Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pala Pendon kattoa tuli alas matkustamoon  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Ekman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 19


« : Kesäkuu 28, 2009, 12:59:10 »

Tämmöistä tällä kertaa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200906289845205_uu.shtml
tallennettu
Leo Hätönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #1 : Kesäkuu 28, 2009, 13:01:16 »

Tästähän lehdistö riemastuu kun Pendot hajoilee jo matkustamostakin.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Kesäkuu 28, 2009, 15:35:20 »

Uutisen lopussa mainitaan, että vuodesta 1995 on kulunut alle 10 vuotta aikaa. Miten tämä väite on perusteltavissa?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #3 : Kesäkuu 28, 2009, 15:59:37 »

Uutisen lopussa mainitaan, että vuodesta 1995 on kulunut alle 10 vuotta aikaa. Miten tämä väite on perusteltavissa?

Eihän kaikkia Pendoja ole tehty vuonna 1995, viimeiset tulivat vuonna 2006 joten osa on alle 10 vuotta vanhoja. On kyllä niin traaginen uutinen jälleen tämä että.
tallennettu
Viljami Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #4 : Kesäkuu 28, 2009, 17:06:01 »

Uutisen lopussa mainitaan, että vuodesta 1995 on kulunut alle 10 vuotta aikaa. Miten tämä väite on perusteltavissa?

Eihän kaikkia Pendoja ole tehty vuonna 1995, viimeiset tulivat vuonna 2006 joten osa on alle 10 vuotta vanhoja. On kyllä niin traaginen uutinen jälleen tämä että.
On joo.  Virnistää
tallennettu
Risto Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #5 : Kesäkuu 28, 2009, 21:10:52 »

Kyllä on taas päästy hehkuttamaan. ROMAHTI!!  Virnistää Puuttuu enää otsikot: "Näin kaikki tapahtui", "Iltalehti seuraa tilannetta", "KAAOS", "Paniikki junassa" ja mitäs näitä nyt voisi olla..
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #6 : Kesäkuu 28, 2009, 23:10:13 »

Kyllähän se kuitenkin MENI jalkaan ja OLISI VOINUT rikkoa läppärin ja vammauttaa.
tallennettu
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #7 : Kesäkuu 28, 2009, 23:44:02 »

Vaikka täällä vähätellään tilannetta, se ei kuitenkaan ollut aivan vähäinen. Tuon painoinen korkealta tippuva objekti saattaa aiheuttaa pahaa ja mahdollisesti kohtalokasta jälkeä lapsille ja aikuisillekin, jos käy huono tuuri.

Vastaavanlainen tilanne, joskin paljon pahempi, on mahdollinen SM1 tai SM2-junissa, joiden eteisessä olevien kattopaneelien alastulo ei ole aivan harvinaista. Se painaakin jo niin paljon, että vakava vammautuminen on mahdollinen. Suoraan päähän osuessaan, olematta lääkäri, voisin kuvitella erilaisten halvaantumiseenkin johtavien vammautumisten olevan ihan mahdollisia.

Ei ole syytä väheksyä tuollaisia tilanteita. Ne pitää korjata, eivätkä ne voi olla silmämääräisen tarkastuksen varassa. Eli joko rakenne tulee muuttaa tai ne ruuvit/mutterit pitää säännöllisesti (muulloinkin kuin saneerauksen yhteydessä) kiristää.

Kyllä se vain niin on, että junahenkilökunta noita kaiken maailman kotipatenteilla saa korjailla ja omilla Leathermaneillaan kiristellä. Ylipäätään monet juuri kiinnitykseen liittyvät asiat kalustossa ovat puhdas vitsi. Esimerkkinä voisin mainita saneerattujen SM2-yksiköiden reittikilpikaapin lukko, jonka "kolmiomutteri" on ilmeisesti uuden vuoden tinaa, SM4-yksiköiden ohjaamoiden sisäpaneeleiden tarrakiinnityssekoilut ja laitekaappien lukot. Tai ohjaamoiden "abloy"-lukkopesät, joiden haittalevyt ovat ilmeisesti tätä samaa "uuden vuoden tinaa". Vaikka ohjaamon ovien lukot ovat kovassa käytössä, mutu-tuntumalla "puoli vuotta ja vaihtoon" ei kerro mistään muusta kuin "halvin tarjous voitti"-laadusta.

Tai mitä olette mieltä saneerattujen SM2-junien sisätilojen värimaailmasta? Ne ylijäämämaalit olisi varmasti otettu vankiloihin, jos eivät olisi niin iloisen inspiroivia. Siis kusenkeltaista, haaleanvihreää, pikkutytön pinkkiä ja mitä muuta...
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #8 : Kesäkuu 30, 2009, 22:23:09 »

Vaikka täällä vähätellään tilannetta, se ei kuitenkaan ollut aivan vähäinen. Tuon painoinen korkealta tippuva objekti saattaa aiheuttaa pahaa ja mahdollisesti kohtalokasta jälkeä lapsille ja aikuisillekin, jos käy huono tuuri.

Vastaavanlainen tilanne, joskin paljon pahempi, on mahdollinen SM1 tai SM2-junissa, joiden eteisessä olevien kattopaneelien alastulo ei ole aivan harvinaista. Se painaakin jo niin paljon, että vakava vammautuminen on mahdollinen. Suoraan päähän osuessaan, olematta lääkäri, voisin kuvitella erilaisten halvaantumiseenkin johtavien vammautumisten olevan ihan mahdollisia.

Ei ole syytä väheksyä tuollaisia tilanteita. Ne pitää korjata, eivätkä ne voi olla silmämääräisen tarkastuksen varassa. Eli joko rakenne tulee muuttaa tai ne ruuvit/mutterit pitää säännöllisesti (muulloinkin kuin saneerauksen yhteydessä) kiristää.

Kyllä se vain niin on, että junahenkilökunta noita kaiken maailman kotipatenteilla saa korjailla ja omilla Leathermaneillaan kiristellä. Ylipäätään monet juuri kiinnitykseen liittyvät asiat kalustossa ovat puhdas vitsi. Esimerkkinä voisin mainita saneerattujen SM2-yksiköiden reittikilpikaapin lukko, jonka "kolmiomutteri" on ilmeisesti uuden vuoden tinaa, SM4-yksiköiden ohjaamoiden sisäpaneeleiden tarrakiinnityssekoilut ja laitekaappien lukot. Tai ohjaamoiden "abloy"-lukkopesät, joiden haittalevyt ovat ilmeisesti tätä samaa "uuden vuoden tinaa". Vaikka ohjaamon ovien lukot ovat kovassa käytössä, mutu-tuntumalla "puoli vuotta ja vaihtoon" ei kerro mistään muusta kuin "halvin tarjous voitti"-laadusta.

Tai mitä olette mieltä saneerattujen SM2-junien sisätilojen värimaailmasta? Ne ylijäämämaalit olisi varmasti otettu vankiloihin, jos eivät olisi niin iloisen inspiroivia. Siis kusenkeltaista, haaleanvihreää, pikkutytön pinkkiä ja mitä muuta...

Minulle jäi muutaman kuukauden harjoitteluajan jälkeen sellainen yleiskuva kalustosta, että erilaisien osien kiinnitykset on nykyisissä "muovivaunuissa" yleensä paljon heikompia kuin noissa "vanhoissa" kunnolla tehdyissä vaunuissa (teräsvaunut, Sm1/2-junat)... En ihmettele, että noita irtoilee. Noita levyjä näkee nykyäänkin puoliksi irronneena melkein jokaisessa junassa. Sellainenkin ilmiö on tullut huomattua, että Pendolinojen seinälevyt "rämisee" tietyillä nopeuksilla - ja ruuvit löystyvät ajan myötä...

Pendolinojen osia lentelee välillä myös radan varteen...

Sille, että osat kuluu käytössä ei oikein mitään mahda - kestävämpi teräslaatu johonkin yksittäiseen osaan voi maksaa käyttöaikana enemmän kuin "tinaosan" uusiminen pari kertaa. Edes Abloy ei sitten ilmeisesti kestä jatkuvaa käyttöä. Olisiko kestävämpiä edes saatavana.

Noh, pilkkua viilaten niitä seiniä ei ole kusenkeltaiseksi maalattu vaan kyseessä on laminaattipinta. Pinkki taasen on euroopasta tänne rantautunut standardiväri ulko-oviin rautatiekäytössä. Parempi kai niihin on tottua kuitenkin. Iskee silmää
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #9 : Kesäkuu 30, 2009, 23:23:13 »

Tuon painoinen korkealta tippuva objekti saattaa aiheuttaa pahaa ja mahdollisesti kohtalokasta jälkeä lapsille ja aikuisillekin, jos käy huono tuuri.



Onko tietoa/valistunutta arvausta paljonko tuollainen palanen painaa?
tallennettu
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #10 : Heinäkuu 01, 2009, 06:47:27 »

Uutisoinnin perusteella 2,2kg. Kuulostaa tietysti aika vähältä, mutta siinä ritilässä on terävät reunat.
tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #11 : Heinäkuu 01, 2009, 19:03:14 »

Tuntuu tosi mojovalta kun osuu päähän.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Pala Pendon kattoa tuli alas matkustamoon  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina