Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturikilometrejä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2430


« : Joulukuu 10, 2013, 12:22:46 »

Menee vähän huonolukuiseksi, kun pienentää tarpeeksi, mutta idea varmaan näkyy. Kolmas sarake vasemmalta on linja-ajossa kilometrit ja neljäs on vaihtotyötunnit (1 tunti = 10 km/h). Oikeanpuolimmaisessa ne on summattu ja saatu veturin kulkema matka kuukaudessa.

Kaksi kysymystä: Tämä mallia kilometrikirjaa pidettiin 60-luvun lopulla ja 70-luvulla. Veturit oli varikoittain ja sen sisällä eritelty sarjoittain.

1) Minulta on tuhoutunut muutama kuukausi ja loput 1975 eteenpäin. Onko kukaan muu kopioinut näitä enemmän tai vähemmän systemaattisesti ja voitaisiin vaihtaa tietoja?

2) Miten nämä saisi muutettua esim veturikohtaisiksi (muutoin kuin naputtelemalla käsin, koska minulla ei ole aikaa eikä intoa siihen)? Read Iris-ohjelma ei tykkää tietokoneliuskan viivoista ja kopiointi tekstimuotoon on liian työlästä sekin. Onko vaihtoehtoja muuntaa valokopiot joko Numbers ohjelmaan (paras vaihtoehto minulle) tai Excell ohjelmaan (toiseksi paras), jolloin niitä voisi pyöritellä tietokoneella erilaisiin järjestyksiin tarpeen mukaan. Tai joku muu vastaava ohjelmaidea?

Esimerkkinä Joensuun varikon vetureiden kilometrit tammikuussa 1971.



* Veturikm 1971-01 Jns.png (31.92 kilotavua, 880x900 - tarkasteltu 380 kertaa.)
tallennettu
Johannes Mertanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 16


« Vastaus #1 : Joulukuu 10, 2013, 15:29:49 »


2) Miten nämä saisi muutettua esim veturikohtaisiksi (muutoin kuin naputtelemalla käsin, koska minulla ei ole aikaa eikä intoa siihen)? Read Iris-ohjelma ei tykkää tietokoneliuskan viivoista ja kopiointi tekstimuotoon on liian työlästä sekin. Onko vaihtoehtoja muuntaa valokopiot joko Numbers ohjelmaan (paras vaihtoehto minulle) tai Excell ohjelmaan (toiseksi paras), jolloin niitä voisi pyöritellä tietokoneella erilaisiin järjestyksiin tarpeen mukaan. Tai joku muu vastaava ohjelmaidea?

Esimerkkinä Joensuun varikon vetureiden kilometrit tammikuussa 1971.



Jollain hyvällä tekstintunnistusohjelmalla (OCR) ensin tekstiksi ja siitä exceliin. Excel osaa lajitella tuolla tavalla erotetut luvut omiin sarakkeisiin/riveihin ja OCR -> excel -siirtokin menee varmaan enemmän tai vähemmän automaattisesti.

OCR-softista tulee mieleen ainakin Omnipage.



Tähän sivuun muuten kysymys, paljonko vetureille kertyy kilometrejä koko käyttöaikana? Kuvittelisin, että 10 miljoonaakaan ei esim. Sr1:lle olisi mahdoton.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturikilometrejä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina