Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: "Toijalan turman syynä vaihdevika"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« : Kesäkuu 23, 2009, 17:37:59 »

Toijalan turman syynä vaihdevika.

Toijalan ratapihalla viikko sitten sattunut junaturma johtui vaihteen toimintahäiriöstä. Osa tavarajunasta oli ehtinyt ylittää vaihteen, kun se äkillisesti kääntyi ja suisti loput vaunut kiskoiltaan.

Vaihteen toimintahäiriön syy ei ole vielä selvinnyt. Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut osien yksityiskohtaisen tutkinnan.

Työ jatkuu pitkään, kertoo johtava tutkija Esko Värttiö onnettomuustutkintakeskuksesta.

- Kaikki asiat useampaan kertaan varmistetaan, että ne pitävät paikkansa. Vaikka nyt tuntuisi selvältä, että esimerkiksi sivullisia ei ole ollut, mutta sekin vielä uudelleen varmistetaan.

Värttiön mukaan selvitystyö on hidasta ja tuloksia saadaan vasta syksyllä-

- Varmaan menee pitkälle syksyyn ennen kun se on täysin selvillä. Ne on sellaisten pienien yksityiskohtien selvittelyä ja tarkistamista ja niissä menee aikaa.

YLE Tampere

http://www.yle.fi/alueet/tampere/2009/06/toijalan_turman_syyna_vaihdevika_821370.html
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Kesäkuu 23, 2009, 18:01:07 »

Voi sanoa, että "melko" hyvä säkä oli, ettei tuo käynyt matkustajajunan alla. Ei voi kuin ihmetellä, millaista kuraa RHK:n turvalaitteet (mm. Rantaradan viikottaiset viat), ajolangat (viikottaisia vikoja landets runt) ja nyt vielä vaihteetkin ovat. Kyllä fakta on se, etteivät halpa ja hyvä ole koskaan viihtyneet samassa paketissa, mutta tätä eivät poliitikot tunnu ymmärtävän ikinä. Toki Nova Groupin tukikivet ovat jees, mutta jos rataverkko vaatii tietyn määrän fyrkkaa vuodessa, on sen myöntäminen käsittämättömän spektaakkelin kompromissitulos.
tallennettu
Viljami Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #2 : Kesäkuu 23, 2009, 18:43:50 »

Tähän liittyy JKV? Miten muuten tuolla Toijalassa vaihteiden kääntö hoidetaan?
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #3 : Kesäkuu 23, 2009, 18:49:48 »

Tähän liittyy JKV? Miten muuten tuolla Toijalassa vaihteiden kääntö hoidetaan?

Sähköllähän ne vaihteet käännetään automaattisesti kulkuteiden varmistuessa. JKV ei siihen liity mitenkään, eikä se voi estääkään onnettomuuksia, joissa vaihde kääntyy junan alla.

Mutta miten on mahdollista, että vaihde pääsee kääntymään junan alla? Eikö kääntyminen pitäisi olla estetty vaihteen ollessa varattuna? Tai saahan sen varmaan hätävaraisesti käännettyä, mutta tuskin sellaistakaan voi ihan vahingossa tapahtua.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Kesäkuu 23, 2009, 20:55:26 »

Ottamatta sen enempää kantaa esitettyyn syyhyn, sen selvittävät asiantuntijat aikanaan, voin todeta yleisellä tasolla elämän- ja käytännön kokemuksen kautta kaiken olevan mahdollista. Laitteet ja järjestelmät ovat ihmisen rakentamia ja niitä käyttää ihminen.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #5 : Kesäkuu 23, 2009, 21:24:45 »

Monen muun median tuoreissa uutisoinneissa ei syyllistetä YLE:n tapaan vaihdetta. Mainitaan vain, että turman jälkeen vaihde oli kääntynyt, mutta ei tiedetä, oliko tämä onnettomuuden syy vai seuraus. On paljon mahdollista, että YLE on tulkinnut väärin haastateltavaansa. Olisikin melko erikoista, että jo tässä vaiheessa voitaisiin aukottomasti todistaa vaihteen kääntyneen junan alla.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #6 : Kesäkuu 24, 2009, 00:14:41 »

Tärkeimmissä vaihteissa näköjään alkaa uudisasennuksissa tulla vaihdelukkoja (erillään vaihteenkääntölaitteesta) juuri tällaisten tapausten varalta, varmistukseksi, esimerkiksi Murtomäessä on Talvivaaran radan vaihteissa sekä eteläpään vaihteessa sellaiset.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: YLE: "Toijalan turman syynä vaihdevika"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina