Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: LOKOMON yksityisille valmistamat kapearaideveturit  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 212


« : Helmikuu 02, 2014, 13:28:04 »

Lisään vielä LOKOMOn valmistamat kapearaideveturit, koska Lokomo ei liene tehnyt yksityisille radoille leveäraiteisia höyryvetureita.

Pyydetään tarkistuksia, jotta tämäkin lista saataisiin ajan tasalle. Minulta puuttui alkujaan Metsähallituksen veturi ehkäpä siellä on nyt "se oikea".

Kirjoitettaessa näkymä on suorin rivin. Nettisivulla tulee kieroutta. Printtaisin nämä sivut jotta niistä saa jotain selkoa !
                                       
         LOKOMON YKSITYISILLE VALMISTAMAT VETURIT                           

   
   
Kts liitteenä oleva lista. Sitä on helpompi lukea. Huomautukset liittyvät listaan


   Huomautus                                    
   1      500 mm ranskalainen teollisuuskapearaiteisten yleinen raideleveys                              
         Muutettu 192x raideleveydelle 750mm.                              

   2      Ollut ilmeisesti näyttelyesineenä maatalousnäyttelyssä Tampereella ennen käyttöä                              
         Näyttelyn jälkeen Eemil Aaltosen (kenkätehtailija Tampereella ja Lokomon perustajia)
                        kartanolla.  Emil Aaltonen omisti Mäntsälässä Ylikartanon (Andersberg) kartanon, josssa oli
                       4 km pitkä kapearaiteinen rautatie.                              
         Myyty 1942 Paraisten Kalkki Oy Lappeenranta. Muutettu 1000 mm n. 1950, romutettu 1956.                              

   3      Hylätty 1960, romutettu.            

   4      Tammisuon tehtaat, Viipurissa            

   5      Alun perin Niemen kartano, Iittala Neumeyer 36/1924, jonka
                        Lokomo peruskorjasi.              
         Myöhemmin Högforsin tehtaalla Karkkilasssa vaihtotöissä  vv. 1946 - n. 1960.            

   6      F = Höyrysäiliöveturi      Kuvan numero: 00294_000057      Kuva ELKA

   7      Oikeusministeriö Huittisten varavankila 1937 - 1948            
         Oikeusministeriö Pelson varavankilan 1948 - 1956    1959 ??         
         Peikkometsä, Järvenpää, ei käytössä xx - 1971            
         C.J Bäcksbacka / Lahnuksen Rautatie LJR 1971 - 1988, käyttökuntoinen  
                        1973 >   
                        1988 - Nykarleby Museijärnväg - ajokuntoinen
    8      Oikeusministeriö Pelson varavankilan 1937 - 1959
                        Peikkometsä, Järvenpää, ei käytössä xx - 1971            
         Linnanmäki, Helsinki, 1971 - 1995, lasten leikkiveturina            
         Nykarleby Järnväg 1995 > , kunnostettavana, ajossa             

   9      Tuhoutunut räjähdyksessä, kattilassa ainesvika. Lieriökattilasosa murtui.            
         Koskivoimakomitea #4 räjähti 20.2.1925, klo 21.30. Kulj P.Arkinlander ja lämmittäjä V.Hirvonen
                        menehtyivät                     

   10      Käytössä 1947 - 1955 Outokumpu Pitkälahti rautatiellä, käytetty vielä kaivoksella (?)                     

   11      Toimitettu 1950.05.10 Paraisilla 1950-1951, Loukolampi 1951 - 1953.
Poistettu veturikäytöstä 1957. Asennettu autoon siirrettävänä höyrykattilana. Jäljellä käytöstä poistettuna 1977                      

   12      Metsähallitus Piitsjoen Metsärata 1938 - 1940  ARVAUS: Evakoitu Eskolaan, jossa
                        mahdollisesti vuoteen 1945, jolloin luovutettu Neuvostoliittoon.  Olisi mahdollista, että
                        metsätyöt olisi aloitettu Piitsjoella, koska rata ei tarvinnut bensiiniä ja vaikka työvoimasta oli
                        pula, olisi Piitsjoen metsärata ollut hyvä puunhankintapaikka ? Tällöin olisi ollut takaisin
                        Piitsjoella 1942-1944 ?
                  

   13      Numeroitu myöhemmin 1                     

   14      Numeroitu myöhemmin 3                     

   *)      Kaksi näistä myyty Tampella Inkeroisten paperitehtaalle.                     


                        SOTEVA   750mm   SOTEVAlle toimittettiin 0-4-0T tyyppisiä vetureita, jotka saivat
                        Neuvostoliitossa  sarja merkin Fl 6  (l = Lokomo) 20 kpl Lokomo 173-192/1945
         Fm6 vetureita valmistettiin 23 kpl, Lokomo 199 - 222 / 1946.                     
         PT4 tyypin 0-8-0 vetureita toimitettiin sotakorvauksena 235 kpl vv.1946-1952.. Kaikki kolme
                        tyyppiä olivat 750 mm raideleveydelle.                     
         PT4 tyypin vapaakauppakappaleita eli sarjaa Kf4 toimitettiin 8 kpl vv. 1950-1951.                     
         PT on ilmeisesti merkintänä P = höyryveturi T = Yksi arvaus on tenderiveturi, (toinen arvaus on
                        sotasaalis) ja 4 on akselipaino t.                     

   LÄHTEET   Veturien Ystävät ry:n kokouksissa kiertänyt lista vdlta 1967. Hankkinut Lokomolta Erkki Nuutio                     
         Eljas Pölhön lista Paraisten vetureista                     
         Nummelin: Kapearaiteiset
         Nykarleby Järnväg nettisivut
         Suomen Kuvalehti 7.3.1925  Timo Lehmusen kopio
         Ven.kirja. Moskalev:  Meidän kapearaiteiset höyryveturit
         Olavi Kilpiö & Co: Kapeat kiskot
         Bergström&Kilpiö: Leveät Kiskot siv. 69
         Resiina  1/1979


* Lo ng.jpg (118.88 kilotavua, 977x400 - tarkasteltu 358 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2014, 13:51:57 kirjoittanut Ilkka Hovi » tallennettu
Matti Parkkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #1 : Helmikuu 02, 2014, 21:27:21 »

Kapearaidevetureista sain aiheen selvitettäväksi: Oheinen kuva on Harvialan (Rosenlew) metsäradan veturi, jonka valmistajan kilpi kyllä näkyy kyljessä, mutta epäselvänä - onko tietoa ? Kuvan taakse on kirjoitettu, että kuljettajana on Stenroos


* Skannaus_20140202.jpg (328.16 kilotavua, 1200x822 - tarkasteltu 848 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1863


« Vastaus #2 : Helmikuu 02, 2014, 21:48:37 »

Matin kuvassa on mielestäni Harvialan numero 1, Tampella 234/1914 (tyyppi Mf). Poistettu ajosta 1955 ja romutettu Turussa 1957. (Edit. muutin vuodeksi 1914, silloin lokakuussa toimitettu)
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 212


« Vastaus #3 : Helmikuu 02, 2014, 22:05:32 »

Eljas on oikeassa, koska veturi on 0-4-2T eli Harvialan nro 1. Tampellan listassa Rosenlew nro 1, siis Tampellan valmistama veturi.
tallennettu
Matti Parkkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2014, 22:10:19 »

 NolostunutKiitos Elias tiedosta. Näkyypä tuo olevan tuossa Tampellan listassakin - kun olisin osannut katsoa... :
tallennettu
Tapani Havia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 50


« Vastaus #5 : Helmikuu 04, 2014, 21:23:01 »

Tuo Lokomo 162/1950 kohtalo.

Resiinassa 4/1993 s.45 on Timo-Pekka Langen kuva 4.4.1977, jossa veturin kattila oli vielä jäljellä Panhard-autoon asennettuna "vedenlämmittimenä". Kuvatekstin mukaan autoviritys oli tehty heti veturikäytön jälkeen 1957.
tallennettu
Tapani Havia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 50


« Vastaus #6 : Helmikuu 04, 2014, 21:26:02 »

Lokomo 124/1938 eli Piitsjoen veturi

Saatiinko se talvisodan alta pois vai voidaanko sanoa että "1940- Neuvostoliitto"?
tallennettu
Tapani Havia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 50


« Vastaus #7 : Helmikuu 04, 2014, 21:43:17 »

Lokomon 122/1937 ja 123/1937 eli Huittisten ja Pelson varavankiloiden veturit

Viitteenä Tuomo Scheringin artikkeli 4/87 Resiinassa s.24

Sen mukaan 122 olisi ollut...
1937-1948 Huittinen, 1948-1959 Pelso, 19xx-1971 Järvenpää, 1971- Espoo
-muistaakseni 1988 Kovjoelle, en löydä nyt vahvistusta asialle

ja 123...
1937-1959 Pelso, 19xx-1971 Järvenpää
-romuttamon kautta Linnanmäelle vai suoraan
-muistaakseni vasta 200x Kovjoelle, en löydä nyt vahvistusta asialle
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1863


« Vastaus #8 : Helmikuu 04, 2014, 21:47:07 »

Lokomo 124/1938 eli Piitsjoen veturi

Saatiinko se talvisodan alta pois vai voidaanko sanoa että "1940- Neuvostoliitto"?
Ei aivan näin, vaikka lopputulos on sama. Veturi tuotiin Suomen puolelle ja ainakin paperilla liitettiin Eskolan metsäradan kalustoon. Vuonna 1945 (ehkä jo 1944 puolella) se luovutettiin Neuvostoliittoon (koska oli toiminut siellä puolen rajaa).

Reino ehkä (toivottavasti) voi vahvistaa tai evätä oliko veturi myös fyysisesti Eskolassa.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 212


« Vastaus #9 : Helmikuu 04, 2014, 22:23:02 »

Tuo Lokomo 162/1950 kohtalo.

Resiinassa 4/1993 s.45 on Timo-Pekka Langen kuva 4.4.1977, jossa veturin kattila oli vielä jäljellä Panhard-autoon asennettuna "vedenlämmittimenä". Kuvatekstin mukaan autoviritys oli tehty heti veturikäytön jälkeen 1957.
Kiitos tiedosta. Laitetaan listaan, muistin kuvat mutta muistin myös kattilan olevan Henschellin mikä selvästi ei pidä paikkaansa. Nyt pitää miettiä miten nämä korjaukset saadaan uuteen jakoon. Laitetaan uudet listat jakoon vaikka 2 kuukauden kuluttua.
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 433


« Vastaus #10 : Helmikuu 05, 2014, 13:08:03 »

Minulla onvanha "salakuva", jossa Piitsjoen vetureita, ml ko. Lokomo, lastataan vaunuun Eskolassa 1945 luovutusta varten.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 212


« Vastaus #11 : Helmikuu 06, 2014, 10:46:11 »

Laitan noihin listoihin uusia tietoja tummennetuilla. Keskustelua herätellään.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: LOKOMON yksityisille valmistamat kapearaideveturit  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina