Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kiskobusseihin asennetaan lippuautomatit  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Tammikuu 21, 2014, 21:36:32 »

VR:n kiskobusseissa eli Dm12-junissa otetaan käyttöön lippuautomaatit loppukeväästä. Automaattien kehikkoja on ryhdytty asentamaan juniin, ja kehikot näkyvät liikenteessä jo tammikuussa.

– Jatkossa matkustajat voivat ostaa lippunsa myös kiskobussin automaatista. Käytäntö on yleinen jo useassa Keski-Euroopan maassa, toteaa VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen.

VR:n matkalippuja voi tällä hetkellä hankkia useista myyntikanavista: verkkokaupasta, VR Mobiilista, asemien lippuautomaateista, konduktööriltä, palveluasemien lipunmyynnistä ja VR Asiakaspalvelusta. Lippuja voi lunastaa myös R-kioskeilta.

Automaatit asennetaan kaikkiaan kuuteentoista Dm12-junaan Pieksämäen konepajalla. Ne sijoitetaan junan eteiseen wc-seinän taakse. Toimitussopimus on tehty Enfo Oy:n kanssa, ja laitteiden valmistaja on Höft & Wessel AG Saksasta.

Kiskobussit liikennöivät seuraavilla yhteysväleillä: Iisalmi–Ylivieska, Jyväskylä–Seinäjoki, Tampere–Keuruu, Karjaa–Hanko ja Savonlinna–Parikkala. Ensi kesänä kiskobussi alkaa kulkea myös Joensuun ja Nurmeksen välillä.

-----------------------------

Lähde: http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20140121110524.html
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2014, 21:51:25 kirjoittanut Ziggy Hulden » tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #1 : Tammikuu 21, 2014, 21:54:15 »

Hieman tyhmä kysymys mutta luin resiinasta että tuon myötä konduktöörejä ei enää ole Dm12 junissa niin kuka valvoo että kaikilla on lippu?
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 21, 2014, 22:08:39 »

Hieman tyhmä kysymys mutta luin resiinasta että tuon myötä konduktöörejä ei enää ole Dm12 junissa niin kuka valvoo että kaikilla on lippu?

Ei oo mitään faktatietoa tuohon että häviääkö konduktöörit ko. junista, vai osasta vain vai kuinka, mutta voi olla että niistä joista häviää niin tulisi avorahastusaleuita, niin kuin vyöhykealueella lähiliikenteessä (paitsi Ri-Lh-Ri). Jos näin niin en tiedä tekeekö sitten HSL:n kaukoliikenteen tarkastajat noihin satunnaisia tarkastuksia.

Tuohan ei lainkaan tyhmä kysymys ole. Kysyit sellaisen kysymyksen joka varmasti monella on mielessä.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #3 : Tammikuu 21, 2014, 22:17:43 »

Sama juttu kun pari vuotta sitten kun porin taajiksissa oli vain 1 konduktööri niin moni saattoi matkustaa Nokia-Tampere välin ilman lippua koska nokialta ei voinut lippua ostaa  ja 12min ajassa konduktööri ei ehtinyt tarkastaa kaikkien lippuja
tallennettu

Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #4 : Tammikuu 22, 2014, 01:28:04 »

Ei taida tuo automaatti hyväksyä vanhuksen, joka luottaa edelleen (ennen hyvin toimivaan) "kovaan valuuttaan"  (ei nettiä, ei "Visaa", R-kioskikin missälie) ahnaaseen automaatin nieluun tunkemiaan viimeisiä senttejään, jotta pääsisi tervehtimään lapsenlapsiaan, esim. Toisaaltahan näistä vanhuksista päästänee piakkoin eroon - VR:n nykypolitiikka, ei enää henk.koht. palvelua matkustavainen löydä mistään. Tuskin erehtyvät eläkeläiset moiseen toimenpiteiseen http://vaunut.org/kuva/71197   
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #5 : Tammikuu 22, 2014, 08:17:26 »

Ei taida tuo automaatti hyväksyä vanhuksen, joka luottaa edelleen (ennen hyvin toimivaan) "kovaan valuuttaan"  (ei nettiä, ei "Visaa", R-kioskikin missälie) ahnaaseen automaatin nieluun tunkemiaan viimeisiä senttejään, jotta pääsisi tervehtimään lapsenlapsiaan, esim. Toisaaltahan näistä vanhuksista päästänee piakkoin eroon - VR:n nykypolitiikka, ei enää henk.koht. palvelua matkustavainen löydä mistään. Tuskin erehtyvät eläkeläiset moiseen toimenpiteiseen http://vaunut.org/kuva/71197   

Kyllä se hyväksyy myös vanhusten rahat, tosin ei ihan niitä senttejä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #6 : Tammikuu 22, 2014, 09:12:01 »

Ei taida tuo automaatti hyväksyä vanhuksen, joka luottaa edelleen (ennen hyvin toimivaan) "kovaan valuuttaan"  (ei nettiä, ei "Visaa", R-kioskikin missälie) ahnaaseen automaatin nieluun tunkemiaan viimeisiä senttejään, jotta pääsisi tervehtimään lapsenlapsiaan, esim. Toisaaltahan näistä vanhuksista päästänee piakkoin eroon - VR:n nykypolitiikka, ei enää henk.koht. palvelua matkustavainen löydä mistään. Tuskin erehtyvät eläkeläiset moiseen toimenpiteiseen http://vaunut.org/kuva/71197   

Kyllä se hyväksyy myös vanhusten rahat, tosin ei ihan niitä senttejä.
Toivottavasti. tuo pitää paikkaansa täällä erityisolosuhteiden Suomessa. Mutta Saksassa esim. Süd-Thüringen-Bahnin moottorivaunuissa olevat automaatit kelpuuttavat maksuvälineiksi myös kortit, setelit ja kolikot. (itse olen kokeillut 'kokoelmalipun' ostolla kolikoilla).
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #7 : Tammikuu 22, 2014, 12:35:33 »

Kuskille tietää lisätöitä, esim jos vaikka invalidi tulee kyytiin sähköpyörätuolilla, niin kuskihan se menee nostinta käyttämään. Ei ole loppuun asti tätäkään "uudistusta" mietitty, tosin tätä on kaavailtu ja 80-luvulta saakka. 
tallennettu
Sampo Rapeli
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #8 : Tammikuu 22, 2014, 12:55:40 »

Ei taida tuo automaatti hyväksyä vanhuksen, joka luottaa edelleen (ennen hyvin toimivaan) "kovaan valuuttaan"  (ei nettiä, ei "Visaa", R-kioskikin missälie) ahnaaseen automaatin nieluun tunkemiaan viimeisiä senttejään, jotta pääsisi tervehtimään lapsenlapsiaan, esim. Toisaaltahan näistä vanhuksista päästänee piakkoin eroon - VR:n nykypolitiikka, ei enää henk.koht. palvelua matkustavainen löydä mistään. Tuskin erehtyvät eläkeläiset moiseen toimenpiteiseen http://vaunut.org/kuva/71197   

Kyllä se hyväksyy myös vanhusten rahat, tosin ei ihan niitä senttejä.
Toivottavasti. tuo pitää paikkaansa täällä erityisolosuhteiden Suomessa. Mutta Saksassa esim. Süd-Thüringen-Bahnin moottorivaunuissa olevat automaatit kelpuuttavat maksuvälineiksi myös kortit, setelit ja kolikot. (itse olen kokeillut 'kokoelmalipun' ostolla kolikoilla).

Suurin osa Saksan automaateista ottaa pelkkää käteistä ja paikallisia maksuvälineitä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2129


« Vastaus #9 : Tammikuu 22, 2014, 13:43:58 »

Kuskille tietää lisätöitä, esim jos vaikka invalidi tulee kyytiin sähköpyörätuolilla, niin kuskihan se menee nostinta käyttämään. Ei ole loppuun asti tätäkään "uudistusta" mietitty, tosin tätä on kaavailtu ja 80-luvulta saakka. 
Matkustin pääsiäsisenä RB-junalla Gerolsteinista Trier Hbf:lle junassa joka muodostui yhdestä 628-sarjan junayksiköstä. Miehistönä oli vain kuljettaja. Pienin matkustajamäärä junassa oli vain yksi rautatieharrastaja. Silloin kyytiin oli tulossa äiti (?) yksin lastenrattaiden kanssa. Kyllä kuljettaja meni auttamaan lastenvaunujen kyytiin nostossa. Ja matkalle sattui muutama pysähdys paikoissa joissa laituri sijatsi ukokaarteessa. Matkakelpoisuuden varmistus oli ratkaistu peilin avulla: http://vaunut.org/kuva/89658 , Samalla pääsiäismatkalla sähkömoottorijunassa taas kuljettaja tuli laiturille sulkemaan ovia ja varmistamaan lähtövalmiuden http://vaunut.org/kuva/62104 . Kummassakin junassa miehistönä oli vain kuljettaja. Samoin olen matkustanut junassa, jossa oli miehistönä vain kuljettaja Saalfeldista Geraan. Tällä matkalla erikoisuutena oli tarvittaessa olevat pysähdykset.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« Vastaus #10 : Tammikuu 22, 2014, 14:28:46 »

Toimitussopimus on tehty Enfo Oy:n kanssa, ja laitteiden valmistaja on Höft & Wessel AG Saksasta.
Höft & Wesselin nettisivuilta katsottuna tarkoitukseen näyttäisi parhaiten sopivan tämä malli. Ja se toimii korttien lisäksi myös oikealla rahalla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Tammikuu 22, 2014, 14:45:49 »

Kumipyöräbusseissa vähänkin ruuhkaliikenteen alueen ulkopuolella on ollut jo
kauan itsestään selvää, että kuljettaja avustaa matkustajia esim. matkatavaroiden, siis laukkujen, lastenvaunujen yms. kanssa. Mikä siinä on niin kummallista jos jossain muutaman matkustajan kiskobussissa ei noin voisi toimia?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Tammikuu 22, 2014, 15:47:34 »

Ehkä joku pahoitti mielensä, mutta ei ollut tarkoitus ketään loukata.
Jotenkin vaan vedotaan aina niihin erikoisolosuhteisiin. Bussi voi esim. pysähtyä
pysäkille tai vähän tien sivuun muuta liikennettä väistämään, mutta kiskoilla se ei onnistu linjalla. Kuitenkin
kiskobussit kulkevat niin harvaan liikennöidyillä rataosilla, että minuutin parin myöhästys ei paljon häiritse. En myöskään väitä, että auttamishaua ei henkilökunnalta puutu, ja mitä tulee pieneen aikatauluhaittaan, harvoin sillä on kriittistä merkitystä jatkoyhteyksien tms. suhteen.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #13 : Tammikuu 22, 2014, 16:19:39 »

Kuskille tietää lisätöitä, esim jos vaikka invalidi tulee kyytiin sähköpyörätuolilla, niin kuskihan se menee nostinta käyttämään. Ei ole loppuun asti tätäkään "uudistusta" mietitty, tosin tätä on kaavailtu ja 80-luvulta saakka. 

Kesällä, ennen lähtöä tuli ihmeteltyä, montako VR:n työntekijää vaaditaan käyttämään yhtä kiskobussin henkilönostinta. Nähtävästi paikalle ei saatu riittävästi osaajia, kun luopuivat toivosta. Määräasemalla sama homma tehtiin ihan perinteisesti nostamalla, kun aiemmasta vatuloinnista oli saatu tarpeeksi. Hymyilee leveästi Nähtävästi henkilönostimessa on/oli liian monta liikkuvaa osaa yhdistettynä Tsekkiläiseen laatuun.

Lippuautomaatin käytännöllisyys liikkuvassa junassa on vähän niin ja näin. Matkustajia tulee ja menee, jolloin liputtomat matkustajat muodostavat heti ensimmäisen tulpan lippuautomaatin ympärille. Tämä on käytännöllistä vähänkään täydemmässä kiskobussissa. Toisaalta, palvelua se on itsepalvelukin, josta kannattaa maksaa vaikka korotettuina lippujen hintoina. Iskee silmää

... että minuutin parin myöhästys ei paljon häiritse. En myöskään väitä, että auttamishaua ei henkilökunnalta puutu, ja mitä tulee pieneen aikatauluhaittaan, harvoin sillä on kriittistä merkitystä jatkoyhteyksien tms. suhteen.

Kunpa kyse olisi vain parin minuutin viivytyksestä. Yleensä jo 10-15 minutin viivytys tietää pitkänmatkalaiselle jatkoyhteyksien menetystä, jos siis jatkoyhteys on jonkun muun kuin VR:n tarjoama. Esimerkiksi, tuossa jokin aika sitten Helsingistä palatessa henkilöjunan oven kanssa tuli ongelmia. Kahdella aikataulun mukaisella pysähtymispaikalla lähtö viivästyi siksi, että ovia koitettiin sulkea normaalisti jonkin aikaa. Molemmilla kerroilla junan kuljettaja lähti lopulta omalta työpisteeltään tarkistamaan tilanteen, ennen kuin konduktööri älysi lukita manuaalisesti temppuilevan oven.

Kovin ihmeellistä kiskobussin matkalle ei auta sattua, etteikö se näkyisi matkan etenemisessä aikataulun mukaan tai siitä poiketen. Yksi konduktöörin tehtävistä on asiakaspalvelu, jolloin kuljettaja voi keskittyä  etenemiseen.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #14 : Tammikuu 22, 2014, 16:26:18 »

Kumipyöräbusseissa vähänkin ruuhkaliikenteen alueen ulkopuolella on ollut jo
kauan itsestään selvää, että kuljettaja avustaa matkustajia esim. matkatavaroiden, siis laukkujen, lastenvaunujen yms. kanssa. Mikä siinä on niin kummallista jos jossain muutaman matkustajan kiskobussissa ei noin voisi toimia?

Hyvä kysymys. Ehkä kaukoliikenteen busseissa ymmärretään tehdä jotain toisin, sillä usein bussit saapuvat myös ajoissa perille määräasemalleen. Toki, kuluuhan siinä aikaa, jos palveltavana on vaikka kahdesta tai kolmesta yksiköstä koostuva kiskobussi tai henkilöjuna. Liikkeet eivät ole yhtä nopeita, kuin bussin tavaratilan luona käynti.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1131


« Vastaus #15 : Tammikuu 22, 2014, 17:00:09 »

Ei oo mitään faktatietoa tuohon että häviääkö konduktöörit ko. junista, vai osasta vain vai kuinka...

Sellaisen jutun kuulin, että VR olisi päättänyt poistaa kokonaan konduktöörit sellaisista Dm12-junista, joissa on vain yksi yksikkö. Mahtaako pitää kutinsa?
tallennettu
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #16 : Tammikuu 22, 2014, 18:10:42 »

Ei oo mitään faktatietoa tuohon että häviääkö konduktöörit ko. junista, vai osasta vain vai kuinka...

Sellaisen jutun kuulin, että VR olisi päättänyt poistaa kokonaan konduktöörit sellaisista Dm12-junista, joissa on vain yksi yksikkö. Mahtaako pitää kutinsa?
Ainakin jossain lähiajan Matkaan-lehdessä luki niin. Iskee silmää
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Tammikuu 22, 2014, 21:01:35 »

Kumipyöräbusseissa vähänkin ruuhkaliikenteen alueen ulkopuolella on ollut jo
kauan itsestään selvää, että kuljettaja avustaa matkustajia esim. matkatavaroiden, siis laukkujen, lastenvaunujen yms. kanssa. Mikä siinä on niin kummallista jos jossain muutaman matkustajan kiskobussissa ei noin voisi toimia?

Hyvä kysymys. Ehkä kaukoliikenteen busseissa ymmärretään tehdä jotain toisin, sillä usein bussit saapuvat myös ajoissa perille määräasemalleen. Toki, kuluuhan siinä aikaa, jos palveltavana on vaikka kahdesta tai kolmesta yksiköstä koostuva kiskobussi tai henkilöjuna. Liikkeet eivät ole yhtä nopeita, kuin bussin tavaratilan luona käynti.

Busseilla on kanssa löysemmät aikataulut ja eivät häiriinny niin paljon muusta liikenteestä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Tammikuu 22, 2014, 21:05:47 »

Esimerkiksi, tuossa jokin aika sitten Helsingistä palatessa henkilöjunan oven kanssa tuli ongelmia. Kahdella aikataulun mukaisella pysähtymispaikalla lähtö viivästyi siksi, että ovia koitettiin sulkea normaalisti jonkin aikaa. Molemmilla kerroilla junan kuljettaja lähti lopulta omalta työpisteeltään tarkistamaan tilanteen, ennen kuin konduktööri älysi lukita manuaalisesti temppuilevan oven.

Kyse ei pakosti ole siitä ettei "konduktööri älynnyt lukita ovea". Etenkin vanhoissa rungoissa oven paikallistaminen ei ole ollenkaan helppoa, sillä ohjaamossa ei ole mikään kertomassa mikä ovi junassa on auki. Sm2:ssa sentään on jonkinlainen ratkaisu asialle tehty, muttei sekään ole mikään nopea systeemi, kuten esim. Sm4 ja Sm5-junissa, joissa ohjaamoissa olevista näytöistä näkee jo samantien minkä yksikön mikä ovi vilkuttaa valoa. Pitemmissä junissa, jossa konduktööri on vaikka toisessa niin kuljettaja usein lähtee tsekkaa oman rungon ovia jotta päästään nopeammin liikkeelle ja löydetään se viallinen ovi.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #19 : Tammikuu 22, 2014, 21:12:32 »

Busseilla on kanssa löysemmät aikataulut ja eivät häiriinny niin paljon muusta liikenteestä.
Onkos muuten kaukoliikenteen busseilla samat aikataulut kesät talvet? Talvirajoituksilla saattaa olla hieman haasteellisempaa pysyä aikataulussa, kun suurin sallittu nopeus voi olla osalta matkasta tippunut (100 km/h -> 80 km/h).
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #20 : Tammikuu 22, 2014, 21:31:07 »

Busseilla on kanssa löysemmät aikataulut ja eivät häiriinny niin paljon muusta liikenteestä.
Onkos muuten kaukoliikenteen busseilla samat aikataulut kesät talvet? Talvirajoituksilla saattaa olla hieman haasteellisempaa pysyä aikataulussa, kun suurin sallittu nopeus voi olla osalta matkasta tippunut (100 km/h -> 80 km/h).
Mikähän mahtaa olla kaukoliikenteen bussivuoroilla tyypillinen keskinopeus kahden pysähdyspaikan välillä? Kuvittelisin, että vähänkin vastuullisemmissa yrityksissä aikataulut tehdään 80 km/h maksiminopeuden perusteella eikä 100 km/h, ellei sitten reitti kulje valtaosaltaan moottoritietä, jossa 100 km/h on sallittu talvellakin.
tallennettu
Jyrki Majanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #21 : Tammikuu 22, 2014, 21:31:47 »

Busseilla on kanssa löysemmät aikataulut ja eivät häiriinny niin paljon muusta liikenteestä.
Ei välttämättä...
T: Linja-autonkuljettaja
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #22 : Tammikuu 23, 2014, 00:43:08 »

Tuosta Timon aiemmasta kommentista ei selvinnyt mistä kalustosta oli kyse? Mutta tekstistä sain käsityksen, että tuo viallinen ovi löytyi jo ensimmäisellä kerralla (jos kuljettaja poistui jo silloinkin  ongelmaa ratkomaan).
Ennen moiset ongelmat ratkottiin (Sm1/-2): kuljettaja ilmoitti "ovivalon" häkäisevän ajopöydässä sisäisellä puhelimella henkilökunnalle, jokaisen yksikön "vastaava" läks` tapertamaan runkoaan läpi työnnelleen matkallaan jokaisen ulko-oven taitekohtaa (käytännössä voimakkaasti potkaisten). Useimmiten tuo auttoi ja kuljettaja kuulutti "kaiken kansan" kuultaville, että "ovivalo" sammui, kenen kohdalle kuulutus "osui", ovi otettiin tarkkailuun. Valitettavasti henk.kuntaa on vähennetty ja tuo menettely ei taida onnistua nykyään?
Myös kiinostaisi tuo Ziggyn mainitsema ratkaisu Sm2:n ovi-vioille - miksei Sm1? 
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #23 : Tammikuu 23, 2014, 01:14:51 »

Tuosta Timon aiemmasta kommentista ei selvinnyt mistä kalustosta oli kyse? Mutta tekstistä sain käsityksen, että tuo viallinen ovi löytyi jo ensimmäisellä kerralla (jos kuljettaja poistui jo silloinkin  ongelmaa ratkomaan).
Ennen moiset ongelmat ratkottiin (Sm1/-2): kuljettaja ilmoitti "ovivalon" häkäisevän ajopöydässä sisäisellä puhelimella henkilökunnalle, jokaisen yksikön "vastaava" läks` tapertamaan runkoaan läpi työnnelleen matkallaan jokaisen ulko-oven taitekohtaa (käytännössä voimakkaasti potkaisten). Useimmiten tuo auttoi ja kuljettaja kuulutti "kaiken kansan" kuultaville, että "ovivalo" sammui, kenen kohdalle kuulutus "osui", ovi otettiin tarkkailuun. Valitettavasti henk.kuntaa on vähennetty ja tuo menettely ei taida onnistua nykyään?
Myös kiinostaisi tuo Ziggyn mainitsema ratkaisu Sm2:n ovi-vioille - miksei Sm1? 

Nykyäänhän Sm1:n kohdalla noita ovivikoja ratkaistaan ihan samalla tavalla, pientä "potkaisua" jos se ovi asettuisi kohdalleen. Sm2:ssa tarkoitan molempien puoliskojen keskimmäisissä osastoissa jokaisessa kulmassa olevia mustia boxeja. Kyseisissä bokseissa on pienet valot, jotka ilmoittavat jos kyseinen ovi on auki. Niistä on helppo katsoa, mikä ovi pitää ovivaloa päällä. Tietenkin tuokin vaatii sen, että sinne runkoon menee, mitenkään "etänä" sitä ei toisesta rungosta näe.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #24 : Tammikuu 23, 2014, 21:36:23 »

Busseilla on kanssa löysemmät aikataulut ja eivät häiriinny niin paljon muusta liikenteestä.
Onkos muuten kaukoliikenteen busseilla samat aikataulut kesät talvet? Talvirajoituksilla saattaa olla hieman haasteellisempaa pysyä aikataulussa, kun suurin sallittu nopeus voi olla osalta matkasta tippunut (100 km/h -> 80 km/h).
käsittääkeni on, tosin matkaaikaan markinaalimuutos, kun mennään 90km/ tai satasta.
muutes olin pikavuorossa tänään, gps näytti että nopeus 94km/h , rajoitus 80km/h.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kiskobusseihin asennetaan lippuautomatit  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina