Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kontiomäen autovaunut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2422


« : Helmikuu 09, 2014, 11:02:50 »

Toisen ketjun kommentista 
Kolarin junien ympärikääntämisessä matkan aikana muodostuisi ongelma autovaunujen kanssa. Ne olisivat pääteasemilla väärässä päässä junaa. Lisäksi autot pitäisi peruuttaa vaunuista ulos.
  juolahti mieleeni kysymys, jonka vastausta en enää muista.

Kuinka toimittiin Kontiomäen autovaunujen kanssa? Ne olivat Helsingistä lähdettäessä etummaisena junassa ja siis Kontiomäellä viimeisenä. Jos ne lastattiin Helsingissä samalta puolen kuin muutkin, niin autot olivat nokka pohjoiseen ja kohti vaihtoveturia. Kontiomäelle ne tulivat nokka etelään ja taas kohti vaunua noutavaa vaihtoveturia. Peruutettiinko autot ulos vai vekslailtiinko niiden kanssa niin, että veturi saatiin vaunun toiseen päähän ennen työntämistä purkulaiturille?

Entä paluumatka? Nokka edellä vaunuun ja peruuttaen ulos vai peruuttaen vaunuun ja nokka edellä ulos vai joku muu ratkaisu Kontiomäellä tai Helsingissä?
tallennettu
Hannu Lehikoinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #1 : Helmikuu 09, 2014, 13:45:09 »

En ole koskaan seurannut autovaunujen käsittelyä Kontiomäellä, mutta muistikuvani mukaan kuormaus-/purkupaikka oli pohjoispäästä ajettavan pussiraiteen päässä eli päivystäjä olisi joka tapauksessa ollut vaunujen pohjoispuolella ja autot saatu keula edellä vaunuun/vaunusta. Olisko Ouluun jatkavasta junasta katkaistut vaunut haettu vasta junan jatkettua matkaa ja Kontiomäelle jäävän junan autovaunut nostettu koko rungolla purkuun?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Kontiomäen autovaunut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina