiedät Hymyilee

Nimenomaan Pendon kaltaiset junat, joissa keveys ja sitä kautta matala akselipaino on itsetarkoitus. Mutta kovaa kulkevissa vehkeissä voi olla tukevakin nokka; Brittien HST on tietääkseni kauttaaltaan teräskorinen, samoin kuin DB:n 101, jonka sn on 220. Sr2:n mitoitusnopeus on 230 ja nokassa keinoaineiden alla on erittäin jykevä teräksinen "karjapuskuri", joka ottaa tämän tyyppiset, sekä mahdollisen kiskokaluston törmäyksen vastaan. Saksan ICE:iden, etenkin ykkösen vetopään materiaalia en muuten tiedä; vaunustohan on alumiinia.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #40 : Marraskuu 14, 2013, 00:03:26 »


Ei ole oikein muita vaihtoehtoja. Ohjamossa olisi ollut tiukat paikat. Sen verran murskana se on: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013111117712045_uu.shtml

Huh huh. Nyt seuraakin sitten iso kysymys, laitetaanko pendo kuntoon? Ohjaamon uudelleen rakentaminen maksanee jokusen euron?
Kuorma-auton liikennevakuutus korvaa aiheutuneet vahingot, sitä en muista mikä oli yläraja mutta kyllä muutama miljoona korvataan. tärkeintä ettei tullut vakavia henkilövahinkoja.
 Tasoristeysten poistoa ei voi koskaan vähätellä, poistaa tehokkaasti inhimilliset erehdykset mitä tulee tieliikenteeseen
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #41 : Marraskuu 14, 2013, 07:39:10 »


Ei ole oikein muita vaihtoehtoja. Ohjamossa olisi ollut tiukat paikat. Sen verran murskana se on: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013111117712045_uu.shtml

Huh huh. Nyt seuraakin sitten iso kysymys, laitetaanko pendo kuntoon? Ohjaamon uudelleen rakentaminen maksanee jokusen euron?
Kuorma-auton liikennevakuutus korvaa aiheutuneet vahingot, sitä en muista mikä oli yläraja mutta kyllä muutama miljoona korvataan. tärkeintä ettei tullut vakavia henkilövahinkoja.
 

Liikennevakuutuslain 9 §:n mukaan korvauskatto on 3,3 miljoonaa. Melko paljon, mutta ei kuitenkaan rajattomasti esim. junakolarin vahinkoihin nähden.

Lieneekö sitten niin, että ylimenevästä osuudesta aiheuttaja vastaa normaalein vahingonkorvaussäädöksin? Vai kohtuullistettaisiinko korvausta, jos taustalla ei suoranaista tahallisuutta tai vaikkapa törkeää rattijuopumusta?
tallennettu
Laura Jänis
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #42 : Marraskuu 14, 2013, 19:59:55 »

Maaseudun tulevaisuudessa 13.11.2013 oli päivän kuvana "viljava risteys". Siivottavaa on vielä ja eläimille ruokaa.


* Viljava_risteys_Maaseutu13112013.jpg (364.89 kilotavua, 1000x600 - tarkasteltu 858 kertaa.)
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #43 : Marraskuu 15, 2013, 13:07:57 »

Poliisin mukaan kuorma-auton kuljettaja ei huomannut lähestyvää junaa. Olisi varmasti huomannut, jos olisi vaivautunut noudattamaan ylikäytävän stop-merkkiä, pysähtynyt - tai edes hidastanut - ja katsonut sivuille. Tällä kertaa piittaamattomuus muusta liikenteestä ja liikennesäännöistä aiheutti miljoonien eurojen vahingot, mikä loppujen lopuksi lankeaa kaikkien autoilijoiden maksettavaksi liikennevakuutuksen huonontuneena vahinkosuhteena. Kannattaa muistaa, että vakuutusyhtiö kerää korvauksiin tarvittavat rahat vakuutuksenottajilta.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2013, 16:15:32 kirjoittanut Juha Kutvonen » tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 332


« Vastaus #44 : Marraskuu 15, 2013, 18:25:49 »

Poliisin mukaan kuorma-auton kuljettaja ei huomannut lähestyvää junaa. Olisi varmasti huomannut, jos olisi vaivautunut noudattamaan ylikäytävän stop-merkkiä, pysähtynyt - tai edes hidastanut - ja katsonut sivuille. Tällä kertaa piittaamattomuus muusta liikenteestä ja liikennesäännöistä aiheutti miljoonien eurojen vahingot, mikä loppujen lopuksi lankeaa kaikkien autoilijoiden maksettavaksi liikennevakuutuksen huonontuneena vahinkosuhteena. Kannattaa muistaa, että vakuutusyhtiö kerää korvauksiin tarvittavat rahat vakuutuksenottajilta.

Onko jossain kerrottu, ettei kuljettaja olisi hidastanut eikä katsonut sivuille? Nykyisissä kuorma-autoissa direktiivipeilihässäkkä vänkärin puolella on sen verran massiivinen, että sopivassa kulmassa lähestyvä juna jää helposti niiden katveeseen.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #45 : Marraskuu 15, 2013, 18:41:32 »

Ja silloin ei tule junaa, jos peili tekee katveen/aurinko paistaa silmiin. Peilin katve ollee kokeneellekin kuskille paha paikka. Samasta syystä on minulta oma auto mennyt romutukseen, saatuaan molempiin kylkiin "kierteisen banaanipotkun" rekka-autolta... Ei mitenkään syytäni.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #46 : Marraskuu 15, 2013, 18:45:33 »


Ei ole oikein muita vaihtoehtoja. Ohjamossa olisi ollut tiukat paikat. Sen verran murskana se on: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013111117712045_uu.shtml

Huh huh. Nyt seuraakin sitten iso kysymys, laitetaanko pendo kuntoon? Ohjaamon uudelleen rakentaminen maksanee jokusen euron?
Kuorma-auton liikennevakuutus korvaa aiheutuneet vahingot, sitä en muista mikä oli yläraja mutta kyllä muutama miljoona korvataan. tärkeintä ettei tullut vakavia henkilövahinkoja.
 

Liikennevakuutuslain 9 §:n mukaan korvauskatto on 3,3 miljoonaa. Melko paljon, mutta ei kuitenkaan rajattomasti esim. junakolarin vahinkoihin nähden.

Lieneekö sitten niin, että ylimenevästä osuudesta aiheuttaja vastaa normaalein vahingonkorvaussäädöksin? Vai kohtuullistettaisiinko korvausta, jos taustalla ei suoranaista tahallisuutta tai vaikkapa törkeää rattijuopumusta?
Liikennevakuutus laki ei ota suoraan kantaa mitä tapahtuu yli 3,3 vahingossa vakuutusyhtiöllä korvausvastuu kun lakisääteinen vakuutuskyseessä. Mutta liikennevakuutuslain mukaan vahingonkärsijällä oikeus todellakin max 3,3 miljoonaan, liikennöitsijällä tietysti vastuuvakuutukset etc ja onko VR:llä kalustolle otettu jotain vakuutuksia joilla merkitystä asiassa?  oikeastaan selviö että jotain lisävakuutuksia pakko olla kun voidaan olettaa että yksityishenkilöltä ei voida saada mitään miljoonakorvauksia perittyä, periä voidaan mutta se on turhaa.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #47 : Huhtikuu 29, 2014, 15:46:31 »

Onnettomuudessa pahoin vaurioitunut Pendolinon vaunu 7603 on päätetty lähettää Italiaan valmistajan korjattavaksi. Vaunun kärsimät vauriot ovat huomattavat ja koko vaunun rakenne on kärsinyt pahasti onnettomuudessa. Vaunua valmistellaan siirtokuntoon parhaillaan Turussa ja laivaus tapahtuu toukokuun alussa.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2586


« Vastaus #48 : Huhtikuu 29, 2014, 17:43:42 »

Onnettomuudessa pahoin vaurioitunut Pendolinon vaunu 7603 on päätetty lähettää Italiaan valmistajan korjattavaksi. Vaunun kärsimät vauriot ovat huomattavat ja koko vaunun rakenne on kärsinyt pahasti onnettomuudessa. Vaunua valmistellaan siirtokuntoon parhaillaan Turussa ja laivaus tapahtuu toukokuun alussa.
No ilmankos Hikilän ovi oli auki ja ovensuulla kaksi henkilöä.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Lasse Kaila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #49 : Tammikuu 23, 2015, 10:37:41 »

Huomenta,

Forumia jo jonkun aikaa lukeneena päätin vihdoin rekisteröityä.

Eilen näin tällaisen näyn Vuosaaren satamassa, kovasti näyttäisi Sm3:ltä. Olisiko tässä nyt sitten se italiassa korjauksessa ollut yksikkö?


* pendorunko.jpg (99.31 kilotavua, 1024x682 - tarkasteltu 430 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junan ja rekan kolari Seinäjoella  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina