Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sr2-vetureiden muutostyöt  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Matti Mustola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« : Joulukuu 19, 2013, 19:05:00 »

Tällaisen bongasin Hilmasta:

''SR2 vetureiden ohjaamon ulkoisten lasikuiturakenteiden suunnittelu ja uusiminen:

- Korjauksen suunnittelu ja yhden junan proto valmistus.''

Linkki:

http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2013-030027/

Minkälaisesta muutoksesta lienee kysymys?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2013, 19:34:21 kirjoittanut Matti Mustola » tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #1 : Joulukuu 21, 2013, 01:28:19 »

Mahtaisko olla muutosta Lähemmäksi Edon keula muotoa tai tulevan Sr3 keula muotoilua. Rupeaa heräämään kiinnostus tulevan Sr3 keulan muoto, onkohan se lainkaan mikä on totuttu näkemään tähän mennessä. Mikä sen hienompaa, jos Sr2, Sr3 ja Edo olisivat saman näköisiä.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #2 : Joulukuu 21, 2013, 09:09:45 »

Toivottavasti keulamuotoilu ei ole pelkkää "kosmetiikkaa". Se olisi turhaa leikkimistä, törsäystä. Tai sitten olisi parempi tehdä Sr2:sta 2-kerroksisen näköinen, kuin 2 marsua... Iskee silmää
tallennettu
Heikki Itävuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 66


« Vastaus #3 : Joulukuu 21, 2013, 11:47:27 »

Olisiko kyse siitä, että kun matalalla veturilla vedetään kaksikerrosvaunuja, syntyy suuri ilmanvastus. Muotoilulla asiaa voisi parantaa.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #4 : Joulukuu 21, 2013, 12:08:54 »

Heikki saattaa olla jäljillä. Sr2:n nokkahan toimii vaunuja vasten myös aerodynaamisesti optimoituna "peränä", mutta se on optimoitu nimenomaan matalille vaunuille ja Suomessa havaittiin sen soveltumattomuus kaksikerrosvaunujen kanssa eli se synnyttää ei-toivottuja pyörteitä. Korjattaisiinkohan tämä ongelma nyt?

tallennettu
Matti Mustola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #5 : Joulukuu 21, 2013, 17:29:51 »

Äkkiseltään voisi kuvitella että tuulilasin yläpuolella olevan ''nokkaosan'' uudelleenmuotoilu riittäisi. Jossain päin maailmaa asia on ratkaistu ''spoilerin'' avulla.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #6 : Joulukuu 21, 2013, 18:19:28 »

Hankkiessaan junia Zürichin S-bahn- eli kaupunkirataliikenteeseen SBB valitsi BR 460/Sr2 pikkuveljen BR 450 vetäjäksi ja kaksikerrovaunut vedettäviksi mm. siksi. että näin laituripituudet pysyivät pieninä. Tällainen kaksikerrosvaunu oli näytteillä Hesassakin mietittäessä kaksikerrosvaunujen hankintaa. BR 450-vetäjässä on vaunuston korkeus huomioitu muotoilussa: (kuva Fleischmannin pienoismallista) https://az95169.vo.msecnd.net/images/fleischmann/7753.jpg ja Hyvinkäältä, vai oliko sittenkin Hämeenlinnasta http://www.trainnet.org/Libraries/Lib019/450022.JPG



tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #7 : Joulukuu 21, 2013, 19:46:45 »

Minä vähän luulen, ettei isoa muutosta ulkonäköön ole tulossa. Voisiko nykyiset palaset vain tulla tiensä päähän?
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #8 : Joulukuu 23, 2013, 01:46:47 »

Sr2 voidaan kaiketi siirtää kokonaan kaksikerrosjunien vetojuhdaksi Sr3 tultua liikenteeseen. Tai varmasti jo ennen sitäkin. Eihän sitä veturia tarvi enää irrottaa vaunuista, kun Edo on toisessa päässä. Ainoastaan huoltoa varten. Toi SBB versio näyttää ihan toteutuskelpoiselta. Ilman vastus pienenee varmaankin sen verta, että muutos töistä aiheutuvat kulut tulee tienattua sähkölaskussa.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #9 : Joulukuu 24, 2013, 10:03:56 »

"Korjauksen suunnittelu ja yhden junan proto valmistus." Todella luotettavan kuvan antaa tilaajasta, kun yhteen lauseeseen saadaan jo kaksi virhettä  Iskee silmää

Sr2:t voitaisiin toki siirtää kaksikerrosjuniin, mutta kun jälkimmäiset kulkevat vain klo 06-24 ja vetureiden tarve on usein yöllä suurimmillaan, niin tuskin kallista high-tech -vetopeliä jätetään yöksi matkustajarunkoon kiinni.

Jos Marko tarkoitat SBB-versiolla tuota BR 450:ä, on tietysti huomattava, että se on nimenomaan tuota kaksikerroslähijunaa varten suunniteltu vetopää; ikään kuin sen junan moottorivaunu. En vertaisi Sr2:een.

Enkä usko nykyisten palojen korvaustarpeeseenkaan; ainakaan päälle päin niissä ei näy halkeamia tms., joka kertoisi etenevästä ainesviasta.

Mutta kiintoisa juttu tämäkin, ehdottomasti.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 788


« Vastaus #10 : Joulukuu 15, 2018, 05:39:43 »


Tästä ei sitten tainnut tulla lopulta "lasta eikä P....a". Minkähän takia näin kävi?.
tallennettu

Skiffari 40
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sr2-vetureiden muutostyöt  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina