Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sinisten vaunujen korvaaminen pika- ja taajamajunissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« : Helmikuu 09, 2014, 23:36:07 »

"ERd-ravintolavaunut"-ketjussa oli pohdiskelua, miten ERd- ja Edo-vaunut vaikuttavat junien kalustoon tulevaisuudessa. Esille tuli mm. se, että muutosten seurauksena IC-junista vapautuu yksikerroksisia Ex-, Expt- ja Rx-vaunuja korvaamaan sinisiä vaunuja. Perustin tämän erillisen ketjun sinisiä junia (= pika- ja taajamajunat) koskevien muutosten pohdiskeluun ja seuraamiseen. Tiedot yksittäisten sinisten vaunujen hylkäyksistä voi kirjoittaa aiemmin perustettuun ketjuun "Sinisten vaunujen poistaminen".

Vielä ainakaan minulla ei ole tietoa, että junista IC 43/58 vapautuneita yksikerroksisia vaunuja olisi käytetty muualla, joten aloitan tämän ketjun pohdinnalla sinisten vaunujen korvaamisesta yleistasolla. Oletukseni mukaan muutoskuvio tulee menemään seuraavasti (korvattava -> korvaaja):
Ein, ehkä Ei -> Ex
Eip, ehkä Eipt -> Expt
Rkt -> Rx.

Mutta mikä mahtaa olla VR:n suunnitelma EFit- ja EFiti-vaunujen korvaamiselle? Yksikerroksisista IC-vaunuista ei löydy invapalveluja (invanostin, pyörätuolin paikka, inva-WC). Ravintolavaunuttomista junista puuttuisi myös konduktöörin työtila, sillä sellainen on yksikerroksisista IC-vaunuista vain Rx:ssä. Halvin tapa tietenkin olisi lisätä vaunuihin nämä puuttuvat asiat, mutta mitenköhän tuo todellisuudessa tulee menemään? VR on ilmoittanut luopuvansa sinisten vaunujen käytöstä vuoteen 2020 mennessä, joten luulisi ainakin alustavia suunnitelmia jo olevan.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2014, 01:45:01 »

Täytyy muistaa, että ensimmäiseksi täytynee poistaa siniset vaunut IC-junista eli aluksi IC-junista vapautuvat yksikerrosvaunut korvannevat toisissa IC-junissa olevia sinisiä vaunuja. Näitä Turku-Pieksämäki-Oulu/Kouvola-radoilla liikkuvia sinipunavihreitä junarunkoja on mielestäni ainakin kuusi vai onko peräti seitsemän tällä hetkellä. Voihan toki olla, että osa näistä muuttuu suoraan täyskaksikerrosjuniksi. Tuskin kuitenkaan kaikkiin kuuteen tai seitsemään runkoon laitetaan heti ERd-vaunuja sitä mukaa kuin niitä valmistuu.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2014, 03:27:33 »

Yöjunassa kulkiessa mielessä kävi että kuinka nuo siniset niissä korvataan, lähinnä pitäkö luoda uusi kakskerrosvaunutyyppi vielä korvaamaan noita matkatavaravaunuja, varmaankin näissä siniset säilyvät kauimmin, koska mikään tarve ajella sn200:aa. Toisaalta eikö lemmikkipaikat löydy kakskerroksisista vain Edb:sta, ja bisnesluokkaa ei yöjunissa ole.
Olisiko joskus tulevaisuudessa yöjunat Edm+Edm...+EdipF+ERd+Eds+Hcc...
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2014, 19:57:58 »

Täytyy muistaa, että ensimmäiseksi täytynee poistaa siniset vaunut IC-junista eli aluksi IC-junista vapautuvat yksikerrosvaunut korvannevat toisissa IC-junissa olevia sinisiä vaunuja. Näitä Turku-Pieksämäki-Oulu/Kouvola-radoilla liikkuvia sinipunavihreitä junarunkoja on mielestäni ainakin kuusi vai onko peräti seitsemän tällä hetkellä. Voihan toki olla, että osa näistä muuttuu suoraan täyskaksikerrosjuniksi. Tuskin kuitenkaan kaikkiin kuuteen tai seitsemään runkoon laitetaan heti ERd-vaunuja sitä mukaa kuin niitä valmistuu.

Tuo on hyvä huomio. Ei niitä sekarunkoja muista, kun ei niitä täällä Helsingin seudulla juuri näe. Hymyilee IC-junien siniset Rkt:t kävivät kyllä mielessä, mutta jäivät mainitsematta. Todennäköisesti vapautuvat Rx:t korvaavat ensimmäiseksi ne.

ERd-vaunun tulo junarunkoon ei välttämättä edes tarkoita kyseisen junan kokokaksikerroksisuutta. Esimerkiksi IC 3:ssa on 1.4.2014 lähtien ERd, mutta siihen jää silti myös Ex ja Expt. Junan ensimmäisenä vaununa (numero 7) oleva Ex kuitenkin muuttuu Ed-vaunuksi.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #4 : Helmikuu 10, 2014, 20:20:33 »

Yöjunassa kulkiessa mielessä kävi että kuinka nuo siniset niissä korvataan, lähinnä pitäkö luoda uusi kakskerrosvaunutyyppi vielä korvaamaan noita matkatavaravaunuja, varmaankin näissä siniset säilyvät kauimmin, koska mikään tarve ajella sn200:aa. Toisaalta eikö lemmikkipaikat löydy kakskerroksisista vain Edb:sta, ja bisnesluokkaa ei yöjunissa ole.
Olisiko joskus tulevaisuudessa yöjunat Edm+Edm...+EdipF+ERd+Eds+Hcc...

Yöjunien Fots- ja EFits-vaunut kuuluvat tosiaan samaan sarjaan kuin EFit ja EFiti, mitä tulee niiden korvaamiseen uudemmalla kalustolla. Vaatimuksena ei kuitenkaan liene kaksikerrosvaunu, vaan uudetkin vaunut voisivat olla yksikerroksisia. Herää myös kysymys, tarvitaanko yöjunissa matkatavaravaunua, kun ne ovat sinisiä junia lukuun ottamatta poistuneet päiväjunistakin. Tuo lemmikkipaikka-asia olisi kuitenkin hyvä ratkaista. Lisäksi Edm-vaunujen ohjaus tapahtuu Fots/EFits-vaunusta, joten ohjaus pitäisi hoitaa jollain toisella tavalla, jos Fots/EFits-vaunut poistuvat. Edfs-vaunusta voisi ehkä ohjata Edm-vaunujakin, mutta niitä ei todennäköisesti ole irrotettavissa yöjuniin.

Oma lukunsa on myös CEmt-vaunujen korvaaminen. Edm-vaunuja tarvittaisiin nykyiseen määrään nähden oman arvioni mukaan noin tuplasti, jotta myös sesonkiliikenne hoituisi kokonaan niillä.

Mahdollisesti VR:n aikomus poistaa siniset vaunut liikenteestä vuoteen 2020 mennessä ei toisaalta tarkoita, että kaikki siniset vaunut poistuisivat siihen mennessä vaan esim. mainitsemiasi yöjunien matkatavaravaunuja (Fots ja EFits) voi vielä jäädä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2014, 20:48:18 »

Oma lukunsa on myös CEmt-vaunujen korvaaminen. Edm-vaunuja tarvittaisiin nykyiseen määrään nähden oman arvioni mukaan noin tuplasti, jotta myös sesonkiliikenne hoituisi kokonaan niillä.
Sesonkijunien kalusto on todellakin mielenkiintoinen asia. Ei ole kyllä yhtään mitään järkeä ostaa uusia kaksikerrosmakuuvaunuja, jos niitä käytettäisiin vain kolme kuukautta vuodesta. Toisaalta vanhojen CEmt-vaunujenkin pitäminen käyttökunnossa yhdeksän kuukauden seisonta-aikana on varmaan haasteellista. Sesonkiaikojen ulkopuolella CEmt-vaunuja tarvitaan vain Kolarin yöjunaparissa kahdessa rungossa (toinen liikkuu ke ja pe, toinen la). Riittäisikö 10 vaunua 56:sta? Varmaan näitä liikkuvia vaunuja kuitenkin vaihdetaan viikoittain, ettei vain kymmenkunta vaunua liiku ympäri vuoden ja loput seisoisivat yhdeksän kuukautta Ilmalassa. Näyttää siltä, että joka vuosi CEmt-vaunuja menee pieni ryhmä poistoon kevätsesongin jälkeen. Mikä lienee jäljelle jäävä määrä tämän vuoden vappuna?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Helmikuu 11, 2014, 14:34:56 »

Yöjunissa on käyttöä matkatavaravaunuille päiväjunia enemmän. Yöjunat kun ovat suosittuja juuri Lapin matkailijoiden kesken, joilla on isot kantamukset mukana, lasketteluvälineet jne. Yöjuniin saattaisi mahdollisesti päivävaunuksi tulla Ex ja/tai Expt-vaunuja, esim. 273/266:n Ein->Ex, Eipt->Expt. Konduktööri/matkatavaravaunujen puistoon piakkoin en kyllä usko.

Eikös jossain puhuttu että Kolarin yöjuniin oltaisiin Cemtien tilalle tilaamassa uusia makuuvaunuja?
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #7 : Helmikuu 11, 2014, 15:54:39 »

koska mikään tarve ajella sn200:aa.
Ei yöjunien kalusto salli kahtasataa vaikka olisi kokonaan kaksikerroksista rakennettu.

Toisenlainen hyöty siitä kyllä olisi, eli kun joskus saadaan ensimmäinen kauttaaltaan kaksikerroksinen yöjuna saadaan myös EP-jarru käyttöön noissa junissa. Lyhyessä ic:ssa ep:llä saavutettu hyöty on vähäinen, mutta puolen kilometrin mittaisessa junassa siitä ep:stä alkaa olla jo todellista hyötyä.
tallennettu
Sauli Vähäkoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #8 : Helmikuu 11, 2014, 18:34:32 »

Täytyy muistaa, että ensimmäiseksi täytynee poistaa siniset vaunut IC-junista

Kannattaa muistaa myös sininen Nom-vaunu, jollainen on ainakin IC 71:ssä. Ainakaan vaunussa ei vielä edes näy "Vihrein valinta" tarraa Hymyilee
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #9 : Helmikuu 11, 2014, 20:48:40 »

Eikös jossain puhuttu että Kolarin yöjuniin oltaisiin Cemtien tilalle tilaamassa uusia makuuvaunuja?
Kenties siihen junapariin, joka kulkee miltei ympäri vuoden ja jouluna sekä kevätsesonkina kaikkina viikonpäivinä? Tuskin kuitenkaan puhtaisiin sesonkijuniin, jotka kulkevat vain kerran viikossa.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #10 : Helmikuu 11, 2014, 21:00:52 »

Yöjunissa on käyttöä matkatavaravaunuille päiväjunia enemmän. Yöjunat kun ovat suosittuja juuri Lapin matkailijoiden kesken, joilla on isot kantamukset mukana, lasketteluvälineet jne.

Taidatpa olla oikeassa. Myös Kemijärven junien Fots viittaa tähän suuntaan, eli EFitin kokoinen matkatavaratila ei ole riittänyt.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Helmikuu 11, 2014, 21:03:40 »

Yöjunissa on käyttöä matkatavaravaunuille päiväjunia enemmän. Yöjunat kun ovat suosittuja juuri Lapin matkailijoiden kesken, joilla on isot kantamukset mukana, lasketteluvälineet jne.

Taidatpa olla oikeassa. Myös Kemijärven junien Fots viittaa tähän suuntaan, eli EFitin kokoinen matkatavaratila ei ole riittänyt.

Jep, Fots:in käyttö EFits:in lisäksi viittaa vahvasti matkatavaravaunujen tarpeeseen noissa. Ihan mitä nyt noilla yöpikiksillä matkustanut niin näyttää ne matkatavaravaunut suhtkoht täynnä olevan, vrt. normi pikiksiin, jossa kovin tyhjiltä ovat näyttäneet (viimeksi vuosi sitten 711/710).
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #12 : Helmikuu 12, 2014, 10:17:26 »

En ole koskaan nähnyt Fotsissa yhtäkään matkatavaraa. Jossain täällä on muistaakseni ollut puhetta, että se on junassa pelkästään Edm-vaunujen ohjausta varten.
tallennettu

Käy myös täällä!
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #13 : Helmikuu 12, 2014, 10:56:04 »

Fots:sista ja EFit:istä puhuttaessa, pikkuinen ajatus, jota jokainen voi pohtia. Nykyiset laukut ovat raskastekoisempia kuin vaikkapa 25 - 30 vuotta sitten. Busseissa. lentokoneissa isojen laukkujen tuominen matkustamoihin on pääasiassa kielletty, bussisahan laukut laitetaan tavaratilaan. VR:llä oli ennen matkatavarapalvelu, joka on lakkautettu ja matkatavaravaunuja ollaan korvattu lokerikoilla, sekä vanhoilla tupakki-kopeilla. Kesäisin liikkuu pyöriä. Jos se jokin mitä ei saisi tapahtua tapahtuisikin ja hattuhyllyllä oleva Samsonite lähtee lentoon
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #14 : Helmikuu 12, 2014, 10:57:12 »

En ole koskaan nähnyt Fotsissa yhtäkään matkatavaraa. Jossain täällä on muistaakseni ollut puhetta, että se on junassa pelkästään Edm-vaunujen ohjausta varten.

Ei kai siellä mitään olekaan, kun tavarapalvelu lakkautettiin 2007...
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #15 : Helmikuu 12, 2014, 21:18:32 »

En ole koskaan nähnyt Fotsissa yhtäkään matkatavaraa. Jossain täällä on muistaakseni ollut puhetta, että se on junassa pelkästään Edm-vaunujen ohjausta varten.

Ei kai siellä mitään olekaan, kun tavarapalvelu lakkautettiin 2007...

Saa sinne vitosella jättää matkatavaraa.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #16 : Helmikuu 13, 2014, 12:34:17 »

En ole koskaan nähnyt Fotsissa yhtäkään matkatavaraa. Jossain täällä on muistaakseni ollut puhetta, että se on junassa pelkästään Edm-vaunujen ohjausta varten.

Ei kai siellä mitään olekaan, kun tavarapalvelu lakkautettiin 2007...

Saa sinne vitosella jättää matkatavaraa.

...ja lastenvaunut ilmaiseksi. Kyllä sitä tavaraa matkatavaraosastossa kulkee edelleen, kuten kuva http://vaunut.org/kuva/85002 todistaa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sinisten vaunujen korvaaminen pika- ja taajamajunissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina