Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« : Joulukuu 17, 2013, 23:07:07 »

Työntekijä loukkaantui työtapaturmassa junavaunuja rakentavan Transtechin tehtaalla tiistaiaamuna.

Onnettomuus sattui tehtaan tiloissa Kajaanin Otanmäessä kello 9 aamulla.

Vuonna 1975 syntynyt mies tippui kolmen metrin matkan junanvaunun katolta betonilattialle.

Poliisin mukaan mies loukkasi itseään sen verran, että hänet kuljetettiin ambulanssilla saamaan hoitoa.


Kaleva
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1225


« Vastaus #1 : Joulukuu 17, 2013, 23:14:32 »

Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen
tallennettu

Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 793


« Vastaus #2 : Joulukuu 17, 2013, 23:20:51 »

Olisiko tapaturma tapahtunut tällaisen vaunun katolta?

http://www.railtransauto.ru/
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Joulukuu 17, 2013, 23:24:38 »

Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen
Mikse voisi olla? Koska 2-kerrosravinteleita alkaa tulemaan?
tallennettu
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #4 : Joulukuu 17, 2013, 23:39:20 »

Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen
Mikse voisi olla? Koska 2-kerrosravinteleita alkaa tulemaan?

Kaksikerrosvaunut ovat yli 5m korkeita. Ensimmäinen ERd alkaa huhujen mukaan olla jo aika valmiina ja sen saattaakin nähdä siirrossa tulevina aikoina.

Edit: korjattu typo mallia yhdys sana virhe
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2013, 03:06:05 kirjoittanut Ossi Hakkarainen » tallennettu
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #5 : Joulukuu 17, 2013, 23:56:20 »

Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen
Mikse voisi olla? Koska 2-kerrosravinteleita alkaa tulemaan?

Kaksikerros vaunut ovat yli 5m korkeita. Ensimmäinen ERd alkaa huhujen mukaan olla jo aika valmiina ja sen saattaakin nähdä siirrossa tulevina aikoina.

Miten kaksikerrosvaunut voivat olla yli 5 metriä korkeita, kun ajolanka on 4,5 metrin korkeudella? Olisiko kaksikerrosvaunun korkeus n. 4 metriä?
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Joulukuu 18, 2013, 00:04:58 »

Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen
Mikse voisi olla? Koska 2-kerrosravinteleita alkaa tulemaan?

Kaksikerros vaunut ovat yli 5m korkeita. Ensimmäinen ERd alkaa huhujen mukaan olla jo aika valmiina ja sen saattaakin nähdä siirrossa tulevina aikoina.

Miten kaksikerrosvaunut voivat olla yli 5 metriä korkeita, kun ajolanka on 4,5 metrin korkeudella? Olisiko kaksikerrosvaunun korkeus n. 4 metriä?

Nyt on Jaakko nauttinu muumilimua vahvempaa Iskee silmää 5,2 metria on kakskerrosvaunujen korkeus. Ajolanka on jossain 6 metrin paikkeilla.
tallennettu
Ossi Hakkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 75


« Vastaus #7 : Joulukuu 18, 2013, 03:04:51 »

Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen
Mikse voisi olla? Koska 2-kerrosravinteleita alkaa tulemaan?

Kaksikerros vaunut ovat yli 5m korkeita. Ensimmäinen ERd alkaa huhujen mukaan olla jo aika valmiina ja sen saattaakin nähdä siirrossa tulevina aikoina.

Miten kaksikerrosvaunut voivat olla yli 5 metriä korkeita, kun ajolanka on 4,5 metrin korkeudella? Olisiko kaksikerrosvaunun korkeus n. 4 metriä?

Nyt on Jaakko nauttinu muumilimua vahvempaa Iskee silmää 5,2 metria on kakskerrosvaunujen korkeus. Ajolanka on jossain 6 metrin paikkeilla.

Ajolangan nimelliskorkeus on 6150mm. Sallittu vaihtelu 5600mm .. 6500mm.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #8 : Joulukuu 18, 2013, 10:46:06 »

Dr 13 oli olevinaan matala, ja sen korkeus kiskonharjasta oli muistaakseni 4200 mm. Jos kaksikerrosvaunun korkeus olisi vain neljä metriä, olisivat sisätilat varmaan reilusti alle kaksi metriä korkeat, koska niitä on kaksi päällekkäin. Johan siinä tällainen 188-senttinen tumppikin alkaisi tuntea ahtaan paikan kammoa  Hymyilee
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #9 : Joulukuu 18, 2013, 11:00:44 »

Erehtyminen ajolangan korkeudessa on varsin ymmärrettävää, sillä monissa varoituskylteissä lukee, että ajolangan korkeus on juurikin tuon 4,5 metriä, vaikka oikeampaa olisi kertoa sen olevan turvallinen alituskorkeus.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1684


« Vastaus #10 : Joulukuu 18, 2013, 11:14:03 »

Mikäköhän vaunu ollut kyseessä? Ei ainakaan mikään 2kerroksinen

Ei tuollaisia uutisia sanatarkasti kannata lukea. Työntekijä on voinut pudota vaikka vaunun vierellä olevalta työtasolta (tai tikkailta?), joka on poliisilähteiden mielestä ollut yhtä kuin vaunun katto.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2013, 11:31:02 kirjoittanut Simo Virtanen » tallennettu
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #11 : Joulukuu 18, 2013, 11:21:48 »


Miten kaksikerrosvaunut voivat olla yli 5 metriä korkeita, kun ajolanka on 4,5 metrin korkeudella? Olisiko kaksikerrosvaunun korkeus n. 4 metriä?

4.5m kyltti tarkoittaa tasoristeyksessä sitä että langan ali mahtuu kaikissa tilanteissa ilman sähköiskun vaaraa. Kaikissa alikulkusilloissakin on jätetty hieman turvamarginaalia  ajoneuvon mm. jousituksen pystysuuntaisen heilahtelun varalta. Vesistösilloissa ilmoitettu alikulkukorkeus saattaa olla vieläkin suuremmalla varmuusvaralla, koska arvo voidaan suhteuttaa vain keskivedenkorkeuteen. Säännöstellyissä vesistöissä ja merellä vedenpinta voi heitellä jopa muutamia metrejä. Joitakin matalia väyliä ja siltoja löytyy saaristosta joiden alitusta suunniteltaessa aluksen kapteeni kuuntelee vaikkapa Radio Suomen merisäätä. Sää rannikkoasemilla...meriveden korkeudet...Föglö plus satakymmenen senttimetriä...Kemi Ajos miinus kahdeksankymmentä jne. Suomessa taida vielä olla missään sellaista paikkaa jossa laivalla alitettaisiin kiinteää ajolankaa, mutta teoriassa voisi olla mahdollista jonkin kääntösillan kohdalla mikäli väylän minimikulkukorkeus sellaisen ratkaisun sallisi. Suomessa on joitakin rautatien kääntösiltoja joissa voisi sähköistyksen yhteydessä ehkä ko. tilanne muodostua.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2013, 11:59:09 kirjoittanut Niila Heikkilä » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #12 : Joulukuu 18, 2013, 11:25:42 »

Dr 13 oli olevinaan matala, ja sen korkeus kiskonharjasta oli muistaakseni 4200 mm. Jos kaksikerrosvaunun korkeus olisi vain neljä metriä, olisivat sisätilat varmaan reilusti alle kaksi metriä korkeat, koska niitä on kaksi päällekkäin. Johan siinä tällainen 188-senttinen tumppikin alkaisi tuntea ahtaan paikan kammoa  Hymyilee

Matalasta kalustosta puheenollen Dm8/9- ja Sm1/2-junien katon korkeus kiskonharjasta on 3,9 metriä.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #13 : Joulukuu 18, 2013, 12:30:10 »

Dr 13 oli olevinaan matala, ja sen korkeus kiskonharjasta oli muistaakseni 4200 mm. Jos kaksikerrosvaunun korkeus olisi vain neljä metriä, olisivat sisätilat varmaan reilusti alle kaksi metriä korkeat, koska niitä on kaksi päällekkäin. Johan siinä tällainen 188-senttinen tumppikin alkaisi tuntea ahtaan paikan kammoa  Hymyilee

Matalasta kalustosta puheenollen Dm8/9- ja Sm1/2-junien katon korkeus kiskonharjasta on 3,9 metriä.

Aiheeseen liittyen matalaa kalustoa Dm6 ja Dm7 wikipedian mukaan "Korkeus 3 400 mm"
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #14 : Joulukuu 18, 2013, 12:49:52 »

Aiheeseen liittyen matalaa kalustoa Dm6 ja Dm7 wikipedian mukaan "Korkeus 3 400 mm"

Dm6:n alkuperäinen korin lakikorkeus kiskonpinnasta mitattuna oli 3190 mm. Myöhemmin saneerauksessa koreja nostettiin teleihin nähden.
tallennettu
Jaakko Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #15 : Joulukuu 18, 2013, 14:34:17 »

Erehtyminen ajolangan korkeudessa on varsin ymmärrettävää, sillä monissa varoituskylteissä lukee, että ajolangan korkeus on juurikin tuon 4,5 metriä, vaikka oikeampaa olisi kertoa sen olevan turvallinen alituskorkeus.

Tähän perustinkin tietoni, pahoittelen vääräänjohdattelua.  Virnistää
tallennettu

Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #16 : Joulukuu 18, 2013, 16:56:55 »

Radio Suomen merisäätä. Sää rannikkoasemilla...
A s j a a Iskee silmää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #17 : Joulukuu 18, 2013, 18:45:53 »

Aiheeseen liittyen matalaa kalustoa Dm6 ja Dm7 wikipedian mukaan "Korkeus 3 400 mm"

Dm6:n alkuperäinen korin lakikorkeus kiskonpinnasta mitattuna oli 3190 mm. Myöhemmin saneerauksessa koreja nostettiin teleihin nähden.

Niinpä. Siitä se lempinimikin tuli, mataluudesta tietty.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #18 : Joulukuu 18, 2013, 19:02:50 »

Niinpä. Siitä se lempinimikin tuli, mataluudesta tietty.

Tarkemmin sanoen lättähattujen (=tuolloisen nuorisokulttuurin ilmentymä) litistetystä huopahatusta. VR:n nimikilpailussahan moottorivaunun nimeksi määriteltiin "Sinikko", mutta se ei koskaan vakiintunut kansan suuhun.

http://www.foribeat.fi/150306.php
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Työntekijä putosi junavaunun katolta Transtechin tehtaalla Otanmäessä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina