Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Eurobarometri: Suomalaiset EU:n tyytyväisimpiä junamatkustajia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #25 : Joulukuu 20, 2013, 14:48:33 »

Kyllä "ennen vanhaan" junalipun ostaminen oli vaivattomampaa, kuin auton noutaminen tallista. Riitti kun käveli rautatieasemalle, ja meni sisällä lippuluukulle: kertoi minne oli matkalla ja yksisuuntainen vaiko meno-paluu. Maksu käteisrahalla.

Miten tämä nähdäksesi eroaa nykytilanteesta? Siten toki, että joutuu sanomaan samalla, että "ensimmäisellä junalla", mutta eipä kai sitten muuten?
Mutta silloin lippua ostaessasi ei sinun tarvinnut tietää lyhyillä matkoilla matkustuspäivän ja pidemmillä matkoilla riitti, että se osui kuukauden sisään. Nyt sinun täytyy tietää tarkasti, millon, ja millä junalla aijot matkustaa. No onneksi täällä erikoisolosuhteiden luvatussa maassa on sen tään hyvin toimiva linja-autoliikenne ja heidän joustavat lipputyypit.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 876


« Vastaus #26 : Joulukuu 20, 2013, 14:48:49 »

Olen vasta 80-luvulla syntynyt, joten kokemusta junamatkustamisesta ei ole vielä ihan hirveän pitkältä ajalta. Siltikin hämmästyttää tämä. Ihanko oikeasti ennen oli tapana, että puun kaatuminen radalle ei johtanut liikenteen pysäyttämiseen kyseisellä rataosalla? Olivatko höyryvetureiden karja-aurat noinkin vahvaa tekoa, että pistivät männyn kerralla klapeiksi ilman junan vauhdin hidastumista?
Ei, mutta koska radat paria etelä-Suomen päärataa lukuunottamatta olivat sähköistämättömiä, riitti että veturimiehet ja konnari sahasivat puun poikkii. Jos oli useampia puita kaatunut lähetettiin tietysti raivausporukka.

t. Rainer
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #27 : Joulukuu 20, 2013, 14:51:17 »

Ei, mutta koska radat paria etelä-Suomen päärataa lukuunottamatta olivat sähköistämättömiä, riitti että veturimiehet ja konnari sahasivat puun poikkii. Jos oli useampia puita kaatunut lähetettiin tietysti raivausporukka.

t. Rainer

Nykyään junamiehistön ei anneta tehdä raivausta edes radoilla, joita ei ole sähköistetty.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #28 : Joulukuu 20, 2013, 19:46:08 »

Kyllä "ennen vanhaan" junalipun ostaminen oli vaivattomampaa, kuin auton noutaminen tallista. Riitti kun käveli rautatieasemalle, ja meni sisällä lippuluukulle: kertoi minne oli matkalla ja yksisuuntainen vaiko meno-paluu. Maksu käteisrahalla.

Miten tämä nähdäksesi eroaa nykytilanteesta? Siten toki, että joutuu sanomaan samalla, että "ensimmäisellä junalla", mutta eipä kai sitten muuten?
Nythän on niin, että asun pysyvästi Ruotsissa, enkä ole matkustanut kaukojunalla Suomessa vuosiin eli en oikein tunne nykyisiä kommervenkkejä. Jos täällä tulee asiaa esim. Göteborgiin, niin aikataulut on mukava katsoa Internetistä - just niinkuin Suomessakin - mutta liput käyn itse lunastamassa Tukholman keskusaseman lipputoimistosta mikä tapauksessani ei ole mitenkään aikaa eikä vaivaa vaativa toimenpide. Pidän muutenkin henkilökohtaisesta palvelusta, siitä että kulloinenkin tyttö tai poika katsoo omalta ruudultaan onko minulle sopivaan lähtöön paikkoja, ja mitä muita seuraavaksi parhaiten passeleita vaihtoehtoja on - ja millä hinnoilla.
     Edellisessä kommentissani kuvaamanani aikana matkalippu oli pieni ruskea pahvilappu, eikä siinä ollut mitenkään määritelty minkä numeroisessa kaukojunassa oli lupa matkustaa, vaan ainoastaan  mille asemavälille tiketti kelpasi ja Voimassa kolme päivää.
     Ihan lyhyille matkoille taisi olla vain yhden päivän. Ja kuten sanottu ainakin joihinkin Dm nelosiin joitakin lisäpykäliä. "Moottorikiitojuniin" siis.
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #29 : Joulukuu 20, 2013, 20:37:31 »

Ei, mutta koska radat paria etelä-Suomen päärataa lukuunottamatta olivat sähköistämättömiä, riitti että veturimiehet ja konnari sahasivat puun poikkii. Jos oli useampia puita kaatunut lähetettiin tietysti raivausporukka.

t. Rainer

Nykyään junamiehistön ei anneta tehdä raivausta edes radoilla, joita ei ole sähköistetty.

Kyllä siellä joutuu joskus vieläkin romuja keräilemään. Radalla kulkeminen vaatii sähkökoulutuksen ja jt pätevyyden. Nämä on ainakin kuskeilla ja konnareilla.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #30 : Joulukuu 20, 2013, 20:50:45 »

Junamyyjillä ei taida olla?
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #31 : Joulukuu 20, 2013, 20:56:13 »

Junamyyjillä ei ole jt pätevyyttä, eli eivät saa mennä radalle
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #32 : Joulukuu 20, 2013, 22:00:43 »

Ei, mutta koska radat paria etelä-Suomen päärataa lukuunottamatta olivat sähköistämättömiä, riitti että veturimiehet ja konnari sahasivat puun poikkii. Jos oli useampia puita kaatunut lähetettiin tietysti raivausporukka.

t. Rainer

Nykyään junamiehistön ei anneta tehdä raivausta edes radoilla, joita ei ole sähköistetty.

Kyllä siellä joutuu joskus vieläkin romuja keräilemään. Radalla kulkeminen vaatii sähkökoulutuksen ja jt pätevyyden. Nämä on ainakin kuskeilla ja konnareilla.

Entäs sitten? Työnantajan kannattaa kouluttaa työntekijänsä siten, että hommat hoituvat. Onhan Avecrankin myyjillä anniskelu- ja hygieniapassitkin. Ei se sen kummempaa ole..
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Eurobarometri: Suomalaiset EU:n tyytyväisimpiä junamatkustajia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina